84-1033512401
Oct 6 2002, 21:27
Tänkte införskaffa 2 st sådana till jackan och M87-tröjan.
Min fråga är om det finns ngt företag som säljer dessa online?
De enda jag lyckats hitta är små vita med rosa text o dylikt, avsedda att märka barnkläder med, föga lämpliga att applicera på uniformen
70-1020763829
Oct 6 2002, 21:32
Fixade mina från Sydetaljen vid förådet...
84-1033512401
Oct 6 2002, 21:52
Då infinner sig samma problem som när jag eftersökte en Mössa 90, närmaste förråd ligger ca 30 mil från mig, vilket jag tycker är lite för långt bort för ett namnband

Det finns både för och nackdelar med att bo ute i "skogen"

Kan ju nämna att när jag gick med i HV så skickades det mesta av utrustningen med posten lr. nåt, till min Hv ch
Militaryshop säljer sådana. Dock är 3 st minsta order om jag inte minns fel. Har varierande leveranstid. Skickar ordern när visst antal beställningar kommit in.
Hoppas det kan vara till nån hjälp.
70-1020763829
Oct 6 2002, 21:55
Frågat om dom kan skicka dom?
84-1033512401
Oct 6 2002, 21:56
QUOTE (Dexter @ Okt. 06 2002,22:53)
Militaryshop säljer sådana. Dock är 3 st minsta order om jag inte minns fel. Har varierande leveranstid. Skickar ordern när visst antal beställningar kommit in.
Hoppas det kan vara till nån hjälp.
Det är J*****t uppfattat!
sticker dit o kollar direkt.
84-1033512401
Oct 6 2002, 21:58
QUOTE (Fu Dahlberg @ Okt. 06 2002,22:55)
Frågat om dom kan skicka dom?
Nej, det har jag iofs inte gjort, men med mina erfarenheter av det förrådet så lär jag hinna byta efternamn innan dom kommer fram

Kan ju nämna att jag tjafsat i ett antal månader över ett par kängor som var för stora...
Kan ju nämna att när jag gick med i HV så skickades det mesta av utrustningen med posten
Skicka dem AK4:an per post också?
84-1033512401
Oct 7 2002, 05:10
QUOTE (Mojo @ Okt. 06 2002,23:37)
Skicka dem AK4:an per post också?

Nej, som tur är så gjorde dom inte det, men när min morbror gick med i mitten på 80-talet, så kom all utrustning med post hem till honom, inklusive M 96-geväret.

lite andra tider då.....
TangoXray
Oct 7 2002, 07:21
Backhausen säljer sådana. Dröjer 2-3 veckor innan man har dom i brevlådan...
www.backhausen.se
Välj produktgrupp: tygmärken - emblem och sedan broderade namnmärken...
/TangoXray
70-1023034198
Oct 7 2002, 09:25
QUOTE (TangoXray @ Okt. 07 2002,08:21)
Backhausen säljer sådana. Dröjer 2-3 veckor innan man har dom i brevlådan...
www.backhausen.se
Välj produktgrupp: tygmärken - emblem och sedan broderade namnmärken...
/TangoXray
Är alla de där godkända för att sy på uniformen ? :what:
Skuggan
Oct 7 2002, 13:07
ja det vore kanske smart att köpa en påse. kan vara bra att ha närt man skall märka saker.
70-1023034198
Oct 7 2002, 13:13
Hur skall man få dom i rätt färger då ?
Texten skall ju vara svart, men bakgrundsfärgen ?, räcker det om man skriver "mörkgrön" ??
Eller kanske militärgrön ? ;)
Vad säger ni ?
och sedan måtten på skylten. Hur hög är ett namnband ?
70-1020763829
Oct 7 2002, 13:14
Såhär ser ett märke som "armén" sytt upp ut.

