HKP 10 har en beräknad, total livslängd på runt 24 år vilket ger att avveckling börjar ske kring 2012. Tanken är att HKP 14 (NH 90) ska vara operativ 2007 (får se hur det blir med det) vilket ger att 10 och 14 kommer arbeta parallellt ett par år.
Dock kommer ju HKP 4 att avvecklas innan HKP 10, när detta kommer ske är jag inte säker på men jag tror mig ha hört runt 2008-2010. Så man skulle ju kunna säga att HKP 14 i första hand ersätter HKP 4.
På längre sikt är det dock tänkt att HKP 14 ska ta över helt och hållet och ersätta såväl 4 som 10.
Jag har mycket svårt att tro att några andra system kommer vara aktuella för att ersätta HKP 10 vid dess pension, utan vi bör ha tillräckligt med helikoptrar för att klara oss (iofs så vill vi ju alltid ha fler men

)
För och nackdelar med NH 90 kontra HKP 10:
Jaaa, NH 90 är allt som HKP 10, fast bättre... Räcker det som svar? ;)
NH 90 är starkare, snabbare, säkrare, större, utrustad med FBW, har "glascockpit" och har mer avancerade system vilka lär göra maskinen ytterligare enklare att hantera än HKP 10.
Maskinen lär även vara lättare att arbeta i/med, cabinhöjden på 181 cm (?) mot HKP 10:s 155cm kommer ge ett enormt lyft för cabinpersonalen.
Vidare så är NH 90 en förbannat häftig maskin, jag längtar till den dag då jag får lägga vantarna på den och smeka dess former
För att återgå lite till frågorna i trådens början:
Super Puma och H-60 maskinerna är, som Erik påpekade, inte riktigt i samma division, Super Puma är en större maskin (sett till lastrum) och är på grund av bland annat detta bättre lämpad för funktioner som sjuktransport och räddning än H-60-maskinerna.
H-60 var aldrig direkt aktuell vid anskaffningen av HKP 10.
QUOTE (Haggeman @ Dec 7 2004, 15:16 )
QUOTE (Yman @ Dec 7 2004, 16:05 )
Angåde varför vi valde Super Puma och inte Black Hawk så... Ja, jämför hur många Black Hawk som blivit nedskjutna de senaste åren med antalet Super Puma, då måste ju bara Super Puman vara mycket säkrare, eller hur...
huh? Var det ett seriöst svar?

Nej.
//Y