En fråga jag grublat på, Insatsplutonerna har kontrakt på att göra samanlagt 60 timmar/utbildningsår, Pc 80 timmar, då skall man ha i tanken att 20 timmar av dessa skall vara med tillhörande bataljonens utbildningar, då återstår 40 timmar för insatsplutonen att genomföra sin utbildning på.
Ponera nu att plutonen i sig får ut 80-90 % av folket varje övning, då krävs det att man ger fler övningtillfällen per övad kunskap för att samtliga skall komma i nivå.
Med det krav vi har på oss att uppnå efter utbildningcykeln anser jag att det är för lite tid för att kunna nå dit.
Jag är intresserad av att höra hur tidsuttaget ser ut på övriga plutoner runt om i landet, ligger det kring 6o timmar eller långt över ??
Tack på förhand.
QM insats komp
Nov 30 2004, 15:37
Kan bara tala för min pluton som är en hvinsatskompledn alltså en st/tr pluton, där ligger timuttaget på ca 140h under det här året ,detta mycket för att förbandet bara funnits i ett år & att vi skapar ngt nytt,
QJ91
På livgrendajärgruppen (MDM) Så har man dubbelt antal tillgängliga övningstimmar, dvs som IP så har man 120 timmar att välja mellan, sen är det ju upp till den enskillde att se till att man uppfyller sitt avtal
Ligger långt över för många i min pluton.
Men jag håller med om att det borde vara mer en 60 timmar med tanke på den målbild som finns vad gäller kunskap och färdigheter.
Men jag tror det kommer att öka på om inte annat så tror jag det kommer skapas delar där man inte kommer in om man inte är beredd att göra mer timmar.
Men då kommer ju så klart frågan.
Måste man verkligen vara arbetslös för att vara med i Hemvärnet?
På vår pluton ligger snittet även här långt över de dubbla, men vi har ju på oss iom med kontraktet att vi inte kan kräva mer än 60 H.
Phaser
Nov 30 2004, 16:13
Vi ligger över snittet här också många ligger på det dubbla. Själv har jag bara 63 timmar i år när det gäller A tiden(Jobbar Lördagar :( ).
// Phaser
Vi har många som ligger långt över och endel som inte har gjort sina 60h.
BlackIce
Nov 30 2004, 16:56
OT
Vem är det som bestämer när en pluton/kompani ska öva?
Är det upp till plutch / kompch att bestämma när var och hur, eller kommer det mesta från "högre makter"?
/en liten fundering så där före maten
Cap.Ranger
Nov 30 2004, 17:00
Den pluton jag ingår i ökar kravet ifrån 60 till 80h för soldater och ifrån 80 till 100h för chefer.
Dock gör de flesta långt över 100h redan. En stor del folk har blivit sparkade också.
QUOTE (BlackIce @ Nov 30 2004, 16:56 )
[QUOTE]OT
Vem är det som bestämer när en pluton/kompani ska öva?
Det är plutonchefen tillsamans med utbildningsansvarige som sätter utbildnings året, detta godkänns sedan vid utbildningsmöte med kompledning.
Så sker hos oss.
Fler skriver att en del har långt över 60 och vissa ligger på gränsen, det är här vi har problemet, vi kan inte kräva hur mycket som helst och heller inte ha för låga krav som helst.
Vad är en rimlig nivå ?
Tror själv som någon skrev 80/100 H är lagom men på gränsen till högt som krav.
Fu Pedersen
Nov 30 2004, 17:19
Tror det ligger på 60h kontrakt i insatsplut om du som du skriver inte är chef av något slag. Rent spontant tycker jag det är jättelite med tanke på att 60h är i princip 2 helgövningar.
Insatsplut ska ju vara HVs "vassaste" och jag ställer mig mkt tveksam till att 60h övning/år ger detta.
