Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bassäk hårdare än amf?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Victor
Har hört att bassäk. är hårdare än amf vad gäller kondition... Stämmer detta och i sådant fall, vad gör bassäk som är jobbigare än amf:s uppgifter?
A2Keltainen
Jag tror att du kan få svar på dina frågor i den här tråden:

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=10218
jake the snake
Asså, Bassäk gör typ 300 armhävningar varje morgon. Men Amf har ju bajsgropen å andra sidan. Fast Bassäk har nog gjort en egen nu, dom har ju funnits ett tag.
Bassäk har ju hundar, så dom får ju rasta dom typ hela tiden.
Det är ju ganska hårt.
Doggydriver
QUOTE (jake the snake @ Nov 28 2004, 19:46 )
Asså, Bassäk gör typ 300 armhävningar varje morgon. Men Amf har ju bajsgropen å andra sidan. Fast Bassäk har nog gjort en egen nu, dom har ju funnits ett tag.
Bassäk har ju hundar, så dom får ju rasta dom typ hela tiden.
Det är ju ganska hårt.

Bwahahahaha!

Allvarligt talat, ingen aning, beror nog helt på befattning hos amf man jämför med. Sedan blir man faktiskt helt jävla slut efter att ha kört spår med en överenergisk hund ett antal timmar ;)
Born
Jag har hört att Bassäk har en bruten SF-dolk som märke för att dom utklassar alla S-förband.
Kimster
Välkommen till forumet Victor

...Jag är ungefär 2 nanosekunder från att låsa tråden.. men jag ger dig en chans eftersom du inte vet hur saker och ting funkar här, och om du kan svara på följande..

Vad är hårt eller jobbigt för mig ?
Noname
QUOTE (Kimster @ Nov 28 2004, 21:15 )
Välkommen till forumet Victor

...Jag är ungefär 2 nanosekunder från att låsa tråden.. men jag ger dig en chans eftersom du inte vet hur saker och ting funkar här, och om du kan svara på följande..

Vad är hårt eller jobbigt för mig ?

Fast nu var han ju iofs konkret då han undrade ifall Bassäk ställer högre krav på konditionen än Amf. Inga problem att förstå den frågan för mig iaf.

...Å andra sidan vet vi av erfarenhet att dessa trådar bråka spåra ur efter ett tag.
Kimster
Läs frågan en gång till då.. för det där var inte konkret nånstans.
Specificera för mig.. vilket ord i den meningen som är konkret.. att du sen "förstår" inte samma sak. Jag ser inte orden "ställer krav" nånstans där.

..sen lär du väll har förstört min fråga nu.. men men. jag väntar på svar ändå.
Noname
QUOTE (Victor @ Nov 28 2004, 20:42 )
bassäk. är hårdare än amf vad gäller kondition

Så svårt är det väl ändå inte att förstå vanlig "ungdomsprosa"?

Nej, du kan inte se "ställer krav" någonstans men omskrivet till vanlig svenska blir innebörden det.
Eftersom han specificerade vad som skulle vara "hårdare", i det här fallet kondition, blev frågan konkret eftersom kondition är en mätbar variabel.

Lite "bullshitande" från min sida men jag ville ge killen en chans innan det tunga artilleriet kom igång...

Men för att försöka svara på hans fråga även fast det inte är min påse; amf's konditionskrav för 1 mil är 60 min, bassäk likaså. Vad gäller stridshinderbana, coopertest etc vet jag inte ifall det är någon skillnad.
106
QUOTE (Pegin @ Nov 28 2004, 22:12 )
amf's konditionskrav för 1 mil är 60 min, bassäk likaså.

Nej, på pluton och kompani är det 55 min precis som för övriga stridande förband (utom jägeriet som har 48 min).
FM Baskrav går att ladda ner här om man är intresserad av att läsa mer.
Yxa
QUOTE (106 @ Nov 28 2004, 22:46 )

De där baskraven är för anställd personal, inte vpl.

Vad gäller Victors ursprungliga fråga så är det svårt att ge ett bra svar då bassäk är ett kompani med ett fåtal specifika uppgifter som kräver en viss fysisk uthållighet, emedan Amf är en hel bataljon med rätt varierade uppgifter med olika uthållighetskrav. Visst finns det grundläggande krav som ställs på samtliga vpl inom Marinen, men det kan diffa rätt rejält från ett kompani till ett annat beroende på vad man pysslar med.

Om Victor kunde specificera en tjänst vid Amf så skulle det vara enklare att göra en god jämförelse.
navy2.gif
106
QUOTE (Yxa @ Nov 28 2004, 23:12 )
QUOTE (106 @ Nov 28 2004, 22:46 )

De där baskraven är för anställd personal, inte vpl.

Ajdå, missade visst det.
Hittade följande i dokumentet:
Den fysiska träningen under den grundläggande värnpliktsutbildningen har som mål de konditions- och uthållighetskrav som gäller för de enheter där värnpliktsutbildningen äger rum.

Tydligen har man nu kommit på att FM baskrav inte är något bra mått på fysisk status kopplat till tjänstens krav så man skall ta fram något nytt system.
Victor
Kimster, jag ber så hemst mycket om ursäkt om jag på något sätt har upprört dig. Vad jag menade var självklart ifall bassäk STÄLLER HÖGRE KRAV på konditionen än amf. Jag antog att de allra flesta skulle förstå detta men så var tydligen inte fallet. Jag, dum tonåring som jag är banghead.gif , ska försöka bättra mig tills jag får för mig att skriva ett nytt inlägg.

För övrigt så tycker jag att om man läser en ämnesrubrik som man av någon anledning inte förstår eller tycker att det inte finns något svar på så är det inte svårare än att man låter bli att klicka på ämnet i fråga. Å andra sidan förstår jag att man bara vill ha "rena" ämnen som man förstår på ett forum, speciellt när man "basar" över det.

Jag hoppas att vi kan fortsätta vara "cyberkompisar" och fortsätta att konversera på detta forum för jag tycker verkligen att detta forum är mycket bra på alla sätt och vis och att stämningen som verkar råda är ännu bättre! Jag hoppas att du, och alla andra, förstår att det inte var min mening att uppröra någon över huvud taget.

Hälsningar Victor
Kimster
Bra då tänker du på det till nästa gång.
Ord som Hårt, Jobbigt, Tufft, Basker är lite tabu här då de används i ganska stor utsträckning till att mäta kuk här. Vilket resulterar i ett ordbajseri mellan de som tycker hårdehet är jevligt viktigt och de som hatar allt vad hårdet betyder och de som försöker förklara at hårdhet spelar ingen roll, och de som skriker ut hur tröttta de är på denna diskussion. Alla vet givetvis bäst..
Som senare normalt brukar sluta med att blågul får gå in och rensa o skälla eller läsa tråden.

Därav mitt "ickegillande" av att använda de orden på ett oförsiktigt sätt.

Lathund för att skriva inlägg på forumet.

Läs
Tänk
Tänk
Fundera
Skriv
Läs igenom
Tänk
Publicera

Då avslutas den diskussionen, och de som kan svara på frågan får fortsätta här.
Yxa
Så Victor, var det nån specifik tjänst vid AmfBat som du ville jämföra med bassäk? Bassäk är ju trots allt bara ett kompani men även inom detta så diffar (diffade?) fyskraven något beroende på tjänst (under GU var dock allas krav lika om jag inte minns fel, även om folk utsattes för diverse andra fysiska krav under befattningsutbildningen.)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.