Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kan nedläggningar gynna HV?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Fu Pedersen
Med tanke på alla planerade nedläddningar så kommer vi ju logiskt sett få en enorm massa överskottsmateriel. Vad kommer FM göra med den? Skrota den som de gjort tidigare (idioti!) eller tror ni att ex HV äntligen kan få en chans att komma ifatt VPL förbanden mtrl mässigt?

//Marie salute.gif
Pingo
Rent teoretiskt borde det vara så men erfarenheter från förra nedskärningsomgången säger annat. Vi skulle då få så himla mycket ny utrustning. Idag så finns lite av den utrustningen på pappret men FMLog kan inte få fram det verkar det som.
Min uppfattning är att vi kommer bli tilldelade utrustning efter uppgift och ekonomiska förutsättningar. Exempel på det senare är fordon, för dyrt för Hv att serva och reparera fordon som det är idag...då skrotar man hellre dem.
Vorsteh
För att inte tala om, enligt mig felinvesteringen där man hottade upp AK4:an, istället för att göra det samma med befintliga AK5:or (som finns i drivor efter alla nedläggningar) och ombeväpna HV.
Foxtrotcharliegrg
Tänkte skriva ett långt inlägg med ironiska kommentarer om FM, FMLOG, HV och att dela ut mtrl men nöjer mig med att säga: Jag delar Pingos uppfattning!

Tänker själv närmast på fordonsfrågan. Om FM släpper tanken på att sälja X antal tusen tgb i olika "batch" och istället annonserar ut allt till försäljning (gärna med mängdrabatt) så kanske de blir av med något fort och kan skrota resterna. Men det är säkert ogenomförbart...

Ett frivilligt sätt att lösa fordonsproblemet:
Istället för att ett övande HV-komp som nu ska hyra några minibussar från en biluthyrare för massor av pengar (glöm drömmar att köra i terräng p g a risken för skador på fordonen) så lånar de några tgb 13 av föreningen "MÖP:ens vänner". Föreningen har köpt dessa fordon och andra lämpliga vid FM:s senaste avveckling. Bränslekostnaden är kompaniets enda utgift för dessa civilregistrerade fordon då vård o service sköts av föreningens medlemmar (hvsold som gillar fordon)...

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Sir Vival
Och så kommer man runt ev problem med förarbevis... Metoden är tillämpad, men inte i Hv.
Krook
Nedläggningarna kommer inte att gynna Hv. Det är min uppfattning. Möjligen kan man byta ut viss utrustning (Ehv, ksp, RaUK, mm) men det kommer inte att kompensera bristen på utbildningsmöjligheter som blir följden.
Titta på hur Hv i Kiruna agerade när I22 lades ner.

Tyvärr tror jag inte att det är bra för någon verksam i, eller i anslutning till, Försvarsmakten att förband läggs ned.

:(
/Krook
simon
QUOTE (Krook @ Dec 4 2004, 18:06 )
Titta på hur Hv i Kiruna agerade när I22 lades ner.

Ge mig någonstans att titta ;)

Eller någon kan kanske berätta för mig vad som hände?
Panzerfaust
Man tycker ju att det borde gynna HV. Men det gör nog inte det.
Jäkligt tråkigt... Och som någon tidigare sa så känns det riktigt tragiskt att man upphottade Ak4an nu. Som att renovera gammla Volvo 145or när man har ett lager med V70 som står och väntar :P
Även om beslutet at fixa Ak4an är gamalt borde dom ju veta vad som komma skall. Det borde man ju lärt sig vid den här tiden tycker man.

Fast nu borde man ju iaf kunna slippa saker som vinterkängor året om, gamla modellen av 90 byxan. osv.
Krook
QUOTE (simon @ Dec 4 2004, 18:08 )
Ge mig någonstans att titta ;)

Eller någon kan kanske berätta för mig vad som hände?

Följden av I22:s nedläggning blev massavrustning i Hv.
I22 stödde Hv på ett föredömligt sätt och när förbandet lades ned skulle närmaste förband vara i Boden och då gav många upp. Det är några mil mellan Kiruna och Boden och de friktioner som uppstår med avstånd blev för mycket att ta.

Hemvärnet i Kiruna var vid den här tiden riktigt bra och jag förstår att de inte ville sänka sin ambition utan helt sonika sköt ut sig.

