Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skrota Pbv401?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
skinner
Har hört någonstans att det finns planer på att skrota alla Pansarbandvagn 401. Är det någon som har hört samma sak?
Magister R
smile.gif Ja, se det såhär: vi ska ha en handfull bataljoner, samtidigt som som vi har vagnar för ett större antal BRIGADER! Vagnar såsom: PBV401, PBV501, PBV302, CV90 och Ptgb203...... För att inte tala om Strv121 och 122... Så ja, känns som man då kan sortera bort de äldsta, såsom 401, 501 och 302:orna!

Så tyvärr alla dieseldiggare, ryktet är sant! gasmask.gif
simon
Skall troligtvis ersättas av någon form utav SEP:en...
Magnus Redin
QUOTE (Magister R @ Nov 24 2004, 16:16 )
smile.gif Ja, se det såhär: vi ska ha en handfull bataljoner, samtidigt som som vi har vagnar för ett större antal BRIGADER! Vagnar såsom: PBV401, PBV501, PBV302, CV90 och Ptgb203...... För att inte tala om Strv121 och 122... Så ja, känns som man då kan sortera bort de äldsta, såsom 401, 501 och 302:orna!

Illa att man inte behåller en rejäl mängd fordon i malpåse inför eventuella
rustningsbehov. Även om de är uråldriga duger de som spliterskyddade
sjumilastövlar till NBF infanteri eller hastigt upprustat hemvärn.
Fk Satan
QUOTE (Magnus Redin @ Nov 24 2004, 21:32 )
QUOTE (Magister R @ Nov 24 2004, 16:16 )

Illa att man inte behåller en rejäl mängd fordon i malpåse inför eventuella
rustningsbehov. Även om de är uråldriga duger de som spliterskyddade
sjumilastövlar till NBF infanteri eller hastigt upprustat hemvärn.

Kan bara hålla med, känns extra konstigt att 121:orna ska bort...

302,401 osv kan jag förstå att dessa plockas bort... men som sagt så tycker jag att dessa kan ställas på lager i 5-6 år innan det tas ett beslut om skrotning eller överföring till HvIp på dessa fordon...
Magnus Redin
QUOTE (Fk Satan @ Nov 24 2004, 21:36 )
Kan bara hålla med, känns extra konstigt att 121:orna ska bort...

302,401 osv kan jag förstå att dessa plockas bort... men som sagt så tycker jag att dessa kan ställas på lager i 5-6 år innan det tas ett beslut om skrotning eller överföring till HvIp på dessa fordon...

Att BPV:erna är lite primitiva fordon borde göra dem lättare att hålla i malpåse
så de snabbt kan renoveras till kördugligt skick efter 5-10-20 år.

Borde det inte redan finnas befintliga torrluftade förvaringsanläggningar?

Det jag håller för viktigast är att ha en långsiktig policy där man sparar arv
av tung materiel från det internationellt gångbara insatsförsvaret inför ev
rustningsbehov. Det borde man börja med nu när allt skräp är slängt och
inte efter att man har slängt utrustning som är lämplig att spara på.
Pansar putte
Som vanligt tänker inte politikerna längre än näsan räcker. Politik och militär verksamhet är alldeles för allvarliga saker för att överlåtas till politiker och andra ansvarslösa existenser.... banghead.gif
Skuggan
problemet är väl att det som står i förråd också kostar pengar...
och tillföra mer grejjer som bara står och samlar damm när budgeten är överansträngd som det är käns som en..... ointelligent ide.....
Foxtrotcharliegrg
Sälj dem för en symbolisk summa med motkravet att köparen ska upprätthålla vagnarnas körduglighet o funktion till dess att FM anser sig behöva dem igen.
Att dömma av tidigare diskussioner så finns det minst ett HVkomp som skulle kunna tänka sig ta hand om några PBV401... vissel.gif

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Magnus Redin
QUOTE (Skuggan @ Nov 24 2004, 22:51 )
problemet är väl att det som står i förråd också kostar pengar...
och tillföra mer grejjer som bara står och samlar damm när budgeten är överansträngd som det är käns som en..... ointelligent ide.....

