Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny kniv!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
2Sharp
Bara måste dela med mig, bytte till mig en ny kniv, en Strider GB!
Helnöjd, detta var nästa planerade inköp, fin-fint att byta till sig den då det blir billigare smile.gif
Kolla:

Inte just min kniv då, men min ser likadan ut.

Förbannat nice, den skall brukas hårt smile.gif
GA KA
Någon som har erfarenhet av Striders ( och SOEs) Norska återförsäljare?
2Sharp
En polare har dealat med honom, jag har bara mailat med honom.
Trevlig kille, polar'n tyckte att han var en smula seg på att [via mail] svara på frågor etc. sedan var kniven inte 100 som han beställde, lite trist.
Problemet med knives har dock, utan problem, löst sig med tillverkaren (Strider)
Fu Kjellberg
Vill också ha smile.gif
70-1020763829
Alltså ärligt talat, vad är eran fixering vid Knivar? Knivar används som arbetsverktyg inom det militära... Behövs någona annan användning i "vanlig" tjänst så är det för nära...
Däremot kan ett användande av Multitools vara befogat när dom är mycket användbara... Som Ledning/stabråtta var det mcyke kablar att fixa smile.gif

Givetvis så får ni ha detta intresse så mycket ni vill, ett intresse är ett intresse, hur mystiskt det än verkar... Men jag skulle vilja förstå det bättre...
Ing
Haha.. jag tror jag har lite svar här. Titta på folk som samlar på frimärken eller leksaker från 1800-talet. Vad är skillnaden? De kan inte använda sina samlingar. Köper man en kniv för 2000 pengar så är den ganska säkert väldigt funkis. Bortsett från vissa av de knivar med lite skumt blad som 2Sharp visat bilder på vill säga. ;) Användningsområdet för dem är.. jaa.. lite mindre.

Länge leve Leatherman!

/Ing,  *inte ens nästan lika tokig som 2Sharp*
2Sharp
QUOTE (Fu Dahlberg @ Sep. 18 2002,19:35)
Alltså ärligt talat, vad är eran fixering vid Knivar? Knivar används som arbetsverktyg inom det militära... Behövs någona annan användning i "vanlig" tjänst så är det för nära...
Däremot kan ett användande av Multitools vara befogat när dom är mycket användbara... Som Ledning/stabråtta var det mcyke kablar att fixa smile.gif

Givetvis så får ni ha detta intresse så mycket ni vill, ett intresse är ett intresse, hur mystiskt det än verkar... Men jag skulle vilja förstå det bättre...

Köp en så förstår du.. ;)

Min fashination är kombinationen av schysst design, valet av material i blad/grepp/liners etc. olika låssystem, vem som har tagit fram den, hantverket vid handgjorda, kvalitetskontrollen vid fabrikstillverkade etc. etc.
Pillat på min Strider hela dagen, jag tror att jag hittat den perfekta kombinationen med stryktålig och ändå användbar till finlir smile.gif hur nice som helst...

Multi-tools är förbannat användbart, förstår inte hur man klarade sig innan...

Min tanke med mitt knivsamlande är att det skall endast vara knivar som jag kan tänka mig att använda, inga dammsamlare som ligger på hyllan och skräpar, som Ing påpekar har jag en del knivar som är en smula specialicerade i användningsområdet... lite därför som jag funderat på att göra mig av med dem, men designen och hantverket är totalt häpnadsväckande..

Knivar är kul!
Lillan
*gråter* vill ha... ;)

Btw...lite off subject men 6 dagar kvar... sedan får jag en ny kniv... vet inte vilken ännu... spännande...

//Lillan(fyller år om 6 dagar)
2Sharp
Klart du vill ha smile.gif

Grattis i förskott!
66-1027419152
Tycker dne verkar lite liten för fältbruk. vad använder du den till? skala apelsiner? måste vara jobbigt att kapa slyn, förlåt slanor med en sån kniv.
2Sharp
Liten? den är 14x4.5x1.8, inte så litet för en fällkniv... 24 cm utfälld. Balansen är glockren, jag tror att jag nog kan kapa apelsinträd med den...

Givetvis kompletterar jag med en slidkniv, för tillfället en Cold Steel san mai tanto. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.