/Krook
simon
Stridsväst lär ju finnas tillräckligt av?
Kiowa
Hoppas HV gynnas lite, men tror nog det bara blir IP som kommer få samma utrustning som insatsförbanden. Resten av HV borde ju kunna få ut hjälm 90 iallafall, men allt annat materiel skrotas nog eller hålls i reserv för utlandsstyrkan pga. allt som slits där.
jaegare
QUOTE (Kiowa @ Dec 4 2004, 21:03 )
Hoppas HV gynnas lite, men tror nog det bara blir IP som kommer få samma utrustning som insatsförbanden. Resten av HV borde ju kunna få ut hjälm 90 iallafall, men allt annat materiel skrotas nog eller hålls i reserv för utlandsstyrkan pga. allt som slits där.

Eller skänks bort till någon baltstat motsv, så att vi kan köpa tillbaka det lite dyrare sen... ;) Har ju hänt förr dry.gif
jonte72
QUOTE (jaegare @ Dec 4 2004, 22:41 )

Eller skänks bort till någon baltstat motsv, så att vi kan köpa tillbaka det lite dyrare sen... ;) Har ju hänt förr dry.gif

Det var väl ett tag sedan vi skänkte bort materiel till baltstaterna - är nog även rätt förstorat i HV leden vad som skänkts bort.
10 st Brigadskyttebataljoner 77 + 4-5 luftvärnsbataljoner 40/48 + lite kompani förband mm skänktes bort. Eventuella RBS56 köptes nog om de finns i de Baltiska länderna.
NisseNord
QUOTE (simon @ Dec 4 2004, 20:32 )

Vad jag hört (rykte alltså) så var det brist på stridsvästar i boden, knappt tillräckligt för att förse de värnpliktiga.
Fu Pedersen
QUOTE (NisseNord @ Dec 5 2004, 00:10 )

Vad jag hört (rykte alltså) så var det brist på stridsvästar i boden, knappt tillräckligt för att förse de värnpliktiga.

Off topic: Blev så full i skratt när jag läste din signatur. Tankarna gick osökt till en Ln från min VPL som under våra sold. baskermarsh (Vi gick med dem) disskuterade med oss gruppbefäl just detta varpå han frågade mig "Ställer du dig den frågan varje morgon när du går upp Pedersen? Vad kan jag göra för att förvirra fienden idag?" lovade att jag skulle göra det från och med nu...Ln går iväg, vänder sig om "Själv...går jag aldrig samma väg till jobbet" vänder sig åter och går iväg och lämnar 6 garvandes gruppbefäl bakom sig. biggrin.gif
Fu Pedersen
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Dec 4 2004, 16:23 )
Tänkte skriva ett långt inlägg med ironiska kommentarer om FM, FMLOG, HV och att dela ut mtrl men nöjer mig med att säga: Jag delar Pingos uppfattning!

Tänker själv närmast på fordonsfrågan. Om FM släpper tanken på att sälja X antal tusen tgb i olika "batch" och istället annonserar ut allt till försäljning (gärna med mängdrabatt) så kanske de blir av med något fort och kan skrota resterna. Men det är säkert ogenomförbart...

Istället för att ett övande HV-komp som nu ska hyra några minibussar från en biluthyrare för massor av pengar (glöm drömmar att köra i terräng p g a risken för skador på fordonen) så lånar de några tgb 13 av föreningen "MÖP:ens vänner". Föreningen har köpt dessa fordon och andra lämpliga vid FM:s senaste avveckling. Bränslekostnaden är kompaniets enda utgift för dessa civilregistrerade fordon då vård o service sköts av föreningens medlemmar (hvsold som gillar fordon)...

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

När jag pratade med min hvbatkvm trodde jag han drev med mig när han sa att de åkte runt i blå minibussar...Även om nu HV kanske ofta har körväg till sina objekt är det väl iaf dags att tänka om lite?! Visst, förarbevis kan bli ett problem men det är knappast olösligt. Kanske är körskolorna för terrängfordon överdrivet långa? vet inte vad de ligger på tidsmässigt...någon?

