QUOTE (A2Keltainen @ Dec 11 2004, 00:32 )
Jag tror inte heller att det har någon stor långsiktig verkan, eller åtminstone inte så länge jag inte får ta till mina Clockwork Orange-metoder. ;) Däremot så har jag svårt att se att det skulle skada, och i synnerhet då om man kombinerade det med anhörigafaktorn. Gråtfyllt barn i TV-rutan: "Min pappa skulle hämta julmust på julafton. Då kom ett rattfyllo och körde på honom. Så här såg min pappa ut då." (Bild på vanställt lik.) "Jag önskar pappa var här nu. Om du dricker alkohol och kör bil, så blir vi ännu fler barn som tvingas tillbringa julen utan våra pappor."
Som sagt, våra åsikter går helt isär där.
Jag känner då ingen som reagerat på liknande. Jag tror att människan funkar så... "det händer inte mig". Ända sedan skoltiden har man pumpats av bilder på döda människor, doping kanpanjer och mot droger och tobak. Man har fått sett rökares lungor och bilder på ihjälslagna människor. Det är först när man ställs inför den där extrema rädslan själv, om man kanske förlorar anhöriga eller själv är med i en olycka, eller får ta hand om stridspars kamratens ben som man inser hur det är i den verkliga situationen. Det gäller ju förståss inte alla... Men jag tror att dom som ändrar sig pga bilder är ytters få. Trots dom extrema drogkampanjer som först i skolorna och när vi fick se bilder i skolan så va det många som provade. För att nämna ett annat exempel. Inte har jag märkt att drog bruket minska pga det? Inte för att jag sett någon statestik... men som jag ser det har det bara ökat om man jämför när min mamma va liten tex, och då förkom inte den typen av undervisning speciellt ofta. Inte vad hon mins iaf. Det är kanske just när man ser bilden man finner det stötande och slår sig en tanken, sen är det borta. Nej, nog skadar det inte... är helt för att man kör såna kampanjer. Det går en nu, med en tjej som berättar om sin brorsa. Men jag har väääldigt svårt att tro att alko påverkade Klas X 25 tänker på det ikväll, när han sätter sig i sin bil och ska köra hem från festen. "äh, det händer inte mig. Det är bara 2,5 km hem". Den avliden killen och hans syrra finns nog inte alls i hans tankar.
Jag tror att människor har en naturlig förmåga att försöka förtränga hemska saker, och att det förmodligen är en förmåga för att hjälpa oss att härda ut trots svåra omständigheter. Problemet är att denna förmåga även bidrar till att vi förtränger saker som vi inte borde förtränga, som exempelvis hur hemska krig faktiskt är.
Det är jag helt på. Men jag tror inte att bilderna på något sätt får en att hantera situationen bättre eller på något sätt får oss att se annorlunda på saken. Krig är hemsk. Jag vet det. Du är en bra skribent, du skriver på ett bra sätt, detta är inet alls personligt mot dig... men när jag först läste tråden så kändes det faktiskt lite "b" igt... kändes ungefär som om någon kommer in här skriver "tja tänker berätta lite om ak5an och dess tekniska data". Jag tror dom flesta som gjort lumpen har en ganska realistisk syn på det hela ändå. Sen är det en stor del av dom aktiva användrana som faktisk varit ute på missioner också. Att posta bilder från krig i "utbildings" syfte på det här forumet känns nästan lite löjligt. Förlåt för att jag säger det.... men jag uppfattar det så. Jag kans förståss inte tala för alla användare här! Men jag tala för mig själv... först och främst. Och jag är fullt och fast klar i vad krig är och vad det innebär. Och jag har höga tankar om dem flästa här... tror faktiskt dom flesta förstår.
Han kanske inte reagerar så, men jag tror ändå att han blir överraskad och chockad över hur våldsamt riktigt grovt våld ändå är i verkligheten jämfört med vad han föreställt sig innan. Eller tror du inte att en person blir överraskad och chockad om hans kamrat plötsligt sprängs i bitar? Om inte folk påverkades av filmer, så skulle vi dessutom knappast ha så mycket TV-reklam som vi har i dag. Hur många mord, misshandlar och annat våld har en normal svensk 20 årig man sett i filmer och TV-serier? Tror du inte att det haft minsta påverkan på honom? Det tror nämligen jag att det har haft. Om filmer inte hade en "verklighetsinträngande" effekt, så skulle vi inte uppskatta dem, då actionfilmer inte skulle uppfattas som actionfyllda, thriller som spännande och skräckfilmer som skrämmande. En väsentlig del av filmupplevelsen bygger därför på att vår hjärna faktiskt inte kan skilja helt på dikt och verklighet, så länge dikten ser tillräckligt verklig ut. Skulle du låta dina unga barn se på riktigt våldsamma filmer? Om inte, varför, om det bara är på låtsas och de inte påverkas av filmerna?
Själklart reagerar man om polaren sprängs i bitar. Och det är just det jag säger.... även om jag blir i pumpad massa bilder på sådant tror inte jag att jag reagerar annorlunda när min kompis brevid mig dör. Tror inte att reajktionen är av den typen att man jämför med film eller vad det nu kan vara... Jag tvivlar på att man tänker på det sätt. Jag tror att det kan bli reaktioner där man antingen blir paralyserad, eller försöker hjälpa en kamrat som är i småbitar. Tror inte att den reaktionen går att förebygga. Eller ja, klart det går... men att visa små bilder på ett forum är nog inte rätt sätt
Det är inte en slump att många försvarsmakter gått över till att använda måltavlor som ser ut som människor och i vissa fall även måldockor.
Nej, exakt. Är det jag menar. Det är sånt man ska satsa på om man vill försöka bilda soldater som kan klara sig bra i en strids situation. Jag väll även minns att FBU/u samt att civila skytte klubbar inet får skjuta på dessa? Eller har någon ljugit för mig igen?
Men däremot tror jag inte att det går på en normal utbildningsnivår att forma en människa genom att visa bilder på en skada. Av skäl som jag tidigare förklarat.
Känner mig liiite tveksam till det där med pappgubbarna också... visst kan det ha en viss effekt, men jag tror skaran som verkligen förändras i modet av att skjuta på en figur föreställande en männsika istället för en ring är få. Men det är bara vad jag tror. Hur man väl reagerar i verkligheten är nog väldigt svårt att ändra på. Nu vet jag ju inte exakta skälet till detta, men en tanke jag har är ju tex: Varför ska NI och Piketen tjänstgjort i 5 år innan dom kan bli antagna där? Erfarenhet! Inte av att titta på bilder, utan att vara ute på skaropa uppdrag i det verkliga livet. Det är vad jag tror.. Är du med på mitt resonemang?