Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En dramatisk omröstning väntar
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2
Blackadder
är det någon mer än jag som kolla på streamande-video.. slås av hur TOMT det är i kammaren?? tycks inte vara så himla intressant för våra riksdagsledarmöter sad.gif
rill3e
QUOTE (Blackadder @ Dec 15 2004, 14:22 )
är det någon mer än jag som kolla på streamande-video.. slås av hur TOMT det är i kammaren?? tycks inte vara så himla intressant för våra riksdagsledarmöter  sad.gif

kollar på svt. Dom bryr sig inte, de dricker väl kaffe. De vet ju redan vad de ska rösta. Varför ha en maratondebatt??????????

Vad händer med K4?
- K4 som förband läggs ned, men däremot kommer militär verksamhet att finnas kvar och en viss civil verksamhet. Sammantaget ska detta ge lika många jobb som K4 har gett i Arvidsjaur hittills.
Hur kommer den militära verksamheten i Arvidsjaur att se ut?
- Det är en organisering som innebär att den ligger under I19 i Boden, men placeras i Arvidsjaur. I Arvidsjaur kommer jägarutbildning och möjligtvis utbildning av andra förband att ske./expressen

Alltså om det är på det här sättet verkar det inte så jävla kasst för K4 iallafall....
joppe
det är nog bara vi MIPar och dom som blir drabbade på de orter det kommer läggas ner på som är intresserade hör budgeten läggs
Blackadder
14:21 Försvarsbeslut först i morgon

Beslut om försvaret fattas först på torsdagen. Vänsterpartiets riksdagsgrupp stöder överenskommelsen vilket innebär att frågan skickas tillbaka till försvarsutskottet

angry.gif angry.gif angry.gif

källa: tt.se
Wilk
Vad innebär det att det går tillbaka till utskottet? Hänger inte riktigt med i svängarna längre.

Kul för Arvidsjaur att militär bli kvar på platsen men då kan det väl lika gärna heta K4 istället för 119s Arvidsjaurdel? Vilka pengar sparas på det här dravlet?

På något sätt komiskt att det hela till synes gällt ett enda regemente i norr när den egentliga frågan borde vara: Var är underlaget och hur ser det ut.

Som grädde på moset så är ändå hela FB04 överspelat inom ett par månader... suck.
holy
QUOTE (FhF laddare @ Dec 15 2004, 14:18 )
Nu e det dags att föra samtal med NATO! Det är på tiden att vi går med!!
Är nog bara en tidsfråga innan vi kommer gå med i NATO worthy.gif

För att bli accepterad som medlem i NATO krävs kanske att vi har något att erbjuda dem, då det är en militär samarbetsorganisation vi talar om?
rill3e
QUOTE (Wilk @ Dec 15 2004, 14:41 )
Vad innebär det att det går tillbaka till utskottet? Hänger inte riktigt med i svängarna längre.

Kul för Arvidsjaur att militär bli kvar på platsen men då kan det väl lika gärna heta K4 istället för 119s Arvidsjaurdel? Vilka pengar sparas på det här dravlet?

På något sätt komiskt att det hela till synes gällt ett enda regemente i norr när den egentliga frågan borde vara: Var är underlaget och hur ser det ut.

Som grädde på moset så är ändå hela FB04 överspelat inom ett par månader... suck.

Det roliga är att det jag läste i riksdagens underlag idag att man skulle behöva 10 miljoner i besparingar hos andra delar av försvaret för att ha kvar K4.
Totala nyinvesteringar i boden beräknas till 90 miljoner kronor i utbildningsplatser, kasernrenoveringar osv osv.
FhF laddare
Å för min del i FB04 är att man flyttar A9 upp till Boden! Vilket jag tycker är så jävla korkat.Om man skulle ha flyttat det så skulle man ha laggt det i Skövde!För på I19 har dom redan Art Bat! Och alla kostnader med transport hit å dit till södra delen av landet.Är detta logik i FB04
C 2.a pjäs
QUOTE (FhF laddare @ Dec 15 2004, 14:49 )
Å för min del i FB04 är att man flyttar A9 upp till Boden! Vilket jag tycker är så jävla korkat.Om man skulle ha flyttat det så skulle man ha laggt det i Skövde!För på I19 har dom redan Art Bat! Och alla kostnader med transport hit å dit till södra delen av landet.Är detta logik i FB04

