Sidron
Nov 26 2004, 14:50
Jag ska göra ett stort skolarbete om en konflikt. Konflikten måste vara efter 1945. Det är ett stort arbete jag ska skriva. Jag undrar vilka konflikter ni rekomenderar. Jag vill ha en riktigt bra konflikt som man kan dra avancerade slutsatser om. Gärna en konflikt som inte är så känd.
Vildmannen
Nov 26 2004, 14:57
Ska det handla om en väpnad konflikt, en gränstvist, diplomatisk konflikt eller vad??
Sidron
Nov 26 2004, 15:00
QUOTE (Vildmannen @ Nov 26 2004, 14:57 )
Ska det handla om en väpnad konflikt, en gränstvist, diplomatisk konflikt eller vad??

Vilken konflikt som helst men jag vill ha en millitär konflikt.
Den farligast som jag känner till är nog Kuba-krisen. Tror inte att det har varit så nära ett kärnvapen krig någon gång (inte som är officielt iaf).
Fu Gson
Nov 26 2004, 15:13
Sri Lanka och
tigrarna där kanske.... lagom i avgränsning och omfattning.
Följdfråga.... Gäller det konflikter under 1900-talet eller vilket århundrande som helst? Vilket ämne i skolan gäller det?
J-Star
Nov 26 2004, 15:14
QUOTE (Sidron @ Nov 26 2004, 14:50 )
Jag ska göra ett stort skolarbete om en konflikt. Konflikten måste vara efter 1945. Det är ett stort arbete jag ska skriva. Jag undrar vilka konflikter ni rekomenderar. Jag vill ha en riktigt bra konflikt som man kan dra avancerade slutsatser om. Gärna en konflikt som inte är så känd.
Vietnam känns som given.
En jämförelse mellan Gulf War I och Gulf War II?
Sovjet's förlust i Afghanistan?
/J
Lt. Payne
Nov 26 2004, 15:19
Du har en långt farligare och mer okänd kris
här. Inte ett riktigt krig men det kunde snabbt gjort slut på de flesta av oss.
odenmedic
Nov 26 2004, 15:55
Kongo och FN's insats, var en topic som jag hade ett term paper på college
ollevarm
Nov 26 2004, 16:01
Kriget mellan etiopien och somalia i slutet på 70-talet. En klassisk analys av supermakternas inblandning i Afrikansk politik. En annerlunda konflikt, alla är trötta på samma gamla saker (kuba, vietnam, Gulfen)
Noname
Nov 26 2004, 16:58
Vill du ha något rejält att bita i ska du skriva om Nordirland-konflikten med Protestantism vs. Katolicism, IRA och hela den biten.
Bad Karma
Nov 26 2004, 17:05
striderna i mogadishu?
Nubben
Nov 26 2004, 17:55
Falklandskriget?
Min sista konflikt hemma angående ännu en utlandstjänst? Får Kubakrisen att verka som en förhandling vid den lokala kvarterskrogen...
J-Star
Nov 26 2004, 19:43
QUOTE (Bad Karma @ Nov 26 2004, 17:05 )
striderna i mogadishu?
I och för sig intressant. Kolla följande artikel:
http://www.simhq.com/simhq3/sims/features/modernsimethics//J
Sidron
Nov 26 2004, 20:29
Tackar för alla svar, ni är underbara! jag har nu bara fått valångest men ska bestämma mig till nästa SO lektion, tror den är nästa vecka.
För er som undrade lite mer om arbetet:
So arbete, en konflikt efter 1945, ska vara klart efter jullovet. Detta konfliktarbete kommer vara som en examination av internationella relationer arbete som påbörjades tidigare idag. Det är förresten det enda vi kommer att göra som har med detta ämne att göra, förutom den genomgång vi hade på lektionen idag.
undass
Nov 26 2004, 20:44
Konflikten i Kashmir är också intressant. Om du går in på
Totalförsvarets sajt så har dom bra grundfakta kring en rad konflikter, tycker att det ligger på en rätt hyfsad gymnasienivå.
Jag är rätt förvånad att ingen har nämnt Jugoslavien, men enligt min flickvän som pluggar freds- och konliktkunskap så är den väldigt komplicerad och kan inte förklaras med konventionella teorier kring väpnade konflikter. Så du borde kanske inte välja den.
