Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MT-LB
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > MARK
Pages: 1, 2
siros
Är PBV 401/MT-LB fortfarande i tjänst, jag har hört att de ska skrotas som allt annat, är det någon som vet något om detta tveka.gif
Sidron
QUOTE (siros @ Dec 7 2004, 21:49 )
Är PBV 401/MT-LB fortfarande i tjänst, jag har hört att de ska skrotas som allt annat, är det någon som vet något om detta tveka.gif

Va nu skämtar du? Man köpte ju in dem för inte så länge sedan och det finns en massa som står och bara lagras. Kan inte HV få dem i så fall?
Erik_G
Så vitt jag kunde se på TV4-nyheterna nyss så rullar de fortfarande biggrin.gif

/E
strvkomp
Först och främst. Och för det andra. Ja den är i tjänst på diverse regementen.

Slut, frågor?

Försent!
jake the snake
QUOTE (Sidron @ Dec 7 2004, 22:14 )
Kan inte HV få dem i så fall?

Blir det billigare då för FM tror du? Kanske inte?
Fk Satan
QUOTE (Sidron @ Dec 7 2004, 22:14 )
Kan inte HV få dem i så fall?

401:an är inte så billig i drift som man kan tro... Men Jag delar din tanke om att fördela ut ett antal 401:or på "försök" till ett antal insatsplutoner. för att se vad kostnaden blir för dessa. Dock så får man räkna med en kostnad kring 100 000st/år.

När det gäller 401 i FM så tror jag att den kan vara en billig utb plattform när det gäller att öva vagnsstrid och kaderövningar för exempelvis plutonchefer/kompanichefer. Alltså billigare än CV90 och strv 122. Men dyrare än bv206...
siros
de köptes in 93, och är tillverkade på 60-talet i sovjet
Inf
Om vi ska vara petiga är inga av de svenska vagnarna jag sett tillverkade i Sovjetunionen, de flesta lär vara tillverkade i Bulgarien och för den delen senare än 1969.
Konstruktionen är däremot Sovjetisk och från 1960-talet, men som så ofta är konstruktionsåret inte det enda viktiga.
PBV 401 köptes inte in främst för att vara förnämlig stridsfordon, de köptes in till de svenska infanteriförband som fanns på 1990-talet och som var i desperat behov av mer påtaglig kontakt med den krigiska verklighet de utbildades mot. En tanke var från början att dessa infanteriförband skulle skolas om till mekskytte och få "riktiga" stridsfordon, men sedan inföll den kalla krigets definitiva slut, den eviga freden och den stora regementsdöden ungefär samtidigt.
En eller annan vagn, särskilt i specialversionerna lär rulla ett tag till.
Foxtrot Lima
...eller så är de tillverkade i f d Östtyskland, åtminstone enligt vad jag lärt mig i lumpen. Kolla även här: Pbv 401 - For the man in you...

Används bl a av pansartrossen på Pbat/I 19 (sjv-version) och ingenjörplutonen på Ingbat/I 19. Kan tillägga att 401:an inte används av ingplut som stridsfordon, utan endast för att erbjuda splitterskydd vid tp.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
skinner
Om Fb2004 går igenom så ska dom bort. Fmv får den svåra uppgiften att sälja dom. Går inte de så skrotas dom. Bara bärgningsversionen ska vara kvar.
Foxtrot Lima
QUOTE (skinner @ Dec 8 2004, 20:23 )
Om Fb2004 går igenom så ska dom bort. Fmv får den svåra uppgiften att sälja dom.  Går inte de så skrotas dom. Bara bärgningsversionen ska vara kvar.

När kompaniet hade utgångsgrupperat i början på "Nordpilen" (arméslutövning i norrland mars '04), dök GI Armén, med följe, upp för att käka lunch hos oss - gissningsvis för att han hade fått veta att min kokgrupp var regementsmästare på att fixa käk. Självklart blev man lite förvånad och fick extra bråttom att kånka in ett isokärl i order/mäss-tältet där jag satt och tryckte mestadels av tiden.