Logik? Allvar, har du fortfarande inte fattat att försvarsbesluten är politik??? Hade nu Kristinehamn haft någon tung pamp så hade givetvis inte A9 eller vad det heter denna veckan behövt flytta.
skinner
Sossarna kör metoden, vi lägger ner regementen där det finns lite väljare te.x. i Arvidsjaur och i Kristinehamn.
Wilk
Skall korrigera mig själv: K4 skall inte vara kvar i Arvidsjaur men ersättas av annan militär och civil verksamhet till motsvarande sysselsättningsgrad. Men då undrar jag fortfarande vad som är vitsen med att flytta/lägga ner K4? Annat departments budget som drabbas? För den delen, har ett räddningspaket för drabbad ort någonsin genererat i närheten det som lovats av politiker?

Varför ta något beslut överhuvudtaget när försvarsministern själv till media sagt att man inte kommer kunna genomdriva det som beslutas eftersom ytterligare miljarder skall sparas utöver FB04? Är det därför det skall tillbaka till utskottet?
skinner
Ja stödpacketen är ju inte så himmla bra. I Solefteå så ska dom få någon avelsstation för hunder med typ 15 anstälda. Men 15 anstälda är väll inget mot dom som var annställda vid I21 + T3, eller? Jag tror att i skälva verket så blev V lovade ett bättre sammarbete med S, det var därför som ändrade sig. För dom är ju dumma om dom går på Perssons stödpacket. Dom funkar ju inte!
Sgt1clHansson
Försökte kolla på Riksdagsdebatten... var tvungen att sluta innan jag kastade ut TV:n genom fönstret !
CrepGrp90
varför vill v att K4 skall vara kvar?? 7.gif
skinner
Håller på att gå i taket då jag hör den där miljömuppen snacka om att vi inte behöver några pansarvagnar. Samt att han säjer att vi kommer att spara en massa pengar på detta och att vi sparade en massa pengar efter fb2000 då det visade sig efter fb2000 att man inte sparade något nästan. Det är bara en massa pladder av sossar och miljömuppar. Specielt när Leni pratar.
rill3e
QUOTE (skinner @ Dec 15 2004, 16:22 )
Håller på att gå i taket då jag hör den där miljömuppen snacka om att vi inte behöver några pansarvagnar. Samt att han säjer att vi kommer att spara en massa pengar på detta och att vi sparade en massa pengar efter fb2000 då det visade sig efter fb2000 att man inte sparade något nästan.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7...OK=&PNR=43&ORG=

"Investeringskostnader med anledning av regeringens förslag och
inriktning i denna proposition:

Investeringskostnaderna föranledda av förändringar i Boden bedöms uppgå till ca
50 miljoner kronor. Investeringarna omfattar främst anpass-ning av befintligt
bestånd.
Regeringen har föreslagit att Marinbasen skall inrättas och att den skall
bedriva verksamhet på tre orter. Ledningen skall vara lokaliserad till
Karlskrona. Tyngdpunkten i den marina verksamheten kommer att vara Karlskrona
och detta leder till ett investeringsbehov på totalt ca 110 miljoner kronor i
Karlskrona. I dessa kostnader ingår bl.a. flyttning av viss verksamhet inom
Örlogsskolorna samt Dyknavalcentrum till Karlskrona samt viss utbyggnad av kajer
och anpassning i befintligt fastighetsbestånd.
Förändringarna i marinbasverksamheten i Haninge med flyttning till
Haninge/Muskö leder till ett behov av smärre anpassningar i befintliga lokaler
och flyttning av ubåtspontoner. Investeringskostnaderna beräknas uppgå till ca
10 miljoner kronor.
Investeringskostnaderna för omlokaliseringen av Amf 1 från Vaxholm till
Haninge/Berga beräknas uppgå till totalt ca 165 miljoner kronor. I dessa
kostnader ingår bl.a. utbyggnad för navigationssimulator,
lednings-träningsanläggning, hamn för stridsbåtar, upptagningsramp för
stridsbåt, vågbrytare, anpassningar i lektionssalar/byggnader, stridshinderbana
samt åtgärder för torrluftning av stridsbåt. Vidare ingår anläggningar för
annan övningsverksamhet och anpassningar av dessa.
En flyttning av de sjöoperativa helikoptrarna till Ronneby bedöms inte
föranleda andra investeringsbehov än de som skulle ha uppstått om de nya
helikoptertyperna hade baserats på Haninge/Berga. Investeringen beräknas
således till ca 220 miljoner kronor.
Regeringen har föreslagit att FMTS skall inrättas i Halmstad. Regeringen
pekade där på att vissa frågor om den tekniska utbildningen behöver utredas
ytterligare innan beslut kan fattas om investeringar. Det kan dock förutses att
det kommer att bli nödvändigt att bygga ett nytt s.k. teknikhus för FMTS i
Halmstad. Försvarsmakten beräknar att detta skall kosta högst ca 320 miljoner
kronor.
Regeringen har också redovisat frågor om det framtida samlade behovet av
elevförläggningar i Halmstad för FMTS och MHS. Regeringen bedömde att när FMTS
är fullt uppbyggt i Halmstad kommer det att behövas ytterligare 200
elevförläggningsplatser i Halmstad till en kostnad om ca 70 miljoner kronor.
Investeringen kommer således inte att behöva göras förrän sent under den
kommande treårsperioden. Detta innebär att investeringen kommer att falla ut i
hyreskostnader för Försvarsmakten mycket sent under treårsperioden eller
därefter.
Omlokaliseringen av Motorskolan från Östersund till Skövde bedöms leda till ett
investeringsbehov på ca 75 miljoner kronor.
Omlokaliseringen av FSC från Hammarö till Göteborg bedöms kräva ombyggnad av
befintliga lokaler för ca 50 miljoner kronor.
FöMusC:s omlokalisering till Upplands-Bro/Kungsängen bedöms leda till ett
investeringsbehov om ca 55 miljoner kronor. I beloppet ingår bl.a. lämplig
övningslokal för orkestern. Regeringen konstaterar att detta redan tidigare
identifierats som ett behov inom Försvarsmakten. Åtgärden är således nödvändig
oavsett organisationsförändringarna i övrigt.
Kostnaderna för dessa investeringar kan beräknas till sammanlagt ca 905
miljoner kronor. I denna summa ingår inte kostnaderna för investe-ringar för de
sjöoperativa helikoptrarna i Ronneby. De kostnaderna redovisas i stället i det
totala beloppet för att införa helikopter 14 och 15 under följande avsnitt.

Investeringskostnader för redan fattade beslut
Regeringen vill också peka på att det finns ett antal redan beslutade
organisationsförändringar som kommer att leda till krav på investeringar.
Vidare finns det redan beslutade investeringar som ännu inte genomförts och av
den anledningen ännu inte fallit ut i hyreskostnader. Samtliga dessa
investeringar kommer att leda till ökade hyreskostnader under den kommande
treårsperioden. Exempel på nämnda slag av investeringar är följande."
.....
Kostnaderna för dessa investeringar kan beräknas till sammanlagt ca 2 400
miljoner kronor.

DOM HAR ALLTSÅ NYA INVESTERINGAR FÖR 905 MILJONER KRONOR ATT VÄNTA SAMTIDIGT SOM DOM HAR BESLUTADE/PÅGÅENDE INVESTERINGAR FÖR 2400 MILJONER KRONOR och sen ska dom spara 3 miljarder + nya besparingar i vår?

Kan nån tala om för mig hur dom får ihop det?
Noname
QUOTE (rill3e @ Dec 15 2004, 16:36 )

Genom att ställa in alla slutövningar och andra större övningar, köpstopp, anställningsstopp och förkortade utbildningar.
Sådär...nu är det kirrat! brow.gif
rill3e
QUOTE (Pegin @ Dec 15 2004, 16:41 )

Genom att ställa in alla slutövningar och andra större övningar, köpstopp, anställningsstopp och förkortade utbildningar.
Sådär...nu är det kirrat! brow.gif

och skjutförbud ;) alla får ligga på skjutbanan och skrika PANG!! RATATATA!!

Edit: Och utskällningarna kommer bestå av att man inte skriker "manligt" nog när det skjuts med tyngre vapen. haha artilleriet kommer få det tungt.5.gif biggrin.gif
Yossarian
slås av hur TOMT det är i kammaren?? tycks inte vara så himla intressant för våra riksdagsledarmöter  sad.gif

När de har debatt i riksdagen är det normal bara de berörda riksdagsmännen som är närvarande, alltså i det här fallet de som sysslar med försvarsfrågor. Övriga, t.e.x. de som har bostadsfrågor som sysselsättning, har inget att tillföra och arbetar istället med sina frågor någon annanstans. De är istället där när bostadsfrågor debatteras o.s.v. Det är i alla fall vad jag fick höra när jag var på riksdagsguidning för ett par månader sedan.
Johage
Sjukt det där med K4... som jag ser det antingen lägger man ner eller så kör man fullt... finns ingen mening med att hålla på att göra nån halvtaskig lösning som förmodligen ändå kommer att kosta lika mycket som inte att lägga ner regementet, om inte mer när jägar bataljonen/skvadronen ska till arvidsjaur och öva.