Sidron
Nov 26 2004, 22:12
QUOTE (undass @ Nov 26 2004, 20:44 )
Konflikten i Kashmir är också intressant. Om du går in på
Totalförsvarets sajt så har dom bra grundfakta kring en rad konflikter, tycker att det ligger på en rätt hyfsad gymnasienivå.
Jag är rätt förvånad att ingen har nämnt Jugoslavien, men enligt min flickvän som pluggar freds- och konliktkunskap så är den väldigt komplicerad och kan inte förklaras med konventionella teorier kring väpnade konflikter. Så du borde kanske inte välja den.
Vad säger din flickvän om det? Har hon några tips på ett arbete som ligger på gymnasienivå?
Mech.Inf
Nov 27 2004, 00:10
Skrev nyss ett arbete om Konflikten i Kosovo ganska intressant. Annars finns det ju Korea, Liberia, Kongo, Indonesien, Baskien, Colombia, övriga nämnda
Dobberman
Nov 27 2004, 00:22
Israel - Palestina..
Jobba på..jobba på..
Adam Wilhelm
Nov 27 2004, 06:43
Malasyia 1950-1960
Vysotskij
Nov 27 2004, 13:44
Jag är rätt förvånad att ingen har nämnt Jugoslavien, men enligt min flickvän som pluggar freds- och konliktkunskap så är den väldigt komplicerad och kan inte förklaras med konventionella teorier kring väpnade konflikter.
På vilket sätt då?
Rika delar av en stat som vill bryta sig ut, en centralmakt som svarar med militärt motstånd och rasistisk uppvigling låter för mig som ett rätt klassiskt konfliktscenario.
Har dock aldrig läst freds- och konfliktkunskap, bortsett från ett moment på grundkursen i statsvetenskap, men är mycket intresserad.
Tivaljör
Nov 27 2004, 21:37
QUOTE (Sidron @ Nov 26 2004, 14:50 )
Gärna en konflikt som inte är så känd.
Inte precis ett fullskaligt krig, men usa´s räddningsoperation år 1975 på ön Koh Tang utanför Thailand...?
Fu Gson
Nov 27 2004, 23:22
QUOTE (Vysotskij @ Nov 27 2004, 13:44 )
Jag är rätt förvånad att ingen har nämnt Jugoslavien, men enligt min flickvän som pluggar freds- och konliktkunskap så är den väldigt komplicerad och kan inte förklaras med konventionella teorier kring väpnade konflikter.
På vilket sätt då?
Rika delar av en stat som vill bryta sig ut, en centralmakt som svarar med militärt motstånd och rasistisk uppvigling låter för mig som ett rätt klassiskt konfliktscenario.
Har dock aldrig läst freds- och konfliktkunskap, bortsett från ett moment på grundkursen i statsvetenskap, men är mycket intresserad.
OT Kan tänka mig att undass flickvän kommit i kontakt med nyare teorier kring väpnade konflikter (new wars), Mary Kaldor är väl en av förgundsgestalterna där. Kortfatttade så säger Kaldor m.f att de konflikter vi ser idag har andra orsaker, andra tillvägångsätt än tidigare konflikter är därmed kan man inte hantera dessa konflikter medels de "konventionella" teorierna. Huruvida Kaldor har rätt/fel lär det, och görs, tvistas om en hel del... som vanligt ligger väl sanningen ngn stanns i mitten typ...
Tilläg: Kaldor använder Bosnien-Hercegovina som fallstudie i hennes bok "Nya och gamla krig" ISBN 91 7173 117 2
undass
Nov 27 2004, 23:48
QUOTE (Vysotskij @ Nov 27 2004, 13:44 )
På vilket sätt då?
Lite OT:
Måste erkänna att jag inte har 100% koll, men det var nåt om gamla och nya krig. Gamla krig är det klassiska med nationalstater som försöker bekämpa varandra. Konflikten i Jugoslavien var däremot ett nytt krig där de stridande parterna var en blandning av arméer och gangsterorganisationer. Parternas primära intresse är egentligen inte att bekämpa sin motståndare utan man för snarare krig mot den civila befolkningen. Genom att systematiska bryta mot de mänskliga rättigheterna underkuvar man civila och utnyttjar läget för fullständigt själviska syften. Parterna har intresse av att kriget fortsätter vilket leder till att de undviker att konfrontera varandra allt för mycket.