Det är lite slitet ;)
på måttbandet är den övre tum och den undre cm...
Skuggan
Oct 7 2002, 13:15
måtten är väl ungefär 1½ cm gånger "så-långt-som-krävs-för-att-namnet-skall-få-plats". eller nåt sånt. ;)
ekblomboy
Oct 7 2002, 15:04
har för mig att namnlapparna är 110 lr 115 mm
kan dock ha fel.
ja köpte min från norrbottens textilservice (tror de hette så).
elric the sniper
Oct 7 2002, 17:46
när jag mätte så kom jag fram till 25*110 den är köpt av försvaret
TangoXray
Oct 7 2002, 17:53
Längden kommer att variera pga namnlängden...
För mig räckte det att skriva att den skulle vara med svart text/bård och grön bakgrund...
/TangoXray
Fu Johanson
Oct 7 2002, 20:09
Då kommer nästa fråga.
Bågarna som finns på Berghausen, är de sådana som vanligen sätts på höger axel med befattningsnamn på? Alltså, "Systemtekniker" osv.
Vill veta om jag vågar köpa och använda dem utan grav risk för repressalier.
84-1033512401
Oct 8 2002, 21:18
Tack för alla svar! Trevligt när så många engagerar sig
:cool:
86-1027246323
Oct 8 2002, 21:42
Jag har sett namnband med lite mysko typsnitt. Är det fastställt nåt om typsnitt?
70-1023034198
Oct 9 2002, 15:42
Någon mer än jag som har sett namnband med m/90 kammo bakgrund ?
Kan ju vara hemmagjort, men det såg inte så ut. Är detta från FM eller är det privatköpt/tillverkat, vad tror/vet ni ??
Fick denna adressen på Art.Reg i dag.
Norrlands Textilservice
Farleden 19
932 34 Örviken
0910-32210
Pris 22.50:- styck.
Nifelhel
Oct 9 2002, 16:34
QUOTE (daan @ Okt. 09 2002,17:31)
Fick denna adressen på Art.Reg i dag.
Norrlands Textilservice
Farleden 19
932 34 Örviken
0910-32210
Pris 22.50:- styck.
Dem beställde jag ifrån -97 när jag beställde till alla på GBS. Fast då kostade dem 20,-
skytten
Sep 18 2004, 15:34
Norrlands Textilservice finns inte kvar längre. Det är på uppstart under ett annat namn, så vi får se om det blir namnbandstillverkning. Återkommer när jag får veta något.
Johan ES
Sep 18 2004, 15:48
QUOTE (skytten @ Sep 18 2004, 16:34 )
Norrlands Textilservice finns inte kvar längre. Det är på uppstart under ett annat namn, så vi får se om det blir namnbandstillverkning. Återkommer när jag får veta något.
Varför vänta på Norrlands textilservice när du kan beställa från tidigare nämnda
Backhausen redan idag.
/Johan ES
skytten
Sep 18 2004, 16:26
Jäkligt mycket billigare.. Och närmare för mig.
LIQUID_
Sep 18 2004, 17:00
Var inne på backhausen.se och tittade. Vilka av dessa märken ska man ha ?
backhausen.se/tygmärken Edit: Får man sy på det på eget bevåg eller behöver man tillstånd från sitt befäl ?
The Swede
Sep 18 2004, 17:09
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 18 2004, 18:00 )
Var inne på backhausen.se och tittade. Vilka av dessa märken ska man ha ?
backhausen.se/tygmärken 
Det som är längst ner till höger i bild "BENGTSSON"
Private Haze
Sep 19 2004, 10:19
Har en liten fråga om dessa märken. Om hela min pluton skulle införskaffa sådana märken skulle det då finnas chans för oss att sy fast dem på bröstet på M90'n på samma sätt som våra befäl har dem? Givetvis menar jag om vi skulle få befälens tillåtelse? Vi kommer ju få en sprillans ny M90 när vi går in i vakten och det vore kul att krydda den så att man stack ut lite...
The Swede
Sep 19 2004, 10:55
Du behöver egentligen inte ha befälens tillåtelse.
Se UniR FM 2003 sidan 211
Naturligtvis är det alltid bra att fråga befälen innan men det är tillåtet att bära för all personal.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Sep 19 2004, 11:55 )
Du behöver egentligen inte ha befälens tillåtelse.
Se UniR FM 2003 sidan 211
Naturligtvis är det alltid bra att fråga befälen innan men det är tillåtet att bära för all personal.
The Swede

