QUOTE (Animal @ Dec 2 2004, 16:08 )
Notera dock att på vissa maskintyper krävs det speciella minne, även om det är S-dram eller D-dram.
IBM, Compaq samt HP (har jag för mig) kräva speciellt godkända minnen av datortillverkaren. I annat fall startar maskinen helt sonika inte. Och de minnena är minsann inte billiga.
Hur det ser ut på de allra nyaste märkesdatorerna (ovan uppräknade) är jag för tillfället taskigt uppdaterad på om de fortfarande kräver "specialminnen".
I t.ex manualer så skrivs det (i alla fall förut) att om du inte använder märkesgrejor som rekommenderas av tillverkaren, så kan tillverkaren inte garantera att maskinen funkar.
Och om du stoppat i något i maskinen som inte är "godkänt" av tillverkaren och maskinen går sönder så har du förverkat garantin.
Det var både ett sätt att vara säker på att sälja sina egna prylar, och att hindra folk från att höra av sig med problem typ:
"jag har köpt xxx till min IBM-PC, men nu funkar det inte"
"kommer xxx att funka till min IBM-PC?"
"jag köpte xxx till min IBM-PC och den gick sönder, vad gör jag nu?"
osv.
I verkligheten idag så brukar det inte spela så stor roll vad som står på maskinen eller det du stoppar i den. Förr kunde det faktiskt ha stor betydelse, många av "no-name-produkterna" VAR verkligen mycket sämre än original-prylarna.
Jag har jobbat på IBM med bl.a support och felanmälan för PCs.
EDIT: borttag och tillägg - förtydligande.