Det blev lite rörigt, men förstår du tanken på ett ungefär? Tror att det här ursrungligen kommer från en bok av Mary Kaldor som heter nåt i stil med "nya och gamla krig", eller nåt liknande.
Sidron
Nov 28 2004, 09:55
Fan vad bra det här är, mycket att välja mellan! Fortsätt bara med att berätta vad dem olika konflikterna handlade om, då jag känner inte till alla konflikter.
Adam Wilhelm
Nov 28 2004, 10:00
Malaysia 1950-58 (60?)
En kinesisk kommunistisk guerilla gjorde uppror mot britterna.
Britterna återupprättar 22 SAS (bl a) för att bekämpa den.
En av taktikerna som används är "Winning the hearts and mind" som lyckas för britterna men misslyckas för USA.
Sidron
Nov 28 2004, 10:13
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 28 2004, 10:00 )
Malaysia 1950-58 (60?)
En kinesisk kommunistisk guerilla gjorde uppror mot britterna.
Britterna återupprättar 22 SAS (bl a) för att bekämpa den.
En av taktikerna som används är "Winning the hearts and mind" som lyckas för britterna men misslyckas för USA.
Låter intressant! Var "winning by hearts and minds" ett propaganda sätt för att få folket med sig?
Adam Wilhelm
Nov 28 2004, 10:25
Nja...Man jobbade med SAS som var ute i byarna och skapade förtroende för britterna.
Det som hjälpte till var att guerillan bestod av kineser som tvingade de infödda att ge dem mat och stöd.
Man koncentrerade även de infödda i "Fortified villages" vilket gjorde att guerillan inte kunde gå in i en by och ta vad de behövde.
I vietnam fungerade inte den taktiken för amerikanerna eftersom där är befolkningen rätt så homogen. Dock så finns det även där undantag... nämlingen montagnarderna.
Det som gör "The Malayan emergency" så unik är att ett västligt land lyckades slå en kommunistisk guerilla.
Tips:
The Malayan emergency på google
Dexter
Nov 28 2004, 10:47
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 28 2004, 09:25 )
Och om du råkar ha vägarna förbi Kuala Lumpur besök då gärna Malaysian Armed Forces Museum. Där har de en hel avdelning om kriget mot kommunismen och dessutom en avdelning om de FN-uppdrag Malaysia har deltagit i.
Fördel dock om man kan det lokala språket då få skyltar var på engelska (i alla fall 2000)
Sidron
Nov 28 2004, 10:59
QUOTE (Dexter @ Nov 28 2004, 10:47 )
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 28 2004, 09:25 )
Och om du råkar ha vägarna förbi Kuala Lumpur besök då gärna Malaysian Armed Forces Museum. Där har de en hel avdelning om kriget mot kommunismen och dessutom en avdelning om de FN-uppdrag Malaysia har deltagit i.
Fördel dock om man kan det lokala språket då få skyltar var på engelska (i alla fall 2000)
Är nog ganska säker på att jag kommer att välja denna konflikt. Min samhällslärare kommer nog att bli rätt så förvånad. Resten av klassen har valt kända konflikter som Israel-Palestina etc.
Fu Gson
Nov 28 2004, 11:01
QUOTE (undass @ Nov 27 2004, 23:48 )
Måste erkänna att jag inte har 100% koll, men det var nåt om gamla och nya krig. Gamla krig är det klassiska med nationalstater som försöker bekämpa varandra. Konflikten i Jugoslavien var däremot ett nytt krig där de stridande parterna var en blandning av arméer och gangsterorganisationer. Parternas primära intresse är egentligen inte att bekämpa sin motståndare utan man för snarare krig mot den civila befolkningen. Genom att systematiska bryta mot de mänskliga rättigheterna underkuvar man civila och utnyttjar läget för fullständigt själviska syften. Parterna har intresse av att kriget fortsätter vilket leder till att de undviker att konfrontera varandra allt för mycket.
Det blev lite rörigt, men förstår du tanken på ett ungefär? Tror att det här ursrungligen kommer från en bok av Mary Kaldor som heter nåt i stil med "nya och gamla krig", eller nåt liknande.