//Marie, Oppunda härad
Magister R
Nov 30 2004, 17:47

Öh, helgövning brukar på mina breddgrader vara 20 timmar! Sedan undrar jag, hur ska man kunna begära att hv-soldater ska kunna ställa upp mer än 60 timmar? Det kan ju vara ganska bra att HV-män har ett socialt liv också... :P
Fu Pedersen
Nov 30 2004, 17:58
-> Magister R
Ok ok...kanske tog i i överkant där :-D Räknade alla dygnets timmar...Som sagt är jag inte ännu aktiv i HV....Men hur som helst så är det ju aldeles för lite... 3 övningshelger/år....Kan ju jämföra det med en knapp skarpskjutningsvecka i lumpen....ingenting....Med tanke på att HV troligen gör mkt mer nytta för samhället än värnpliktsförbanden under ett års tid så tycker jag nog allt att man kan få öva ordentligt också... Fast visst ska man få ha sin frittid också ;)
Fredriksson
Nov 30 2004, 22:29
Kan man upprätthålla sin kompetens vad avser väpnad strid genom att öva detta 60 timmar/år? Hur mycket tid behövs då för att utbilda en pluton motiverade och vältränade GU-bassar att bli riktiga frontsvin? En månad kanske??
Jag som trodde strid var något komplext och svårt, men oj så fel jag hade... :( ;)
@Fu Pedersen: Öva "samhällsnyttiga" saker ska man göra när man KAN väpnad strid, vilket är HV´s huvuduppgift.
Fu Pedersen
Nov 30 2004, 22:55
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 30 2004, 22:29 )
.
->Fu Fredriksson
Hmm...Jag tror att vi pratar om samma sak här eg. Jag fattar inte hur man kan anse att 60 timmars övning är tillräckligt för ett förband som ska kunna lösa skarpa situationer även i fredstid.
HV huvuduppgift kan väl dock närmast beskrivas som bevakning snarare än strid. HV ska kunna strida om det behövs men i fredstid löser de uppgifter av annat slag. Men även om nu uppgifterna i fred inte innebär strid så bör ju plutonen kunna lösa ut en sådan.
Men jag frågar mig, skulle jag vilja/kunna ta ett anfallsmål skarpt med en grupp/pluton som inte samövat mer än 60 timmar på ett år? Eller utföra annan form av skarp tjänst?
Fredriksson
Nov 30 2004, 23:03
Hemvärnets huvuduppgift är väpnad strid, punkt. Skarpa situationer i fredstid är en sak, men knappast lika skrämmande som det skulle vara ifall vi var i krig.
Å andra sidan är väpnad strid det svåraste man kan göra i gröna kläder. Klarar man av detta på ett bra sätt så klarar man även av samtliga andra uppgifter som kan ställas på ett förband.
Fu Pedersen
Nov 30 2004, 23:37
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 30 2004, 23:03 )
Hemvärnets huvuduppgift är väpnad strid, punkt.
Citat från
http://www.hemvarnet.mil.se/ "Hemvärnets viktigaste uppgift är att skydda samhällets infrastruktur mot sabotage."
Citat fr www.hemvarnet.se
"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha."
tillägg för insatsplutoner
"försvara terrängavsnitt/knutpunkt, transportskydda materiel, eskortera personal
verka som eldobservatör, målutpeka ,beredd ingå i insatskomp"
Detta är inte strid för mig...
Kustkavallerist
Nov 30 2004, 23:57
OTHemvärnet ska inte ta mark, utan försvara terängavsnitt/knutpunkt etc.
För att HV ska kunna ta mark så behövs mera skydd av personalen med hjälp av ex bepansrade fordon osv.
SLUT OT
Fu Pedersen
Dec 1 2004, 00:13
-> Kustkav
Jo..jag menar det...skulle just va en syn att se hv insatsplut komma på stridslinje med 20-bilar för att bryta in i ett terräng parti....
"förbered vagnsstrid" "vagnsstrid" "Luckaaaa" (gruppen slänger snärtigt upp luckorna på 20 bilen utan att klämma fingrarna el få den i huvudet) "KSP kloc......"
