Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lönt att gå med i hemvärnet?
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Olsén
Hej allihop,

jag har en fråga angående hemvärnet.. Är det lönt att gå med?

Jag gjorde lumpen som närskyddsoldat/sjukvårdsman för några år sen, och har väldigt goda minnen från tiden. Har varit med på några ganska bra FBU övningar efter muck med, vissa i samarbete med hemvärnet. Överlag så är jag ganska positivt inställd till hemvärnet och den attityd och inställning som jag har mött där.

Frågan är om det är lönt att gå med i hemvärnet nu när försvaret omorganiseras och bantas, hur ser läget ut? Kommer hemvärnets ekonomi tillåta vettiga övningar med relativt jämna mellanrum? Jag struntar i om utrustning är gammal och sliten, har gärna plåthjälm och buckliga magasin så länge jag övningarna är intesiva och givande.

Jag bor i Malmö så om det finns nån malmöitisk hemvärnare som kan ge mig lite info om läget just här skulle det va extra bra, men jag är tacksam för svar från alla som har insyn i läget.

Tack på förhand.
-Olsén
Hensoldt
Halloj Olsén!

Jag tycker absolut att du ska gå med i Hv.
Jag e inte från Malmö, men väl med i Hv.

Om du oxå söker dig till en insatspluton för du bra utrustning å fler övningar.

Go for it!

/Hensoldt
Gustav Bertil 3
Hejsan Olsèn!
Kul att du visat intresse för Hemvärnet, det finns pengar till vettig övnings verksamhet trots att övriga försvarsmakten bantar och sparar.
Jag kommer inte från skåne men kan hänvisa till www. soldat.nu där kan du göra en intresseanmälan så kontaktar en kompanichef i ditt hemområde dig, det kan ta några dar med det funkar.
Du kan läsa allt om olika tjänstgöringsalternativ på soldatsidan.

Försvarsbeslut04 påverkar inte vår tjänst i nån större grad, vissa får längre till sin militärdistriktsgrupp men krigsförbanden kvarstår, det tillförs ny utrustning tex. Ak4 B och kompletteringar med hjälm 90 och stridsväst lite olika fort beroende på vart i Sverige man bor.
Hoppas du finner vår verksamhet motiverande och blir en av oss, lycka till i södern!

Henrik Gustafsson Kompch Enköpings Hvkomp
kspGubben
Kul att du vill veta mer om Hemvärnet!
Skicka ett PM till mig så hjälper jag dig till rätt person ( jag är också från Malmö-trakten )..
Alla dessa frågor om vad Hemvärnet är har redan skrivits om på SoldF , därför kan du skicka mig ett PM , så kan jag berätta mer om verksamheten om du vill HV.gif ..
Pansardvärg
Hv kommer att dö, IP kommer att bestå....

Det låter som en löjlig slogan, men det är min fasta övertygelse att så blir fallet..
kspGubben
@ Olsén

Skicka ett mail med din emailadress till denna : c3grp@hotmail.com så kontaktar vi dig för ytterligare information ang Hv/ IP
Pappsen
"jag har en fråga angående hemvärnet.. Är det lönt att gå med?"

Ja, ooja, lönen är jättehög. smile.gif

Det är därför vi alla #legosoldater" deltar i övningarna, eller hur?

HV.gif
C 2.a pjäs
QUOTE (Pansardvärg @ Nov 30 2004, 11:59 )

Snick-snack, faller en faller alla. Varför skulle man ha en handfull IP kvar i nästa försvarsbeslut? Hundra JAS, två fartyg ,ett par stridsvagnar, 40 generaler och hemvärnets IP? Vad tror du försvinner?
Guest

Det låter som en löjlig slogan, men det är min fasta övertygelse att så blir fallet..

Trams ;)

Inom Livgardet är det bestämt att det inte går att gå in i IP direkt. Alla skall gå via ordinarie hv-kompani så att det finns någon som kan intyga vad du går för. Jag som kompch släpper bara iväg de bästa och mest motiverade till IP. På så sätt får IP bra soldater och jag höjer nivån på mina egna soldater i mitt kompani på köpet.

