Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Amfibiegruppbefäl på amf1
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
RaggaMuffin
Jag kommer då att tycka in som Amfibiegruppbefäl på amf1 och har lite funderingar. Vi kommer då att rycka in 2,5 månader innan de andra kommer, hur ser då denna tid ut? GSU på sju veckor och ledarskap? Kommer då alla gruppbefäl att utbildas tillsammans? Hur många blir vi då i början? Hur fungerar det när de andra kommer? Som jag har förstått det ska vi hjälpa till att lära upp dem, stämmer det?

Kommer man att bli "En i gruppen" i den grupp man kommer leda eller kommer man hamna utanför? Blir man tajtare med de andra gruppbefälen som man utbildas med i början eller gruppen som man kommer vara med senare?

Hur fungerar det när man ska få önska "inriktning"? Har funderingar på skyttegrupp, men läste någonstans att de var något annorlunda med sökandet dit.

Någon som annars kan berätta lite allmänt om befattningen?

Mvh Oscar

Ps. Någon som vet när nästa extramönstring är till Kustjägarna?
SERG. B
Det finns flera trådar som behandlar detta, här har du en där du kan hitta lite information. SÖK också på amfibie på söksidan så ska du nog se att du hittar ett antal sidor med svar på dina frågor

Tråd
RaggaMuffin
QUOTE (SERG. B @ Dec 2 2004, 20:51 )
Det finns flera trådar som behandlar detta, här har du en där du kan hitta lite information. SÖK också på amfibie på söksidan så ska du nog se att du hittar ett antal sidor med svar på dina frågor

Tråd

Tittade igenom de flesta och de behandlade ett fåtal av de frågor jag ställde. Vore väldigt tacksam ifall någon som vet svarade på mina frågor.
Fafner
Extramönstringen till Kustjägarna är endast för dem som blivit uttagna till denna redan under den första mönstringen. De får en alternativ placering som gäller om de inte klarar extramönstringen. Dessutom så kommer det nog inte att utbildas så mycket kustjägare i framtiden, deras uppgifter har ändrats/renodlats. Vissa delar, som t.ex. ren anfallsstrid övertas av Amfskytte rlwhore.gif
Du kan få mer info om Amf och kustjägarna här, på Amf1:s hemsida. På www.lumpen.nu kan du också läsa lite om olika typer av uppgifter som Amf GB kan söka. camo.gif
Vad gäller sammanhållningen så är GB ganska nära de meniga soldaterna och sammanhållningen glider gradvis över till de som man funktionsutbildas med.

Lycka till med värnplikten salute.gif 5.gif
hoppas ni inte sparas bort halvvägs in i utbildningen tveka.gif

/Fafner
robot
På din gsu kommer du inte få tid att tänka så mycket. Man får väldigt mycket utbildning på kort tid. Ledarskap vet jag inte om du får. Beroende på vilken tjänst man får så skiljer det sig tror jag. Det är inte säkert att du får f-soldater i din pluton.
Jag låg som gb, fick 0 timmar ledarskapsutbildning. Samt att det inte fanns några f-soldater på min pluton.

När jag ryckte in var vi redan placerade på olika kompanier. Dvs bekämpning, skytte osv. Så man fick inte så mycket val. Men det funkade bra, jag tror att det är bättre att man får genomföra resten av utb med dom närmaste polarna.
Är det så fortfarande, eller får man välja helt fritt?
RaggaMuffin
QUOTE (robot @ Dec 3 2004, 10:57 )
På din gsu kommer du inte få tid att tänka så mycket. Man får väldigt mycket utbildning på kort tid. Ledarskap vet jag inte om du får. Beroende på vilken tjänst man får så skiljer det sig tror jag. Det är inte säkert att du får f-soldater i din pluton.
Jag låg som gb, fick 0 timmar ledarskapsutbildning. Samt att det inte fanns några f-soldater på min pluton.

När jag ryckte in var vi redan placerade på olika kompanier. Dvs bekämpning, skytte osv. Så man fick inte så mycket val. Men det funkade bra, jag tror att det är bättre att man får genomföra resten av utb med dom närmaste polarna.
Är det så fortfarande, eller får man välja helt fritt?

Min inrättare sa att när man fått sin GSU så skulle man få söka till de olika inriktningarna.

Fafner: Har redan kollat vilka inriktningar som finns, bara tänkte mer hur det fungerade när man skulle önska och liknande.

Om man inte åker hem på helgen, kommer man kunna ligga på skyttebanan eller får man inte panga mer än vad som ingår på schemat?
SeGee
får inte panga. Säkerhets skäl.

Dessutom så kommer inte nästa Amfibie kull att ligga på amf1, utan berga.
RaggaMuffin
QUOTE (SeGee @ Dec 3 2004, 18:05 )
får inte panga. Säkerhets skäl.

Dessutom så kommer inte nästa Amfibie kull att ligga på amf1, utan berga.