...å andra sidan är
likformighet ett återkommande problem där.
Det regnar, någon har glömt sina regnbyxor.
->Ingen har regnkläder.
The Swede
Sep 19 2004, 11:18
QUOTE (Ing @ Sep 19 2004, 12:09 )
...å andra sidan är likformighet ett återkommande problem där.
Det regnar, någon har glömt sina regnbyxor.
->Ingen har regnkläder.
Jo, men om nu hela plutonen införskaffar dessa band så är likformigheten inget problem. ;)
Paperboy
Sep 19 2004, 18:34
Köpte märken till min pluton på TTJ's papersgrossist i Tranås. Snabb leverans ( nån vecka)
Får inte dom flesta beväringar ut dessa namnband numera?
Lindeberg
Sep 19 2004, 20:45
QUOTE (Fk Nordin @ Sep 19 2004, 20:42 )
Får inte dom flesta beväringar ut dessa namnband numera?
Känns som om det är en kostnadsfråga. Samtliga har ju dessutom efternamnet på namnskylten.
På mitt kompani hade bara befäl namnbandet på uniformen. Jag själv köpte ett att sy på på m/87-tröjan.
Grannkompaniet hade visst några namnbandsglada gruppbefäl, som gick ihop och beställde och sydde på.
Det funkade ganska bra med enbart namnbricka på uniformen också faktiskt.
Det funkade ganska bra med enbart namnbricka på uniformen också faktiskt.
Självklart gör det de, men om jag inte missminner mig så hade väringarna på LG och AMF-1 det sist jag besökte dom platserna.
APC-mannen
Sep 20 2004, 06:59
Jag förstår inte riktigt vitsen med namnbanden, mer än att det är ett smidigt sätt att märka upp jackan på. Namnbricka har man ju ändå på sig med efternamn, i och för sig inte i fält men då är det väl ändå någon form av stridsutrustning som skymmer namnet. Till saken hör ju att även jag faktiskt har haft namnband på uniformen, jag hade det påsytt under min tid i Hv och HvU. Anledningen var helt enkelt att jag då tyckte att det såg rätt tufft ut! Nu 10 år senare har jag inte riktigt samma uppfattning om en bit tyg. Under lumpen var det väl även vissa som hade namnband påsytt då de ansåg att det var "befälsmässigt".
Min fråga till er är varför vill NI så gärna ha dessa namnband?
Hensoldt
Sep 20 2004, 08:19
Det är väl inte så mycket en fråga om å vilja ha. Remsan med tyg är billigare än plåtbrickan. Det är väl tänkt i fortsättningen att brickan ska ange din befattning, som i flera fall ändras med tiden, medan du förmodligen har kvar ditt namn. ;)
På så sätt blir plåtbrickan en vandringspokal.
Kimster
Sep 20 2004, 09:23
Namnbandet är suveränt när man inte har namnbrickan på sig eller supit bort den
För då kan man fortfarande se vad folk heter och kanske identifiera dem. Som befäl underlättar det, som sjukvårdare underlättar det, som ny i gruppen underlättar det osv. Dessutom är det fältmässigare än att ha namnband än namnbricka i strid. Jag tar iofs alltid av mig namnbrickan så fort stridsutrustning åler på.
C DK012
Sep 20 2004, 09:33
...vilket är en bra idé eftersom namnbrickan är fredstygmateriel, föga fältmässig och således ska av.
sleget
Sep 22 2004, 02:36
När man stapplar iväg till någon central kurs får man ofta en bricka med något sorts kursspecifik text.
Eller på övning till exempel "c 3grp" edyl.
Kan vara käckt med namnbandet ändå. Samt på väskor, fältnecessär etc så jag slipper skammen att i duschrummet tillsammans med alla machosnubbar slippa öppna en necessär innehållande tamponger, anti wrinkle cream (q10, testat av vitamininstitutet i Schweiz) samt en del andra småprylar. HAR ALLTSÅ HÄNT!
