QUOTE (Sir Vival @ Dec 4 2004, 17:37 )
Och så kommer man runt ev problem med förarbevis... Metoden är tillämpad, men inte i Hv.
Ok. Inte tillämpad i HV ("vanliga" och "IP") överhuvudtaget, eller?
Den lånade terrängbilen borde räknas som vanligt fordon (b-körkort) och som jag ser det borde det inte krävas något förarbevis (civil bil, ej minibuss) men om så vore så kan en lämplig bilkårist köra.
@Fu PedersenMitt komp framrycker uppsuttna i Stridsvolvo 740/Motsvarande till FAP. Om hela bataljonen ska ut och röra på sig finns det visst minibussar att hyra. Dock så har vi även någon bandvagn eller terrängbil som batresurs men de verkar mest stå inne på rep ;)
Stålkrukans dagar är verkligen inte över ännu och kommer säkert fortsätta några år till. Fast det beror säkert på vilken MD-grp man tillhör!
@KrookSkulle det inte gå att stödja sig på det som står under personaltabellerna i (P)TOEM (från 031105)? Bilaga 2: sid 8 ff:
"Då bemanningsansvarig inte bemannar befattning äger föbandschef rätt att placera annan, med rätt kompetens, lämplig hemvärnssoldat."Detta förutsätter att SKBR, motsvarande, inte har tillräckligt med personal att tillsätta eller att dessa inte vill/kan ställa upp. Om t ex terrängkörningsutb ska genomföras, det finns platser över och SKBR inte har någon medlem att skicka så kunde enligt min åsikt en lämplig hemvärnssoldat fylla den platsen.
OBS! Tro nu inte att jag avskyr SKBR och deras medlemmar! Tvärtom så uppskattar jag "mina" SKBR:es insatser väldigt mycket och blir lika glad varje gång de klagar på att de får öva för lite strid, de vill ju kunna försvara sina fordon
I nuläget verkar det inte som om "vanliga" HV anses vara i så stort behov av terrängbilar på plutonsnivå eftersom de i så fall redan borde ha tilldelats . Blir intressant att se hur fordonsfrågan löses i framtiden, om nuvarande terrängbilar ska vara kvar eller ersättas med något nytt.
Nackdelen med egna (p g a FM saknar resurser) lokala lösningar, även om dessa är funkis och fältmässiga, är att självantändningsfaktorn och risken för att Murphy kommer på besök ökar.. :P
Worst case scenario vore om någon hög chef på HKV såg sig om i landet och insåg att "Jäklar, dessa frivilliga ordnar ju allting själva! Då struntar vi reglementen och SäkI och ser genom fingrarna så kan FM tjäna några miljoner på mtrl!" ;)
Men åter till frågan om nedläggningar kan gynna HV. Även om tanken på att kunna ta bilen till sin MD-grp, hala fram U-listan och få allt man pekar på dyker upp i huvudet ibland så kommer det, precis som
BJE säger, att kosta pengar att samla allt från UPK A till UPK B. Tyvärr så gäller det att se den bistra verkligheten och inte optimistens fantasi. :(
Mvh,
Foxtrotcharliegrg