Ola
c3grp
QUOTE (Guest @ Nov 30 2004, 21:43 )

Trams ;)

Inom Livgardet är det bestämt att det inte går att gå in i IP direkt. Alla skall gå via ordinarie hv-kompani så att det finns någon som kan intyga vad du går för. Jag som kompch släpper bara iväg de bästa och mest motiverade till IP. På så sätt får IP bra soldater och jag höjer nivån på mina egna soldater i mitt kompani på köpet.

Ola

Med de rekryteringssvårigheter de flesta av oss dras med kan vi inte annat än att ta in folk till IP direkt. I 75% av fallen har det funkat utmärkt. Kul att ni hos er kan köra med eran metod. Vi har försökt, funkar inte längre.

Olsén, hör av dig!
Pansardvärg

Ola

Hur ofta övar ni?? Om ni övar ungefär som övriga Hv-kompanier så finns det väl risk för en 20 årig kille som gjort GU och vill fortsätta i nästan samma intensiva takt, att han tröttnar?
Det finns ju som sagt i tidigare trådar en anledning att folk väljer IP framför kompanierna...

Kan ju låta lite märkligt att du trycker in folk i en annan organisation först med mindre krut i för att se hur folk beter sig, hur många övningar och vilket tidsuttag går det åt för att få en uppfattning om en person?

I mina ögon bakåtsträvande tankar som gör att IP måste kämpa sig fram även på hemmaplan...tråkigt...
KD803
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 1 2004, 10:08 )

Ola

Hur ofta övar ni?? Om ni övar ungefär som övriga Hv-kompanier så finns det väl risk för en 20 årig kille som gjort GU och vill fortsätta i nästan samma intensiva takt, att han tröttnar?
Det finns ju som sagt i tidigare trådar en anledning att folk väljer IP framför kompanierna...

Kan ju låta lite märkligt att du trycker in folk i en annan organisation först med mindre krut i för att se hur folk beter sig, hur många övningar och vilket tidsuttag går det åt för att få en uppfattning om en person?

I mina ögon bakåtsträvande tankar som gör att IP måste kämpa sig fram även på hemmaplan...tråkigt...

Kan det vara så att HV i Stockholm skiljer sig lite från övriga landet? Din beskrivning av "vanliga" HV känner jag inte igen från huvudstaden nämligen.

En annan aspekt är att man med detta system avlastar IP från vissa personalhanteringsproblem. Risken att en som antas till IP från ett HV-kompani inte faller väl ut torde vara mindre jämfört med en som direktrekryteras.

Om det är något som "gör att IP måste kämpa sig fram även på hemmaplan" så är det snarare din attityd till övriga delar av HV. Läs in dig på XY-teorin (finns beskriven i Chefen & Ledarskapet) så förstår du nog vad jag menar.
C 2.a pjäs
QUOTE (BJE @ Dec 2 2004, 12:33 )
Kan det vara så att HV i Stockholm skiljer sig lite från övriga landet? Din beskrivning av "vanliga" HV känner jag inte igen från huvudstaden nämligen.

Det är min fasta övertygelse! I min MD-grupp erbjuds bara 35 timmars utbildning för den enskilde hemvärnsmannen per år. I "allmänt" hemvärn, IP har långt mer. Så visst skiljer sig Stockholmshemvärnet från det övriga, åtminstone i övningstid.
Skuggan
jag är redan uppe i nästan 60h, och det på bara ett halvår, och jag är INTE IP (än) ;)
här nere i Skaraborg verkar det iaf finnas någorlunda med övn tillfällen smile.gif
Pansardvärg
QUOTE (BJE @ Dec 2 2004, 12:33 )
Om det är något som "gör att IP måste kämpa sig fram även på hemmaplan" så är det snarare din attityd till övriga delar av HV. Läs in dig på XY-teorin (finns beskriven i Chefen & Ledarskapet) så förstår du nog vad jag menar.

men du....det som gör att IP får kämpa är ju att i stora delar utav landet så att attityden som du diskuterar mot IP suger ju benhårt...självklart att det inte är så i hela landet, men det är min uppfattning att på många håll i landet så motarbetas IP.