Jag håller på att försvarets instruktioner för vilka verksamheter
som skall finnas är grovt felaktiga om det inte ingår att hålla en
beredskap för att prognoser, hotbilder och därmed
instruktionerna själva är felaktiga.

Men även om de är felaktiga så skall försvaret lyda dem vilket
borde vara skapligt frustrerande.

Man får mycket felmarginal med en liten del av pengarna om
man skaffar marginal för osäkerheten genom att konservera
arv. (Arv, ett fult ord efter utrensningen av invasionsförsvarets
skräp och inte speciellt användbara prylar. )

Försvaret gör säkerligen redan det i någon skala oavsett vad
instruktionerna från riksdagen är förutom om de är riktat och
omedelbart destruktiva. Alla som har någon liten ekorre i sig
slänger det sämsta först och håller i det användbara ett tag,
om inte annat sorteras nog kön till skroten så det sämsta
åker först.

Det borde vara klokt att bejaka detta som något bra, lägga
någon procent av budgeten på det och formalisera det så
rätt saker sparas. Så borde det redan funka sedan urminnes
tider. Men nu är det kaos och människors försörjning, folk
som det visser ligen är synd om, samt div andra mål är
viktigare än framtida försvarsförmåga på medellång sikt. :(
Magister R
angry.gif Skuggan!
Jag håller inte med dig om det du skriver om arv: mycket av den gamla materielen var i själva verket väl fungerande, om än inte toppmoderna! Hellre en haubits som bara kan skjuta på 20 km:s avstånd än ingen haubits alls... Comprende? :P
Fk Satan
Personligen tycker jag att det ska vara ungefär en brigad + 2PansarBataljoner "lager" med lite äldre utrustning, istället för att skrota utrustning => "lager"brigaden.

I dagsläget så betyder det en hel del 401&302&501 i denna lager brigad. Den dagen som CV9040 ska börja skickas till skroten så btyter de plats med exempelvis 401-delarna i "lager" brigaden. och på detta sätt så byts utrustningen i "lager"brigaden ut efter hand. samma sak gäller de två pansarbataljonerna. På detta sätt blir det en form av tröghet i systemet samt möjlighet att relativt snabbt upprätta och träna (REP-möten) upp en brigad + 2Pansar bataljoner ifall det skulle behövas.
Skuggan
QUOTE (Magister R @ Nov 25 2004, 20:21 )
angry.gif Skuggan!
Jag håller inte med dig om det du skriver om arv: mycket av den gamla materielen var i själva verket väl fungerande, om än inte toppmoderna! Hellre en haubits som bara kan skjuta på 20 km:s avstånd än ingen haubits alls... Comprende? :P

det sade jag inget om ;)
jag sade bara att det som står i förråd också kostar en himla massa pengar..
enligt mig var det helt fel att lägga ned alla artilleri regementen, men säg det till "de i tokholm" ;)
The Swede
Enligt uppgift så har de första 16 pbv 401 landat på Stena i Vislanda.
Dom kommer tydligen från I5 i Östersund och har inte rullat en meter efter renoveringen.
Ytterligare 16 vagnar kommer om någon vecka.

The Swede pansar2.png
Vinter
Man kan ju fundera på om dom ens försökt sälja dom.
The Swede
http://sphf.se/skrot.htm
Olga-Belle
QUOTE (The Swede @ Jun 2 2006, 21:07 ) *
Enligt uppgift så har de första 16 pbv 401 landat på Stena i Vislanda.
Dom kommer tydligen från I5 i Östersund och har inte rullat en meter efter renoveringen.
Ytterligare 16 vagnar kommer om någon vecka.

The Swede pansar2.png

Du är snabbare än ........

Tänkte just svara att hemsidan är uppdaterad, men det hann jag inte...