IP har iaf 20bilar vilket känns någorlunda mer fältmässigt än blå minibussar....Tänk hur det ser ut rektyteringsmässigt, inte spec proffesionellt, spär bara på befintliga fördommar om hv.
Fu Pedersen

Ja...stålkrukornas glansdagar är väl över sedan ett par år tillbaka. I bekvämlighetssyfte så bör ju m90 hjälm tillämpas....om det sedan är någon stor skillnad vad gäller skydd vet jag inte...en välriktad kula går igenom stålkrukan likaväl som m90 hjälmen.
Fu Pedersen
QUOTE (Panzerfaust @ Dec 4 2004, 18:18 )
Man tycker ju att det borde gynna HV. Men det gör nog inte det.
Jäkligt tråkigt... Och som någon tidigare sa så känns det riktigt tragiskt att man upphottade Ak4an nu. Som att renovera gammla Volvo 145or när man har ett lager med V70 som står och väntar :P
Även om beslutet at fixa Ak4an är gamalt borde dom ju veta vad som komma skall. Det borde man ju lärt sig vid den här tiden tycker man.

Fast nu borde man ju iaf kunna slippa saker som vinterkängor året om, gamla modellen av 90 byxan. osv.

Vissa säger ju att det är bättre presision i AK4an. Stämmer det? har även för mig att jag fått höra att ak5 har större klickfrekvens än ak4. Har aldrig skjutit AK4, rödpunktssikte låter ju trevligt men AK5 är nog trots allt trevligare på många fler sätt.

Med gamla m90 byxan, vad menar du då? Att man borde kunna få ut M90P el? För inte skiljer det så jättemycket i F modellerna?
Status quo
Rent logiskt sett borde nedläggningar gynna HV efter som det blir mer överblivter mtrl som bara ligger och skräpar. Rent praktiskt är det tydligen någon sorts byråkrati som förhindrar detta även om det finns saker tillgängligt.
Förstår inte varför FMV inte kan samla sig, titta över sina prylar, lägga det som behövs i en hög och låta HV plocka det överblivna.
KD803
QUOTE (Status quo @ Dec 5 2004, 13:38 )
Förstår inte varför FMV inte kan samla sig, titta över sina prylar, lägga det som behövs i en hög och låta HV plocka det överblivna.

Därför att det kostar pengar?
Status quo
Jag vet tyvärr inte vad kostnaderna blir. Men att låta en HV pluton åka in till regementet och plocka på sig tex överblivna granattillsatser eller dylik mtrl som inte kostar att underhålla kan knappast bli speciellt dyrt. Så länge du inte skall ersätta den mtrl som hämtas ut.
Men jag vet som sagt inte vad det kan röra sig om för kostnader.
KD803
QUOTE (Status quo @ Dec 5 2004, 14:35 )
Jag vet tyvärr inte vad kostnaderna blir. Men att låta en HV pluton åka in till regementet och plocka på sig tex överblivna granattillsatser eller dylik mtrl som inte kostar att underhålla kan knappast bli speciellt dyrt. Så länge du inte skall ersätta den mtrl som hämtas ut.

Nu handlar det ju inte om "att låta en HV pluton åka in till regementet och plocka på sig". Utan om att tömma förråd, fördela om och transportera mtrl från punkt A till punkt B. Allt sådant kostar pengar.
NisseNord
QUOTE (Fu Pedersen @ Dec 5 2004, 11:27 )
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Dec 4 2004, 16:23 )

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

När jag pratade med min hvbatkvm trodde jag han drev med mig när han sa att de åkte runt i blå minibussar...Även om nu HV kanske ofta har körväg till sina objekt är det väl iaf dags att tänka om lite?! Visst, förarbevis kan bli ett problem men det är knappast olösligt. Kanske är körskolorna för terrängfordon överdrivet långa? vet inte vad de ligger på tidsmässigt...någon?

IP har iaf 20bilar vilket känns någorlunda mer fältmässigt än blå minibussar....Tänk hur det ser ut rektyteringsmässigt, inte spec proffesionellt, spär bara på befintliga fördommar om hv.