@undass Läser du inlägget ovanför ditt så kan man se vissa likheter ;)
Tilläg på OT: För att får en hyfsad balans så bör man läsa en artikel av Kalyvas ("New" and "Old" Civil Wars - A Valid Distinction?) i samband med studerandet av Kaldor m.fl.
undass
Nov 28 2004, 12:02
QUOTE (Fu Gson @ Nov 28 2004, 11:01 )
QUOTE (undass @ Nov 27 2004, 23:48 )
@undass Läser du inlägget ovanför ditt så kan man se vissa likheter ;)
Oj, jättedumt!
/undass a.k.a. "Det vore gott med en macka innan jag skriver klart det här inlägget."
A2Keltainen
Nov 28 2004, 13:43
QUOTE (Sidron @ Nov 28 2004, 10:59 )
Är nog ganska säker på att jag kommer att välja denna konflikt. Min samhällslärare kommer nog att bli rätt så förvånad. Resten av klassen har valt kända konflikter som Israel-Palestina etc.
Jag tycker att det är ett bra val av konflikt att studera. Notera även ordvalet i "Malayan emergency". Britterna undvek allmänt att kalla oroligheter inom imperiet för inbördeskrig eller liknande saker, även när de var det, och valde istället det luddigare och mildare ordet "emergency". Notera även hur brutala/hänsynslösa/råpragmatiska britterna var i den konflikten i jämförelse med hur väsliga stormakter förväntas bete sig i dag.
Sidron
Nov 28 2004, 14:24
QUOTE (A2Keltainen @ Nov 28 2004, 13:43 )
QUOTE (Sidron @ Nov 28 2004, 10:59 )
Jag tycker att det är ett bra val av konflikt att studera. Notera även ordvalet i "Malayan emergency". Britterna undvek allmänt att kalla oroligheter inom imperiet för inbördeskrig eller liknande saker, även när de var det, och valde istället det luddigare och mildare ordet "emergency". Notera även hur brutala/hänsynslösa/råpragmatiska britterna var i den konflikten i jämförelse med hur väsliga stormakter förväntas bete sig i dag.
Ska påbörja researchen imorgon. Idag är det ett annat, lite akutare arbete som måste påbörjas samt avslutas.
undass
Nov 28 2004, 15:20
QUOTE (Sidron @ Nov 28 2004, 14:24 )
Ska påbörja researchen imorgon. Idag är det ett annat, lite akutare arbete som måste påbörjas samt avslutas.
Hehe, känner igen det... ;)
Sidron
Nov 28 2004, 15:34
QUOTE (undass @ Nov 28 2004, 15:20 )
Jaså det gör du? Du läste säkert 2500 poäng på gymnasiet, jag läser 3800 (plus några hundra då jag kommer välja en inriktning där jag kommer att vingas välja till lite extra kurser så att jag kan läsa till civilingenjör). Det är jobbigt min käre vän. Det är så mycket arbeten att jag inte ens kan hålla ordning på dem ens med en almenacka som det skrivs lite i.
Dexter
Nov 28 2004, 16:30
<OT>
Dags att ta fram linjalen för nu verkar det som om det är dags att mäta igen...
</OT>
Sidron
Nov 28 2004, 17:16
QUOTE (Dexter @ Nov 28 2004, 16:30 )
<OT>
Dags att ta fram linjalen för nu verkar det som om det är dags att mäta igen...
</OT>
Förstår nog at du menar på skrytfaktorn. Men jag kunde inte låta bli att slänga in att jag läser mer än ett och ett halvt gymnasieprogram. Dett ger u faktiskt upphov till att jag måste plugga mer och göra fler arbeten. Detta arbetet är faktiskt det första arbetet jag ser fram emot och nu för tillfället ser som roligt. låt oss hoppas att det fortsättre så. Men skryt gärna lite ni också så kanske man får lite inspiration i hur man ska överträffa era gamla gymnasiearbeten!
undass
Nov 28 2004, 18:13
QUOTE (Sidron @ Nov 28 2004, 15:34 )
QUOTE (undass @ Nov 28 2004, 15:20 )
Jaså det gör du? Du läste säkert 2500 poäng på gymnasiet, jag läser 3800 (plus några hundra då jag kommer välja en inriktning där jag kommer att vingas välja till lite extra kurser så att jag kan läsa till civilingenjör). Det är jobbigt min käre vän. Det är så mycket arbeten att jag inte ens kan hålla ordning på dem ens med en almenacka som det skrivs lite i.