SPHF
Vinter
Tragiskt, Invasionsförsvarets sista vals. Det kommer att ta många år att skrota samtliga nyrenoverade 401-501 vagnar. Det stod en hel del bara på IB2 när det lades ned några år sedan.
Spett och slägga
QUOTE (Magister R @ Nov 24 2004, 17:16 ) *

Så tyvärr alla dieseldiggare, ryktet är sant! gasmask.gif

Inte helt:
Pbv 302 blir kvar till 2015!
Till SEP kommer, så kommer 302 behållas.
Skoog
QUOTE (The Swede @ Jun 2 2006, 22:37 ) *

Usch och fy, vad ont det gjorde att se det där. Då har jag inte ens någon speciell anknytning till PBVer utan det känns bara väldigt fel att man gör så...*ryser* blyg.gif
Ignorance
QUOTE (The Swede @ Jun 2 2006, 22:37 ) *

Det skär i hjärtat o se dom kära 302'orna gå detta tragiska öde till mötes blyg.gif

Finns de inte så man köpa loss en egen saint.gif wub.gif

vart ligger denna sista viloplats för alla kära pebbor?
dalmas
Gammalt skräp ska förpassas till skroten. Ett fåtal kan sparas till samlingarna.

FM:s problem har historiskt sett inte varit att den skrotat ut föråldrad materiel i för snabb takt.

OBS! Detta är inte ett ställningstagande om Arméns storlek.
UAV
Varför i helvete säljer man inte 401:orna? Mina kära skattepengar eldas upp. Slöseri.
Lt Hmmm
Det känns oväntat vemodigt att se bilderna. Min gamla GU-vagn... :(
GrodanBoll
Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? tveka.gif Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...
Magnus Redin
QUOTE (dalmas @ Jun 25 2006, 14:25 ) *
Gammalt skräp ska förpassas till skroten. Ett fåtal kan sparas till samlingarna.

FM:s problem har historiskt sett inte varit att den skrotat ut föråldrad materiel i för snabb takt.

Absolut, gammalt föråldrat skräp skall definitivt förpassas till skroten.

Nu lever som jag uppfattar det inte med FM:s historiska problem utan med nya problem.
Solon
Skönt att se att dem gör sig av med skräpet.
FM har knappast råd att hålla med dylik utrustning i dessa tider.
dalmas
QUOTE (Magnus Redin @ Jun 25 2006, 19:01 ) *
QUOTE (dalmas @ Jun 25 2006, 14:25 ) *

Absolut, gammalt föråldrat skräp skall definitivt förpassas till skroten.

Nu lever som jag uppfattar det inte med FM:s historiska problem utan med nya problem.

302orna och 401orna är ju verkligen senaste skriket!?

302orna torde ha en ganska hög driftskostnad/ tidsenhet vid det här laget. Och 401orna var knappast ens moderna då ryssen konstruerade dem.

Bygg nytt när hoten förändras. Blir BOB.
Power King
Okej jag vet att man inte ska skriva om rykten. Men har har snackat med en officer som jobbar i strv122 inersta krets och enligt honm så kommer troligtvis antalet strv att minskas drastiskt. Alla 121 ska bort och 60st 122 ska också bort. men dom diskuterar om att dom ska ha 80st kvar sitället för 60. Så vi får se hur det blir.
Hotel Charlie One
Oavsett vilket så skulle inte jag kunna ha jobbet att sitta och köra maskinen som klipper ner 302:or för att bli rakblad. :(
Pego
QUOTE (GrodanBoll @ Jun 25 2006, 16:12 ) *
Så 121:orna ska också bort snart? SWkrotas ut eller säljas? Herregud, är det inte lika bra att vi lägger ner försvaret totalt snart? tveka.gif Varför lägga en massa pengar på ett symboliskt (och ständigt krympande) miniförsvar som inte har en suck i helvetet att kunna försvara oss vid ett eventuellt angrepp? *Bitter* Visst, att kunna skicka ett skyttekompani till Elfenbenskusten el dyl. i framtiden är väl fint, men det kan ju alldrig vara det primära syftet med vår försvarsmakt...