För att göra en lång historia kort, nämnde han att Polen var intresserat av att byta till sig pbv401/501 i utbyte mot en del flytbrosystem (DB200), vilket inte var helt fel enligt vad jag kunde förstå. Tydligen hade/har vi en hel del förrådställda pbv som bara kostar pengar till ingen nytta.

Det kanske inte blir så svårt att göra sig av med dem ändå... ;)

strvkomp
Den används till lite allt möjligt på Pbat. Sjv(både den stora klossen och vanlig 401), DSG, singpbv, har för mig att det fanns nån 4012, mm.
The Swede
@Foxtrot Lima.

Så som jag påpekat tidigare så är det M3 Amphibious equipment dom var intresserade av att byta bort.
Detta på grund av en mutskandal.

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Dec 8 2004, 20:46 )
@Foxtrot Lima.

Så som jag påpekat tidigare så är det M3 Amphibious equipment dom var intresserade av att byta bort.

The Swede pansar2.png

Oj vad tråkigt för dom.. men desto bättre för oss i så fall, antar jag biggrin.gif

/E
siros
snygg är den iaf, när den åker förbi i hög fart, anknäbben lägst fram är lite ful snygg ;)
Foxtrot Lima
QUOTE (The Swede @ Dec 8 2004, 20:46 )
@Foxtrot Lima.

The Swede pansar2.png

Jepp, du har helt rätt. Mitt minne sviker mig ibland, trots min fagra ungdom. ;) Det var i alla fall en flytbro. :P

C DK012
QUOTE (Foxtrot Lima @ Dec 8 2004, 20:12 )
...eller så är de tillverkade i f d Östtyskland, åtminstone enligt vad jag lärt mig i lumpen. Kolla även här: Pbv 401 - For the man in you...

Används bl a av pansartrossen på Pbat/I 19 (sjv-version) och ingenjörplutonen på Ingbat/I 19. Kan tillägga att 401:an inte används av ingplut som stridsfordon, utan endast för att erbjuda splitterskydd vid tp.

[Besserwissermode] Däremot så är de ju faktiskt tillverkade i Bulgarien, även om tyska demokratiska republiken var de tidigare ägarna. Från den länkade sidan:
MT-LB is of Russian design and construction, but has been manufactured in Bulgaria.
[/Besserwissermode]

Låter fint iallafall...
Legacy
QUOTE (Foxtrot Lima @ Dec 8 2004, 20:12 )

Fanns (finns?) även på Signbat/I19, AP-Filip. Med mast och grejor på taket.

Det som gör mig något konfunderad är att 401:an verkar finnas i två versioner. En med "anknäbbs front" och en med front som liknar detta: <

Heter båda versiorna 401 och är det fler skillnader än fronten? Tycks vara att "anknäbben" är lite lägre också. Någon som kan bringa klarhet i frågan? (The swede?)
Foxtrot Lima
@C DK012

I stand corrected! Det är viktigt att göra skillnad på tillverkare och tidigare ägare. salute.gif Det är lätt att uppfatta fel när man får höra att de "kommer från Östtyskland".

@ Legacy

Sida om Pbv401

Det finns en bärgare (pbv4012) och en sjv- och ledningsversion (4021 resp 4024).

Erik_G
Liten tidbit:
Den större 401an är baserad på en vagn som brukar kallas MT-LBu

Liten present till alla er pbv 401-lovvers...

Snyggare än så här blir den inte.. wub.gif
LT
QUOTE (Erik_G @ Dec 9 2004, 11:38 )
Liten tidbit:

Kärlek i en "liten" ask.

