Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Korvett Visby
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
arachis
Ja som det står, hur hamnar man på Korveten Visby? Jag blev uttagen som signalmatros på 3 ytstrid. navy2.gif
Får man söka till Visby när man ryckt in eller vad? tveka.gif
Andreas
Som jag förstått det placeras man på sitt fartyg redan då man får sin tjänst (fick besked om min preliminära placering redan av inskrivningsförrättaren t ex), åtminstone kunde den PB-kull som ryckte in nu i juni få reda på sin placering redan under GSU:n i Karlskrona. Det finns (eller fanns nu i somras iaf) dock rätt goda möjligheter att byta tjänst förutsatt att det finns lediga platser och/eller någon som är beredd att byta tjänst, var ett par stycken som utnyttjade den möjligheten. Det innebär alltså att även om du inte är placerad på Visby-korvett (f n HMS Visby samt Helsingborg) är det inte nödvändigtvis kört för det (var folk som ville byta till tjänster på andra fartyg av olika anledningar). Dessutom finns det förstås som alltid risker för omplaceringar av andra anledningar också, avhopp (något vi dock bara hade ett på vår pluton på ~70 pers), utfallet av FB04, hur väl utprovningarna av de nya korvetterna går etc.

Att tänka på gällande de nya korvetterna är också att de fortfarande prövas ut (ligger väl fortfarande under PKT?) och att det präglar verksamheten till stor del. Vad jag förstått av de som skulle dit talades det om att bo mycket på logement pga att hytterna inte var färdiga än osv. I och med att GSU-plutonen helt splittrats nu har jag ingen koll på hur de har det nu dock (kan dock höra mig för) men det handlar som jag förstått det alltså mycket om utprovning av de olika systemen ombord vilket innebär mycket kortare provturer. Dock för att inte låta alltför pessimistisk låter det ju onekligen kul att få en inblick i en ny klass av ytstridsfartyg. smile.gif

Reservation för ev felaktigheter då jag går på andrahandsinfo som bäst, hoppas det klarnat lite iaf.
fogel02
Arachis

När ska du rycka in ?

Med tanke på att det finns skrotningsorder på det mesta som 3.Ystrid har i dag så är nog chansen ganska stor att du hamnar på Visby eller systerfartyget Helsingborg.

Sen som Andreas sa så finns det alltid möjlighet att försöka byta mellan besättningarna. Känner minst två st som gjorde det efter att det varit till sjöss ett tag.

Min erfarenhet av när båtplaceringarna så sker det under yrkeskursen, nu gäller detta ijuförsig 1.ubfjl och inte 3.Ytstrid
simon
OT-fråga, vad skall de övriga Korvetterna döpas till när de kommer "ut på marknaden", och hur många till skall levereras?
fogel02
Simon

Gör provturer nu

Visby
Helsingborg

Under tillverkning (sist jag kollade)

Härnösand
Nyköping

Ska tillverkas senare (lite osäker på den sista, kan vara så att den vart borttagen pga besparingar)

Karlstad
Uddevalla
Harald
Visby och Helsingborg: Gör provturer nu.

Härnösand: Skall snart sjösättas

Nyköping och Karlstad: Under tillverkning.

Uddevala: Komer inte byggas enligt nuvarande plan

Kan inte förstå varför man vill ligga på visby?

Mvh: Förstahandsinfo
Andreas
@fogel:
Angående båtplaceringarna, kan det vara så att det skiljer mindre mellan de olika fartygen inom 1.Ubflj (undantaget Belos förstås :P) och att det därför inte är lika stor skillnad mellan tjänstgöringarna, åtminstone inte i den grad som gäller för olika fartygstyper t ex på 3.Ytstrid och att det därför inte görs lika tidigt? Låter det helt galet? 7.gif
Båtplaceringarna för ubåtsfolket den här årskullen spikades inte heller förrän under YK men åtminstone för de ubåtssytar som låg inne det här året handlade bytena mellan olika ubåtar mest om hemmahamnen, de som ville hamna på t ex Berga (eller inte tyckte det spelade någon roll), såg till att hamna på de fartyg som var baserade där och vice versa, givetvis efter samråd med 1.Ubflj och sinsemellan.