121 används ej mer, dessa vagnar var bara leasade
The Swede
QUOTE (Pego @ Jun 25 2006, 21:23 ) *

Och? Tror du Tyskland vill ha tillbaka dom?
Ignorance
QUOTE (The Swede @ Jun 25 2006, 23:21 ) *

biggrin.gif clap.gif
Sprak
QUOTE (Power King @ Jun 25 2006, 20:54 ) *
Okej jag vet att man inte ska skriva om rykten. Men har har snackat med en officer som jobbar i strv122 inersta krets och enligt honm så kommer troligtvis antalet strv att minskas drastiskt. Alla 121 ska bort och 60st 122 ska också bort. men dom diskuterar om att dom ska ha 80st kvar sitället för 60. Så vi får se hur det blir.

någon som möjligtsvis vet varför FM skall ta bort 122or. Dom vagnarna borde väll vara moderna och någorlunda fina?
Magnus Redin
QUOTE (Sprak @ Jun 26 2006, 00:47 ) *
någon som möjligtsvis vet varför FM skall ta bort 122or. Dom vagnarna borde väll vara moderna och någorlunda fina?

Ingen har behovsställt förrådshållning för framtida överraskande behov?

Vore jag avrustningsnörd skulle jag hånskratta över hur lätt det är att få folk att fokusera på ett enda sätt att tänka.
jonte72
QUOTE (The Swede @ Jun 25 2006, 23:21 ) *

De övergick väl även i svensk ägo när sista Strv 122:an levererats till försvaret??
The Swede
Nope, tror att kontraktet löper ut nästa år.
Magnus Redin
QUOTE (The Swede @ Jun 26 2006, 12:25 ) *

Vad är kostnaden per år för att hålla en stridsvagn konserverad med hallplats, torrluft osv så man kan få fart på den med några dagars mekande?
Vysotskij

Om leasingkontraktet löper ut nästa år blir det väl Bundeswehr som får stå för avvecklingskostnaderna?
jonte72
QUOTE (Vysotskij @ Jun 26 2006, 14:14 ) *

Om leasingkontraktet löper ut nästa år blir det väl Bundeswehr som får stå för avvecklingskostnaderna?

Eller så säljer man stridsvagnarna till Grekland eller Turkiet.
Pal
QUOTE (Magnus Redin @ Jun 26 2006, 14:05 ) *

Vad är kostnaden per år för att hålla en stridsvagn konserverad med hallplats, torrluft osv så man kan få fart på den med några dagars mekande?

Nästan ingenting i verkligheten. Jättemycket i statens finurliga internfaktureringssystem. Där försvaret blir tvungna att betala tillbaka hälften av sitt totala anslag för bergrum och lador med noll i egentligt marknadsvärde.
The Swede
QUOTE (jonte72 @ Jun 26 2006, 14:22 ) *

Eller så bygger man om dom till ingenjör- och brobandvagnar
APC-mannen
QUOTE (The Swede @ Jun 26 2006, 17:05 ) *

Eller så bygger man om dom till ingenjör- och brobandvagnar

...för att sedan skicka dem till Vislanda om 10 år utan att ha kört en meter med dem efter ombyggnationen... smile.gif
Vysotskij

Äger vi vagnarna efter leasingtiden?
simon
En fågel viskade i mitt öra att 401:orna på Lvreg skall utgå och "inom kort" ersättas av "nyinköpta splitterskyddade terrängbilar." ph34r.gif
S-TANK

När en stridsvagn förrådställs görs egentligen inget märkvärdigt med den. Man gör ingen hokus pokus-konservering eller något sånt. Det man gör är följande:

Man börjar med en GT F, grundtillsyn förråd. Det är en vanlig grundtillsyn fast man är lite hårdare i bedömningarna än om vagnen skulle rullat på GU nästa år. Verkstaden reparerar det man beställt och vagnen är därefter i tipp-topp skick.

Vagnen körs ut i förråd. Man kopplar in torrluft enligt anvisningar, kopplar in underhållsladdning till batterierna, klappar lite snällt på vagnen och säger "Hej då, hoppas vi ses snart". Därefter gör man med jämna mellanrum (1-4 år) tillsyner på vagnarna i förråden.