Så var man i behov av rena kalsonger, då. Tack för den. ;)

Har beskådats med tindrande ögon ett antal gånger på S1, har beundrats på övning i Skåne. Någon som har en ljudfil med motorljud? Så vackert.
Magister R
QUOTE (Erik_G @ Dec 9 2004, 11:38 )
Liten tidbit:

smile.gif I Sverige har man bl.a. använt MT-LBu till Ambulans! Se det såhär, blir jag skadad, dra mig hellre efter en skenande snöskoter.... blink.gif
Kanna
När vi ändå är inne på MT/LB. Mig veterligen så finns det två olika bredder på banden, en normalbredd och en extra bred för användning i terräng typ myrar och liknande. Används/användes båda av FM eller?
LeadHead
Jag tror att det har diskutterats i någon tidigare tråd. Jag vill minnas att det som kom fram var att man hade testat banden men tyckt att de var överflödiga (alt. ej ekonomiska).

Med tanke på hur bra 401:an redan är i snöterrängen så... Enligt utsago av folk som har använt den alltså...
Foxtrot Lima
Nu tycker jag det är dags att vi går lite OT och frågar oss hur pbv401 resp pbv501 var organiserade i infanteribrigaderna som man kan läsa om på de sidorna jag länkat till? Var alla skyttekompanierna utrustade med pbv? Vilka hade 501?

Hälsningar, en nyfiken Foxtrot Lima smile.gif
Inf
Svaret beror på vem du frågar. Organsiationen har varierat kraftigt över tid och rum. Allt från samma organisation som IB77 fast tre MT-LB istället för två tgb 20 och en bv 206 i skytteplutonerna. Andra varianter har varit försök med mera pansarinspirerade organisationer och det har även funnits rena PV-kompanier med MT-LB och RBS 56 BILL. Återkommande organisatoriska problem har främst varit hur man ska få med sig all för striden nödvändig matreiel. Ibland har sk stridstross organiserats med bv 206. Inte helt lyckat eftersom denna stridstross måste vara på nästan samma ställe där man menar sig behöva pansar. Ett annat problem har varit hur striden ska ledas. Även detta har organsiatoriskt lösts på olika mer eller mindre kreativa sätt. Allt från MT-LBu till just det, ni gissade rätt, bv 206. Jag tror inte det har utbildats något organisatoriskt helt enhetligt bataljonsförband med pbv 401/501. Ett enda härke med andra ord!
Även stridstekniken var ett ständigt experimenterande, allt från tafatta försök till pansarstrid a la Kursk, Ardenneroffensiv, ODS mm till en mer verklighetsnära, aggresiv, lätt modifierade IB77 stridsteknik.
Att man inte vinner pansardueller med vare sig pbv 401 eller en pbv 501 utan huvudvapen stog klart ganska tidigt vid möte med traditonella pansarförband (pbv 302 och strf 90). Med pansarstridsteknik gick det inte vinna dubbelsidiga övningar dels pga de begränsningar vagnsmaterielen gav, dels pga att infanteribefälen var utbildade i infanterisstridstaknik och inte i pansardito.
Foxtrot Lima
Varför försökte man sig ens på att möta strv med pbv? blink.gif

Det jag undrar mest är hur 501:an resp 401:an spreds i org? Hade man särskilda kompanier med 501:or, eller var det blandat i alla skyttekomp?

Inf
Det var nog inte så många som försökte strida mot strv från pbv401/501, inte mer än en gång i alla fall. Att strida uppsuttet mot 302or och strf 90 verkar det ha varit lite fler som försökte. Med "pansardueller" menade jag dueller mellan pbv 401/501 och pbv 302/strf 90.
Rent allmänt hade införde man de nya fordonen så fort man kunde, ofta lite hafsigt som man kan utläsa även av beskrivningen ovan, men man såg i alla fall till att hålla i hop de nya fordonen kompanivis. Många gånger utbildade man i mitten på 1990-talet ett plastkompani med bv 206 (mer eller mindre modifierad 77 org) och ett plåtkompani med "ryssvagnar" sida vid sida under samma utbildningsår. Nästa år ändrade man organisationen igen!