Och attitydproblemen du hävdar att jag har mot övriga HV, so what?? Det är väl klart att man väljer att delta i vissa organisationer likaså att det är naturligt att inte känna för en annan??

Om du inte gillar innebandy..har du attitydproblem då elle?? Skärpning på den fronten tack..

"Läs in dig på XY-teorin (finns beskriven i Chefen & Ledarskapet) så förstår du nog vad jag menar."
Va? E du allvarlig?
KD803
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 2 2004, 16:04 )
Och attitydproblemen du hävdar att jag har mot övriga HV, so what?? Det är väl klart att man väljer att delta i vissa organisationer likaså att det är naturligt att inte känna för en annan??

Och här har vi pudelns kärna. Det är inte olika organisationer. Så länge vissa envisas med att betrakta det så, så kommer det att finnas problem.

Om du inte gillar innebandy..har du attitydproblem då elle?? Skärpning på den fronten tack..

Om jag spelar i ett innebandylag och hela tiden dissar ett annat lag på lösa grunder, då har jag attitydproblem.

"Läs in dig på XY-teorin (finns beskriven i Chefen & Ledarskapet) så förstår du nog vad jag menar."
Va? E du allvarlig?

Ja.
Pansardvärg
QUOTE (BJE @ Dec 2 2004, 17:49 )
Om jag spelar i ett innebandylag och hela tiden dissar ett annat lag på lösa grunder, då har jag attitydproblem.

lösa grunder?...vad sägs om svart på vitt...jag vet väl vad mitt lokala Hv-komp går för, och de i mitt närområde...

Och Hv-kompanierna och IP är olika organisationer....med tanke på att hela FM ser det så.....med tanke på att IP får modern utrustning i snabbare takt än övriga HV-kompanier(inte nödvändigtvis bra på något sätt, men)....men det är verkligen två oliak organisationer....IP har fordon för egentransport..HV har vad??
Milersättning och frugans volvo...

Säger det igen så vi kan blicka tillbaka på det om nåt år att jag har haft rätt:
Hv kommer att dö, IP kommer att bestå..

EDIT: Stavar som en HV-gubbe
KD803
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 2 2004, 23:41 )
lösa grunder?...vad sägs om svart på vitt...jag vet väl vad mitt lokala Hv-komp går för, och de i mitt närområde...

Då kan du på sin höjd uttala dig om ditt lokala HV-kompani och de i ditt närområde. För övrigt så misstänker jag att du på din nivå har en uppfattning medan de på högre nivå har en annan...

Och Hv-kompanierna och IP är olika organisationer....med tanke på att hela FM ser det så.....med tanke på att IP får modern utrustning i snabbare takt än övriga HV-kompanier(inte nödvändigtvis bra på något sätt, men)....men det är verkligen två oliak organisationer....IP har fordon för egentransport..HV har vad??
Milersättning och frugans volvo...

Gissa vad? Eskortpluton och tolopluton har olika utrustning i en UH-bataljon. Är de olika organisationer? Nej, de är del av samma Försvarsmakt och samma bataljon. Löser de olika uppgifter? Självklart. Behövs båda? Självklart. Förstår enskild soldat på dessa plutoner detta? Skulle inte tro det.

Säger det igen så vi kan blicka tillbaka på det om nåt år att jag har haft rätt:
Hv kommer att dö, IP kommer att bestå..

Eftersom IP är ett förband inom HV så kommer IP att försvinna om HV avvecklas. Så enkelt är det. Sedan kanske Försvarsmakten väljer att sätta upp andra förband dit man rekryterar människor som ska ha sin personliga utrustning inklusive ehv i hemmet, men det återstår att se.