Oberoende hur långa utbildningarna är, så måste man också i en del md-grupper ha rätt kön för att kunna fåta förarbevis, sedan jag tror att förarbevis bara är en del av svårigheterna, förflyttningstider, bränsleförbrukning, reparationerkostnader och liknande är nog saker som kan sänkas med minibuss istället för andra teränggående fordon.
Fu Pedersen
QUOTE (NisseNord @ Dec 5 2004, 16:09 )
Oberoende hur långa utbildningarna är, så måste man också i en del md-grupper ha rätt kön för att kunna fåta förarbevis, sedan jag tror att förarbevis bara är en del av svårigheterna, förflyttningstider, bränsleförbrukning, reparationerkostnader och liknande är nog saker som kan sänkas med minibuss istället för andra teränggående fordon.

Hmm...menar du att md skulle låta män ta förarbevis framför kvinnor? Vad baserar du det på samt vad spelar det för roll i sakfrågan?
Krook
QUOTE (Fu Pedersen @ Dec 5 2004, 17:00 )

Hmm...menar du att md skulle låta män ta förarbevis framför kvinnor? Vad baserar du det på samt vad spelar det för roll i sakfrågan?

Tvärtom. Många MDgrp:er tillåter endast kvinnor att ta förarbevis eftersom det är Kvinnliga Bilkåren som bemannar TGB-förartjänster i HV.

/Krook
KD803

Snarare att man måste vara medlem i SKBR för att få ta förarbevis. Och det kan bara kvinnor bli...
Fu Pedersen
QUOTE (Krook @ Dec 5 2004, 17:10 )

Tvärtom. Många MDgrp:er tillåter endast kvinnor att ta förarbevis eftersom det är Kvinnliga Bilkåren som bemannar TGB-förartjänster i HV.

/Krook

Ah, då förstår jag...ja...generalisering och diskriminering är knappast något som gynnar...

En liten parentes är att jag tycker det är extremt fånigt att vi fortfarande har kvar sk "kvinno organisationer" inom fm som ex. bilkåristerna eller lottorna. Vad hände med "bäst lämpad" "rätt person på rätt plats" el dyl?
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Sir Vival @ Dec 4 2004, 17:37 )
Och så kommer man runt ev problem med förarbevis... Metoden är tillämpad, men inte i Hv.

Ok. Inte tillämpad i HV ("vanliga" och "IP") överhuvudtaget, eller?
Den lånade terrängbilen borde räknas som vanligt fordon (b-körkort) och som jag ser det borde det inte krävas något förarbevis (civil bil, ej minibuss) men om så vore så kan en lämplig bilkårist köra.

@Fu Pedersen
Mitt komp framrycker uppsuttna i Stridsvolvo 740/Motsvarande till FAP. Om hela bataljonen ska ut och röra på sig finns det visst minibussar att hyra. Dock så har vi även någon bandvagn eller terrängbil som batresurs men de verkar mest stå inne på rep ;)
Stålkrukans dagar är verkligen inte över ännu och kommer säkert fortsätta några år till. Fast det beror säkert på vilken MD-grp man tillhör!

@Krook
Skulle det inte gå att stödja sig på det som står under personaltabellerna i (P)TOEM (från 031105)? Bilaga 2: sid 8 ff:
"Då bemanningsansvarig inte bemannar befattning äger föbandschef rätt att placera annan, med rätt kompetens, lämplig hemvärnssoldat."
Detta förutsätter att SKBR, motsvarande, inte har tillräckligt med personal att tillsätta eller att dessa inte vill/kan ställa upp. Om t ex terrängkörningsutb ska genomföras, det finns platser över och SKBR inte har någon medlem att skicka så kunde enligt min åsikt en lämplig hemvärnssoldat fylla den platsen.
OBS! Tro nu inte att jag avskyr SKBR och deras medlemmar! Tvärtom så uppskattar jag "mina" SKBR:es insatser väldigt mycket och blir lika glad varje gång de klagar på att de får öva för lite strid, de vill ju kunna försvara sina fordon wub.gif

I nuläget verkar det inte som om "vanliga" HV anses vara i så stort behov av terrängbilar på plutonsnivå eftersom de i så fall redan borde ha tilldelats . Blir intressant att se hur fordonsfrågan löses i framtiden, om nuvarande terrängbilar ska vara kvar eller ersättas med något nytt.

