Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strv 121 eller 122?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
SERG. B
Är inte så hemma på sånt här med stridsvagnar men jag tänkte fråga: är det här insidan på en strv 121 eller 122. Tycker insidan verkar vara så omodern och sliten för en strv 122.

Stridsvagn .........
strvkomp
Bilden visar förarplatsen på en Strv 121 med tornet kl 6.
SERG. B
Ok, är det stor skillnad invändigt i en 121 och en 122?
strvkomp
Nja, både ja och nej. Allt sitter på samma ställen. Strv 121 är mer spartansk eller vad man ska säga. Strv 121 saknar liner och en mängd andra saker. Så visst är det skillnad. Det ser precis ut som vad det är, en äldre och sämre version av 122.
Tillräckligt otydligt?

Mvh Strvkomp
J-Star
QUOTE (strvkomp @ Nov 24 2004, 02:12 )
Nja, både ja och nej. Allt sitter på samma ställen. Strv 121 är mer spartansk eller vad man ska säga. Strv 121 saknar liner och en mängd andra saker. Så visst är det skillnad. Det ser precis ut som vad det är, en äldre och sämre version av 122.
Tillräckligt otydligt?

Mvh Strvkomp

Dessutom - om jag inte missminner mig från att ha tittat i en Strv 121 samt vittnesmål från en bekant som var VC på en dylik - så är alla skyltar och etiketter på tyska.

/J
dxl
Fast om man går tillbaka till sidan innan så ser vagnen misstänkt ut en 122.
Solon
Fast då det står att det är insidan av en 121/122 så kan man ju dra slutsattsen att bilden är ifrån ett annat tillfälla och att artikelförfattaren inte kunde avgöra vilken vagn det var/inte ville avslöja detta/trodde att det såg likadant ut i båda.
Skuggan
jag skulle gissa på att det är en 121a då iaf inte jag kan se någon skärm för backningskameran som borde sitta till vänster om föraren (en liten display altså)
afaik så borde den synas ur den vinkel som bilden är tagen ur (iaf en del av den)

nu är det iofs ett par år sedan jag var nere i en 122a, men det är vad jag mins...
Erik_G
Det finns som sagt en skärm för backningskamera i 122an, sen finns det väl, om jag inte minns fel, en liten display för navigationssystemet också. Alla 122or jag sett har helvita brandsläckningsflaskor..

Vad som finns på sidorna innan i artikeln bevisar uppenbarligen ingenting då det förekommer både 122or och 121or på bilderna. Jag tippar att 121an som löjtisen lär sig bandaggregat på är någon form av skruv-träningsvagn och gissar därmed att även den andra interiörbilden visandes lite meck på laddarplats är inifrån en 121a.

/E
Rickard N
QUOTE (dxl @ Nov 24 2004, 14:50 )
Fast om man går tillbaka till sidan innan så ser vagnen misstänkt ut en 122.

Fast bandaggregatsbilden är en 121a.
SERG. B
Ingen som har en bild på insidan i en 122?
J-Star
QUOTE (SERG. B @ Nov 25 2004, 16:00 )

När det var försvarsutställning i Lundagård för några år sedan fanns en 122:a på besök. Den fick vi dock inte gå ned i utan bara titta ned genom en lucka. Var liksom lite hemli' just då med tanke på de nya pryttlarna. Kanske är så fortfarande?

/J
Panzerfaust
QUOTE (SERG. B @ Nov 25 2004, 16:00 )

Det finns, mins dock inte vem det va som visade dom.
Nån av pansarnördarna TheSwede eller Erik_G :P
EDIT: Tror det va den sist nämnda.
strvkomp
Fotoförbud råder fortfarande i Strv 122. Dock så verkar det vara lite si och så med det.
Här finns det lite interiörbilder. Vill du ha fler bilder ur fler vinklar. Skicka PM.

Mvh Strvkomp pansar2.png

[Petighet]Erik. Det finns en interiörbild med bildtexten "2 st RA 180 upptar utrymmet bakom vagnschefen." Det finns 4st RA180 stationer samt plats för två förstärkare bakom VC. Dock brukar enbart L1 & L2 samtliga fyra stationer. Filipvagnarna kan eventuellt också de ha fyra Ra180 installerade.

