Forsätter i NSG:s anda och frågar vem av alla SoldF:are som kommer att dyka upp på Insatskompani Stockholms utbildningskontroll nu på söndag.
Jag kommer i alla fall!
ErikAdam
Nov 24 2004, 10:45
Jag kommer och håller dig sällskap.
Kommer vara där liksom resten av IP Syd.
Eftersom det är en viss överstes sista övning innan pension så finns det viss förhoppning om att det blir något i hästväg...
Som jag har förstått det så är det Södertörnsgruppen som skall vara figuranter och de har väl en gås oplockad med oss sedan IP Syd var figuranter på deras utbildningskontroll i våras.
QUOTE (ErikAdam @ Nov 24 2004, 10:45 )
Jag kommer och håller dig sällskap.
Det känns tryggt!
Adam Wilhelm
Nov 24 2004, 11:29
He he... ni ska vara trötta, blöta, frusna och hungriga!
Ska eventuellt vara med som blågul, om jag kan fixa barnvakt. :(
Ta med barnet annars! Det är aldrig för tidigt att lära. Det första ord som min dotter sa va KSP ;)
Adam Wilhelm
Nov 24 2004, 12:01
Mina ungar vet vad AVBRYT, MARSCHFÄRDIGA och MANÖVER betyder.
jaa... det är många ryckten som florerar runt denna UBK. Jag är lite skraj att jag ska somna bakom ratten när jag åker hem på söndag kväll.
C 2.a pjäs
Nov 24 2004, 12:12
Oj, det här blev fel. Snälla Blå-Gul, ta bort!
//C 2
ErikAdam
Nov 24 2004, 13:54
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 24 2004, 11:29 )
He he... ni ska vara trötta, blöta, frusna och hungriga!

Men vi är nog glada ändå.
QUOTE (Zil @ Nov 24 2004, 12:09 )
Jag är lite skraj att jag ska somna bakom ratten när jag åker hem på söndag kväll.
Jag vet någon som kan hålla dig vaken...
BlackIce
Nov 24 2004, 17:18
Liten fråga bara... Är ubk:n bara en dag?
(Inläggets innehåll borttaget av Wilk själv.)
QUOTE (BlackIce @ Nov 24 2004, 17:18 )
Liten fråga bara... Är ubk:n bara en dag?
Ja, denna är det... men en dag = 24 h
Kul är det iallafall att få testa sin pluton och våra förmågor, förhoppningsvis får vi en hel del AHA-upplevelser som vi kan dra lärdom av.
/CIP

Hoooyaa
Status quo
Nov 29 2004, 08:47
Vafan jag måste se till att vara ledig dagen efter övningar, upp klockan 5 i morse.. känner mig mörbultad i huvudet just nu..
Jag skyller på FK H :P
OK, för oss som hade andra åtaganden och således missade denna höjdpunkt

, rapporter någon ? Hade ni någon kontakt med andra bataljoner (Nord t.ex...

)
Status quo
Nov 29 2004, 09:51
jag såg iaf Nord när dom sprang omkring runt sina objekt.. undrar om dom såg mig