Bull. Jo jag hörde att de skulle flytta det dit, hörde även något om att de skulle ha den stor som 1.5 regemente, så att man inte avskaffade ett helt regemente, älvsborg.
SeGee
asså, vi har redan fått info om detta. så jag tror jag vet lite mer... Vi e den sista kullen på amf1. Hela skiten flyttar dit och kommer att vara där och funkis jan 2006.
robot
"Min inrättare sa att när man fått sin GSU så skulle man få söka till de olika inriktningarna."

Och hur många amfare tycker i efterhand att inrättarna hade nån kunskap om amf?
Hälften i min pluton hade blivit lovade att köra stridsbåt. En kille hade aldrig svettats i sitt liv och ville ligga på ubåt. Inrättaren sa då att "på amf är det bra, för där kör man båt" typ. Gissa om han hade det tufft på amf1.
Jag ville hamna på skytte eller motsv. Men det var typ kört, för vi var direktplacerade. Jag kunde välja på Lvrb, grk eller e- pluton.
När jag ville ha info om amf från inrättaren sa han typ så här: amf e grymt, där pressar man stridsbåt dagarna i ända. Man har asfeta vapen, som granatspruta o sånt.

Det låg för många killar på amf som inte orkade med det. När jag ryckte in hade jag en kille i min gsu som vägde 55 kg. Han bröt ryggen första fältveckan, när vi testade lite trossvandring på typ 3 km. Då har man inte alla får i hagen som inrättare om man sätter en sån kille på ett förband som är välkända packåsnor.

Hoppas att du får hamna på det du vill bli utbildad på. Men hursomhellst så kommer du bli jävligt nöjd försäkrar jag.
RaggaMuffin
QUOTE (SeGee @ Dec 3 2004, 18:13 )
asså, vi har redan fått info om detta. så jag tror jag vet lite mer... Vi e den sista kullen på amf1. Hela skiten flyttar dit och kommer att vara där och funkis jan 2006.

Det var inte så att jag på något sätt påstod mig veta mer än någon annan, jag ville bara få mitt rykte verifierat eller dementerat.

Vad väger trossen?
SeGee
35kg kanske?. Om du snackar om Berghaus (Berghaus och Bärsäck kallas för tross). Sen beror på om du har radio eller inte. Kanske masknät? så kanske 45 kg till slut.
RaggaMuffin
QUOTE (SeGee @ Dec 3 2004, 22:40 )
35kg kanske?. Om du snackar om Berghaus (Berghaus och Bärsäck kallas för tross). Sen beror på om du har radio eller inte. Kanske masknät? så kanske 45 kg till slut.

Men trossen är den sk. "extraryggan" eller? Jag antar att den inte bärs några längre sträckor.
Fafner
@ RaggaMuffin

Ett bra tag sedan jag gjorde lumpen på KA1. Jag låg dessutom på spärrbataljon, inte Amf. Utbildad som GB robot 17. Dock krigsplacerad Amf, eftersom spärrbatoljonerna lades ned. :(

Som tidigare sagts i tråden så är de flesta Amfbefattningar tämligen tunga/flåsiga, eftersom man förväntas kunna släpa med sig allt pick och pack på ryggen och i händerna långa sträckor. Alternativt rask landstigning, rask gruppering (strid) och sedan raskt därifrån. Skytte, robot, luftvärn, granatkastare och i viss mån min förutsätter att du har en synnerligen tålig rygg och ett bra flås.

Vad jag har förstått (saknar aktuell förstahandsinformation), så får man lämna önskemål efter GSU, därefter placeras man. Om du är mäkta missnöjd med din placering kan du alltid hoppas på att någon annan är det också. Det brukar inte vara omöjligt att göra rokader om önskemålen förs fram tidigt.

Själv sa jag till min mönstringsförättare att jag "gärna ville röra på mig, i skog och mark". Geniet placerade mig då som eldledare på fast sjöfrontsartelleri, alltså sitta i bergrum blink.gif
Efter GSU framförde jag mina protster till vår kapten och eftersom han hade några på robot som skadat sig under GSU:n så fick jag och en annan kille byta plats smile.gif

Sen är det inte säkert att alla enheter utbildas alla år. Ett bra tips är alltid att ringa regementet och höra sig för, det är aldrig fel att visa nyfikenhet och intresse.
SeGee
QUOTE (RaggaMuffin @ Dec 4 2004, 01:32 )
QUOTE (SeGee @ Dec 3 2004, 22:40 )

Men trossen är den sk. "extraryggan" eller? Jag antar att den inte bärs några längre sträckor.

Nej, asså Vi som har "Berghaus" (En ryggsäck som används av Robot, min och GRK samt KJ för att bära tungt och långt) kallar den för tross. Dom som inte har "Berghaus" får "Bärsäck 2000" den du kallar "Extra ryggan" (Oxå kallad tross). Bärsäck 2000 bär man sällan, dock så har man den under övning amfibie. (Exempel på de som har bärsäck 2000 är: Båt chef, ledning, samband, meck)
SERG. B
Vad har amfskytte då?
SeGee
dom har berghaus
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.