Nackdelen med egna (p g a FM saknar resurser) lokala lösningar, även om dessa är funkis och fältmässiga, är att självantändningsfaktorn och risken för att Murphy kommer på besök ökar.. :P
Worst case scenario vore om någon hög chef på HKV såg sig om i landet och insåg att "Jäklar, dessa frivilliga ordnar ju allting själva! Då struntar vi reglementen och SäkI och ser genom fingrarna så kan FM tjäna några miljoner på mtrl!" ;)

Men åter till frågan om nedläggningar kan gynna HV. Även om tanken på att kunna ta bilen till sin MD-grp, hala fram U-listan och få allt man pekar på dyker upp i huvudet ibland så kommer det, precis som BJE säger, att kosta pengar att samla allt från UPK A till UPK B. Tyvärr så gäller det att se den bistra verkligheten och inte optimistens fantasi. :(

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Krook
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Dec 5 2004, 17:55 )
@Krook
Skulle det inte gå att stödja sig på det som står under personaltabellerna i (P)TOEM (från 031105)? Bilaga 2: sid 8 ff:
"Då bemanningsansvarig inte bemannar befattning äger föbandschef rätt att placera annan, med rätt kompetens, lämplig hemvärnssoldat."
Detta förutsätter att SKBR, motsvarande, inte har tillräckligt med personal att tillsätta eller att dessa inte vill/kan ställa upp. Om t ex terrängkörningsutb ska genomföras, det finns platser över och SKBR inte har någon medlem att skicka så kunde enligt min åsikt en lämplig hemvärnssoldat fylla den platsen.
OBS! Tro nu inte att jag avskyr SKBR och deras medlemmar! Tvärtom så uppskattar jag "mina" SKBR:es insatser väldigt mycket och blir lika glad varje gång de klagar på att de får öva för lite strid, de vill ju kunna försvara sina fordon wub.gif

Jo, visst det är bara att fylla på med Hv-pers i den mån det är möjligt.
Problemet kan vara att bilkårister från andra delar av landet äga förtur till de kurser som Hv-mannen då behöver gå.
Men visst går det.

/Krook, som inte heller gillar nuvarande system
Status quo
QUOTE (BJE @ Dec 5 2004, 14:44 )

Nu handlar det ju inte om "att låta en HV pluton åka in till regementet och plocka på sig". Utan om att tömma förråd, fördela om och transportera mtrl från punkt A till punkt B. Allt sådant kostar pengar.

Så du menar att om min pluton skulle åka in till regementet och hämta upp 4-8 granat tillsatser som ligger i någon kasun, så skulle det kosta mer än bensin pengar?
Jag kan inte tänka mig att det kostar något när vi hämtar ut våra tunga vapen, det är ungefär samma grej.. Brassa på med lite fakta, jag vet som sagt inte vad det handlar om ur kostnads synvinkel, jag säger inte att du har fel, bara intressant att veta. smile.gif
Krook
QUOTE (Status quo @ Dec 5 2004, 18:05 )

Så du menar att om min pluton skulle åka in till regementet och hämta upp 4-8 granat tillsatser som ligger i någon kasun, så skulle det kosta mer än bensin pengar?
Jag kan inte tänka mig att det kostar något när vi hämtar ut våra tunga vapen, det är ungefär samma grej.. Brassa på med lite fakta, jag vet som sagt inte vad det handlar om ur kostnads synvinkel, jag säger inte att du har fel, bara intressant att veta. smile.gif

Du tror väl inte att det är gratis att hämta ut mtrl?
Det kommer att belasta kontot för din organisation.

Om man plockar ut mtrl kostar det även på sikt pga. tillbehör, reservdelar, utbildningstid, reparationer, lagerhållning, mm.

Utrustning är inte gratis. Som exempel kan jag ta fullbumpa till GRG:t som kostar 600:- Nu är ju det förbrukningsvara men även övrig mtrl kostar beroende på tillgång, slitage, mm.

/Krook
CfrHGB
En annan ide lika bra som någon (av de sämsta) vore ju att lasta ut ALL materiel till olika HV-nissar, inkl. M/90 P och granattillsats och sen köra med det tills det går sönder. Och när det går sönder idkar man handgranatskastning på högen med söngriga ak4/5 och därefter kastar man eländet i soptunnan. Amunition förvaras centralt.

