Magister R
Nov 30 2004, 10:33

Hm... Spänt läge i Ukraina. Två starka män, och två (minst) stora befolkningsgrupper... Ryssar, Ukrainare, kosacker(?) etc. och det har talats om en delning av landet. I mitt minne kan jag enbart finna en nationsdelning där blod INTE flöt, och det var när Tjeckoslovakien splittrades! Vad kommer att hända? Hur kan det här påverka vår säkerhetspolitik? Vad tror ni?
Vysotskij
Nov 30 2004, 10:49
QUOTE (Magister R @ Nov 30 2004, 10:33 )
I mitt minne kan jag enbart finna en nationsdelning där blod INTE flöt, och det var när Tjeckoslovakien splittrades!
Ja. Framför allt för att Havel var så smart att han fattade att det inte var värt att kriga för.
Jag är lite förvånad över att alla länder håller sin enighet så helig. Om folket i den fattigare delen av Ukraina vill bryta sig ut finns väl få orsaker för moderna Kievbor att motsätta sig det. Vad skulle väl bli sämre?
Hur länge till tror ni att detta gäller:
"I mars 2000 fattade Riksdagen beslut om att reformera det svenska försvaret. Det förändrade säkerhetspolitiska läget är den viktigaste drivkraften bakom försvarsreformen.
Med murens fall och kommunismens sammanbrott försvann hotet om en invasion österifrån. Inte nog med att det kalla kriget äntligen var över: länder som kapprustat mot varandra sedan decennier önskade plötsligt samarbeta inom både EU och Nato."
(http://www.regeringen.se/sb/d/526/a/29614)
Visst... inte tror jag att Ryssland kommer att anfalla oss men vad händer om det blir ännu värre i Ukraina? Kommer denna oro att sprida sig till granländerna? Jag vet t.ex att de som bor i Polen just nu följer det som händer i Ukraina väldigt nogrant. USA ståra ju på ena sidan och Ryssland på den andra. Kommer dessa två att ställa upp med olika typer av resurser på de olika sidorna. Se t.ex. Vietnamn samt alla de andra konfilkterna som de olika stormakterna har varit med och påverkat.
Kan samtidigt rekomendera att läsa detta:
http://www.regeringen.se/sb/d/526/a/29514Jag kanske kommer in lite för mycket på FB04 nu men jag vill bara belysa att det som händer i Ukraina nu är intresant.
Isgubbe
Nov 30 2004, 13:16
Ännu läskigare tanke ar att Ukraina har kärnvapen och vad händer dem om det blir inbördeskrig eller totalt sammanfall. Går ryssarna in for att säkra situationen? Eller FN, var de nu ska hitta de styrkorna. :(
Pappsen
Nov 30 2004, 13:30
Vysotskij
Nov 30 2004, 14:14
QUOTE (Isgubbe @ Nov 30 2004, 13:16 )
Ännu läskigare tanke ar att Ukraina har kärnvapen och vad händer dem om det blir inbördeskrig eller totalt sammanfall. Går ryssarna in for att säkra situationen? Eller FN, var de nu ska hitta de styrkorna. :(
Nu kan jag ha missat något fullständigt, men har Ukraina kärnvapen? Togs inte alla över av Ryssland efter Sovjets sönderfall?
Lt. Payne
Nov 30 2004, 14:16
QUOTE (Isgubbe @ Nov 30 2004, 13:16 )
Officiellt har Ukraina inga kärnvapen sen Juni 1996.
Källan.Men som den konspirationsfantast man är googlade jag fram detta..
"Ukraine - signed the Nuclear Non-Proliferation Treaty. Inherited about 5,000 nuclear weapons when it became independent in 1991. It transferred all of these to Russia by 1996. However recent news has surfaced that due to a clerical error,
Ukraine may still possess several hundred warheads which were not accounted for in the armaments repatriation move 14 years ago. In any case, even if Ukraine does possess these weapons, they are technically missing and not in a deployed state or any part of Ukraine's defense posture."
Källan.