EDIT: Stavar som en HV-gubbe

Attityd var det som sagt...
Skuggan
lugna ner er nu..
kan vi komma överrens om att troligen omvandlas hela HV till att bli det IP är idag?
och IP kommer fortsätta vara det det är nu, möjligen något rörligare än resterande HV?
att IP sedan är prioriterat för att få ny utr inom HV är ju för att de skall ha en högre beredskap bla.
resterande HV får ju samma utr så fort IP fått den.
dvs ingen skillnad utr mässigt heller..

sedan att vissa plutoner/kompanier är "sämre" än andra, så var det ju i lumpen också.. hade det inte varit så hade ju alla plutoner i hela världen varit SSG/motsv.
och sedan är det ju oftast så att de bra soldaterna går dit det fins bra soldater, de övriga plutonerna/kompanierna får så att säga avskrapet.

själv har jag inget negativt att säga om de HV "gubbar" jag sett..
sedan att vissa är mer fältmässiga än andra är ju bara normalt, eller hur?

näe, nu lägger vi ner pajkastningen, ursprungsfrågan var om det var lönt att gå med i HV, och det tycker jag faktiskt.
ni två kan fortsätta i PM om ni skall käbbla mer om dethär..
Pansardvärg
Jag skriver i den här tråden för att skriva att vill man verkligen pyssla med militär verksamhet efter någon form av värnplikt så skall man inte gå med i HV-komp.

Och det är väl inget som säger att bara för att HV försvinner så måste IP g¨å den vägen också..eller??? Allting kan bestämmas och allting kan ändras....Tanken kanske är att lägga ner den gamla typen av HV( alltså 55+ gubbar som klagar över att de måste göra minst 20 timmar)...och ja, jag vet att det finns motiverad pesonal i hemvärnet som ger mycket mycket mer än så, men det kvittar eftersom det är helheten som räknas) och döpa om IP till någon form av Hv...vips så finns hemvärnet kvar, fast vi gör mer tid och blir bättre utbildade!!!

och skuggan..detta är ingen pajkastning, detta är en diskussion om framtiden för HV resp IP...
Krook
Om ditt Hv-komp inte erbjuder dig mer än 35 h per år så får du väl gapa efter mer då!
De sista fyra åren inom Hemvärnet bokförde jag mellan 90 och 220 timmar. Många av timmarna var ren utbildning, bl.a. på HvSS men det räknas det med och jag måste säga att utbildningen på HvSS både är bra och rolig.

Klart som sjutton är att det är lönt att gå med i Hemvärnet om man har lust och förstår vad Hemvärnet är. Det är allt för många som går med tanken på hela bataljoner som övar med hög personalkvalitet och där allt fungerar som Bataljonsövning 3 under värnplikten.
Så är det inte och det är heller inte målsättningen. Målsättningen är att efter beredskapshöjning kunna återta kompetens för att kunna lösa ut de uppgifter som regleras i respektive order. Oftast är det bevaka, skydda objekt samt ytövervaka. Beredduppgift är oftast att underställa sig FO-skytteförband (motsv.). Alltså; det är inte idag som Hv ska vara bra, utan i händelse av beredskapshöjning och efter tilläggsutbildning.

/Krook
larsev
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 3 2004, 15:18 )
Jag skriver i den här tråden för att skriva att vill man verkligen pyssla med militär verksamhet efter någon form av värnplikt så skall man inte gå med i HV-komp.

Och det är väl inget som säger att bara för att HV försvinner så måste IP g¨å den vägen också..eller??? Allting kan bestämmas och allting kan ändras....Tanken kanske är att lägga ner den gamla typen av HV( alltså 55+ gubbar som klagar över att de måste göra minst 20 timmar)...och ja, jag vet att det finns motiverad pesonal i hemvärnet som ger mycket mycket mer än så, men det kvittar eftersom det är helheten som räknas) och döpa om IP till någon form av Hv...vips så finns hemvärnet kvar, fast vi gör mer tid och blir bättre utbildade!!!

och skuggan..detta är ingen pajkastning, detta är en diskussion om framtiden för HV resp IP...