Foxtrotcharliegrg
Dec 1 2004, 00:37
QUOTE (Fu Pedersen @ Nov 30 2004, 23:37 )
Citat från
http://www.hemvarnet.mil.se/ "Hemvärnets viktigaste uppgift är att skydda samhällets infrastruktur mot sabotage."
"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka,
skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha."
"
försvara terrängavsnitt/knutpunkt, transportskydda materiel, eskortera personal
Se
rödmarkerad text...
För att skydda något kan du vara tvungen att strida.
För att försvara någonting kan du vara tvungen att strida.
Strid handlar inte bara om att framrycka med pansarfordon och slå den fientliga styrkan.
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
wolfie666
Dec 1 2004, 00:46
QUOTE (Fu Pedersen @ Nov 30 2004, 23:37 )
Citat från
"Hemvärnets viktigaste uppgifter är att bevaka, skydda, ytövervaka samt stödja det civila samhället. Alla hemvärnsförband utbildas därför för att kunna lösa dessa uppgifter. Utöver dessa kommer att antal tilläggsförmågor som bara vissa förband behöver ha."
"försvara terrängavsnitt/knutpunkt, transportskydda materiel, eskortera personal
Jag tror att alla ska vara glada att vi i hv finns. Om det nu händer något så lär det vara vi som står på fronten och gör vad vi kan. Det är kanske en klen tröst men jag tror att vi kan något i varje fall. Många av oss är mycket motiverade och de flesta av oss har även vi gjort lumpen. Hellre en hv på 40 bast som övat 2 helger om året än en 25åring som inte rört ett vapen på 5 år.
Sedan tror jag visst att vi kan ta terräng men man måste använda annan taktik. Storskaliga anfall på bred front funkerar inte för oss utan mera gerillakrig tror jag.
;)
Inte för att verka petig men visst börjar vi ha tappat TRÅDEN.
Fu Pedersen
Dec 1 2004, 00:49
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Dec 1 2004, 00:37 )
Se
rödmarkerad text...
För att skydda något kan du vara tvungen att strida.
För att försvara någonting kan du vara tvungen att strida.
Strid handlar inte bara om att framrycka med pansarfordon och slå den fientliga styrkan.
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Jo vicht ge dom på moppo bara!!
Givetvis så ska hemvärnet kunna använda sina vapen. Men
huvuduppgiften är fortfarande bevaka och skydda.
Har vidare inget personlig mot dina rödmarkeringar, försvarsstrid är ju alltid trevligt

Men fortfarande ingen huvuduppgift (vilket var vad jag främst hakade upp mig på, att den sedan ingår är en annan sak)
Peace!
Fu Pedersen
Dec 1 2004, 00:59
QUOTE (wolfie666 @ Dec 1 2004, 00:46 )
Jag tror att alla ska vara glada att vi i hv finns. Om det nu händer något så lär det vara vi som står på fronten och gör vad vi kan. Det är kanske en klen tröst men jag tror att vi kan något i varje fall. Många av oss är mycket motiverade och de flesta av oss har även vi gjort lumpen. Hellre en hv på 40 bast som övat 2 helger om året än en 25åring som inte rört ett vapen på 5 år.
Sedan tror jag visst att vi kan ta terräng men man måste använda annan taktik. Storskaliga anfall på bred front funkerar inte för oss utan mera gerillakrig tror jag.
;)
Jo absolut. Som jag skrev i ett av mina första inlägg så tror jag nog att hemvärnet kommer betyda mkt mer för sverige närmsta framtiden än ex. värnpliktsförbanden kommer göra. Motivation och vilja kommer man givetvis långt med och det är ett av hv styrkor.
Men samtidigt finns väl inte den materiel som skulle behövas för att kunna ta terräng på hv eller? Gå tänker jag då rakt inte göra, det är ju jobbigt
Men för att återknyta till ursprungsfrågan så tycker jag fortfarande att HVpersonal är "värda" mer övningstid än de får idag. Med tanke på de insatser de faktiskt gör. Med tanke på att FM krymper så behöver vi ta fasta på all kompetens vi kan få och hålla kvar den.