Det finns flera tillfällen när jag inte vill skylta med mitt namn, t ex vid vakttjänst. Finns ingen anledning för mig att skylta med vad jag heter. Vid sådana tillfällen är det bra mycket smidigare med vanlig namnbricka som går att vända på.
Tar självklart av namnbrickan i skogen, men eftersom man ändå har stridsutr på sig då så är det ju ändå ingen som ser vad som står på namnbandet.
Kimster
Sep 22 2004, 11:43
Inte nu när SV2K finns nej, men innan på den "tiden" och för oss i större delen av HV så syns den. Sen måste man stå rätt nära för att överhuvudtaget kunna läsa, och står man så nära är man förmodligen inte i strid ändå så det spelar ingen roll.
Vid vakttjänst bäres (för våran del) Krpsk94 och där ser man inget.
I Kosovo bars inga namnband av samma anledning, där hade vi en bricka med bara befattning och en med namn och pluton.
Nifelhel
Sep 22 2004, 15:57
Har slutat använda "namnband". Finns ju namnbrickor, och sen är det lättare att vara anonym och slippa bli uttagen till skituppgifter.... Befäl tar hellre någon dem kan namnge, enligt min erfarenhet iaf.
2Sharp
Sep 22 2004, 16:31
QUOTE (Nifelhel @ Sep 22 2004, 15:57 )
sen är det lättare att vara anonym och slippa bli uttagen till skituppgifter.... Befäl tar hellre någon dem kan namnge, enligt min erfarenhet iaf.
Lök... B)
Köper dock anonymitetsaspekten, just därför jag inte har namnband på min uniform.
Kan någon isf (efter bla Kimsters inlägg) förklara varför man ska bära namnband förutom för att det ser tufft ut! ;)
(Och ingenting om att det är bra när man har supit bort sin namnbricka!)
Fu Gson
Sep 22 2004, 17:26
För att ta ett snabbt exempel, jag är själv relativt ny i mitt kompani och inte känd av samtliga = bra med nanmband -bricka.
Enbart detta året har vi fått in ca 30 nya personer, både för deras skull och för mig som chef är det bra med namnband -bricka.
Fördelen med namnbandet är ju just det att det alltid finns där, dels när man är ny då det kan dröja åratal inom folk får sin namnbricka (namnbandet fixas betydligt snabbare efter eget initiativ), dels när man är combat i skogen.
vid de ytterst fåtal tillfällen då man hamnar i situationer då ens namn inte bör visas så kan man ju lätt tejpa över det alternativt dra på sig en stridsväst
Dock så har jag svårt att förstå vad i skadan skulle ligga om busarna vet att jag heter Gustafsson... finns ett par st om man säger så.
Fk Satan
Sep 22 2004, 17:38
Namnbricka är julgransmässigt, och enkelt att tappa bort. Namnband är lite svårare att tappa bort, samt inte lika julgransmässigt.
444 sskbat.
Feb 2 2005, 06:41
QUOTE (APC-mannen @ Sep 20 2004, 06:59 )
Jag förstår inte riktigt vitsen med namnbanden, mer än att det är ett smidigt sätt att märka upp jackan på. Namnbricka har man ju ändå på sig med efternamn, i och för sig inte i fält men då är det väl ändå någon form av stridsutrustning som skymmer namnet. Till saken hör ju att även jag faktiskt har haft namnband på uniformen, jag hade det påsytt under min tid i Hv och HvU. Anledningen var helt enkelt att jag då tyckte att det såg rätt tufft ut! Nu 10 år senare har jag inte riktigt samma uppfattning om en bit tyg. Under lumpen var det väl även vissa som hade namnband påsytt då de ansåg att det var "befälsmässigt".
Min fråga till er är varför vill NI så gärna ha dessa namnband?
Det finns ett enkelt svar på din fråga. Om man har en befattning, t ex. Plutch, Grpch, Utb.C, Komch, m.m så är det vanligt att det är befattningen som står på namnbrickan i hårdplast. Då har man tygmärket efternamnet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.