Att ta vagnen i drift efter förrådställning tar, ca 10 min per vagn om inget speciellt har hänt (uh-laddaren har säckat ihop, en mus har byggt bo i något olämpligt osv)

Att svara på vad det kostar att hålla en strv förrådställd är inte lika lätt som att förklara hur man förrådställer den.
  • Hyra av förråd... Staten hyr ett förråd av sig själv... Viss initialkostnad vid byggnation.
  • Spänning till underhållsladdning och torrluftaggregat. Tja inga astronomiska summor.
  • Underhåll av vagnar i förråd. Inga avancerade åtgärder. Kostnad? Lite reservdelar och förbrukningsmateriel. Jag och ev. mekaniker från verkstan har ju lön även om vi inte hade åkt ut till förrådet men den ska väl nog räknas i kostnaden ändå.
  • Lite dyrare grundtillsyn
You do the math...
/S-Tank
eskil
QUOTE (S-TANK @ Jun 28 2006, 00:25 ) *
[*]Hyra av förråd... Staten hyr ett förråd av sig själv... Viss initialkostnad vid byggnation.
[*]Spänning till underhållsladdning och torrluftaggregat. Tja inga astronomiska summor.
[*]Underhåll av vagnar i förråd. Inga avancerade åtgärder. Kostnad? Lite reservdelar och förbrukningsmateriel. Jag och ev. mekaniker från verkstan har ju lön även om vi inte hade åkt ut till förrådet men den ska väl nog räknas i kostnaden ändå.
[*]Lite dyrare grundtillsyn
[/list]You do the math...

Jag kan lägga till ett par punkter...
[*]Underhåll av själva förrådet (torrluftaggregatet hjälper inte mycket om det börjar regna in).
[*]Bevakning av förrådet (det är ju trots allt krigsmateriel vi pratar om...)
Rickard N
Ok fånig fråga kanske. Gör man inget mer med vagnen innan den förrådställs? Vi fick inte hämta ut våra vagnar under KBS för att vi inte hade tillräcklig utbildning för att ta ut en vagn som förrådställts pga att det var några åtgärder som behövde göras (minns inte allt de sa till oss). Var detta (ännu) en dimridå? Vi fick ju aldrig prova att plocka ut mobutrustning under KFÖ då dessa lades ner rätt omgående...
CBRN-fåne
QUOTE (Rickard N @ Jun 28 2006, 10:15 ) *
Ok fånig fråga kanske. Gör man inget mer med vagnen innan den förrådställs? Vi fick inte hämta ut våra vagnar under KBS för att vi inte hade tillräcklig utbildning för att ta ut en vagn som förrådställts pga att det var några åtgärder som behövde göras (minns inte allt de sa till oss). Var detta (ännu) en dimridå? Vi fick ju aldrig prova att plocka ut mobutrustning under KFÖ då dessa lades ner rätt omgående...

Vi tog ut våra mob-vagnar när jag gjorde min sista KFÖ -93 och det tog betydligt längre
tid än 10 minuter. Vätskan i kylsystemet skulle bytas (och systemet luftas, jättekul på en
IKV-91), bränslesystemet dräneras på vatten, ett antal filter byttes och till slut skulle oljan
bytas. På det skulle motorn startas på rätt sätt efter att ha varit konserverad. Efter det skulle
alla system gås igenom noga. Kanonen och sprutorna skulle torkas rena från vapenfett.
Det tog snarare 2-3 timmar med fyra man per vagn även om vi var lite ringrostiga.

Modernare system kanske är lättare att iordningställa men jag kan sätta ******* på att det
inte bara är att koppla ur varmluften och sticka ut och kriga.
uoff
QUOTE (Pal_nyPC @ Jun 26 2006, 14:33 ) *
Nästan ingenting i verkligheten. Jättemycket i statens finurliga internfaktureringssystem. Där försvaret blir tvungna att betala tillbaka hälften av sitt totala anslag för bergrum och lador med noll i egentligt marknadsvärde.

En mycket klok och träffsäker analys!

För övrigt är det fullständigt rubbat att skrota ut användbar materiell innan den nya har levererats och provats. Tyvärr tror en del naiva stackare inom försvaret att om de gör sig av med gamla prylar så kommer politikerna att tvingas ge dem ny materiell. Det funkar inte så i verkliga livet - se till exempel hur det gick när man kasserade pistol m/40, inte Fan fick man nya pistoler för det. Det där trixet har man provat flera gånger, och varje gång blivit blåst.

Rättat stavfel
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.