Magister R
Nov 30 2004, 17:44
QUOTE (Vysotskij @ Nov 30 2004, 10:49 )
I mitt minne kan jag enbart finna en nationsdelning där blod INTE flöt, och det var när Tjeckoslovakien splittrades!
Ja. Framför allt för att Havel var så smart att han fattade att det inte var värt att kriga för.
Jag är lite förvånad över att alla länder håller sin enighet så helig. Om folket i den fattigare delen av Ukraina vill bryta sig ut finns väl få orsaker för moderna Kievbor att motsätta sig det. Vad skulle väl bli sämre?
;) Hm.. Håller inte med dig, det handlar inte om hur befolkningen har det utan snarare vad som finns i eller på, eller under jorden ifråga! Om vi jämför med vårt Norrbottens län, eller för den skull, USA:s Alaska, finner man snabbt att befolkningarna där inte är särskilt rika. Däremot finns ENORMA natursresurser där. I Alaska finns viktig olja och skog och i Norrbottens län finns MYCKET stora malmfyndigheter, för att inte tala om virkes- och elproduktionen, som alla tre ger Sverige ENORMA skatteintäkter... Så de "moderna Kievborna" har förmodligen en hel del att förlora....
Kanske fanns det andra orsaker till den vänskapliga Tjeckoslovakiska delningen.... Kom ihåg att den svenska unionsupplösningen med Norge INTE berodde på svenskt fredssträvande utan snarare på det faktum att man var osäker på hur G.B. skulle agera, dvs man misstänkte att de skulle ta norskt parti...
Rune Frunkh
Dec 1 2004, 08:49
Jag vill minnas att det var en liten incident vid en gränsstation där någon fick bita i gräset. Händelsen fördömdes enhälligt av båda sidor och bedömdes vara ett "eget initiativ" alt. fyllegrej.
Här finns en bra beskrivning av hur delningen gick till och de förutsättningar som möjliggjorde det fredliga upplösandet av Tjeckoslovakien.
LänkSloveniens utbrytning från Jugoslavien bör i sammanhanget även klassas som (i det närmaste) oblodig: en knapp veckas "krig" och sjuttio personer dödade.
Vysotskij
Dec 1 2004, 10:02
QUOTE (Magister R @ Nov 30 2004, 17:44 )
QUOTE (Vysotskij @ Nov 30 2004, 10:49 )
;) Hm.. Håller inte med dig, det handlar inte om hur befolkningen har det utan snarare vad som finns i eller på, eller under jorden ifråga! Om vi jämför med vårt Norrbottens län, eller för den skull, USA:s Alaska, finner man snabbt att befolkningarna där inte är särskilt rika. Däremot finns ENORMA natursresurser där. I Alaska finns viktig olja och skog och i Norrbottens län finns MYCKET stora malmfyndigheter, för att inte tala om virkes- och elproduktionen, som alla tre ger Sverige ENORMA skatteintäkter... Så de "moderna Kievborna" har förmodligen en hel del att förlora....
Jag har diskuterat detta på andra håll, men det är inte så att naturresurser gör ett land rikt om det inte finns bra institutioner.
Om det är så att befolkningen i Donbass vill ha planekonomiska kolgruvor så vore Kievborna rikare utan den landsdelen.
Vidare skall det sägas att inte kiev borna står enhälligt bakom oppositionen. De har bussats in folk i förväg till kiev från ukrainas västliga delar(allt enligt mina släktingar i kiev). Man skulle grovt kunna sägga att minst 20-30% av kievborna stöder Jakovitj(fd premiärminstern). Sen så ligger nästan all ukrainas tyngre industri i östra Ukraina (som vill bryta sig ut). Att dom vill bryta sig ut betyder inte att dom vill införa plan ekonomi.
En förlust av de östras områdena skulle på många sätt lamslå ukrainas ekonomi.
Konflikten gäller att en stor del av ukrainas bfolkning har ryska som första språk(uppemot 70%) många av dessa kan ingen eller mkt lite ukrainska, trots detta så är ryskan inte ett officielt språk och god ukrainska kunskap krävs för att få jobb(Ryska och ukrainska är som Svenska och Danska, Jag har ganska god Ryska kunskap förstår nästan ingen ukarinska.)