Sen träffade jag även på eskorten från Syd. Sthlm såg jag endast på avstånd.
Arlanda är jag själv i
Angående Syds eskort: Dessvärre så har vi bara hunnit öva på fordonseskort, inte personeskort så eventuella konstigheter i vår sätt att bilda skydd kring VIP har sin grund i detta. Känns dock om det gick bra, var ingen sträcka att tala om och det hände ju inget...
Rent allmänt:
IP Syd samlades 04.15 vid vårt batförråd. Frånvarande endast två man och detta av sjukdomskäl. Kontroll av redan packad grupputrustning, lastning av personlig materiel, kort pepptalk av CIP och sedan iväg. Bra stämning på flaket trots arla morgonstund. Framme vid brytpunkt blev det igellkottförsvar medan PC var iväg och blev informerad. Utdelning av ComTac+sladd till Ra340 till gruppchefer samt ammoutdelning. Just Syd var några minuter sena till kompaniets genomgång därfter men sedan rullade det på.
Insatskompchef drog orientering och order. Vet inte hur mycket man skall dra om förutsättningar och bakgrund för en sådan här övning på ett webforum så jag avstår tills vidare. Dock, två av plutonerna gick vidare till Muskö med 200-båtar och två plutoner lyftes in m.h.a. helikopter (dubbla rotorer, Vertol? kan inte korrekt benämning).
Syd landsattes på norra sidan (?) (och så har jag redan glömt namnet, skiitbra, börjar på M) och fick arbeta oss fram längs kajen till "slipen" (förträngt det namnet också...). Vet inte riktigt hur det skulle gått i skarpt läge, det var truppminor riktade mot vattnet redan på kajen och det hängde sprängladdningar på nästan varenda dörr/port i hela området. Med snöslask på båtdäck och is på kajen så är det inte direkt kustjägarstuk på förbandets landstigningshastighet. Vi såg till att komma förbi truppminorna och eftersom ingen rök syntes (explosionsmarkering) så var det bara framåt som gällde. Det jag tror vi missade var att kolla ordentligt på alla dörrar efter laddningar men även att prova om de var olåsta eller ej.
Tyvärr så blev det just min omgång som stannade kvar för att hålla landstigningsplatsen så jag kan inte redogöra för Syds vidare eskapader längs norra sidan. Fick uppfattningen att vi gjorde ett bra jobb men vi förlorade dock folk, bl.a. p.g.a en självmordsbombare med sprängämne på kroppen. Skadade och döda transporterades bort och sådant tar sin tid det med.
Efter ett par timmar fick vi order om omgruppering in närmare kompledningen och så gjordes m.h.a 200-båt igen. På plats fick vi veta att vi skulle genomsöka samtliga byggnader och fartyg i hamnen, något att bita i med de knappt två grupper vi hade. Innan vi ens han köra igång så fick vi nya order, en grupp (min) utgick för eskort (som nämnt inledningsvis). Det gänget fick sedan i uppgift att köra ut mat till andra plutoner. För det behövdes inte hela gruppen så min omgång gjorde sig beredd att ansluta sig till genomsökning av hamnen (som nu var i full gång) när en av mina killar fick syn på någon längre bort i området som inte verkade stämma in.
Innan vi hann gå fram började det dock smälla från det området, vi såg att Nord fanns lite längre bort och började efter tillstånd uppifrån arbeta oss framåt mot Nords flank (?) för vi hade sett okända personer som de inte kunde se. Precis när jag tänkte börja söka kontakt med Nords personal m.h.a handtecken så kom kontraorder över radion. En lastbil hade forcerat infarten till msukö och var på väg mot staben och skulle stoppas.
Det vara bara att ta sina gubbar och göra helt om, jag såg redan lastbilen på väg mot oss så det vara bara att ge gärnet med språng i någon slags udda form av chickenrace för att få stopp på den innan den nådde stabsplatsen. Även om det är övning så är man inte helt kaxig när det kommer hög lastbil emot en, speciellt inte vintertid... Lastbilen stoppades, föraren kom ut, legkontroll skedde, slutade med att föraren omhändertogs. Leg var giltigt men föraren hade inget på området att göra vid tidpunkten. (Det faktum att det tog ca sju sekunder tills det fanns fyra blågul i min direkta närhet när lastbilen var stoppad är sådant man försöker bortse ifrån.) En klurig detalj var att han hade sin son med sig i hytten, något som jag tror jag lyckades undvika få "nedslag" på då jag patade med pojken efter att hans far försvunnit ur hans åsyn.
När vi väl hade stoppat lastbilen så bestämde jag som gruppchef på platsen att vara konsekvent att stoppa allt. Samtidigt var det ett sätt att "frysa läget", kändes en smula hektiskt att hålla på med lastbilen samtidigt som andra bilar var på ingående, så alla som skulle passera fick gott vänta ett tag. Har ingen uppfattning om hur det vidare omhändertagandet av föraren gick men som jag förstod det så blev han satt i arrest och senare hämtad av polis (övningsmässigt sett).
Jag skulle ha velat få tag på en annan lastbilsförare så jag hade kunna få bort lastbilen från stabsplatsens närhet det hanns dock inte med innan övningen kort därefter avbröts.
Så vitt jag vet så lyckades Syd rätt bra även med övriga uppgifter, genomsökning av båtar gick över förväntant, det hittades personal (behörig sådan) som inte ens övningsledningen visste fanns på plats. Vi hade många samtidiga uppgifter inom plutonen och grupperna fick mot slutet av dagen agera rätt självständigt på varsitt håll, dock hela tiden koordinerade av plutonschefen för kommunikation upp/ner i hierarkin (gruppch<->plutch<->kompledn).
Personligen var jag nog lite besviken när övningen blåstes av, kändes som det var för tidigt och inget riktigt häftigt hade hänt. Efter att ha lyssnat på Öv. Åkermans lilla genomgång efteråt så kändes dock bättre. Det var kanske inte en "häftig" övning med pangpang men det var en seriös övning där man har testat en helt nytt förband fullt ut för första gången. Återigen har en del högre officerar fällt kommentarer av stilen "hade ingen aning om att hemvärnsförband klarade av sådant här". Nu dagen efter känns det som det var en väldigt bra övning, jag har sett och upplevt saker som jag tar med mig att ge akt på nästa gång man står med vapen i hand.
Någon sa att öva att använda vapen i krig är vi väldigt bra på men att (inte) använda vapen i fred är svårt, mycket svårt. Skyddslagen gällde hela tiden och det kan vara nog så svårt att förhålla sig till den när ens plutonskamrater just sprängts i luften av en terrorist.
Skall bli spännande att höra av kritiken bli när rapporten uppifrån ramlar ner senare i veckan.
Tack Wilk !!
Status quo
Nov 29 2004, 14:26
Jag satt på bevakning runt objektet som syd eskorterade personal till. Det såg bra ut med det skyddet tyckte iaf jag. Förutom att dom såg jäkligt stressade ut och gruppchefen såg lite smått förvirrad ut så jag var tvungen att fråga dom vem det var som förde befälet efter som dom skulle in på mitt område. Dom verkade inte riktigt haja vem jag var och vilka som låg i skogen och tittade på dom