Som K4:ing ser jag ju gärna att K4:a finns kvar, men då inte på det här sättet
Wilk
QUOTE (CrepGrp90 @ Dec 15 2004, 15:43 )

Om jag inte är helt ute och reser så är norra delen av Sverige rätt så statkt färgat åt det röda hållet politiskt sett. För V handlar det helt enkelt om väljarstöd. (Min högst personliga tolkning.)
simon
Fråga(vill inte uppröra någon):

OM vi nu la ner invasionsförsvaret redan år 2000, varför la man då inte ner fler pansarförband och sparade några infanteriförband istället? En bataljon fötter på marken gör mer nytta internationellt och är MYCKET mer mobila, än en stridsvagnsbataljon....eller hur?

Kan det vara så jävligt att det helt enkelt satt många pansargeneraler i HKV vid tiden?
Wilk
DOM HAR ALLTSÅ NYA INVESTERINGAR FÖR 905 MILJONER KRONOR ATT VÄNTA SAMTIDIGT SOM DOM HAR BESLUTADE/PÅGÅENDE INVESTERINGAR FÖR 2400 MILJONER KRONOR och sen ska dom spara 3 miljarder + nya besparingar i vår?

Den där miljarden (i runda slängar) är en engångskostnad), besparingarna är ju hur mycket försvarsbudgeten skall dras ner med så det blir ju en återkommande utgift man slipper.

De andra 2,4 miljarderna är väl bara ett symptom på hur planeringen av det svenska försvaret har hamnat helt ur fas.

Det är som är lite skrämmande är att det kommer bli så otroligt lite kvar att använda till rörliga kostnader när så mycket är uppbundet av gamla beställningar och omstruktureringskostnader. Vi kommer få extremt lite pang-per-krona verkar det som.
FhF laddare
Man kan undra varför Arvidsjaur är mer värd än Östersund eller Visby eller någon annan garnisons ort som drabbas av detta idiotiska FB04
simon
QUOTE (Wilk @ Dec 15 2004, 19:28 )
Det är som är lite skrämmande är att det kommer bli så otroligt lite kvar att använda till rörliga kostnader när så mycket är uppbundet av gamla beställningar och omstruktureringskostnader. Vi kommer få extremt lite pang-per-krona verkar det som.

När(datum) kommer de största beställningarna att löpa ut?

(Alltså, när kommer de uppbundna pengarna frigöras?)
Sgt1clHansson
QUOTE (simon @ Dec 15 2004, 19:28 )
Fråga(vill inte uppröra någon):

OM vi nu la ner invasionsförsvaret redan år 2000, varför la man då inte ner fler pansarförband och sparade några infanteriförband istället? En bataljon fötter på marken gör mer nytta internationellt och är MYCKET mer mobila, än en stridsvagnsbataljon....eller hur?

Kan det vara så jävligt att det helt enkelt satt många pansargeneraler i HKV vid tiden?

FEL, FEL, FEL...

För det första bygger Pansarbat. på många fler system än stridsvagnar. I stort sett samtliga system, som används i de missioner vi haft på Balkan. Dessutom var svenska P-reg mer tekniskt utrustade än I-reg. CV90 vs 401/501.

Skydd är mer värderat än rörlighet till fots i internationella sammanhang. I synnerhet när politiker fäster sin politiska överlevnad till besluten.

Kort sagt: Fel slutsats, på fel grunder.

Ang. Materialbeställningar är de fasta till 2008.
rill3e
QUOTE (Wilk @ Dec 15 2004, 19:17 )

Om jag inte är helt ute och reser så är norra delen av Sverige rätt så statkt färgat åt det röda hållet politiskt sett. För V handlar det helt enkelt om väljarstöd. (Min högst personliga tolkning.)