Ser fram emot att bli aktiv i hv insatsplut efter årsskiftet!
Skuggan
Dec 1 2004, 02:18
iaf mitt kompani har börjat öva för att kunna ta våra objekt.. dvs ta terräng..
det verkar som alla har kommit överens om att vi skall inte räkna med att vårat objekt är tomt i ett skymmningsläge, då kan det vara bra att veta hur man tar terräng (det kan ju faktiskt finnas sabotage förband eller vad fasen som helst vid objektet)
för man vill ju inte komma körandes i sin rostiga gamla 740 eller vad man nu åker i och så ligger det ovänliga personer vid objektet... svårt att göra något då.
visst, skydda/bevaka är än så länge våran huvuduppgift, men för att lösa den kan det som sagt bli nödvändigt att ta terräng ;)
IP har väl ännu mer nytta av det då de rör sig över större områden och kanske inte alltid har 100% koll på hur det ser ut vid objektet.
nej, HV behöver nog inrikta sig lite mer på rena infanteri strids verksamhet, vid sidan av skydda/bevaka.
QUOTE (Skuggan @ Dec 1 2004, 02:18 )
nej, HV behöver nog inrikta sig lite mer på rena infanteri strids verksamhet, vid sidan av skydda/bevaka.
Därmed tycker jag vi återkommer till ursprungsfrågan: är 60 h tillräckligt för de krav som officiellt/inofficiellt ställs på insatsplutonerna?
När vi gruppchefer inom plutonen tidigare i höstas fick en snabb genomgång av önskemålen/kraven 2005 på oss uppifrån så blev reaktionen mer eller mindre ett unisont "Oseriöst!". Vår uppfattning var att det var alldeles för mycket på för få timmar, man hinner bara skumma lite på ytan inom respektive ämne. Faran med det är att även om det idag sägs att vi bara skall kunna "basic" så är jag väldigt orolig för att imorgon kommer vi helt plötsligt stå inför en skarp situation där någon högre upp bara tittar på vad vi rent formelt skall ha fått utbildning i och då kommer det inte stå "obs, endast 'basic'!" efter varje kunskap och så skickas vi ut till något som vi absolut inte är redo för.
Det är en svår situation, åt ena sidan så går det knappast att få en hel pluton att lägga 120-150 timmars övningstid varje år, år efter år, av så enkla skäl som att man byter jobb, man skaffar barn osv. Åt andra sidan finns det ju uppenbarligen behov av att vi får mer utbildning.
Just nu känns det ibland som att HV IP används som räddningsplanka för allt annat som nu försvinner, man vill så gärna använda oss till så mycket mer än vad som egentligen är praktiskt möjligt för att täcka upp brister inom försvarsmakten. (Vilket jag i och för sig kan acceptera OM jag fick bättre ersättning och bättre utrustning (Kroppskyddd 90? Men hallååååå... ..rena placebon i skenet av det vi övar mest, nämligen situationer där skyddslagen gäller.).)
Tilllägg: Och vad är "basic"? Luddigt värre...
QUOTE (Wilk @ Dec 1 2004, 08:54 )
Vår uppfattning var att det var alldeles för mycket på för få timmar, man hinner bara skumma lite på ytan inom respektive ämne.
Skulle kunna lösas genom att varje pluton inom ett insatskompani får en inriktning, istället för att alla ska kunna lite om allt.
Nu återknyter inte ens jag till ämnet.....
Tror inte riktigt på att göra speciella inrikniktningar på plutonerna inte för att tanken är dålig utan för att organisationen är den att man skall i bat kunna använda IP till olika uppgifter "Bataljonchef:s Slägga", och då måste vi kunna lite om mycket för att lösa allehanda uppgifter.