När vi hade det lugnt från fiendeaktivitet så lyssnade vi på nords / syds /sthlms strider. Mycket pangande var det

medan jag fortfarande minns, basen hette muskö och helikoptern HKP 4.
Det vi gjorde var bara basic grejer så det var väl okej.. men jag väntade hela tiden på att det skulle eskalera till en stor strid.
Förövrigt tyckte jag övningen var kul och givande..
Kort bara... Jag tycker det var kallt, blött och ganska så tråkigt... Men som vår plutch sa i början av året. "Vi skall bli Bäst på att ha jävligt tråkigt."
Det är lite sådär att bevaka ett objekt som ingen försöker att anfalla eller sabotera, vist det va lite dit satta prylar när vi kom dit och vist det va kul att flyga hellikopter men efter det att vi hade säkrat objektet, konstaterat att det fans lite prylar på det så påbörjades posttjänst. Jag trodde det skulle hända mer saker då det har snackats mycket om denna UBK. Hade det varit skarpt läge hade man säkert varit nöjd med den lugna tillvaron men då man övar vill man att det ska hända så mycket skit som möjligt. Tycker också att övningen blåstes av aldeles för tidigt.
Jag tycker att uppgifter var väldigt simpel. Det kan ju iofs bero på att vi är så jäkla bra på det vi gör
Kan återge att SYD hade en tuff uppgift att ta Mellbyhamnen och risdalsslipen med 2 grupper, men vi fixade det.