Jag håller med i din tolkning. Det är ett klassiskt politiskt trick. Vänsterpartiet yrkar på att K4 ska vara kvar och sen blir dom populära där uppe, men ändrar sig på sista dan eller ojsan det gick inte, vem bryr sig typ. Vi har vunnit några röster iallafall. Men de verkligen går hela vägen för att få sin vilja igenom, det är en annan fråga.

Sedan angående varför Arvidsjaur skulle vara mer värd att ha ett regemente en andra orter var det någon som frågade sig.

Jag kan se två orsaker.
1. Dels är orten mer beroende av försvaret än andra.
2. Regementet och jägarverksamheten är billigt. Köp 3 och betala för 2 vissel.gif Liksom om nåt ska räddas så är de inte dummare än att de tar det billigaste och argumenterar för.

Edit: men mer VÄRT är det väl knappast..
Blackadder
QUOTE (Yossarian @ Dec 15 2004, 18:03 )
slås av hur TOMT det är i kammaren?? tycks inte vara så himla intressant för våra riksdagsledarmöter  sad.gif

När de har debatt i riksdagen är det normal bara de berörda riksdagsmännen som är närvarande, alltså i det här fallet de som sysslar med försvarsfrågor. Övriga, t.e.x. de som har bostadsfrågor som sysselsättning, har inget att tillföra och arbetar istället med sina frågor någon annanstans. De är istället där när bostadsfrågor debatteras o.s.v. Det är i alla fall vad jag fick höra när jag var på riksdagsguidning för ett par månader sedan.

det kan jag förstå, men det skulle ju voteras, förstår att det är lägg-match till del men ändå ska jag rösta så lär jag iallf försöka höra hela debatten?
Noname
QUOTE (Wilk @ Dec 15 2004, 19:17 )

Jag har sagt det förr;
för V är hela det här raballdret med K4, ingen försvarsfråga. Det är enbart för jobbens skull som de höjer rösten, baktanken är självklart väljarstödet i Norrbotten.
undass
QUOTE (Blackadder @ Dec 15 2004, 20:46 )
QUOTE (Yossarian @ Dec 15 2004, 18:03 )

det kan jag förstå, men det skulle ju voteras, förstår att det är lägg-match till del men ändå ska jag rösta så lär jag iallf försöka höra hela debatten?

Du kanske hade velat det men eftersom du har egna frågor att arbeta med så skulle du inte ha tid. Då det är såna här debatter ganska ofta så skulle du inte få så mycket uträttat om du var tvungen att sitta i plenisalen hela tiden. Jag har dessutom för mig att riksdagsledamöter har högtalare i sina arbetsrum så att de kan lyssna på det som sägs i kammaren.

Men visst, det hade varit tuffare om riksdagen var mer som det brittiska underhuset. Fast, mer snack=mindre hockey ;)
skinner
Vad jag hörde så är K4 det billigaste regementet i landet i förhållande till vad det presterar. Det finns inget regemente i sverige som producerar så mycket utlandskänstsoldater per värnpliktig som K4! När det dessutom är det billigaste regementet i landet samt att nästan 30% i Arvidsjaur kommer att bli arbetslösa så anser jag att det ska vara kvar.
rill3e
I överenskommelsen mellan socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet slås fast att inget ändras i själva propositionen, men att det görs ett tillägg om verksamheten i Arvidsjaur.

ORDAGRAN överenskommelse:

Där ska "ett centrum för test-och övningsverksamhet i subarktisk miljö utvecklas. Det ska bestå av en civil och en militär del."
Ett internationellt centrum inrättas för civil test- och provverksamhet.

Arvidsjaur blir ett detachement till Garnison Boden och ska erbjuda vinterutbildning för jägare på I 19, fallskärmsjägare, markstridsförband, hemvärn, frivilligorganisationer, special-och säkerhetsförband.

I arbetsgruppens förslag till grundorganisation sades bara att övnings och skjutfält i Arvidsjaur ska behållas liksom Vidsel övningsflygplats.

Den civila och militära verksamheten ska "vara av samma personella omfattning som den tidigare verksamheten vid K 4", enligt överenskommelsen.