Va ja däremot tro på är att kompaniet övar samman mer, då har också IKompc möjlighet attt styra lite dit han vill.
Lagom luddigt ?
Personligen tror jag inte att 60h räcker långt, men nu är det som det är, gilla läget lös uppgiften.
En prioriterad sak borde dock vara att öva och trimma insatskompaniledningarna samt att MUS:a med Kompaniledningarna (Kompani staben och de fyra plutonledningslagen) på så sätt kan man uppnå stor effekt utan att kalla hela plutoner på utbildning.
Där jag är verksam
Har vi haft två övningar vigd endast åt IP 16+20 vilket har varit modelln springa runt i skogen med massa packning en av dom övningar var hyfsad dvs den var inte totalt värdelös vi har även fått nån övning inställd pga att vi skulle ha en uppvisningen för nån vi har även haft 3 - 4 uppvisningar på sammanlagt ca 45-50 timmar
Övningstid detta år på ett ungefär
Övn: ca 40 timmar
Uppvisningar: ca 40-50 timmar
Nu har jag inte riktigt 100% säkra siffror pga att jag inte kommer ihåg allt vi har gjort men det bör stämma på ett ungefär
60h är för lite enligt min mening. Jag har deltagit på en slutövning för traktens insatskompani och de behövde öva mer. Nej, jag är inte med i IP. Jag gav dem nobben till förmån för ett vanligt kompani med en oerhörd gemenskap och minst lika duglig personal. Bara det senaste halvåret har jag gjort över 60h, utan att vara med i IP.
Gilla INTE läget, lös uppgiften! Skaffa fler timmar!
Fk Satan
Dec 1 2004, 11:37
Tycker att övningsupplägget för IP (och IP-komp) skall förändras! i dagsläget är det noll MUS för C. (med undantag för ngn timme/år inför ngn uppvisning)...
Personligen tycker jag att PC och grpch skall köra en MUS innan vanliga övningar med IP så att grpch vet vad som gäller till övningen får en lätt grundläggande bild om hur det skall se ut. Vilket ger en bra förstegsutbildning för att när sedan soldater kopplas på så blir det mindre fel => tiden kan utnyttjas effektivare.
Vidare måste ordervägar/ordertolkningar inom IK (Insatskompanierna) övas rejält mkt! Att plutoner blir utan mat och lämnar sitt objekt för att åka och köpa pizza håller inte! (Inom min Pluton skall varje grupp kunna klara sig 24h utan tillskott av mat, plutonen ska klara 48timmar (totalt 3dygn)))
Vidare att vissa PC tolka ordrar felaktigt gör inte saken bättre! Så mer övning bland Chefer (läs MUS) skulle förbättra situationen en hel del!
Vi ligger på sisådär 80-120 h / år och soldat, grpch runt 130-160 och plutch runt 180-200.
/IP 85, Norr Södermanland
Lt. Payne
Dec 1 2004, 12:57
Vill inte starta en ny tråd eftersom tråden handlar om tidstuttag/verksamhet i IP.
Fråga: Är det någon IP som ALLTID har personligt vapen med på alla övningar utom rena MUS och teorikvällar?
Om ja, Laddar ni med blind amm de gånger ni inte ska skjuta?
Kanske liiite OT..
Lt. Payne >>> Vi har alltid personligt vapen (möjligen med undantag för den verksamhet du beskriver samt vid baskrav-sjukvård).
Tillägg: Nej vi laddar inte blint, antingen kör vi utan mag eller med tomt mag, oftast är det dock löst eller skarpt.
Lt. Payne
Dec 1 2004, 13:19
Tack FK H
Vad jag är ute efter är ett enkelt sätt att höja kvaliteten på vapenhanteringen.
Om man alltid har ett övningsladdat vapen med så är det ett sätt att få in handgreppen djupare i reptilhjärnan och i förlängningen även öka säkerheten.
Vår IP är inte dålig på vapenhantering, Det är inte därför jag tar upp frågan, Bara som information.