visserligen med vissa förluster så verkligheten hade inte vart rolig.
Den uppgiften vi fick tror jag hade vart lagom för ett komp, nu var vi halv pluton.
Att ta slipen var som ett tv-spel känndes de som, fortsatte in ca 1 km in i berget klart mäktigt men svårt, ca 1m spångar med berg på ena sidan och vatten på andra.
Visst tycker jag också att dom bröt övningen lite tidigt, vi hade just fått upp flåset i genomsöket av båtar och fartyg av alla de slag. Men nu e i efter hand har vi lärt oss en massa på det hela.
Tack Öv Åkerman för en BRA övning.
Det som jag tycker är det mest konstiga är att det bara var Arlanda som hade hund i sin Pluton. Varför har inte de andra plutonerna det?
Det beror nog på att alla inte fått in hundar i plutonerna ännu.
Och att vår hundförare var tvungen att avrusta, strax efter att han kommit med :(
vad bra att det fanns sådana förklaringar. Jag var bara lite nyfiken, så att det inte berodde på bristande kunskap. Jag menar... den som inte har jobbat med hund vet inte hur överlägsen hunden är när det gäller bevakningsuppdrag, eftersök, sök i byggnader/båtar/etc. Både när det gäller sök efter människor, mtrl, mm.
Spitfiremk2
Nov 29 2004, 16:23
Lite tråkigt bara att vissa medverkande plutoner inte kunde ha likformighet i sin klädsel på genomgången efteråt. Vet inte hur det såg ut under själva övningen men ska vi visa upp oss kan vi väl iaf se ut som soldater och inte som lokala milisförband på balkan. Det var trots allt andra förband närvarande.
Man kan väl iaf begära att alla har likformig huvudbonad?
annars var allt helt ok
Hundar är ett mycket grymt hjälpmedel (vi har 2st i vår ip).
Kan hålla med om att det blir lite långtråkigt när det inte händer nått....
Till att börja med:
Om nu någon från Stockholmsavdelningen läser här så kan jag nog med fog påstå att det är rätt många hemvärnsmän som skulle vilja tacka Öv Åkerman för hans förtroende unedr gångna år. Det känns mycket tråkigt att han nu går i pension. Han efterträdare får nog rätt stora skor att "fylla ut".
Ja, att ha hundar hade varit guld värt, hara själv bara varit med på (ett litet) sök en enda gång med hund men det räckte för att bli imponerad.
@Spitfiremk2:
Vet inte vad som avses med huvubonad, jag vet att Syd hade gjort hjälm av inför slutgenomgången och vissa hade tagit på sig komarocken för det var grymt kallt och blåsigt att stå nere på bryggan/kajen som var vår anvisade plats. Stog själv längst fram till höger (på hörnet) på slutgennomgången så jag såg inte hur det var bakom. Om det var så att det var just Syd som förtäääskiga ut (hemska tanke, kan inte tänka mig det:)) så blir det säkert rättning på det tills nästa gång, vår PC läser denna tråd...

När vi ändå inne på ämnet, hur kommer det sig att Nord (?) hade snödräkten på sig? Det var påbud på att det INTE skulle användas som jag förstått det. Inget klank, för det såg väldigt schysst ut (marken var ju trots allt vit

