Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SoldF.com långsamt
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison > SoldF.com
stefanf
Ber redan i början hemskt mycket om ursäkt om det här finns i annat ämne, men jag har inte hittat det.

Nåväl, sen (ungefär) igår, måndag 6/12, har jag upplevt SoldF.com som mycket långsammare än vanligt.
Vet dock inte om jag är den enda som upplever detta.
Känner till ett forum till som har fått problem senaste dagarna (Tank-net.org), där det hänt underliga saker.

Har ingen aning om detta beror på mig, min dator, möjliga virus (rent hos mig), fulla loggar/filer hos SoldF.com, halvhavererad mjukvara...
Fafner
Långsammare för mig också, särskilt när jag ska posta nya inlägg.

/Fafner
A2Keltainen
Jag har samma problem och får även totala timeouter (som det så vackert kallas på teknisk svengelska) när jag ibland försöker ladda vissa sidor. Av någon för mig okänd anledning, så verkar huvudsidan, d.v.s. <http://forum.SoldF.com/>, strula betydligt mer än de andra.
henke
Vilka tider gäller det?
Vore bra om ni kunde precisera när och gärna kika hur många samtidiga användare som var inloggade då.

Är det få inloggade samtidigt som ni upplever segheten är det såklart troligare att nått är fel. Annars är det en naturlig konsekvens av att många slår mot databasen samtidigt.

Genrellt Surf-tips
Prova också att se över hur stor cache (temporay internet files/temporära filer) ni har satt i webbläsare. Ofta när folk med bredband upplever seghet på sidor så brukar jag rekomendera tömning av just cache (temporary internet files). Internet Explorer har en knäpp inställning by default som gör att den gärna anslår 1 GB eller mer. Inte sån konstigt att det blir segt då. Webbsidorna element är små och optimerade för att vara så små som möjligt. Det rymms X x 10 000 små gif/html filer på 1 GB Lägg allt i samma mapp så blir det såklart segt i filsystemet.

Mitt tips: Ställ ner er webbläsares cache till ca 100 MB.
A2Keltainen
QUOTE(henke @ Dec 7 2004, 21:14 )
Vilka tider gäller det? Vore bra om ni kunde precisera när och gärna kika hur många samtidiga användare som var inloggade då.

Jag upplever det över hela dygnet, inklusive mellan 0000-0400 då det brukar vara rätt så få användare som är aktiva på forumet. Jag kan nog faktiskt inte säga när på dygnet det är värst, utan tycker nog att det är rätt så jämt fördelat. Jag får dessutom samma effekt både hemifrån i Safari (version 1.2.4) på Mac OS X (version 10.3.6 med alla patchar) och från mitt arbete i Firefox (okänd version) på Debian GNU/Linux unstable, och det hjälper inte att tömma cachen i någon av dem. Säg till om det finns någon mer teknisk hjälp jag kan ge, då jag ändå är rätt så insnöad på nätverkssaker.
LIQUID_
Jag kör Explorer,hur gör jag för att tömma cachen ? Hittar inte den i menyn.
Yman
Verktyg -> Internet-alternativ -> Ta bort filer... För att rensa cachen.
Verktyg -> Internet-alternativ -> Inställningar... För att ställa ned storleken på cachen.

//Y
henke
Det som hittills oftast har orsakat att det har blivit SQL-error "TOO MANY CONNECTIONS", etc har varit när Backupen gått mot databasen och "ätit upp" anslutningarna. Dock inte pga våran databas utan andra som ligger på samma webbhotell och då drabbas vi med.

Jag ska höra efter med Spacedump som driftar Shellkonto.nu där vi ligger vad som kan vara galet, men jag behöver lite mer fakta. Gärna tider, osv. Så kan han kolla mot loggarna.
Som jag upplever det i skrivande stund är det inga konstigheter just nu.

@A2, näe jag trodde inte heller du led av just det simpla felet såsom överbelastad cache, men en del andra kanske. 7.gif
strvkomp
QUOTE(henke @ Dec 7 2004, 21:14 )
Mitt tips: Ställ ner er webbläsares cache till ca 100 MB.

Mitt tips: Mozilla firefox. Mycket bättre än explorer.

Mvh

Strvkomp
Kanna
Har märkt att SoldFfroum har drabbats av samma "sjuka" som andra .tk-domäner, inklusive min egen. När man går in på sidan försöker den visa en banner trots att man valt att inte göra det i sina inställningar hos tk. Jäkligt irriterande trots att man har pop-upkiller. Någon annan med .tk-domän som har samma problem? har mailat dem men inte fått något svar.
stefanf
Just nu går det ganska bra. Se tnr i posten.
Så här många användare: 4 gäster, 18 medlemmar 2 anonyma medlemmar.

Jag upplever det som långsammare kvällstid, säg runt 21-tiden. Ska kolla noggrannare nästa gång, särskilt antalet användare.
Det blir inga helavbrott, men t.ex om man ska läsa någons profil (som just nu går bra) kan det ta ända upp till 5-10 sekunder innan infon börjar visas på skärmen.

Ska även testa förslaget om cache.

Men som sagt, jag upplever inte problemet mot andra siter, typ Hotmail, Aftonbladet.
henke
Just det, som Kanna säger så är det inte så bra att gå via www.soldfforum.tk

använd endast http://forum.SoldF.com
Uppdatera era bokmärken/favoriter!

SoldFForum.tk var en adress jag reggade eftersom den var gratis samt att den sökväg forumet låg på tidigare var mycket omständig att komma ihåg. (www.shellkonto.nu/bluenine/soldf). Sedan vi bytte adress till forum.SoldF.com är soldfforum.tk överflödig, men behålls tillsvidare ifall några länkat till den,etc.

/Henke
M203
För min del brukar datorn sega efter att jag tömt cachen, om jag då tömmer dnscachen så går surfandet mycket snabbare.

Kör ipconfig/flushdns i commandprompten eller skriv in det i en .bat fil eller .cmd fil och kör det vid uppstart.

Ha en bra dag
stefanf
Jag satte ner cache till 100mb (den var satt till 610mb...) och rensade bort temp-filerna manuellt (WinME funkar inte alltid så bra på städfunktionerna när det är mycket skräp).

Jag har historik satt till 50 dagar.

När jag jämför med jobbet så är det där 10 dagar och endast 5mb i cache.

Nu skiljer sig både maskinvaran och internetanslutningen rätt så rejält mellan hemma och på jobbet, min fråga är:
Blir det ännu bättre om man sänker cache och historik ytterligare, eller finns det en "magisk" gräns där det inte spelar nån roll om du går lägre, t.ex då 100mb.
Jag ska testa lite olika varianter, men det är kul att höra från folk som kan det lite bättre också.

EDIT: Jag var inte inne nån längre tid igår kväll, men det kändes lite snabbare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.