/Lagt till "inte" på rätt ställe.
Lt Payne >>> Du pekar på något viktigt och jag är av samma åsikt som du. Vill dock bredda resonemanget till att omfatta mycket mer än vapen tex bilkårister och hundekipage.
När vi utbildar oss/övar så är alltid avtalspersonalen integrerad i övningarna.
Min reptilhjärna är inställd på att alltid behandla ett vapen som om det vore laddat.
Magister R
Dec 1 2004, 15:45
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 30 2004, 22:29 )
Kan man upprätthålla sin kompetens vad avser väpnad strid genom att öva detta 60 timmar/år? Hur mycket tid behövs då för att utbilda en pluton motiverade och vältränade GU-bassar att bli riktiga frontsvin? En månad kanske??
Jag som trodde strid var något komplext och svårt, men oj så fel jag hade... :( ;)
@Fu Pedersen: Öva "samhällsnyttiga" saker ska man göra när man KAN väpnad strid, vilket är HV´s huvuduppgift.

Öh, nu är HV-männen i regel inga nybörjare! På mitt förband har många en gedigen och lång grundutbildning! Kom ihåg att man tidigare räknade med att en HV-man som gjorde 20 timmar/år de facto gjorde mer tid än de som ingick i fältarmén och därmed blev inkallade till rep.övning med några års intervall...
Fältarmén utgjordes till stor del av anfallsförband...
Fredriksson
Dec 1 2004, 16:42
Öh, nu är HV-männen i regel inga nybörjare! På mitt förband har många en gedigen och lång grundutbildning
Så är det med största sannolikhet på de flesta förband.
Det är inte det som är problemet. Hur många fältdygn/mycket strid har en nymuckad 7,5-månaders signalist/artillerist/ingenjör/flottist/flygplansmek utövat (framtidens hemvärnsman)? Dagens värnpliktsutbildning är så komplicerad, så all utbildningstid går i stort sett åt att bli en fena på sin huvudtjänst, och soldatkunskaperna blir eftersatta.
Så var det inte på invasionsförsvarets tid, då fick alla bassar lära sig att snärtigt svinga fältspade och granatgevär.
Jag har träffat värnpliktiga fänrikar som har skjutit max 15 magasin lösplugg under hela sin GU, och det på skyttelinje från färdiggrävda ståvärn.
Hur tror du den soldaten klarar sig när kriget kommer?
Magister R
Dec 1 2004, 17:55
QUOTE (Fu Fredriksson @ Dec 1 2004, 16:42 )
Öh, nu är HV-männen i regel inga nybörjare! På mitt förband har många en gedigen och lång grundutbildning
Det är inte det som är problemet. Hur många fältdygn/mycket strid har en nymuckad 7,5-månaders signalist/artillerist/ingenjör/flottist/flygplansmek utövat (framtidens hemvärnsman)? Dagens värnpliktsutbildning är så komplicerad, så all utbildningstid går i stort sett åt att bli en fena på sin huvudtjänst, och soldatkunskaperna blir eftersatta.
Så var det inte på invasionsförsvarets tid, då fick alla bassar lära sig att snärtigt svinga fältspade och granatgevär.
Jag har träffat värnpliktiga fänrikar som har skjutit max 15 magasin lösplugg under hela sin GU, och det på skyttelinje från färdiggrävda ståvärn.

Tja, den dagen den sorgen.... Nej, allvarligt talat, då får man väl förlänga "intron". Den kan mycket väl vara ett par veckor, som komplettering och repetion av GU:ns gröntjänst!
Fk Satan
Dec 1 2004, 18:42
@Magister R
Kanske en anpassad intro beroende på vad man har gjort tidigare och beroende på vilken befattning individen kommer att få.
Har den sökande gjort lumpen som kock i flottan så kanske det blir längre utbildning jmf med en som gjort utbildning som pansarskytte. Om de skall bli soldater.