I dag finns cirka 200 anställda vid K 4 varav 110 militärer.Försvarsmaktsgemensamma övningsområden finns i dag i Älvdalen och Kvarn.
/svt.se

Edit: Lade till källa
skinner
Men Arvidsjaur skulle få samma stöd endå. Sossarnas löfte till V är ju bara tom luft.
rill3e
QUOTE (skinner @ Dec 15 2004, 22:19 )
Men Arvidsjaur skulle få samma stöd endå. Sossarnas löfte till V är ju bara tom luft.

ja det sa dom till oss i oktober så....vi får se imorgon. Men jag är skeptisk

QUOTE (simon @ Dec 15 2004, 22:23 )

Kort och gott.

Vänstern kan inte försvarspolitik ö.h.t och blev lurade av sossarna. laugh.gif

Ja kanske. Men borgarna överdriver jämnt sin kritik, vänstern säger en annan sak. Fast jag måste hålla med om att nya överenskommelsen är skrämmande likt det som redan finns. Vi får se imorgon när det finns på papper som sagt....
simon

Kort och gott.

Vänstern kan inte försvarspolitik ö.h.t och blev lurade av sossarna. laugh.gif
skinner
Men om det blir som sossarna säjer så borde det väll vara billigare att ha kvar K4? För om regementet ligger i Boden men nästan alla övningar är i Arvidsjaur. Det luktar ju bluff från sossarna.
Krook
Nja, om Jägeriet blir en bataljon under I19 men utlokaliserad till A-jaur så sparar man in en del administrativa tjänster med bibehållen utbildning. Om det blir så är det Olle Kalle för mig.

/Krook
Triphys
är det någon mer än jag som kolla på streamande-video.. slås av hur TOMT det är i kammaren?? tycks inte vara så himla intressant för våra riksdagsledarmöter sad.gif

Faktum är att det ej är fler i försvarsutskottet..
Det hade varit omöjligt att trycka in fler folk då alla jobbar med andra saker och sitter i andra utskott... Så det är helt förklarligt..
Fk Satan
Försvarsbeslutet tas idag.... blyg.gif

Det blir ingen fördröjning av försvarsbeslutet. Majoriteten i riksdagens försvarsutskott - socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet - anser att det skulle vara ett allvarligt men för landet och avslog på torsdagsmorgonen en begäran från de borgerliga att få in ytterligare underlag.
panzerkampfwagen
QUOTE (Fk Satan @ Dec 16 2004, 09:03 )
Försvarsbeslutet tas idag.... blyg.gif

Det blir ingen fördröjning av försvarsbeslutet. Majoriteten i riksdagens försvarsutskott - socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet - anser att det skulle vara ett allvarligt men för landet och avslog på torsdagsmorgonen en begäran från de borgerliga att få in ytterligare underlag.

Någon annan än jag som ser fram emot en riktig smaskig bajsmacka komplett med en slaktad folksjäl och litet krossad framtidstro vid sidan av? :(
Sgt1clHansson
Det blir nog bra !

( Eftersom allting ändå går åt Helvete kan man lika väl vara optimist )
NDR
http://www.riksdagen.se/debatt/200405/utsk...öU5/htframe.htm

När det gäller verksamheten i Arvidsjaur föreslår utskottet därutöver följande.

För att säkra en civil utveckling och en militär närvaro i Arvidsjaur de kommande åren skall ett centrum för test- och övningsverksamhet i subarktisk miljö utvecklas. Den ska bestå av en civil och en militär del.

Civilt inrättas ett internationellt centrum för civil test- och provverksamhet för att utveckla Arvidsjaurs unika egenskaper som en internationell test- och provplattform.

Den militära test- och övningsverksamheten skall utvecklas. I Arvidsjaur bör enligt utskottets mening skapas en försvarsmaktsgemensam resurs för sådan utbildning och övning som kräver eller gynnas av subarktisk miljö. För detta syfte bör delar av den nuvarande verksamheten i garnison Boden under beteckningen "utvecklingsenhet vinter" kunna driva sin verksamhet med lokalisering till Arvidsjaur. Denna verksamhet organiseras lämpligen som ett detachement under Bodens garnison och I 19. Enligt utskottets bedömning bör därvid utbildning ske i Arvidsjaur för jägare under I 19, dessutom kan fallskärmsjägare, markstridsförband, hemvärn och frivilligorganisationer samt special- och säkerhetsförband vinterutbildas i Arvidsjaur.

Utskottet förutsätter att den civila test- och provverksamheten tillsammans med den försvarsmaktsgemensamma verksamheten och ett detachement i Arvidsjaur kommer att vara av samma personella omfattning som den tidigare verksamheten vid K 4.

Detta bör ges regeringen till känna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.