Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 6.kompaniet, LG
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
hejo
Jag ska rycka in i juni 2005 som stridsfordonsförare/skytt på LG vid 6.kompaniet. Undrar om det kommer finnas baskerprov för oss? Och kan man fortsätta vid MHS utan att ha gjort värnplikt med chefsbefattning, för min förrättare sa att det inte fanns GB/PB om man gjorde plikt som förare..
Tack på förhand!
Hammurabi
Gratulerar till en bra tjänst.
Basker prov görs ej på 6 komp, baskern får ju numer alla i försvarsmakten oberoende av befattning.
Som stadsskytt kommer ni dock genomföra operation stockholm, som är rätt likt ett baskerprov. Mer info om det finns att hitta på forumet om du söker.
10 mån värnplikt och betyget 10-7-7 krävs för MHS, och din befattning är just 10 mån, så det är fritt fram att söka. Men i och med att det inte verkar utbildas fler officerare i vårt land kan det nog bli svårt. Mer info om MHS osv kan du hitta nånstans här på forumet också eller av nån som vet mer än jag om det.
RaggaMuffin
QUOTE(hejo @ Nov 28 2004, 16:05 )
Jag ska rycka in i juni 2005 som stridsfordonsförare/skytt på LG vid 6.kompaniet. Undrar om det kommer finnas baskerprov för oss? Och kan man fortsätta vid MHS utan att ha gjort värnplikt med chefsbefattning, för min förrättare sa att det inte fanns GB/PB om man gjorde plikt som förare..
Tack på förhand!

Vad fick du för värden på mönstringen?
Hugin
Du kommer att få blöda och svettas för att förtjäna stadsskyttebågen istället, som är det som man sätter sin stolthet i på 6.e. I övrigt så får du säkert en fin svart basker precis lagom till Livgardets dag. pansar2.png

För att få bågen ska man klara OP Stockholm och ett antal fysiska och färdighetsmässiga krav.

Ha så kul!
Elfgren
QUOTE(Hugin @ Nov 28 2004, 22:23 )
OP Stockholm

Vad är det?
hejo
tack så mkt för info... verkar ju skönt! smile.gif Men eftersom det inte är en chefsbefattning så rycker jag ut som menig va?
Hugin
QUOTE(hejo @ Nov 29 2004, 02:30 )
tack så mkt för info... verkar ju skönt! smile.gif

Vad menar du med att det verkar skönt? Om du var orolig för ett baskerprov och ville slippa det för att det är jobbigt så är nog inte 10 månader på sjätte din grej i alla fall. Hoppas jag missuppfattade dig nu.

OP Stockholm
artikel 1 mil.se
artikel 2 mil.se
en värnpliktig visar och berättar, mil.se

I korthet kan man säga att det är ett soldatprov med stark betoning på SIB och utbildningskontroll som äger rum i och omkring Stockholm.
King Kill
Lägger till värnpliktsnytt repotage från vår (förra årets) Op Sthlm:

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php...atum=2003-11-18

Man måste ju bara älska Fk Martinssons kommentar laugh.gif camo.gif

*edit* Förvånar mig lite att inte du Hugin tog med det i din post din media-h*ra... hur mycket betalade du för att hamna på förstasidan egentligen? ;)
Hugin
QUOTE(King Kill @ Nov 29 2004, 21:45 )
*edit* Förvånar mig lite att inte du Hugin tog med det i din post din media-h*ra... hur mycket betalade du för att hamna på förstasidan egentligen? ;)

Vet inte om det ger någe cred att ha varit på värnpliktsnytts förstasida på det här forumet laugh.gif

Fast det kan ju mer ha berott på att jag visste att någon av er i min fanclub skulle länka den artikeln i alla fall... ;)
hejo
Haha... Hugin du missuppfattade det hela rejält, självklart vill jag helst av allt ha ett baskerprov smile.gif jag menade att det var skönt att vi får basker.. hade jag velat ha en slapp tjänst hade det funnits andra alternativ.. men visst är det så att jag rycker ut som menig efter de där 10 mån? :(
Andreas
QUOTE(hejo @ Nov 29 2004, 22:57 )
Haha... Hugin du missuppfattade det hela rejält, självklart vill jag helst av allt ha ett baskerprov smile.gif hade jag velat ha en slapp tjänst hade det funnits andra alternativ.. men visst är det så att jag rycker ut som menig efter de där 10 mån?  :(

Är man inte befälsuttagen (GB/PB/KB) muckar man som menig ja, ser inte hur det skulle göra tjänstgöringen sämre dock? 7.gif
Om något saknas så är det ju inte efter muck utan att man missat något under själva utbildningen.

Nu finns det ju antagligen personer som vet vad du kommer mucka som men generellt sett kan man se det på befattningskoden (se här för närmare förklaring)
hejo
Andreas.. japp, jag såg det där med befattningsbeskrivningen och "min" tjänst heter GC902 ; 9 = menig..
johanp
Låg inne på samma tjänst 03-04, skicka ett pm om du undrar nåt speciellt.

Förstår dock vad du menar ang. grad, många med mig ryckte in som GB på strf90 på ssk-komp, en tjänst vi hade valt av olika anledningar. Inte fullt uppskattat direkt.

Men det fungerade som så att alla som var uttagna till strf90-GB och E på pappret hamnade i en utb pluton och de som var uttagna som stadsskytte-GB hamnade i en annan, sedan förflyttades alla som hade körkort till "strf90"plutonen och där var huxflux alla E-soldater och alla som inte hade körkort hamnade i ssk-GB plutonen som GB. Sen ryckte vi in och chocken kom att det inte var strf90 utan patgb203 som gällde. Efter det flöt det på med gemensam gsu för de två plutonerna och under denna kom nästa chock, det var inte patgb utan pbv302 som vi skulle få - inte helt uppskattat... Sen kom fbollar och kb och efter det MUCK.
Andreas
QUOTE(hejo @ Nov 29 2004, 23:09 )
Andreas.. japp, jag såg det där med befattningsbeskrivningen och "min" tjänst heter GC902 ; 9 = menig..

Då verkar ju en del frågetecken rätats ut iaf, varken MHS eller basker blir några problem (;) ) förutsatt att allt går vägen, lycka till! smile.gif
PBV902
Hejsan, jag ska in på livgardet som besättning på strf. Någon som kan berätta lite om tjänsten?
J1mmy
Tja... Vård kommer få en helt ny innebörd för dig. Att spola vagnar, och i synnerhet inför bandvård kommer du lära dig att... banghead.gif

Annars är tjänsten ganska rolig, absolut inte lökigt ( än så länge iaf).
Det anordnas många roliga stafetter och löptävlingar på pbv-skolan, helst med otympliga saker som ska bäras med. dribble.gif

Dessutom är vi ju snabbast på gardet att byta om från m/90 till motoroverall.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.