@A2Keltainen
Om Hasse såg vad hans bilåkning i höga hastigheter kan leda till, så kanske han skulle tänka sig lite mer för innan han åker (för) fort nästa gång. Även om han inte gör det, så har jag åtminstone svårt att tro att han ökar hastigheten efter att sett bilder på riktigt rejält trafikskadade personer. Jag tycker att man borde använda mer sådant i information om att folk inte ska köra berusade.
Bilder är bilder. Jag delar inet den uppfattningen med dig. Det funkar kortsiktigt.
Jag har sett äckel saker vädgäller tvåhjulingar. Jag har fortsatt köra som jag alltid gjort. Dom flesta som har internet har nog halkat in på äckelbilder någon gång, jag känner ingen som ändrat sin körstil eller på annat sätt förändrat sitt liv för att denna har sett på en bild på en trafikskadad människa. Det är ju nästintill omöjligt att inte se dessa bilder på nätet nurfötiden känns det som. Kan inte säga att jag håller med dig där. Föresten så vart två brandmän (vad jag vet, kanske fler) av med sina körkort under perioden som jag jobbade där. Vad har dom sett tror du? kan säga att en av dom va med vid huggnora. Om du inte vet vad det är så är det en av dom värsta bilolyckorna i moderntid iaf. Minibuss + bmw plus väldigt månag döda. Exakta siffran mins jag inte. 6 eller 7. Barn, utom en eller två. Jag tror inte på att förebygga människor med bilder eller liknande. Enda jag vet som ändrat sig va min bästa kompis som gjorde en omkörning som kostade två människor livet, samt killen brevid många veckor på sjukan. Att man ändrar sig sådär utan att själv upplevt det real life tror jag är ytterst ovanligt. Iaf om jag ser på min omgivning. Tror inet vi är speciellt annorlunda här uppe i dalarna?

hehe ;)
Jag tror dock att man blir det, då man får en mer realistisk syn på vad man kan vänta sig i en skarp situation. Ju mindre överraskningar man får i en skarp situation, desto bättre chans har man att vinna och klara sig helskinnad. Riktiga krig är inte som actionfilmer, där hjälten på sin höjd får en skråma i överarmen och fienderna dör på sätt som ser häftiga ut. Jag tycker att det är bra att folk får se det.
Alltså... snackar man med folk i vuxen ålder så tycker jag att det är att ta i om man säger som du gör nu. Klart som f-n att dom flesta här som har lite bakom pannan fattar vad som händer om du går på en mina, blir skjuten. Osv... Tror inte en vuxen person ställer sig upp som en fågelholk om polarens ben dinglar i en sena och säger "oj, det va värst... på film blir det ju bara en skroma!".
Talar man med kanske 13-14 åringar tex, så förstår jag. Och håller med...
Men oss här? näe.
När jag själv tittade på bilderna på skadorna, så var det som slog mig mest och gjorde störst intryck på mig, tanken på hur de skadade personernas liv kommer att bli i fortsättningen/framtiden. Det är i mina ögon mer relevant än om skadan exempelvis är rengjord eller fortfarande lortig, eller om skadan orsakats av en SVD eller en PKM. Själva blodet och det trasiga köttet var definitivt inte en njutning att skåda, men inte heller något som gjorde att det vred sig i magen på mig. Rent allmänt så gjorde bilderna på de anhöriga ett starkare intryck på mig än bilderna på de skadade. Det är verkligen inte kul att se en liten flicka som nyss förlorat sin far.
Exakt. Håller med dig där. Bilderna på anhöriga är mer gripande än slafs bilderna tacker jag med. Dock står jag fast vid att jag själv finner bilder mer obehagliga när händelsen sker. Tex så tycker jag att filmen på helikoptern som har värmekamera och skjuter nåra snubbar vid en bil är bland det värsta jag sett.
Inte så att jag bryter ihop eller spyr, är inte alls kännslig för sånt där på det sättet. Bara obehagligt att se det. Hur lätt det verligen är... sitta på långt avstånd och trycka på en knapp och bara se hur det flyger värme slamsor. Hur lätt ett liv släcks... bara sådär lixom. "Vad tänker personen som kryper där" sen kommer nästa salva.. Och han finns inet mer. Helt borta. Inte som min farmor som tynade bort i sängen lixom. Det tar nån sekund bara så är det slut. Lika så andra filmer från irak eller vad det nu kan vara... där man ser nån röra sig, sen går en salva av och denna bara faller ihop som en säck. Ska man bilda bra soldater tror jag mer på att det är sånt man ska vänja folk vid. Tanken att släcka ett liv. Det är trots allt det man kan bli tvungen att göra i ett krig. Att se anhöriga och likannde tror jag mer har med efterarbetet att göra...
Men jag antar att alla ser olika på det. Det jag säger är ju för mig självklart. Så funkar jag. Alla funkar olika. Just vad gäller trafikolyckorna som jag skrev om också. Därför tycker jag att en varningstext ska finnas. Personligen bryr jag mig inte, men vill man inte se sånt där i onödan ska man inte alls behöva göra det.