Magnus Redin
Dec 1 2004, 21:29
QUOTE (Fk Satan @ Dec 1 2004, 18:42 )
Kanske en anpassad intro beroende på vad man har gjort tidigare och beroende på vilken befattning individen kommer att få.
Har den sökande gjort lumpen som kock i flottan så kanske det blir längre utbildning jmf med en som gjort utbildning som pansarskytte. Om de skall bli soldater.
Vad är en soldat?
Själv sprang jag kanske en mil i lumpen, sammanlagt, jag tror mitt
personliga ungdomsrekord är ca 5 armhävningar, vi var väl någon vecka
ute i tält och kanske sköt jag 10 magasin kpist på skjutbana och saabmål,
nästan all lösplugg gav jag till kompisar i gruppen som gillade att panga.
Spaden var nog ihopfällbar och jag grävde en gång ett hål i marken
och ställde mig i det när ett befäl ställde mig sysslolös en stund i skogen.
I övrigt klargjorde jag flygplan.
Jag kan nog göra lite nytta i HV men insatspluton? Tror inte det.
Vad för sorts soldat skulle en sådan som jag kunna bli?
Vad är den minsta användbara nivån som introkurserna skall leda till
eller visa att man inte når upp till så man kan tacka för sig?
Borde man inte ge kocken introkursen samt skicka honom åt kokgruppen till?
(Jag vet inte hur hård gränsdragningen är mellan organisationerna. )
Finns det något vettigare än att använda den kompetens som lumpen har
gett så gott det går? Det verkar orimligt att få alla att bli fullfjädrade infanterister
om inte grovjobbet redan är gjort.
Mitt svar på vad en soldat är att det mestadels är en mental inställning.
Att vilja ingå i en fungerande grupp med ordergivning osv, vara beredd
att göra svåra saker samt ha en vettig och mogen moral. Sedan sätter
fysik och färdigheter gränser för vad man kan klara av att göra.
Vad exakt är det som hindrar er att skapa egna övningar för t.ex MUS? Visst man får inte timmar, ingen dagspenning, ingen kilometerersättning... men det borde ligga i allas intresse att bli ett samövat förband, åtmistine för Hv IP!
C 2.a pjäs
Dec 2 2004, 08:12
QUOTE (Fu Fredriksson @ Dec 1 2004, 16:42 )
För att inte tala om vaktgruppchefen från F21! Som en annan fick hålla i handen jämt ute på Lomben!

Men, en nymuckad 15-månaders fänrik är väl knappt gruppchef numera? Läste att LG skall ha KB som skyttegruppchefer numera? Och ni i flyget hade väl GB som omgångschefer? Visst, materielen blir mer avancerad än spade och Grg men alla befäl i plutonen behöver kanske inte vara officersuttagna? När KB försvinner (eller reduceras till gruppchef) så kommer hemvärnets problem med chefer att öka. Fortfarande finns det KB som varit plutonchefer som kan bli plutonchef i hemvärnet men när dessa dör ut så är det HvSS eller MDgrupputbildningen på ett par veckoslut som gäller. Och hur kommer det förbandet att klara sig? Vissa fixar det säkert, men knappast en majoritet. Tror jag!
Adam Wilhelm
Dec 2 2004, 09:22
Nu ska jag röra om lite i grytan.
Självklart så behövs det mer timmar än 60 per år men man måste tänka på vad man gör under de timmarna. Tänk kvalité framför kvantitet.
För att ingå i en patrull i danska henmvärnets patrullkompani så ska man vara beredd att lägga 800 tim.
En del verkar anse att bara för att man inte har varit skyttesoldat, jägare eller span-soldat så duger man inte som soldat och att det är omöjligt att utbilda denne till det.
Ett slående exempel är en Grg-skytt i min insatspluton: gjorde GU som busschafför på Muskö.
Numera är han en Grg-skytt av Guds nåde, Yoffare som ser när han skjuter tror att han är grundutbildad på vapnet.