Edit: Fummelfingrar.
Foxtrot Lima
Så de båda modellerna hann aldrig riktigt "sätta sig" i organisationen innan det var dags att fasa ut dem, alt förbandsnedläggningarna gjorde dem övertaliga? ohmy.gif Förutom då att de finns kvar på en del håll.

LeadHead
Här finns ju en del som kan vara av intresse:

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=366

Tänker då på BrigR A Bat Nskbat 401 och BrigR A Bat Infskbat 501/302.
Mats
Mycket intressant Inf. Du kanske vet när norrlandsbrigaderna fick Strf 90 och i vilken omfattning också?

För jag har fått för mig att det utbildades både på dem och Pbv 401 parallellt innan FB00 och hade någon sorts 401/90 org. Var det så, eller yrar jag bara?

Exempelvis har jag fått för mig att I21 och I13 hade Strf 90 och att man innan Strf 90 hade Pbv 501 tills det konstaterades att de var kassa i snö och skickades till förband i söder.
Foxtrot Lima
Lite info kanske: Lite om organisation

David Tvåa
När jag låg inne (96-97) så var "mitt" kompani ett s.k. "plast-skyttekompani", vi hade alltså Bv206. Grannkompaniet däremot, de körde med PBV 401 (inte robot plutonen dock, de hade plastvagnar)
Året efter tror jag man började använda Strf 90, dock inte säker...

Några 501 tror jag aldrig funnits i Sollefteå organisatoriskt sett, jag har dock sett en och förundrats över hur man kan få in trupp i en dylik tingest!

Edit: glömde säga att det är NB21 vi pratar om, man kan aldrig vara nog noggrann...
LeadHead
Kan det inte helt enkelt vara så att Norrlandsbrigadförbanden (NB 20, NB 21, osv) fick 401 medan Infanteribrigadförbanden (IB 12, IB 13, osv...) fick 501?

Uppdelningen i BrigR A tyder iaf. på det.
Foxtrot Lima
QUOTE (LeadHead @ Dec 9 2004, 21:24 )
Kan det inte helt enkelt vara så att Norrlandsbrigadförbanden (NB 20, NB 21, osv) fick 401 medan Infanteribrigadförbanden (IB 12, IB 13, osv...) fick 501?

Uppdelningen i BrigR A tyder iaf. på det.

Kolla min länk ovan...

Inf
Jag är inte så insatt i exakt när norrlandsbrigaderna fick strf 90, men t ex NB13 hade strf 90 innan FB00 och det bör ha gällt även för andra norrlandsbrigader. Från början var strf 90 framtagen för att slå sovjetiska kringgångsförband i just norrlandsmiljö, så norrlandsförbandeen hade ursprungligen första tjing på strf 90. Att södra Sverige så småningom fick strf 90 är en helt annan historia.
Både 401 och 501 har funnits i norrland. Lite märkligt med tanke på att man från början visste att ryssen hade MT-LB uppe i norr men nästan inga BMPer, men kanske troddde den svenska hjärntrusten att detta var en stor vilseledande manöver så det skulle tvunget testas med 501 i norrland, vilket som sagts tidigare inte gick bra.
Till slut fick man således den fördelning som varit den naturliga redan från början, 401 i norr och 501 i söder. 401orna är inte stora innuti, men 501orna är värre, de måste vara byggda för något ovanligt småväxt stäppfolk borta ifrån mongoliet. Att få in 30 svenska skyttesoldater och framförallt all materiel på en svensk skyttepluton i tre pbv 501 är inte lätt. En rolig sak med 401orna är att nästan ingen är lika stor som någon annan, även plåtens hårdhet varierar högst väsentligt. Alla lika- alla olika som det hette i en käck antirasismkampanj.
Jag har också svaga minnen av hybridbrigader med både strf 90/401 och strf 90/bv 206 och att det faktiskt var meningen att det skulle vara så, alltså inte bara i väntan på att nya bataljoner utbildades. Strf 90 räckte helt enkelt inte till för alla norrlandsbrigader och dåvarande Mekb 1.