), bara nyfiken undran.
@Status quo:
Angående eskorten - om det var killen som allra först hoppade ur passagerarsidan fram på V70n som kom in först så var det undertecknad som var förvirrad. Vi fick uppdraget väldigt hastigt, mycket lite info om om detaljer runtomkring, föraren i min bil hade lite svårt att hörsamma eskortchefens order och slutligen så vart det inte jag som var gruppchef alls, vi hamnade lite fel i bilarna pga personalbrist. Jag blev helt enkelt paff över att möta egen personal vid målet för jag hade inte alls förväntat mig det och kännde inte riktigt hur situationen skulle hanteras då jag inte erhållet någon som helst info om detta. Min första tanke var att om det hade varit jag som stod där och det helt plötlsigt svänger in en V70 + TGB20 men en massa folk så hade jag som post tyckt mycket illa om det hela, därför var jag lita avvaktande. Fast det verkar som ni visste att vi var på g, vilket alltså var mer än vad vi visste nästan. Fast som stf grpch så borde jag kunnat tagit initiativet ändå...
Mycket babbel om Syds havande, jag vet att Nord var inblandad i åtminstonde en eldstrid par hundra meter från kompledningen inte lång innan övningen avblåstes. Ingen annan som har lite saker att berätta? All heder åt er som hade att bevaka en tunnelmunning hela dagen, hoppas ni hade lite action i form av inpasseringar och så åtminstonde.
Spitfiremk2
Nov 29 2004, 20:13
@Wilk: Jag köper helt comarock på eller regnjacka för att tina/vindavisa men det var trist att se olika huvdbonader på alla inom respektive pluton.
Jag är vän av likformighet då det är snyggt och militäriskt
Gällande Nords snödräkt så vet jag ej hur det var beordrat uppifrån kompaniet men vi hade order om snödräkt på. (dessa var inlånade för övningen och inget vi har fått ut personligen) Tycker alla borde fått ut dessa då det skulle ha passat bättre och skyddat mot slasket.
Jag vill inte verka negativ bara för att jag kommenterade klädseln. Det är egentligen av mindre vikt. Viktigast var att vi löste uppgiften och det verkar vi alla ha gjort med bravur
Hoppas det blir fler gemensamma övningar och att ni stackare utan stridsväst snart får ut dem.
Inget negativt taget. Tror nog vi alla vill se rätt och riktiga ut, därav min motfråga.
Ja, det verkar som kompaniet i sina delar och i sin helhet löste sin uppgift och gjorde det bra. Mycket kul.
Hoppas också på fler gemensamma övningar, tycker insatsplutonerna definitivt behöver träffas mer så vi inte utvecklar för mycket innebördes konkurrens. Svårt det där, för åt andra sidan så behöver vi också få vara med våra respektive bataljoner som ändå är våra kamrater i vardagen.
Vi har tjatat så in i Norden om stridsvästar men det är tvärstopp, inte ens Åkerman får tydligen loss dem.
[rykte källa=egen plutch]
Som jag har förstått det så är kvaliteten på västarna bristfällig så utlandstyrkan gör gång på dem i rasande fart och de som finns i lager är reserverade för insatsförband som är kontrakterade, utifall de skulle aktiveras. Tidigast 2:a kvartalet 2005 kommer resterande IP-soldater inom Stockholm få västar, kanske-kanske-kanske 1:a kvartalet.
[/rykte]
Spitfiremk2
jaaa.... huvudbonaden ja... Jag tycker att det hela bara är ett spel för galleriet
"Ingen inspektionsberedd enhet har någonsin klarat en strid och ingen stridsberedd enhet har någonsin klarat en inspektion."
Jag förstår vad du menar men likformheten försvan väll med kalla kriget. Nu ska vi inte sabba denna tråd med sådant här "skit"
Spitfiremk2:Hoppas det blir fler gemensamma övningar och att ni stackare utan stridsväst snart får ut dem.
Håller helt med dig om att vi bör samöva mer än vi gör i dag, det Är skillnader mellan plutonerna och då menar ja INTE att nån är bättre än någon annan utan att utbildningsåren skilljer sig, vi har samma utbildningsmål inom ramen för IP men varje pluton lägger sitt eget år och därför är vi kanske inte helt i fas va gäller eskort, ytövervakning mm.
Tror helt klart på att vi har pengar att tjäna i detta, Vi på syd kommer att samöva en del med Sthlm under nästa år och de ser jag som positivt.
Och nu när vi står inför ett nytt FB så är väl pengarfrågan en verklig het puck.
Visst bör samtliga IP ha återknytning till Bataljonerna med dom 20 timmar som är i kontraktet med det bör inte hindra oss från att samplanera de övriga 40 iallafall del av dom timmarna.
Det finns mer än pengar att tjäna i detta, dels slipper varje plut planera alla övningar och kan lägga tid på annat, vi har säkert lättare att få bokat övningsterräng vid ett tillfälle än 4 på I1, jag kan fortsätta med fler exempel varför vi skulle samordna med utbildning men jag tror ja gjort min punkt klar här.
Slutligen ang utrustning så som stridväst och bärsystem, personlign tycker jag det är väldigt synd att vi inte kan vara likformiga i stridutrustningen hoppas på tidigare utsagor om tillförande av detta inom kort.
Slut !!
Jag spar min utvärdering ett tag.
Sammanfattningsvis tycker jag nog ändå bara att man kan konstatera att alla plutonerna verkar hålla hög kvalitet. Det som behöver övas och utvecklas är samordningen inom kompaniet och mellan plutonerna. Kanske återkommer med fylligare kommentarer vad det lider.
När det gäller klädseln så har jag bara följande saker att säga:
1. Jo - det var order på att arbeta utan snödräkt (annars hade den IP i vilken jag ingår också kommit klädda på detta sätt).
2. När det gäller likformighet vid slutuppställningen tycker jag också att det varit trevligt om den varit uppsnäppt. Jag själv och den pluton jag tillhör såg ut som en tjetjensk hord (olika huvudbonader, vissa med regnjacka osv). Jag är beredd att stryka under Zil:s citat kring olika bredder och dessutom göra tillägget att det var svårt att veta hur man skulle rätta in sin likformighet när kompaniledningen stod uppställda med olika huvudbonader själva (dessutom undrar jag i vilket avsnitt av "formella grunder" de vaskat fram sin uppställningsform)
En viktig sak som jag själv känner är att det nu gäller att skapa någon form av förbandsanda inom kompaniet så att vi alla drar åt samma håll. Allt för ofta i HV har man sett hur lite nyttig konkurens med granplutonen förvandlats till destruktivt motarbetande.
Tar kompaniet och alla plutonerna själva fasta på att vi lirar i samma lag och om vi hjälps åt och drar åt samma håll så kan det här bli hur bra som helst.
Jag tycker det ser bra ut att vi alla vill en å samma sak, nämligen samöva! Jag tycker också att vi ska försöka riva det ev murar och attityder som uppkommer mellan de olika plutorena, detta gör vi ju enklast genom att, som sakt, öva tillsammans.
En idé skulle kunna vara att varje enskild pluton får fixa ihop en övning per år åt de andra plutonerna.
Vårt mål borde ju vara att Stockholms insatsKOMPANI blir bäst och inte de enskilda plutonerna ... det är iofs svårt att inte tävla B)
(Edit: glömde ordet "svårt" i sista meningen...)
Om HV-insatskompani Stockholm största problem är vår egen klädsel (av våra egna inlägg att döma) så ligger vi alla väldigt bra till!
QUOTE (Wilk @ Nov 30 2004, 10:59 )
Om HV-insatskompani Stockholm största problem är vår egen klädsel (av våra egna inlägg att döma) så ligger vi alla väldigt bra till!

