skinner
Nov 24 2004, 16:14
Vill dom på pliktvärket att man ska göra lumpen nära där man bor? För jag är lite småsugen på att göra lumpen som Stadsskytt på LG men jag bor i Umeå. Går det eller blir jag placerad i Boden?
King Kill
Nov 24 2004, 16:31
Det finns inget som hindrar dig i teorin att hamna på Gardet (vår pbv-skytt/förare var tex från Skåne och en i vår grupp var från Dalarna och vi hade gubbar från Sveriges framstjärt västkusten, men de flesta var från Sthlm/mälardalen med omnejd), men då det ska sparas och sparas åter sparas i dagens läge så tippar jag på att de hellre väljer någon bosatt lite närmare för att slippa betala dyra flygresor motsvarande. Dessutom finns det en risk för att de vill ha lite lokalpatriotism i leden om lede fi skulle anfalla Stockholm varvid de väljer några Stockholms-söner att försvara staden då dessa har sina rötter där och vill försvara den med näbbar och klor ;)
Men, ingenting är omöjligt, det är bara att söka! Säg till inskrivningsfolket att du gärna vill bli stadsskyttesoldat.
BlackIce
Nov 24 2004, 17:29
Vet inte vad dom däruppe säger men när jag mönstrade i Stockholm sa dom att man skulle välja minst 1 (av 3) alternativ i Norrland, "för att det bor så lite folk där".
Men sök det som lockar dig, sök människa! ;)
Fk Satan
Nov 24 2004, 18:06
QUOTE (skinner @ Nov 24 2004, 16:14 )
Vill dom på pliktvärket att man ska göra lumpen nära där man bor? För jag är lite småsugen på att göra lumpen som Stadsskytt på LG men jag bor i Umeå. Går det eller blir jag placerad i Boden?
Det är bara att testa! samt att ligga på lite själv! genom att försöka bli förflyttad, skaffa särskilda skäl osv. Allt går att fixa i den byråkratiska FM
Hur länge kommer stadskytte utbildas på LG?
Hade en plutonkamrat som var från Umeå, bokstavligen största soldaten o största hjärtat i plutonen. Tänk på snubben i Gröna Milen så förstår du ungefär vet det är. Iallafall, det här var ganska nyligen så jag antar att dom inte har ändrat så mycket policy sen dess. Så som de andra sa, ansök och ligg på så går det.
henrikalmgren
Nov 25 2004, 22:40
Jag bor själv i Umeå och jag rycker in nu i januari, tänkte fråga om det är någon ifrån Umeå som gjort lumpen på livgardet och som vet hur jag kommer få resa hem på permissionerna. Skulle vara trevigt om man kunde få svar på den frågan.
Sen tänkte jag också på, har hört att det finns en policy på Livgardet att soldaterna ska vara hemma före 00:00 den dagen de får permission stämmer detta?
henrikalmgren
Nov 25 2004, 22:41
Jag bor själv i Umeå och jag rycker in nu i januari, tänkte fråga om det är någon ifrån Umeå som gjort lumpen på livgardet och som vet hur jag kommer få resa hem på permissionerna. Skulle vara trevigt om man kunde få svar på den frågan.
Sen tänkte jag också på, har hört att det finns en policy på Livgardet att soldaterna ska vara hemma före 00:00 den dagen de får permission stämmer detta?
Cap.Ranger
Nov 26 2004, 00:31
@henrikalmgren
En kompis till mig som låg på 4e hade flyg hem samt flyg ner. Dock var det 02-03 men jag tror inte att det ändrats så mycket.
johanp
Nov 26 2004, 17:38
Ja det stämmer det med att vara hemma före 00.00. Troligtvis åker du Swebus annars så blir det tåg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.