Edit: Som klarläggande var NB 13 som utbildades på I13 var en norrlandsbrigad enligt organisation NB 85 fram till införandet av strf 90 och var alltså aldrig någon infanteribrigad i någorlunda modern tid.
LeadHead
QUOTE (Foxtrot Lima @ Dec 9 2004, 20:32 )
Kolla min länk ovan...

Duh... Jag får nog ta och lägga slutledningsförmågan på paragrafeländet i andra änden av skrivbordet istället... laugh.gif
Trekker
På de södra Infbrig (IB2,12,16) byttes 401 i skyttekompanierna ut mot 501 1998, 1998 utbildades vissa plutoner på dessa brigader. 99/00 utbildades på varje bridag ett kompani. Kompaniet bestod av 3skytteplutoner (501) och en robotpluton(401). Tillsammans utgjorde dessa kompanier "fiendebataljonen" under övningar detta år.

401 har tre olika band, dock så sitter ett och samma på de flesta vagnar som rullar idag.I, H och G band har jag för mig att dom kallas...

Detta är sista året som 401 skall användas, fordonsbeställningarna för nästa utbildningsår ligger redan och med dom beställningar på alternativfordon. tex patgb203 osv..
The Swede
Angående band till MT-LB så finns det en bredare variant men den används inte inom FM då den inte passar på MT-LBu, varför vet jag inte.

Till MT-LB (Pbv401) används två varianter, stållagrade och gummilagrade.
I vilken omfattning de olika sorterna används vet jag inte på rak arm och stående fot men jag har för mig att de gummilagrade banden byts ut mot stållagrade när dom slits ut.

The Swede pansar2.png
Inf
Och hur är det med ljuddämparen och katalysatorn när de slits ut?
Nä visst nej, det behövs ju inte i FM! biggrin.gif
siros
lite OT men finns det stålband till BV206
simon
Jag är glad att jag fick vara med på en IB16-övning med 501, 302 och 401...Haubits(bataljonen?) deltog också! Mäktigt!

Några inscannade foton därifrån(ursäkta bildkvalitén)!

pbv 501

pbv 302, "vampyren" pappa sticker fram ur stridsutrymmet

13-årig simon inne i vampyren!

Sista gången "i selen" som infanterist...:(

Efter 12 timmars strid med eldstötar och fördröjningsstrid var allas vår simon inte på topp direkt...
Pete
QUOTE (siros @ Dec 12 2004, 15:31 )
lite OT men finns det stålband till BV206

Såvitt jag vet, nej.
NB 85
QUOTE (The Swede @ Dec 12 2004, 02:52 )
Angående band till MT-LB så finns det en bredare variant men den används inte inom FM då den inte passar på MT-LBu, varför vet jag inte.

Till MT-LB (Pbv401) används två varianter, stållagrade och gummilagrade.
I vilken omfattning de olika sorterna används vet jag inte på rak arm och stående fot men jag har för mig att de gummilagrade banden byts ut mot stållagrade när dom slits ut.

The Swede pansar2.png

Halleluja jag får upplysa The Swede med "pansarkunskaper".

Det är helt riktigt att det finns gummilagrade respektive stållagrade band till 401/4020 vagnarna. Eller rättare sagt fanns, dom gummilagrade banden har eller är på god väg att utgå.

PS! Under tiden jag har skrivit det här så finns ju faktiskt risken att någon på högkvarteret har skrivit en order som innebär att dom gummilagrade banden skall användas igen. Då får man ju stå där och skämmas för att man var kaxig mot The Swede biggrin.gif DS!
Lt Hmmm
QUOTE (David Tvåa @ Dec 9 2004, 21:06 )
När jag låg inne (96-97) så var "mitt" kompani ett s.k. "plast-skyttekompani", vi hade alltså Bv206. Grannkompaniet däremot, de körde med PBV 401 (inte robot plutonen dock, de hade plastvagnar)
Året efter tror jag man började använda Strf 90, dock inte säker...