Om du inte redan visste detta så har du lärt dig ngt nytt.blyg.gif Annars hoppar jag i skydd Malajn.gif [/Petighet]
Erik_G
Jo, det finns plats för fyra, men jag kan bara se två på bilden... :P
De två andra radioapparaterna sitter ju längre till höger i bild, eller rättare sagt till höger utanför bild. Man kan skymta dem på denna bilden som visar laddarplats.
Men det visste du väl redan? biggrin.gif

@ Jstar
Vad är det som är så hemligt med Strv 122 som gör att man inte får kika in i den? Det finns knappast något du skulle kunna avslöja med en enkel titt. Däremot tror jag det kan vara lite kinkigare med kodnycklar till Ra 180 eller möjligen datan i LSS, ingetdera fastnar på film eller ccd biggrin.gif

/E
strvkomp
Don't get me started om hur "hemligt" kannaldatan till RA180 är. :P

Edit: jag gillar chips och så stavas inte kanaldata.

Edit nr2: Erik, visste du att förutom två ra180 så finns det bakom VC-plats även plats för 1st signalpistol, 12st signalpatroner(tror det är 12), 1st telehjälm, VagnChefens godis, laddarens värmetröja, 1st AK5 hållare samt lite annat lull lull? :P
fredrik
QUOTE (Erik_G @ Nov 25 2004, 21:27 )
Vad är det som är så hemligt med Strv 122 som gör att man inte får kika in i den? Det finns knappast något du skulle kunna avslöja med en enkel titt.

När vi har haft besöksdagar så har vi alltid visat upp vagnarna, både insida och utsida så det är inte så hemligt längre

Ang. fotoförbud verkar det vara lite skitsamma eftersom jag har sett bilder på interiören på diverse hemsidor, som ägs av befäl, fast de gör ju lite som de vill ;)
J-Star
QUOTE (Erik_G @ Nov 25 2004, 21:27 )
@ Jstar
Vad är det som är så hemligt med Strv 122 som gör att man inte får kika in i den? Det finns knappast något du skulle kunna avslöja med en enkel titt. Däremot tror jag det kan vara lite kinkigare med kodnycklar till Ra 180 eller möjligen datan i LSS, ingetdera fastnar på film eller ccd biggrin.gif

Det som var hemligt då var (enligt majoren som förevisade) stridsledningssystemet... det där som tillåter informationsdelning mellan vagnarna.

/J
Erik_G
Möjligen om det är påslaget och visar kartor och annan info. Men avstängt så är det ju bara en bildskärm med lite knappar.

/E
SERG. B
Ja det var ju lite skillnad på en strv 121 och strv 122, lite mer hi-tech i den senare.

Vad är det som är så speciellt med ledningssystemet?
Erik_G
Det lär finnas folk här som är bättre skickade än mig att förklara vad LSS är då jag inte har några hands-on erfarenheter av det, men jag lutar mig tillbaka på mn datorspelarvana.

För att navigera en Strv 121 har du till din hjälp en karta och kompass (och GPS kanske?). För att hålla reda på dina kollegors position måste du se dem med blotta ögat eller via radio få deras position muntligen. Det samma gäller fiendens position. För att leda ditt förband måste du hela tiden tala i radion, medelst anteckningar och kladd på kartan hålla reda på hur slagfältet ser ut.

Vad LSS gör är att den håller reda på allt detta åt dig. Med vagnens inbyggda tröghetsnavigeringssystem och GPS vet VC vagnens position med hög noggrannhet. Du kan på den elektroniska kartan i realtid (ja, nästan iallafall) även se positionen på vagnarna i ditt förband. Från en LSS-utrustad vagn kan VC rita in positionen på fiendeförband och förbandschefen får upp denna på sin display och kan på sin LSS rita in framryckningsvägar mm. Med LSS kan man också leda in indirekt eld, rita in mineringar mm. Allt detta utan att ha sagt ett pip över radion (LSS har iochförsig sagt en hel del digitalt pip.. ) LSS gör att vagnscheferna och förbandsledningens omvärldsuppfattning, situational awareness, ökar, och den som har bäst SA är den som är kung över slagfältet. En tuff kanon är ju inte till någon nytta om den är på fel plats vid fel tillfälle...