Vidare finns en ganska stor del ryska medborgare som bor i landet men inte fick rösta . Jakovitj ville ("rysslands" man vill införa möjlighet till dubbla medborgarskap och ryska som parallelt officielt språk)
Kiev är den ryska kulturens vagga vilket ytterligare gör att det svider i många ryssars ögon att man "förlorat" staden. Kiev "återtogs" på 17talet när ett ukraniskt uppror kastade bort polackerna och frivilligt anslöt till ryssland.
Väljarna av justjenko är (oppositionen) är främst västliga Ukráinare som ligger realtivt nära den rumänska och polska kulturen, men även stor del yngre väljare som hoppas att Jusjtjenko kan demokratisera landet och bekämpa korruptionen.
Både Jusjtenko och Jankovitj har varit sittande presidentens "favoriter" och haft positionen som premiär minister. Bägge har agerat "odemolratiskt" under sina karriärer.
Det är inte troligt att Ukraina någonsin vem som än vinner isolerar sig från ryssland. Det är en omöjlighet då de många gånger delar infrastruktur(vägar järnväg,elförsörjning).
Dock skall det slutligen sägas att folket valde Jusjtjenko (förutsatt att det faktiskt var valfusk vilkett verkar uppenbart) så är det han som skall styra. Dock vore ett omval det bästa för nationen. Det är inte självklart att han då vinner. Många Pensionärer rapporteras stödja regeringens man men avstod senast från att rösta.
SLut
Magister R
Dec 1 2004, 15:49
;) Som APKUNSKAP kan nämnas att det faktiskt finns en svensk minoritet i Ukraina också... Den s.k. "Gammelsvenskbyn"...
Störoperatören
Dec 1 2004, 17:42
QUOTE (Magister R @ Dec 1 2004, 15:49 )
;) Som APKUNSKAP kan nämnas att det faktiskt finns en svensk minoritet i Ukraina också... Den s.k. "Gammelsvenskbyn"...

Helt riktigt. Tror inte det är för mycket off topic, men om någon vill veta mer om den byn, se denna länk:
http://www.svenskakyrkan.se/norrakyrketorp/gsvby/
Ett par kommentarer till Ralkhs inlägg:
I mina ögon spelar det väldigt liten roll om Kiev står bakom Jusjtjenko eller inte, huvudsaken är att större delen av befolkningen gör det.
Man kan ta Kutjmas stressande om nyval som ett halvt erkännande till valfusket - sittande presidenten har förmodligen en stor del i valmyglet för att föra fram sin egen kanditat, som f.ö. heter Janukovitj. De vill helt enkelt inte att Högsta Rådet skall hinna komma fram till att valet var ogiltigt utan vill att man skall besluta om nyval och lägga ned undersökningen.
Nu kanske jag trampar på dina tår, eller kanske rötter, men Rysslands inblandning i valet är både uppenbar och ganska oblyg. Ukrainare i Ryssland fick all behövlig service för att kunna rösta och när det såg illa ut för Janukovitj smällde man helt sonika upp en massa nya vallokaler och erbjöd bussning av väljare. Man var såklart säker på att de flesta ukrainarna i ryssland skulle rösta pro-ryskt.
Nyhetsbevakningen här i Ryssland (jag bor i St Petersburg) är också ganska vinklad, mkt har sagts om de några tusental tillresta gruvarbetare och mindre manifestationer till Janukovitjs stöd, ganska lite reportage om stödet på gatirna för oppositionen och väldigt få kommentarer om de påstådda valfusket. Till och med ordvalen i nyhetsrapporteringen vittnar tydligt om vilken sida de ryska statskontrollerade medierna har fått order om att stödja.
När det gäller gruvorna i östra delarna så gick Jusjtjenko ganska hårt åt dem när han var sittande premiärminister med strukturåtgärder och nedläggningar - därav det ljumna stödet för honom i de delarna.
Jag tror personligen inte på en väpnad konflikt, eftersom ingen av parterna ens vinkat i den riktningen och båda ännu så länge sitter ned och pratar om en lösning.