Tycker att det här är en ganska trist attityd och man bör vara lite försiktig innan man uttalar sig om saker som man inte vet något om.
@Sidron:
Kan man inte ens hålla ordning på sina arbeten kanske det är dags att börja fundera på vad man håller på med. Det blir nämligen inte lättare på högskolan dit du eventuellt skall för att "läsa till civilingenjör".
Så, min käre vän; Vi tonar ner tonen lite här, särskilt som vi inte vet särskilt mycket om andra, och vad de gör i skolan.
"Ödmjukhet"
@alla "elever"
Är det inte vettigare, om man ser till skolan, att hitta ett ämne och fakta om det själv?
/BlåGul
Sidron
Nov 28 2004, 22:16
QUOTE (Ing @ Nov 28 2004, 18:54 )
@Sidron:
Kan man inte ens hålla ordning på sina arbeten kanske det är dags att börja fundera på vad man håller på med. Det blir nämligen inte lättare på högskolan dit du eventuellt skall för att "läsa till civilingenjör".
Så, min käre vän; Vi tonar ner tonen lite här, särskilt som vi inte vet särskilt mycket om andra, och vad de gör i skolan.
"Ödmjukhet"
@alla "elever"
Är det inte vettigare, om man ser till skolan, att hitta ett ämne och fakta om det själv?
/BlåGul
Ja självklart. Måste erkänna att de var bra med att "hur jag ska klara mig på högskolan utan att kunna hålla ordning på mina arbeten". Den får du beröm för!

Sen när jag syftade på att jag läser mer än ett och ett halv gymnasieprogram så var det att det var det första arbetet som jag verkar tycka är roligt trots det stora antalet kurser jag läser, brukar det vara normalt? Några mer frågor?
Nu tillbaka till själva topic... Någon som vet något mer var man kan få tag på svenskt materiel om denna konflikt där Malaysia och Storbrittanien var innblandad eller konflikten om ön Hesselö (tror det var så det hette) där danskarna ville lägga beslag på den svenska ön. detta utspelade sig på 1980 talet. Tack för allt som ni skriver... Jag bli bara klokare!
Fu Gson
Nov 28 2004, 22:28
QUOTE (Sidron @ Nov 28 2004, 22:16 )
Nu tillbaka till själva topic... Någon som vet något mer var man kan få tag på svenskt materiel om denna konflikt där Malaysia och Storbrittanien var innblandad eller konflikten om ön Hesselö (tror det var så det hette) där danskarna ville lägga beslag på den svenska ön. detta utspelade sig på 1980 talet. Tack för allt som ni skriver... Jag bli bara klokare!

Biblioteket?
Eller du kanske hellre ser att någon skickar hem lämpligt utvalt och sorterat material till dig?
Hej Sidron!
Om jag har förstått det hela rätt så går du i ettan på gymnasiet. Du vill gärna läsa till civilingenjör så därför läser du en himla massa kurser.
Jag ber att få upplysa dig om en del saker...
1. På de 3 år som man spenderar i gymnasiet händer det en massa saker. Man kommer underfunn lite med sig själv och med andra. Kanske träffar flickor, får nya kompisar och tro mig, man är inte samma person när man kliver ut efter 3 år, som man var när man steg in.
2. Vad är det för gymnasieprogram du läser och varför i hela friden är det en massa extrakurser du måste läsa för att kunna plugga till civilingenjör? Sist jag tittade efter krävdes grundläggande behörighet samt matte C för civilingenjörsprogrammet eller det man får om man läser vanlig natur.
3. När man är i din ålder vill man normalt umgås med andra unga människor ibland, jag hoppas verkligen för din skull att du inte stänger in dig med en massa böcker och missar allt kul man kan ha på gymnasiet. Ärligt talat ser jag ingen mening över huvud taget att läsa så många kurser. Jag fattar inte alls hur det går ihop. Du kanske är nån slags övermänniska, men iaf jag skulle ha svårt att få bästa betyg i så måga kurser, men det är ju ditt val.