Helt rätt!
QUOTE (FK H @ Nov 30 2004, 10:27 )
1. Jo - det var order på att arbeta utan snödräkt (annars hade den IP i vilken jag ingår också kommit klädda på detta sätt).
Varför i hela världen var det det? Hade man även givit order om barmark och solsken? Klädseln måste väl ändå anpassas efter verksamhet och väder?
QUOTE (BJE @ Nov 30 2004, 11:31 )
Varför i hela världen var det det? Hade man även givit order om barmark och solsken? Klädseln måste väl ändå anpassas efter verksamhet och väder?
Jag delar din uppfattning till hundra procent. Tycker att ordern var felaktig och hade gärna själv dragit på mig min snödräkt. Men en order är en order...
Som jag förstått det så var anledningen att man lyckades inte få fram snödräkter till samtliga och då valde man (kompch?) att prioritera enhetlig klädsel.
Nämen, nu sitter vi ju och pratar klädsel igen, fortsätter det så här så kommer hela kompaniet bli känt som "Arméns Modelejon"!
Spitfiremk2
Nov 30 2004, 16:48
<skämt>Image is everything</skämt>
Tycker att det låter som en lysande ide att vi inom insatskompaniet skapar övningar åt varandra.....vi kommer inte alls att försöka bräcka varadra alls
Status quo
Dec 3 2004, 06:57
QUOTE (Wilk @ Nov 29 2004, 19:25 )
@Status quo:
Angående eskorten - om det var killen som allra först hoppade ur passagerarsidan fram på V70n som kom in först så var det undertecknad som var förvirrad. Vi fick uppdraget väldigt hastigt, mycket lite info om om detaljer runtomkring, föraren i min bil hade lite svårt att hörsamma eskortchefens order och slutligen så vart det inte jag som var gruppchef alls, vi hamnade lite fel i bilarna pga personalbrist. Jag blev helt enkelt paff över att möta egen personal vid målet för jag hade inte alls förväntat mig det och kännde inte riktigt hur situationen skulle hanteras då jag inte erhållet någon som helst info om detta. Min första tanke var att om det hade varit jag som stod där och det helt plötlsigt svänger in en V70 + TGB20 men en massa folk så hade jag som post tyckt mycket illa om det hela, därför var jag lita avvaktande. Fast det verkar som ni visste att vi var på g, vilket alltså var mer än vad vi visste nästan. Fast som stf grpch så borde jag kunnat tagit initiativet ändå...

Jag hade som tur var fått information om att ni skulle komma. Men ni verkade inte fått reda på att vi fanns där. Vilket jag även skrev i min utvärdering; informationen kom ut åt ena hållet men inte det andra. Jag förväntade mig dock att någon skulle ta tag i det hela och fråga mig vad fan jag gjorde där ;)
När jag väl fick tag på chefen så svarade han på vilka som eskorterades och jag kunde kontrollera att det stämde så det funkade ju bra. Tur för er att jag inte var en självmordsbombare bara, då hade v70in varit kokt i bajs
Vi fick faktiskt röra på oss en del, och även växla lite eld med nån som försökte knäppa oss från skogen. Plus att vi spanade på Nord som trots att vi saknade snödräckt inte verkade se oss där vi låg
Jag hade medhörning på radion så man visste ju hela tiden vad som var på gång och kunde även rapportera in när det började skjutas i närheten, så så farligt tråkigt var det inte att stå där, men det blev kallt mot slutet när det hade lugnat ner sig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.