En talang, ja säkert men hade han aldrig hamnat i Grg-gruppen så hade vi aldrig fått veta vad han kan prestera.
Ingen i Grg-gruppen är grundutbildade på vapnet men ändå så skjuter de väldigt bra. Och då jämför jag dem med folk som hade Grg under GU.
I den gruppen så finns det en vilja att lösa uppgiften som gör en riktigt stolt som utbildare och plutonsledning.
Honnör åt HA i AX i Södertörnsgruppens 3 IP.
En sån här får de också:
Den IP som jag tillhör erbjöd i år ca 160 timmar för soldater och ytterligare ca 35h för chefer. Dessa timmar avser plutonens egna övningar samt övningar med IK. Utöver detta erbjuder bataljonen/MD-gruppen ca 30 timmar som är öppna för alla (Stridsskjutning, SIB, grgutb.) Oräknat är särskilda utbildningar som MD-gruppen håller i, t ex
PSG90, gruppchefskurs och introkurs. Det återstår också att se hur det blir för de som fått arbetsgivarens tillstånd att teckna beredskapskontrakt. Dessa personer har förutom sin ordinarie befattning även placerats i en beredskapspluton (eller kontraktspluton om ni så vill) och där pratas det om att det ska genomföras åtminstonde en larmövning.
Jag tycker att alltför många hakar upp sig på utbildningstiden per år. Visst, om du bara har ett enda år på dig att utbilda en pluton så är 60 timmar för lite men nu är det väl så att de flesta är med i hemvärnet under fler år än så? Om man istället tittar på ett perspektiv av 4 år så innebär det (4x60) 240 timmar och det räcker ju till en hel del. Problemet som jag ser det är hur de 60 timmarna varje år fördelas mellan de olika utbildningsområdena. Jag kan, teoretiskt sett, göra mina 60 timmar varje år genom att bevista dagsövningar och utbildningar och således inte delta i någon helgövning vilket gör att jag inte övat i min befattning och plutonens förmåga nedgår då något. Nu är just min frånvaro kanske inte någon stötesten men om 10 soldater gör så här då?
För min del tycker jag att IK är bra eftersom vi därmed faktiskt har fått ordnade order- och matvägar vilket det kunde vara lite si och så med innan. Enda smolket i bägaren är den organisatoriska strukturen som gör att IP i grundläget fortfarande tillhör bataljonen och endast efter order samlas ihop och bildar IK. Jag anser att det ska vara antingen eller, inte både och.
Fredriksson
Dec 2 2004, 15:05
Ibland är man glad att tillhöra MDN... ;)
Själv är jag gruppchef i "det vanliga hemvärnet" (ej IP), och hade i oktober ~180h (på pappret). Då har jag missat X antal "förevisningar", minst fyra helgövningar á 24h vardera samt 2 veckokurser i Norrbottensgruppens regi..
Utöver detta övar kompaniet skytte 2 ggr/månad (med hög uppslutning) samt patrulltjänst/löpning/orientering o.dyl. enskilt ute på grupperna minst 1 gång i månaden. Skulle inte detta räcka så är det inga hinder att samöva med närliggande bataljoner.
"Mitt" kompani har ett snitt på 55h/skalle, och runt 100h/soldat på dom stridande plutonerna.
KarhuJ
Dec 17 2004, 07:36
QUOTE (Fu Fredriksson @ Dec 2 2004, 15:05 )
Ibland är man glad att tillhöra MDN... ;)
;) Japp ett liv utan Hårde Harry eller Görgen den gamle vore ju helt förkastligt!!
Tjänstgör inte heller på IP, men hade ändå över 200h i år!!, dom flesta i komp ligger långt över snittet på timantalet.
Vi ligger högt på soldatnivån kring 120-150 gjorda.
Hoppas bara på att övningana kommer att bli fler och att vi i slutändan kommer att kompenseras ordentligt för all vår tid så att det börjar gå i hop med arbete mm.. jaja man kan ju alltid drömma vidare
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.