@fogel02:
I stand corrected, har som sagt inte haft så jäkla mycket kontakt med ubåtsfolket sen de kom ut på förbanden och sina fartyg. Ska dock träffa åtminstone ubåtsfolket i helgen (Basic safety på Berga).
Vad jag förstod det var YK2 identisk för ubåtssytarna också, de som inte skulle ligga på Gotlandsklass störde sig en del på att allt kursmaterial var märkt med "...gällande ubåt av Gotlandsklass"...

YK1 läste åtminstone alla sytar gemensamt, YK2 skillde sig en hel del dock då alla skildes åt och läste mer fartygsspecifika eller åtminstone flottiljspecifika kurser. Själv (+min motsvarighet) hade inte ens någon ordentlig YK2, hattade runt en del och spenderade bl a en vecka med gnistarna.

Är det inte så att robotbåtarna ryker även de i nästa FB som förslaget ligger? Har för mig att jag läste något om det i ett info-papper vi fick ut (självklart ligger alla lumpenpapper i en enda röra...

). Uppfattade det som att korvetter (Visby- samt ett fåtal andra) var de enda ytstridsfartygen vi skulle ha kvar då de nya korvetterna skulle kunna ta över de avvecklade fartygstypernas uppgifter (hur det sen funkar i praktiken är ju en annan fråga).