För övrigt är det ju precis som fogel02 skriver, med tanke på att man väl inte ska ha kvar varken robotbåtarna, patrullbåtarna eller ens alla korvetter man har nu (syftar då på Göteborgs- samt Stockholmsklass) som förslaget inför FB04 ligger nu om jag inte missförstått det nu är ju oddsen inte helt små att hamna på Visbykorvett, tur i oturen för din del. ;)
arachis
@Harald
Varför skulle jag inte vilja vara på Visby eller systerskepp? Det är ju en av världens mest moderna skepp.

@fogel02
Jag rycker in i augusti -05, om jag vågar lita på pliktverket. navy2.gif

Vad är troligt att jag hamnar på annars då?
fogel02
Andreas nog är det en viss skillnad mellan att hamna på ett Gotlandsbåt eller en Södermanlandsklass ubåt

Skillanden i det man gör i sin tjänst är nog inte mindre än det är mellan ex en rbb och en korvett

Generellt sätt så skiljer sig yrkeskursen väldigt lite beroende på vilken båt du ska till (gäller både yt och ubåtspersonal), kan vara så att sytarna är ett litet undantag. När det gäller signalmatroserna så är den indentisk.

Annars kan du troligen hamna på Sthlms korvett alt robotbåt, när jag var inne så sa man att det var partullbåtarnas sista år och troligen robotbåtarnas.

Sen att robotbåtsdivsionen är informellt omdöpt till musiedivisionen är en annan detalj smile.gif
Andreas
@fogel02:
I stand corrected, har som sagt inte haft så jäkla mycket kontakt med ubåtsfolket sen de kom ut på förbanden och sina fartyg. Ska dock träffa åtminstone ubåtsfolket i helgen (Basic safety på Berga).
Vad jag förstod det var YK2 identisk för ubåtssytarna också, de som inte skulle ligga på Gotlandsklass störde sig en del på att allt kursmaterial var märkt med "...gällande ubåt av Gotlandsklass"... biggrin.gif

YK1 läste åtminstone alla sytar gemensamt, YK2 skillde sig en hel del dock då alla skildes åt och läste mer fartygsspecifika eller åtminstone flottiljspecifika kurser. Själv (+min motsvarighet) hade inte ens någon ordentlig YK2, hattade runt en del och spenderade bl a en vecka med gnistarna. smile.gif

Är det inte så att robotbåtarna ryker även de i nästa FB som förslaget ligger? Har för mig att jag läste något om det i ett info-papper vi fick ut (självklart ligger alla lumpenpapper i en enda röra... banghead.gif ). Uppfattade det som att korvetter (Visby- samt ett fåtal andra) var de enda ytstridsfartygen vi skulle ha kvar då de nya korvetterna skulle kunna ta över de avvecklade fartygstypernas uppgifter (hur det sen funkar i praktiken är ju en annan fråga).
fogel02
Andreas Jo Rbb rycker, dem har ju numera musiestatus så det är inte så konstigt

vad jag förstod av FB04 så ska vi ha Visbykorvetterna, 2 st Gbg korvetter, Landsortsfartygen + ev att något av stödfartygen kommer att läggas men det är jag osäker på.
Andreas
QUOTE (fogel02 @ Dec 1 2004, 09:24 )
Andreas Jo Rbb rycker, dem har ju numera musiestatus så det är inte så konstigt

vad jag förstod av FB04 så ska vi ha Visbykorvetterna, 2 st Gbg korvetter, Landsortsfartygen + ev att något av stödfartygen kommer att läggas men det är jag osäker på.

Inte speciellt nej, det är ju inte som att vi har kvar så många av de som en gång fanns. Tänkte mest på att det var tveksamt om det skulle bli så många fler inryck till robotbåt ("Annars kan du troligen hamna på Sthlms korvett alt robotbåt").

Ungefär det jag läst/hört också men jag antar att det ger sig i och med att FB04 kommer upp i riksdagen, inte långt kvar nu...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.