Alla lyckliga och glada
MVH CfrHGB (problemlösaren)

laugh.gif camo.gif laugh.gif
Magnus Redin

Vad kostar det i ammunition och handledning att:
1. Visa att ni kan skjuta säkert med dem.
2. Bli duktiga på att skjuta med dem.

Det är lätt att ha prylar men jobb att behärska dem.
Finns det inte pengar till att lära sig hantera dem är
det bättre att tills vidare spara dem i förråd.
Fu Pedersen
QUOTE (Krook @ Dec 5 2004, 18:13 )

Du tror väl inte att det är gratis att hämta ut mtrl?
Det kommer att belasta kontot för din organisation.

Om man plockar ut mtrl kostar det även på sikt pga. tillbehör, reservdelar, utbildningstid, reparationer, lagerhållning, mm.

Utrustning är inte gratis. Som exempel kan jag ta fullbumpa till GRG:t som kostar 600:- Nu är ju det förbrukningsvara men även övrig mtrl kostar beroende på tillgång, slitage, mm.

/Krook

Beror på hur det är budgeterat. Ex. hade vi massa "gratis ammo" att skjuta slut på åt försvaret. Den var budgeterade på nåt vänster (ingen ekonomi expert) så att den klassades som gratis.

Om materielen redan är "betald" så blir kostnaderna inte lika höga som för "obetald" materiel. Det ekonomiska värdet på materiel sjunker ju i värde för varje år. Säg att prylX kostar 100 kr och sjunker i värde med 20 kr/år. Då har prylX "betalt sig själv" efter 5 år och är då utan ekonomiskt värde...eller nåt sånt... blink.gif
Foxtrot Lima
Ja, fast då är det kanske i sin ordning att nämna en anekdot jag antingen läst här på forumet, eller fick höra i lumpen (minns inte vilket), om befälet som beställde "gratis" sprängdeg i väldigt stor mängd. Det låter väl jättebra, eller hur? Problemet var bara att kostnaden för transport, förrådshållning m m landade på ganska många tusenlappar.

Ungefär som om att: spik är gratis, man beställer en miljon spik, lastbilen kostar dig 25 000 kr.

Bara för att varan är gratis, betyder inte att man får den gratis. ;) "FMLOG works in mysterious ways..."

PS. Om någon annan känner till ovanstående historia bättre, får ni gärna rätta mig. DS.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Krook
Vi har inte hur mycket mtrl som helst i FM.
Det börjar sina i lagren på vissa artiklar. Det har bommats att göra vissa beställningar så viss mtrl kommer att bli bristvara de närmaste åren om inget görs å det snaraste.

/Krook
Fu Pedersen
QUOTE (Krook @ Dec 5 2004, 20:24 )
Det börjar sina i lagren på vissa artiklar. Det har bommats att göra vissa beställningar så viss mtrl kommer att bli bristvara de närmaste åren om inget görs å det snaraste.

/Krook

Är ju bara att titta på när jag låg inne 03-04. I perioder så hade vi inköpsstopp på kompaniet vilket innebar att vi kunde få vara utan pappershanddukar, sopsäckar, arbetshandskar och dyl. Dvs var det stundtals svårt att ens få ut förbrukningsmateriel. Men det löste sig genom att de ångrade sig och gav tillbaka de pengar de skulle ha sparat och sparade på ngt annat istället.
Fibban
QUOTE (Foxtrot Lima @ Dec 5 2004, 20:24 )
Ja, fast då är det kanske i sin ordning att nämna en anekdot jag antingen läst här på forumet, eller fick höra i lumpen (minns inte vilket), om befälet som beställde "gratis" sprängdeg i väldigt stor mängd. Det låter väl jättebra, eller hur? Problemet var bara att kostnaden för transport, förrådshållning m m landade på ganska många tusenlappar.

...

PS. Om någon annan känner till ovanstående historia bättre, får ni gärna rätta mig. DS

Sprängdeg => Hamnmina ;)

http://forum.SoldF.com/index.php?act=ST&t=...indpost&p=73423
LeadHead
QUOTE (Fu Pedersen @ Dec 5 2004, 10:27 )

När jag tog 11/13 var det kanske drygt två veckor (dock med annan verksamhet insprängd och utan speciellt mycket helgtjänst).
ligt.
Effektivt så tror jag att vi körde runt på väg och manöverbana med koner i kanske 3-5 dagar inkl. uppkörning. Sedan tog terrängkörningsutbildningen kanske 3 dagar.

