@ Hugin, haha, minns fasen inte att vi fick leta, men vår grupp kan ha åkt på bajsmackan att städa duschutrymmerna just då.
Jaja, jag har inte heller gjort så mycket fel/dumt, men under samma återhämtningsdygn som Hugin förtäljde om ovan så hade vår grupp under en natt så jävla sur ved att det knappt gick att elda med. Vi hade hur som helst lyckats få igång kaminen så att den var lite varm när vi gick och la oss... men under natten somnade* någon (inga namn nämnda men *host*pbv-patraskhost*) under sitt eldpass varvid elden slocknade. Efter några tafatta försök att få igång den igen enades vi om att skita i elden istället. Det gick finfint hela natten igenom. Ända tills vi vaknade av att det började droppa i ansiktet på oss eftersom det givetvis hade börjat ösregna ute. När min grupp yrvaket gick ut ur tältet på morgonen syntes det ganska tydligt att vi inte hade eldat... när alla andra tälten i campen var snustorra på utsidan höll vårat på att säcka ihop för att det var så blött. Fänriken blev inte glad och sa att det skulle bli rapport på att folk hade somnat på sitt pass osv, men jag tror inte det blev nåt. Felet var inte mitt, men jag valde att sova igenom mitt pass och protesterade inte när de andra gjorde likadant.
*) Till saken hör att snudd på varenda kotte (med vissa undantag) mestadels sov igenom sina eldposter i min grupp (utom de gånger fänriken tyckte vi behövde snäppa upp oss och sov i vårt tält givetvis) och vaknade till och skyfflade in ved bara när någon annan i gruppen vaknade av att han frös och började svära och skrika på eldposten.
Veckan innan slutövningen var vi också nere i Skåne och krigade loss på ett sockerbruk. B-styrkan var årets KB-elever.
Jag hade fått order om att hålla ögonen på en dörr i någon öde del av bruket medan gruppchefen och övriga gruppen gick nån annan stans. Några meter ifrån mig var min stridsparskamrat, O, som blev kvarlämnad för att se till att vi inte blev tagna bakifrån av fi. Vi kunde bara se/höra varandra i området, så vi småsnackade lite med varandra medan vi löste våra uppgifter med största möjliga inlevelse.
Snart tröttnade O (som vanligt, han har inget tålamod alls

) och kom över till mig som också började tröttna på att stå med vapnet i anläggning mot en harmlös dörr. Vi snackade lite till innan vi kom överens om att skita i det här och leta upp gruppchefen för att kanske få göra nåt roligare. Jag gläntade lite på dörren och fann att den gick till ett tak. Jag gick ut och sonderade terrängen och upptäckte att Blågul aldrig i helvete skulle låta någon beväring klättra upp där för att försöka ta sig in den vägen, så jag stängde och jag och O började gå runt i den numera öde lokalen för att leta efter gruppchefen.
Vi hittade inte en kotte, inte ens några andra från gruppen, så vi gick vidare. I ett annat rum såg vi H, chef för en annan grupp, sitta och rådgöra med något befäl. Vi bestämde oss för att höra med honom om han visste vart vår chef höll hus. Vi hör att han säger till befälet att våningen ovanför (han satt precis vid trappan, ryggen vänd mot den) var säkrad när vi ser ett par fiender komma nerför trappan och skjuta ihjäl H och befälet. O och jag besvarar elden och drar oss tillbaka för att fundera på vad vi ska göra. Det är bara vi två, inga andra syns, men när vi står där och diskuterar kommer två till ur vår grupp, B och M. Vi är nu fyra meniga F-bollar som bestämmer oss för att vi ska ta rensa nästa våning på eget initiativ. Vi visste att vi säkert skulle få skit, men vi kom överens om att köra på iaf. Sagt och gjort, en Blågul kommer och vi haffar honom och säger att vi ska kasta spräng upp genom ett 2 x 2 meter stort hål i taket. Han tar sig en titt på hålet och säger att det inte är några problem och går upp i rummet som vi ämnar att ta och rensa. B simulerar ett klockrent kast (till skillnad från sist han skulle kasta en övningsgranat uppför och den träffade den enda stolpen i fabriken, trillade ner och slog ut halva gruppen). PANG, vi rusar uppför trappan med mig i spetsen. Det hela såg ut att gå som smort, alla är fi nedkämpade... förutom en jävel som hade lyckats hittat skydd (skyl vill jag kalla det...) bakom ett rör som var kanske 3 dm i diameter och skjuter ihjäl mig och O (som går bakom som tvåa), innan trean ser var han är och bekämpar honom. Vi undrar hur fan han kunde ha överlevt en spränggranat som detonerar en meter ifrån honom. Må så vara att han hukade bakom ett rör, men han borde inte vara i stånd att skjuta efter det.
Vi var sura som fan på Blågul som dömde där, men det fanns inget att göra. Rummet var säkrat till sist, och jag och O fick trots allt rikligt beröm både av Blågul och av H för vårt initiativ, även om de inte visste allt (extra kul att få lite cred från H då jag var av den uppfattning att han inte gödslade med beröm i vanliga fall). Efter mycket om och men hittar vår gruppchef mig och O vid uppsamligsplatsen för de döda, och han var inte nådig :P "DU är en DÅLIG soldat, och DU är en DÅLIG soldat!" löd omdömerna när han tog oss åt sidan för att få förklarat för sig varför vi hade gått ifrån våra eldställningar och hittat på egna äventyr. Inte så bra egentligen att bara överge eldställningarna sådär och leta roligare saker att göra, men what the heck, kul hade vi