Tjena
Såg det här forumet innan då jag googlade lite, tänkte att det här kanske var rätt plats att få svar på mina frågor. hehe till min fråga, fick för några månader sedan papper hem om att jag skulle bli Ledningssystemsbiträde började genast googla efter information, men det enda jag hittade var försvarets egna beskrivning av tjänsten. Nu undrar jag om det är någon i detta forumet som har någon information om denna tjänsten? Har förstått att det är en massa hysch hysch runt det hela, men jag är tacksam för vilken information som helst, kan vara vad som helst...
Vilket förband ska du till?
Det är nämligen viss skillnad mellan förband i Armen samt i Flygvapnet och Marinen.
/Krook
Jag ska till Marinen, eller rättare sagt MarinB S/Malmö. Någon som varit där?
Verkligen ingen som vet något om den här tjänsten?
Du får passa en telefon och en fax, enligt uppgift från nära håll.
fogel02
Dec 9 2004, 20:15
Som bjk delvis sa du kommer troligen att hjälpa till vid sjöstridskompanietet i malmö med dvs ledningssystemsfrågor, ex kryfax, tfn (troligen både kry och vanlig) ev andra sambandmedel
Gjorde yk samtidigt som ett par ledningsbiträden men kommer exakt ihåg vad det var dem fick utbildning på
Lockwed
Dec 9 2004, 23:09
Jag blev inskriven som Ledningssystembiträde/fjärrskriftsexpeditör när jag mönstrade.
Då den utbildningen försvan från hkpbat i berga så fick jag en tjänst som enligt pliktverket skulle motsvara den tidigare, och det var telefonist i Östersund.
Om dom nu är så lika som pliktverket sade så kan jag säga att du kommer att få tatta mycket sladd, prata radio och lära dig att upprätta en kryfax mm.
Blir nog en hel del ifyllande av m blanketter och överdrivet nyttjande av snokjava(nescafe)också.
Du får nog räkna med en hel del stridsövningar också, men det kanske varierar mellan vapenslagen.
Nu säger jag inte att det är såhär det kommer att se ut för dig, det är bara min chansning som jag drar utefter vad pliktverket sade till mig.
Lambda
Dec 10 2004, 13:45
Ok så jag ska alltså sitta och faxa och tala i telefon, hehe kanske blir lite långtråkigt. Hur ser Marinbasen i Malmö ut, eller sambandscentralen, vet inte riktigt vad de har där..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.