Insatsplutonerna ingår i och är en del av HV.
Jag själv har till dags dato gjort >100 kontrakterade timmar. Övrig tid närmar sig 150 timmar.
Medelåldern hos vårt HV kompani är idag ca 30 år. HV män över 55 får inga befälsposter.
"Nollor" och HV män som inte har uppfyllt sina kontrakt något av de föregående två åren rensas ut.
Pansardvärg
va bra..ni gör precis som alla kompanier skall göra..
Skuggan
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 4 2004, 01:27 )
va bra..ni gör precis som alla kompanier skall göra..

ja, så fungerar det så vitt jag vet här också..

är inte många i vanliga Hv heller (inte IP altså) som är mycket över 40..
IP ligger väl runt 35 nånstans, och är sjunkande..

själv är jag inte med i IP i dagsläget..
Guest_Gustav Bertil 3
Ärade och ärrade Hemvärnskamrater, mycket av det ni disskuterat står att finna i : 1 Målsättningar med Hemvärnet efter 2004, 2 TOEM ( taktisk organisatorisk ekonomsik målsättning) för Hemvärnsförband och 3 respektive militärdistrikts verksamhetsorder.
Kontrollera innehållet i dessa skrifter så står många frågetecken och lokala tolkningar raka.

Varje Hemvärnssoldat skall kunna deltaga efter den tid han eller hon har att avsätta, upp till den minstanivå för eget kontrakt, 20, 30. 40eller 60 i vissa befattningar 100h,att göra mer tid än kontraktet är bra men måste vägas emot nådda utbildnings mål och i många fall familj och arbete.

Alla krigsförband skall redovisa ett persQ det är inte helt lätt att komma upp till ett persQ 3 i pluton men det är lätt på enskildsoldatnivån detta beror på att soldaten har möjlighet att deltaga när han själv vill, dvs hela förbandet är inte samlat på samma övning samtidigt, då är det svårt att bygga homogena förband som fungerar prickfritt i alla uppgifter övertiden. men denna brist får vi tyvärr leva med så länge det inte är tjänstgöringsplikt och den kommer inte förräns det beordras Hemvärnsberedskap.

Lycka till på respektive hemmafront och välj de alternativ, Insatspluton eller Hvkompani i det diffrensierade Hemvärn som finns så att det passar era förutsättningar och viljor, alla är lika viktiga i framtiden!
ugly
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 3 2004, 15:18 )

Eftersom IP ingår i hemvärnet torde allt rasa om hemvärnet tas bort.

Personligen tycker jag att hela systemet skall göras om. Där har vi samma åsikt, om det är så du menar.
Det går inte att bygga upp ett fungerande hemvärnskompani när nyckelpersoner försvinner till IP.

Snart tröttnar även folk i IP att öva. Sedan står vi där med brist på folk i både det vanliga hemvärnet och IP.

Att sedan utrycka sig:

"Tanken kanske är att lägga ner den gamla typen av HV( alltså 55+ gubbar som klagar över att de måste göra minst 20 timmar"

Tycker jag visar på en okunskap om hemvärnet.
Visst kan man kanske vara lite ironisk, men jag hittar inget sådant i texten.
Olsen
Hej igen,

tack gör feedbacken allihop. KspGubben, jag har skickat ett mail. Ser ut som jag går med.

-Olsen
c3grp
Hej Olsén!

Behöver du mer info skicka ett mail till c3grp@hotmail.com.

c3grp

(KspGubbens chef)
Hasse-57
QUOTE (Guest_Gustav Bertil 3 @ Dec 4 2004, 22:30 )
Varje Hemvärnssoldat skall kunna deltaga efter den tid han eller hon har att avsätta, upp till den minstanivå för eget kontrakt, 20, 30. 40eller 60 i vissa befattningar 100h,att göra mer tid än kontraktet är bra men måste vägas emot nådda utbildnings mål och i många fall familj och arbete.

HV.gif navy2.gif Vet att det är fin ett förslag för övningstid lagt hos HV staben inför det nya försvarsbeslutet att man skall ha 2 - 3 övningar på vardera 5 - 7 dargar per år, och då dessa övningar blir så långa skall presonalen pliktas in till dessa.
MrSniper
Gå med i Hemvärnet !!!! HV.gif 5.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.