Några 501 tror jag aldrig funnits i Sollefteå organisatoriskt sett, jag har dock sett en och förundrats över hur man kan få in trupp i en dylik tingest!

Edit: glömde säga att det är NB21 vi pratar om, man kan aldrig vara nog noggrann...

97-98 hade NB21 ett kompani med 401:or. Förmodligen var det världens bästa 401-kompani, med världens bästa e-gruppchef!

Kompaniet bestod av två skytteplutoner med tre vagnar var, samt en rbplut med fyra vackra 401:or bestyckade med Rb 56. Krigsorganisatoriskt skulle det finnas en skyttepluton till, men så blev det inte. Istället blev kompaniet pseudoförstärkt med en 90-pluton under den lokala slutövningen. Det blev ett användbart verktyg för kompanichefen...

90-plutonen tillhörde egentligen det 90-kompani som utbildades gemensant av NB21 och NB5. En pluton fanns i Sollefteå, och resten av kompaniet i Östersund.

QUOTE (Swede)

Dessa band hette V-band. De var väl cirka 1 dm bredare än standardbanden, och vägde massor! Tanken var att de skulle förbättra vagnens köregenskaper i snö, men var inte särskilt ekonomiska...

/Hmmm

Edit: Fler svar.
Axial
QUOTE (Inf @ Dec 9 2004, 21:43 )
Jag har också svaga minnen av hybridbrigader med både strf 90/401 och strf 90/bv 206 och att det faktiskt var meningen att det skulle vara så, alltså inte bara i väntan på att nya bataljoner utbildades. Strf 90 räckte helt enkelt inte till för alla norrlandsbrigader och dåvarande Mekb 1.

Det som gällde när jag gjorde lumpen på I13 1996/97 var följande:
Skyttekompaniet bestod av 3 skytteplutoner, 1 St/Tr-pluton och 1 Pvrb-pluton som alla åkte pbv 401. Varje pluton hade 3 vagnar samt 1 Bv 206 som trossfordon.
Till detta knöts 1 strf 90-pluton för att "hotta upp" det hela lite grann. Detta något överdimensionerade kompani skulle vara någon form av spets/kärna i skyttebataljonen som i övrigt bestod av "vanliga" skyttekompanier.
simon
QUOTE (Axial @ Dec 13 2004, 09:10 )
...Varje pluton hade 3 vagnar...

3 styck 501, eller 3 styck 401?
Mats
QUOTE (simon @ Dec 13 2004, 12:43 )

QUOTE (Axial)
Skyttekompaniet bestod av 3 skytteplutoner, 1 St/Tr-pluton och 1 Pvrb-pluton som alla åkte pbv 401. Varje pluton hade 3 vagnar samt 1 Bv 206 som trossfordon.

Malajn.gif
simon
QUOTE (Mats @ Dec 13 2004, 15:35 )
QUOTE (simon @ Dec 13 2004, 12:43 )

QUOTE (Axial)

Malajn.gif

EDIT:

Nu måste jag fan börja LÄSA inläggen....
SSN
QUOTE (Lt Hmmm @ Dec 12 2004, 23:05 )
Dessa band hette V-band. De var väl cirka 1 dm bredare än standardbanden, och vägde massor! Tanken var att de skulle förbättra vagnens köregenskaper i snö, men var inte särskilt ekonomiska...

/Hmmm

Om jag inte missminner mig så fanns det bara två 401:or(?) med V banden, Man kan säga att det gjorde en rejäl skillnade i framkomlighet gentemot ordinarie band, förövrigt kan man även skåda en av dessa PBV i Hamilton filmen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.