Rysslands inblandning i en väpnad konflikt är inte självklar, men heller ej osannolik. Under det senaste deceniet har man under olika förevändningar alltid ställt sig på den separatistiska sidan i länder som nyss blivit självständiga - ibland också sänt "fredsbevarande trupp" för att på så sätt hålla kvar sitt inflytande i området. Detta är mönstret i Moldavien (Transdnepr), Georgien (Sydosetien) etc...
Mig förefaller det ganska logiskt att ryssar i Ukraina inte fick rösta - utländska medborgare i Sverige får inte rösta i samtliga val och ukrainare i Ryssland får med all sannolikhet inte rösta i Ryssland.
Magister R
Dec 7 2004, 12:57

Gillar inte tanken på rysk inblandning då detta kan sprida sig till andra nationer med ryska minoriteter...
Isgubbe
Dec 7 2004, 13:56
Ryssarna är redan inblandade och de kommer inte slappa taget frivilligt de känner ju hur deras makt och inflytande vittrar bort mer och mer. Fragan ar hur langt de ar villiga att ga. Jag tror inte att faran ar overhangande just nu da Ryssarna inte ar riktigt redo far nagra storre aventyr spec som aventyrar deras storsta inkomstkallor just nu. Skulle darimot Ukrina falla sonder totalt och hamna i inbordeskrig eller bara total oordning kan de nog ga in under ”terrorist bekampningsflaggan” utan att det blir nagot storre rabalder i varlden.
Men verkar som det ar ett valdigt tabu amne nar man ar i ryssland da ingen riktigt verkar vilja prata om det nar jag var dar sist (ca 1 vecka sen). Far kanslan att de flesta fortfarande ar vana att vara tysta och behalla sina asikter for dem sjalva bland de lite aldre. Skiljer sakert hos yngre generationen. *hoppas*
Balla omröstningar de har i Ukraina. "Om jag inte vinner är valet ogiltigt!" - Yuschenko.
Västvärlden talar om en revolution, visa mig en revolution där ett land är splittrat 50/50. En del som vill tillhöra Ryssland, och den andra delen som inte vill ha något med Ryssland att göra. Vad fan, om en sida tycker att de är mer värda än andra så vet ni ju vad det lutar åt. Hoppas att "det" inte händer dock.
Väpnad konflikt? Ja, man vet ju aldrig vad den där oranga gubben hittar på. Skulle inte förvåna mig om det skulle bli som i Tjetjenien 1991-92.
Pappsen
Dec 10 2004, 15:30
@ OBRON
Vill du utveckla ditt inlägg lite.
Vad menar du egentligen, ditt tonläge är lite raljerande men har du några fakta i frågan som du vill dela med dig?
Gunn0r
Dec 10 2004, 15:43
Oppositionen påstodd att valfusk förekom och att totalt 1milj. röster "fuskades med". Ukrainas Högsta Domstol gick med på detta. Totalt har ca. 30milj. röstad för Janukovitj och Justjenko sammanlagd. Då har man fuskat med ca. 3% av röster, och i och med att skillnaden var ca. 2,5% mellan de två kandidaterna så vinner Janukovitj med 0,5%. Ingen större skillnad i röstsiffror ändå.
Källor: div. nyhetssajter, främst rbc.ru, newsru.com och lenta.ru.
Pappsen
Fakta? Ja, Ukraina är uppdelat i två delar just nu. Yuschenko säger att han kan ena landet och att Yanukovich försöker splittra det.
Hur kan han ena ett land som till hälften är emot honom??
Hur som helst kan det här inte sluta på en dag och alla blir glada till slut.
Citat av Dudaev 1992 - "Hundratusentals tjetjener som bor i Ryssland bör bli hundratusentals tjetjenska soldater som skyddar tjetjenska-nationens intressen och förklara Gazavat (Jihad på tjetjenska), varje tjetjen bör bli martyr. Det räcker med 1000 martyrer för att välta hela Ryssland"
Just det...
Magister R
Dec 16 2004, 18:22

NU verkar det ha lugnat ned sig! Det var ju bra för våra bröder i öst!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.