Help - Search - Members - Calendar
Full Version: dataproblem tvout..
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
krp_swe
Har införskaffat ett kit med kablar och scartadapter för att kunna koppla datan till tvn via tvout utgången på datan.. funkade perfekt på min ena tv men på den andra blev bilden svartvit.. hur kan det komma sig? tacksam för svar..
Yman
Och datorproblem tar vi i Propagandaministeriet

*Flyttar*

//Yman, BlåGul
joppe
QUOTE (krp_swe @ Nov 30 2004, 19:18 )
Har införskaffat ett kit med kablar och scartadapter för att kunna koppla datan till tvn via tvout utgången på datan.. funkade perfekt på min ena tv men på den andra blev bilden svartvit.. hur kan det komma sig? tacksam för svar..

vad har du för grafikkort
Kimster
gissar på att det är S-video du kör, och på äldre tv-apparater blir det bara svartvitt då de inte klarar hantera färgsignalen från s-videon
J-Star
What Kimster said... kolla TV:ns manual hur du skall göra för att slå över till S-Video. Notera att om du har två SCART-ingångar så brukar enbart den ena klara av S-Video.

/J
rila
Scartadaptern C+ hjälpte mig när jag hade liknande problem. Kan vara värt att pröva.

http://www.s-video-to-scart.com/

/rila
J-Star
QUOTE (rila @ Nov 30 2004, 21:52 )
Scartadaptern C+ hjälpte mig när jag hade liknande problem. Kan vara värt att pröva.

http://www.s-video-to-scart.com/

/rila

Verkar onödigt dyr på det stället. Samma typ av kontakt + 15 meter kabel kostar 279:- på JME Data. Om det enbart gäller kontakten bör det gå att få billigare i de flesta radio/TV-butiker.

Men som sagt: det som skall kollas först är om TV:n klarar S-Video.

/J
Honken
QUOTE (Kimster @ Nov 30 2004, 19:44 )
gissar på att det är S-video du kör, och på äldre tv-apparater blir det bara svartvitt då de inte klarar hantera färgsignalen från s-videon

Som Kimster sade men med ett litet tillägg.

Jag hade samma problem innan men det funkade så fort jag ändrade från S-Video till Composite.
Är det Geforce du har så får du leta bland inställningarna en del innan du hittar rätt.
krp_swe
Tack för svaren,tror som ni säger att den tvn är för gammal .. för den andra (nyare) funkade det utan problem med färg
J-Star
QUOTE (krp_swe @ Nov 30 2004, 22:45 )
Tack för svaren,tror som ni säger att den tvn är för gammal .. för den andra (nyare) funkade det utan problem med färg

Hold it... det kan också bero på att du måste:

1) koppla in i rätt SCART-kontakt.
2) Ställa in TV:n till att ta emot S-Video på AV-kanalen.

Kolla manualen!

/J
rila
Verkar onödigt dyr på det stället. Samma typ av kontakt + 15 meter kabel kostar 279:- på JME Data. Om det enbart gäller kontakten bör det gå att få billigare i de flesta radio/TV-butiker.

Men som sagt: det som skall kollas först är om TV:n klarar S-Video.

/J

Håller med om att det känns en smula i överkant och att det på en relativt modern TV går att lösa genom att testa andra scartutttaget och flippa mellan de olika AV-kanalerna. Dock var mitt problem att det på mina båda lite äldre Philips inte fanns mer än ett scartuttag och dessa verkade inte hantera s-video alls. Då verkar denna lösning där signalen omvandlas (till en kompositsignal?) i adaptern plötsligt rätt prisvärd. Är det något jag inte har lust att göra så är det att lägga pengar på en ny TV de närmaste åren...

/rila
JBP
sitter med samma problem...alltså att jag får svartvit bild på tv ifrån Tv-out... Tv:n är en LG som är 2 år gammal, Kollade manualen och läste där att ingen av dom två scart ingångarna klarar den signalen.... Dock så finns det en AV3 kanal med ingångar fram på tv:n som skall funka med S-vhs men får samma problem där.

Har kollat om man kan justera AV kanalen i tv:n men utan resultat.. Jag blir snart tokig på det här.. Har testat med s-vhs->composite konverter också men samma sak där.. Kopplar jag in kabel direkt i composite utgången på grafikkortet så får jag ingen bild alls även att jag ändrat i Bios på moderkortet till Composite. blink.gif

Moderkortet är ett Epia V10000 ITX kort med integrerat grafikkort..

Vet inte vad jag skall ta mej till!! hilfe bitte??

/JBP
NordicFear
man kan ju alltid kolla PAL inställningarna på grafikkortet. har för mig att det ska vara PAL B eller PAL H...

som sagt, hade problem med mitt kort också men sen så kom jag fram till att jag var tvungen att aktivera S-video funktion på tv:N genom att trycka 2 gånger på AV kanalen.

jajaja lycka till
Jimbo
testa om det går att koppla genom en video, alltså med en scartadapter först. uppdatera drivrutiner är alltid att rekomendera.
Lt P
Även jag har samma problem. Köpte denna smidiga lilla kit från Dustin, men får det inte att funka.

snake
Här finns det en hel del matnyttigt att läsa i forumet:Sweclockers, det är "bara" att söka.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.