QUOTE (BJE @ Dec 9 2004, 21:12 )
Fortfarande är det så att krig avgörs till stor del av "konventionella" styrkor. Specialförband i all ära, men om man inte har "tunga" förband som kan utnyttja de möjligheter som specialförbanden skapar så spelar det liksom ingen roll.
Kanske är det så att väldigt stora länder typ USA kan avgöra krig med konventionella styrkor. Dock verkar de ha en del problem i ett visst land i mellanöstern med sina konventionella styrkor när de slåss mot gerilla...
Kanske är det så att det finns en övertro på vad konventionella förband kan utföra? Och försök inte inbilla mig att sverige kan åstadkomma någonting för att hävda vårt territorium med våra konventionella styrkor. De är ju ett skämt..
Men just detta är sådant som faktiskt går att bygga upp på kort tid. Att däremot skapa kompetens hur man utbildar, använder och underhåller mekaniserade förband med mera tar lång tid. Därför kan man inte helt sluta med detta. Däremot kan man minska den i kvantitet, vilket är vad som nu sker.
Jaha, det må vara hänt. Men det skulle ju fortfarande vara ganska bra om så många som möjligt har kunskaper i sjukvård, självförsvar, skytte mm innan ett ev krig skulle komma. Dessutom är det färdigheter som många ggr är nyttiga i fredstid.
Hävdar fortfarande att vi kanske borde tänka om lite när det gäller konventionell krigföring. Pansartrupper och mekskytte är utmärkt när man åker på utlandstjänst. Men jag hävdar att det skulle vara en helt annan sak att försöka försvara vårt eget land med sådan typ av strid, mot en motståndare som isf högst sannolikt skulle vara VÄLDIGT mycket starkare. Annars vore det väldigt konstigt om en sådan eventuell fiende skulle försöka sig på det.
Dessutom tar jag det oxå för väldigt osannolikt att en ev fiende skulle rulla in med stridsvagnar o stridsfordon det första han gör. Jag skulle nog satsa på att det skulle komma anfall genom terrorangrepp, specialförband som gör raider och sabotage mot viktiga anläggningar om och om igen tills vi är riktigt svaga på alla sätt.
Därefter KANSKE de skulle rulla in med konventionella förband. Men då skulle ju den mesta av vår försörjning till våra mekaniserade förband vara borta.
Som du kanske vet så krävs det ju en del logistik för att försörja denna typ av förband.. Och i min värld återstår då istort sett bara gerillakrigföring i det läget, alternativt ge upp.
Jag tror oxå att det skulle vara försent att bygga upp ett försvar när väl ett anfall har börjat, hur mycket kompetens och erfarenhet som ens finns kvar. Det skulle liksom vara försent.
Ingenting, förutom att statsmakterna anser att Sverige ska kunna ställa upp med trupp utomlands. Visst skulle vi kunna hyra in legoknektar, men det skulle knappast vara politiskt möjligt i Sverige.
Det är väl ändå det svenska folket som ska bestämma över sverige? Och eftersom du säger statsmakter i plural så förutsätter jag även att du menar att andra länder anser det? Jag anser att vi själva ska bestämma över vårt eget land..
Varför skulle det inte vara politiskt korrekt att hyra in militära företag som hjälper oss? Av stolthet? Många andra länder gör det, bl.a USA eftersom de inte klarar av alla uppgifter själva. Så varför skulle det vara så fel?
Må så vara. Men vi kan väl inte bygga upp vår verksamhet på vad FN tycker i ett enskilt fall?
Nej, det håller jag med om. Men det var inte riktigt det jag menade eller sa heller.
Och just därför avvecklar vi det 700 000 man starka invasionsförsvaret.
700 000 man? Jag hoppas att du driver med mig... Sist jag hörde några siffror var det 30000 man som gällde, är ju en viss skillnad..
Lösa de fyra huvuduppgifterna. Felet som många gör är att man likställer "Väpnat angrepp" med Stormakt Röds invasion över Östersjön och Torne älv.
Håller med, tycker dessutom att du verkar vara en av dessa eftersom du har så stor tilltro till konventionell krigföring.
Vilka uppgifter som FM har anser du att man inte löser?
Jag anser att försvaret i dagsläget inte KAN lösa några andra uppgifter än utlandstjänst, ev kan det ge ett visst stöd till samhället via katastrofhjälp och liknande saker.