Sen vill jag berömma EO4 och Olof Malmberg för deras försök att skapa realistiska och demokratiska nyanser i debatten här. Att ansvaret för FM:s problem i dag inte vilar bara på ett fåtal politiker i nuet, utan på många politiker, tjänstemän och militärer över många års tid, har diskuterats av mig och andra på många ställen här på forumet. (EO4 får också extrapoäng för sin signatur.)
De som hoppas att en radikalt annan politisk verklighet vore möjlig ber jag att få hänvisa till den borgerliga motionen, som i korthet föreslår detta:
Regeringen bör återkomma till riksdagen med ett nytt förslag till försvarsproposition, där innehållet ska motsvara en höjning av 2005 års ram med 400 miljoner, en höjning av 2006 års ram med 500 miljoner och en höjning av 2007 års ram med 1 150 miljoner.
Även om den ekonomiska ramen är mer rimlig så är det ingen fantastisk skillnad gentemot vad regeringen fick med småpartierna på. Den stora missen i dagens försvarspolitik är att man inte tydligare preciserar vad man vill ha av försvaret och hur det ska uppnås, och det gör inte heller Reinfeldt et al.
De som hotar med våld och uppviglar mot landets lagliga regering uppmanar jag att ta en djupare funderare över innebörden i begreppet patriotism.