(har sökt men inte hittat motsvarande tråd)
Berätta om mönstringen? ja varför inte.
Hmm jag mönstrade den 6 mars för tror det var 2 år sedan. Bussen upp till Karlstad gick redan vid 4 eller 5 på morgonen. Jag tyckte det var konstigt hur många man kände igen på bussen. Flertalet ur fotbollslaget och jättemånga från samma skola.
Snacket gick lite på bussen och dom flesta var väl inte så motiverade inför mönstringen och lumpen. Själv var jag ganska så nervös eftersom lumpen var nåt jag ville satsa på. Jag hade redan fått för mig innan att jag ville bli Jägare, hur nu det kan komma sig. Nervositeten förstärktes också av att har tankar om en karriär inom det militära. Dessutom hade jag legat däckad av bihåleinflammation, gått ner i vikt och inte kunnat träna. Blev frisk ungefär veckan innan.
Väl där fick ena halvan brickor, mappar där vi skulle samla papprena och skåplås samtidigt som den andra halvan käka frukost. När alla var klara med bådeoch skulle vi samlas i en lektionssal och en mönstringsförättare hade den där standardintroduktionen om mönstring och lumpen och det. Han poängterade också starkt att om man ville bli Jägare skulle man väga över 70 kg. Jahopp, då var det kört, tänkte jag med vetskapen att min vikt låg nånstans runt 65 kg för tillfället.
-Är det någon som har tänkt sig att bli Jägare? För då måste ni säga till redan nu så vi kan samordna tiden med Jägartestet så alla inte behöver vänta när ni ska åka hem, sa han.Ingen räckte upp handen. Själv hade jag redan tänkt tanken att det var kört så jag struntade i säga till.
När informationen var klar delade han upp oss i 2 grupper. Den ena gruppen skulle skriva inskrivningsprovet och den andra börja hos psykologen/sjuksköterskan.
Jag fick börja med inskrivningsprovet, vilket jag var ganska nöjd med eftersom jag inte kände för att sitta och grillas hos en psykolog så pass tidigt.
Provet gav intrycket av att vara mkt svårt. Det började med lite frågor och jag kryssade i att jag ville göra utlandstjänst och bli officer i tron om att det skulle stärka skenet av motivation. Sedan började själva provet vilket kan sammanfattas
till en enda stor chansning. Eller det kändes så iallafall. Okej jag har det ganska lätt i skolan och jag är bra på att tänka logiskt men det kändes inte alls bra.
Min nästa station blev sjuksköterskan.När det var min tur fick jag gå in i ett rum och ta av mig alla kläder utom kalsongerna..hmmm..=P. Hon frågade om jag ville bli något speciellt och jag sa att jag ville bli jägare. Sedan fick jag böja mig lite fram och tillbaks.
-ja, du har ju muskler iallafall, även fast du är ganska lång och smal.
-tack? =), tänkte jag=P
Väga och mäta...186 cm. 66 kg
-Du väger lite lite
Jag sa att jag varit sjuk och gått ner.
Syn, Hörsel: Helt perfekt.
Mot ett annat rum och där stod stång-maskinen. Dags för muskeltest. Jag fick ställa mig och hon fuskade lite genom att lägga diverse rumsattiraljer i min famn för att gynna mitt mönstringsmål och för att "maskinen avrundar uppåt" när den ställer vikten. Första draget 5-6,
andra 8-9. Resultat: 7:a.
EKG, helt normalt.
Jag kan lugnt säga att om jag inte hade haft den sjuksköterskan hade jag inte stått uppskriven på den tjänsten jag fick tillslut.
Jag skickades till doktorn inför cykeltestet. Han bad mig sitta och sen satte han sig framför sin dator. Följande ungefärliga konversation utspelade sig där.
-Ser att du varit med i FBU, då vill du väl ha en tuff tjänst?
-Ja, svarade jag.
-Har någon sagt vad du fick på inskrivningsprovet?
-Nej
-Du fick en 8! =)=)
-Vad fick du på styrkan?
-En 7:a
-Då sätter jag full tjänstbarhet på dig, du kan gå och äta innan cykeltestet.
Var det allt tänkte jag? Tydligen! Trodde han skulle klämma ännu mer på kroppen, men han gjorde ingen undersökning överhuvudtaget och det besöket tog knappt en minut.
Snabb lunch sedan cykeltest. Skitlätt upp till en 7:a men sen helt plötsligt blev det skitjobbigt och jag sluta på en 8. Ganska nöjd och efter jag cyklat kändes det på nåt sätt som om jägarvisionerna skulle gå vägen.
Nästa stop psykologen! Det kändes som hon ställde standard frågor enligt en bestämd mall som mest behandlade min skolgång, föräldrarelation, kompisrelationerna och min personlighet. Jag satt blixtstilla, höll ögonkontakt och svarade på hennes frågor som jag blivit tipsad om. Jag gick därifrån med full pott.
Ut i samma väntrum och uppropad av mönstringsförättaren. Vilket var exakt rätt person att ta hand om mig. Jag tackade gudarna att jag slapp "70kg för jägare påpekarn/arga hobbybefälet" som jag träffat tidigare. Han frågade lite om idrottsvanor och sedan vad jag ville bli. Jag sa att jag ville bli Jägarplutonchef. Jahopp, snabbkoll på mina resultat och kommentar av min vikt.
-Men jag skickar ner dig till jägartestet så snackar vi mer sen.
Grön lapp på mappen, ombyte, och till cykelrummet. Jägartestet klarades utan några som helst problem eller umbäranden. Tillbaks. Han gick och pratade med chefen, antagligen om min vikt. Men sen kollade han att det fanns platser kvar och skrev
in mig som Jägarplutonchef. Som andra och tredje hands fick jag skytteplutonbefäl I5 alt 4.hkpbat eftersom det var en "bra tjänst om man ville bli officer".
Totalt jättenöjd träffade jag "70kg för jägarepåpekarn" som stod i receptionen där man skulle anmäla sig när man är klar. Han kollade i min mapp, sken upp som en sol när han såg min tjänst (ungefär aaa, iallafall en motiverad ungdom idag) och han bad mig följa med för foto. Efter mig bildades en kö bestående av varenda mönstrande den dan. Sedan var det hemresa nöjd och glad och utan ett ord till någon om vad jag fått för tjänst.
Mönstringen kändes på något sätt som att det gick spikrakt min väg hela dagen. Jag togs om hand om rätt personer, lyckades på alla tester och slapp en enda sekund väntetid. Ungefär som om mönstringsängeln var framme och hjälpt mig ett steg på vägen. För när jag mönstrade ville jag absolut bli officer och stenhårt göra lumpen som jägare. Andra alternativ fanns inte.
Tyvärr har motivation nu, 2-3 månader innan inryck ersatts av en viss tvekan inför lumpen och jägartjänsten och det. Jag tränar och så, men jag känner mig inte lika säker på allt längre. Men vad fan ska jag göra annars??, det här har jag ju viljat göra länge....även om jag kommer få äta upp min längtan BIG TIME när jag går in genom portarna till K4.
Dessutom dyker självklart drömtjejen upp precis innan man ska försvinna och påbörja hjärntvätten =( i ett kärleksliv som har varit öken tidigare. Jag kan bara säga...suck....
/rille
(i den här tråden kan man berätta om sin mönstring eller kanske bara nåt speciellt man minns från mönstringstillfället)