Vi tog ut våra mob-vagnar när jag gjorde min sista KFÖ -93 och det tog betydligt längre
tid än 10 minuter. Vätskan i kylsystemet skulle bytas (och systemet luftas, jättekul på en
IKV-91), bränslesystemet dräneras på vatten, ett antal filter byttes och till slut skulle oljan
bytas. På det skulle motorn startas på rätt sätt efter att ha varit konserverad. Efter det skulle
alla system gås igenom noga. Kanonen och sprutorna skulle torkas rena från vapenfett.
Det tog snarare 2-3 timmar med fyra man per vagn även om vi var lite ringrostiga.
Modernare system kanske är lättare att iordningställa men jag kan sätta ******* på att det
inte bara är att koppla ur varmluften och sticka ut och kriga.
tid än 10 minuter. Vätskan i kylsystemet skulle bytas (och systemet luftas, jättekul på en
IKV-91), bränslesystemet dräneras på vatten, ett antal filter byttes och till slut skulle oljan
bytas. På det skulle motorn startas på rätt sätt efter att ha varit konserverad. Efter det skulle
alla system gås igenom noga. Kanonen och sprutorna skulle torkas rena från vapenfett.
Det tog snarare 2-3 timmar med fyra man per vagn även om vi var lite ringrostiga.
Modernare system kanske är lättare att iordningställa men jag kan sätta ******* på att det
inte bara är att koppla ur varmluften och sticka ut och kriga.
Det är snarare att man ändrat på sättet att förrådställa. Man kan köra men en light-version men då måste man åka ut till förråden och gulla med vagnarna lite oftare. Eller så kan man tokkonservera vagnen och lämna den år sitt öde i 8 år. Tiden som man sparat på att inte behöva åka ut till förrådet så ofta får man betala tillbaka när man ska ta vagnen i bruk.
/S-Tank (som för övrigt idag skulle hämta en vagn som stått hela 1,5 månader torrluftad i ett varmgarage med underhållsladdning ansluten - stendöda batterier