Dock ska man ta med i beräkningen att utbildningen skedde parallellt med övrig fordonsutbildning på t.ex. tung lastbil vilket medförde att det var minst sagt onödigt mycket övning. Det enda det gav var styrketräning i armarna (hade ett riktigt trögrattat as till tgb1313.

Vidare så körde vi terräng på platser där jag i praktiken aldrig skulle drömma om att framföra ett fordon. Då menar jag alltså [i]riktigt[i] sjuka ställen där det är drygt att ta sig fram till fots... Ni som har varit på sluttningarna bakom Slumpberget vet vad jag talar om.

Om jag får göra en sansad bedömning så tror jag att man skulle uppnå full tillräcklig förarkompetens på två dagars körning på väg och ytterligare två i terräng. Vid närmare eftertanke fick jag nog bara två av tre terrängdagar pga. ett typiskt KB-arrangemang som krävde min närvaro annorstädes.

Detta iaf. om man har att göra med personer med vana från exvis minibuss eller iaf. god erfarenhet av personbilar. Har man tung lastbil så borde det räcka med en halv till en dag på väg.

Sen har det givetvis att göra med hur många förare man är per övningsfordon. Vi var ofta tre och ibland fyra per fordon då terrängbilsflottan navy2.gif decimerades allt eftersom växellådorna gav upp... biggrin.gif
RaVeN
QUOTE (NisseNord @ Dec 5 2004, 00:10 )

surprise.gif När jag var upp så hade de även bristvara på röda strumpor
KD803

Därför att det inte bara handlar om att enskilda plutoner skulle åka till närmaste reglemente och plocka på sig vad just det serviceförrådet just då har överskott av.

Ska HV ha granattillsatser? I så fall ska detta föras upp på u-listor och sedan ska man se till att samtliga förband med samma u-listor ska få tillgång till granattillsatsen. Det innebär att befintliga granattillsatser måste fördelas om och plockas fram ur centrala arsenalsförråd där merparten förmodligen ligger. Antagligen ska de som eventuellt finns ute på serviceförråd dessutom in på grundtillsyn innan de lämnas ut. Vapen kommer aldrig att lämnas ut till "slutförbrukning" utan de kommer att behöva gås igenom varje år.

Allt sådant kostar pengar, framförallt i form av arbetstid.

Låter det tråkigt och byråkratiskt? Kanske det, men det är verkligheten...
Uttern
1. All utrustning som hv har ute kostar "hyra" till FM. Därför är det många fall bättre att lämna in utdelad utrustning och göra kortlån på förrådet när vi behöver. Tex GRG, KSP m m.

2. På min bataljon hade vi ett flertal TG20 ute för några år sedan. Dessa tog så stor del av bataljonens budget att man lämnade tillbaka dem och numera endast hyr minibussar mm. MYCKET billigare.

3. Om vi har TGB20 ute så ska de vårdas och skötas, besiktigas och underhållas. VEM sköter detta av hv-soldaterna? Ska det vara övningstid? Vem kan göra det på dagtid? Det blir så mycket problem att lösa att det är smidigare att låna/hyra minibussar mm.

4. Det är inte mängden överbliven utrustning som ska avgöra vad vi i hv ska ha för utrustning; det är våra behov som ska styra. Annars blir det ju helt fel när det INTE finns överbliven utrustning. Ska vi alltid få "det som blir över när alla andra tagit sitt"? Lite viktigare än så är väl ändå HV?

Stirra er inte blinda på utrustningen: det är inte det som är vår svaga punkt. Om det finns pengar "över" skulle jag hellre prioritera mer och bättre utbildning och framförallt att vi kunde öka tidskravet från 20 till 60 timmar per år för alla som vill vara med.

Ola
KaffeKalle

/Krook

Exempel på det kan vara ... ?
KD803
QUOTE (KaffeKalle @ Dec 6 2004, 09:39 )

/Krook

5,56
Henil
QUOTE (BJE @ Dec 6 2004, 14:43 )
QUOTE (KaffeKalle @ Dec 6 2004, 09:39 )

/Krook

5,56

Det har ju även USA brist på. (5.56 alltså) brow.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.