4. Hur hinner du plugga samt träna inför mönstring/inryckning när du spammar forumet?

5. Sök på forumet. Hesselö (eller vad den förbenade lilla ön hette) har snackats tidigare här.
Trevlig kväll!
flyg_micke
Nov 28 2004, 23:16
Syd- och Nordkorea
nastyheadwound
Nov 29 2004, 01:57
Väljer du Kuba-krisen så finns det en tok-bra bok som jag kan rekommendera - "Essence of Decision" av Graham Allison. Han erbjuder tre helt olika förklaringar till varför det gick som det gick, alla lika trovärdiga. En hel del intressanta lärdomar om politik i allmänhet i den boken.
Sidron
Nov 29 2004, 09:25
QUOTE (Karin @ Nov 28 2004, 22:57 )
Hej Sidron!
Om jag har förstått det hela rätt så går du i ettan på gymnasiet. Du vill gärna läsa till civilingenjör så därför läser du en himla massa kurser.
Jag ber att få upplysa dig om en del saker...
1. På de 3 år som man spenderar i gymnasiet händer det en massa saker. Man kommer underfunn lite med sig själv och med andra. Kanske träffar flickor, får nya kompisar och tro mig, man är inte samma person när man kliver ut efter 3 år, som man var när man steg in.
2. Vad är det för gymnasieprogram du läser och varför i hela friden är det en massa extrakurser du måste läsa för att kunna plugga till civilingenjör? Sist jag tittade efter krävdes grundläggande behörighet samt matte C för civilingenjörsprogrammet eller det man får om man läser vanlig natur.
3. När man är i din ålder vill man normalt umgås med andra unga människor ibland, jag hoppas verkligen för din skull att du inte stänger in dig med en massa böcker och missar allt kul man kan ha på gymnasiet. Ärligt talat ser jag ingen mening över huvud taget att läsa så många kurser. Jag fattar inte alls hur det går ihop. Du kanske är nån slags övermänniska, men iaf jag skulle ha svårt att få bästa betyg i så måga kurser, men det är ju ditt val.
4. Hur hinner du plugga samt träna inför mönstring/inryckning när du spammar forumet?

5. Sök på forumet. Hesselö (eller vad den förbenade lilla ön hette) har snackats tidigare här.
Trevlig kväll!
Man måste ha läst matte E för att kunna söka till civilingenjörsprogrammet. Jag har ett liv, dock ktaftigt reducerat på vardagar. På helgerna umgås jag såklart med mina vänner. Anledningen till att jag spammar forumet eller skriver en del vettigt är att när man pluggar så kan man ju lika gärna läsa lite roliga saker och skriva en del vettigt (ibland blir det en del dumt vilket jag ångrar). för tillfället så sitter jag i skolan och skriver ett TMS arbete. Lite paus efter nära en och halv sida på 30 minuter för att samla krafter ;)! Nu så har jag valt detta gymnasium på grund av att ett av deras program (högskoleinriktning, heter så.) erbjöd 3800 poäng inom tekniska, naturvetenskapliga, industriella och samhällsorienterade ämnen. jag tycker att det verkade vara ett bra och brett gymnaisum med stora möjligheter, och det är vad jag vill ha.
När det gäller Hesselö konflikten eller några andra konflikter så har jag inga problem med bibliotekete ller andra informationskällor. jag har för första gången fått höra om denna konflikt här på soldf forum, av en vänlig person. Jag tänkte bara om någon kunde lite tips på böcker eller andra bra källor som lönar sig att läsa och använda i mitt arbete.
Ha en bra dag alle sammans!
Kimster
Nov 29 2004, 14:32
Vänligen Håller till ämnet.. eller vad det nu ni egentligen disskuterar här ? jag har svårt att se riktigt.. men jag kanske är trångsynt..
Gör nått av detta nu eller kastar vi den till markan..
/ BlåGul
Realkh
Nov 29 2004, 22:43
Finns Civil ing program som kräver allt från C-E i matematik. Beror hellt på vad man vill läsa och var. Blivande ingenjör med bakgrund i "vanligt" NV programm och 15 månaders värnplikt.
//Offtopic? ja jag vet. Men skall fromn hålla mig till ämnet!
Jag skulle rekomendera ETA mot spanska staten .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.