Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SkyttegruppGB P7
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pansarslusken
Hej!
Det är såhär att jag för en tid sedan blev uttagen till AmfibiePB på Amf4. NU som alla vet läggs ju (förmodligen) Amf 4 ned. Därför fick jag en annan befattning, nämligen Stridsvagns/fordons-PB. Men jag tyckte inte det lät så intressant (hör och häpna). Så jag ringde till pliktverket och hörde med dem om det fanns några andra tjänster. Det som intresserade mig var SkytteGB på Strf 90.
Är det någon som kan tala om ifall denna tjänst är rolig? (jag är en fysisk människa med toppkondition och det jag vill helst är att springa runt och "öva stridsföring"). Vad ingår i tjänsten? Kan man kalla det en specialutbildning eller är det bara en helt vanlig "svensson-utbildning" som min lite lönnfeta granne som tillbringar sin tid vid datorn och TVn klarar av? Sedan undrar jag om någon vet om man istället för att rycka in på Amf4 kan byta till Amf1 som kanske soldat eller GB istället för PB? Vore väldigt tacksam om jag kunde få svar snarast.

Tack på förhand!

PS. Jag e ny här så Kimster, du får väl skälla ut mig ordentligt om jag lägger upp fel ämne på fel plats.DS

/Jerker Olofsson 6n.gif
Fu Pedersen
JAg gjorde vpl 03-04 som skyttegb strf90.

Är ingen lök-tjänst. Som skytte GB får du utbildning på gruppens vapenmateriel, normalt sett pansarskott, ksp, grg, handgranat, ak5 och minor.

Ni är specialicerade på att ta terräng till fots i samverkan med erat stridsfordon. Ni är avsuttna i terrängpartier där stridsfordonet har svårt att verka, ex i tätare skog för att skydda stridsfordonet.

Ni kommer få träna en jäkla massa avsutten strid. Att ta anfallsmål från kanske 200 m upp till 700m. Upp och ner i knästående kräver att du har bra knän och bra rygg. Det är främst där det sliter på kroppen. Utrustningens vikt ligger i värsta fall upp mot 30 kg totalt om du räknar med stridspackning, är främs KSP skyttar som kommer upp i den vikten men en GB med full str utr; Ak5, P-skott, 6Magg, stridsväst, kikare, kroppsskydd, hjälm, fylld vattenflaska, kängor, uniform etc kommer inte långt efter...dock strider du aldrig med stridsspackning på ryggen.

Uppsutten strid är jäkligt soft och oftast kul...avsutten strid har Tempo Tryck och Hårdhet. Eld och rörelse, kan vara rätt tungt men kan även vara jäkligt kul.

Vidare så får vi endel ledarskapsträning. Främst praktisk sådan. Du är chef över ca 4 soldater som du sedan leder i strid.

En vanlig svensson skulle få jäkligt tufft i anfallsterrängen, å andra sidan så krävs det ingen superhjälte heller för att klara den. Dock så är det ju så att du växer in i din tjänst...du tränar upp din kropp att klara av tjänsten under grundutbildningen.

Du kan läsa min lumpendagbok på www.armebilder.cjb.net där har du en skyttegruppchefs vardag, dag för dag under hela värnplikten. Det kan ge en god uppfattning om tjänstens innehåll!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.