Kort sagt, LSS är som en kartan i vilket krigsdatorspel som helst, fast mer avancerat biggrin.gif

/E

PS har ingen aning om huruvida Strv 121 har någon mer navigeringshjälp än ev GPS. Om den har någon form av tröghetsnavigeringssystem så får någon gärna bekräfta detta.
KD803
QUOTE (Erik_G @ Nov 27 2004, 20:16 )
Allt detta utan att ha sagt ett pip över radion (LSS har iochförsig sagt en hel del digitalt pip.. )

Här har man också den stora nackdelen. Har från säker källa att televapenkillarna på S1 inte har något som helst problem att lokalisera strv 122-förband som använder sitt ledningssystem.

Så även en motståndare kommer alltså att kunna ha full koll på var våra vagnar är...
106
Stämmer det att LSS använder Ra180 för kommunikationen mellan vagnarna?
Använder LSS någon sorts Dartformat eller är den ett helt eget system?
Tänker främst på om möjligheten finns för trupp med Ra180/Dart att skicka data till vagnarna som får det presenterat på skärmen.
Funderade även över möjligheten att koppla en GPS till Darten och få den att rapportera automatiskt, samt om man skulle kunna få PC-Dart att skicka relevant information till något program med kartbild, typ LSS i mottagarens (bärbara) dator.
Vikström
QUOTE (BJE @ Nov 27 2004, 20:39 )
Har från säker källa att televapenkillarna på S1 inte har något som helst problem att lokalisera strv 122-förband som använder sitt ledningssystem.

För att inte tala om hur enkelt dom kan falsksända på LSS-nätet.
Erik_G
Vad jag förstått så kan man ju begränsa mängden data som skicka, och att kunna skicka en kort databurst borde ju vara bättre än att tjôta en massa på radion. Alternativet är ju att köra med signalflaggor the soviet way biggrin.gif

/E
siros
men kan man inte modda 121 med lss systemet så att de också e med i leken
Skuggan
QUOTE (siros @ Nov 27 2004, 22:27 )

svar JA, den heter/benämns Strv 121 PT (PT = Prototyp)
är uppdaterad och har allt som Strv 122 har förutom tilläggspansaret...

blev förevisad den på RSÖ04 i Skåne...
P7 kör tydligen lite med den...
Vikström
QUOTE (Erik_G @ Nov 27 2004, 21:57 )
Vad jag förstått så kan man ju begränsa mängden data som skicka, och att kunna skicka en kort databurst borde ju vara bättre än att tjôta en massa på radion. Alternativet är ju att köra med signalflaggor the soviet way biggrin.gif

/E

Helt rätt, LSS är mångfaldigt bättre än att prata sig igenom striden. Men om man möter en kvalificerad motståndare så är signalflaggor nästan bättre än radio.
Mats
Rimligtvis så framrycker stridsvagnsförbandet till striden radiotyst, när väl striden är igång använder man LSS och tal för att leda striden. Då är LSS ett kraftfullt hjälpmedel.

Att de skulle gå att pejla in, jaja. Men det kan väll knappast bli så mycket lättare mot tal som det skulle bli en jäkla massa av utan LSS. Det blir ändå rätt uppenbart för fienden vart våra stridsvagnar är förr eller senare.

Att leda ett mekförband större än pluton i strid helt radiotyst torde vara svårt.
Skuggan
sedan kan man ju ge sig fan på att när första skottet smäller vet fienden vart man är iaf ;)
KD803
QUOTE (Skuggan @ Nov 27 2004, 23:03 )
sedan kan man ju ge sig fan på att när första skottet smäller vet fienden vart man är iaf ;)

Det är en viss skillnad mellan att veta att fienden är i närheten och att veta exakt var hans strv befinner sig.

Men jag håller med, att leda vilket förband som helst helt radiotyst är omöjligt. Jag ville bara peka på att LSS inte bara medför fördelar.
SERG. B
QUOTE (Skuggan @ Nov 27 2004, 22:44 )
QUOTE (siros @ Nov 27 2004, 22:27 )

svar JA, den heter/benämns Strv 121 PT (PT = Prototyp)
är uppdaterad och har allt som Strv 122 har förutom tilläggspansaret...

blev förevisad den på RSÖ04 i Skåne...
P7 kör tydligen lite med den...

ja men det lär ju inte bli någon uppgradering av strv 121 efter FB04, dessutom så har jag för mig att alla strv 121 skulle avvecklas.
Vikström
QUOTE (Mats @ Nov 27 2004, 22:58 )
Att de skulle gå att pejla in, jaja. Men det kan väll knappast bli så mycket lättare mot tal som det skulle bli en jäkla massa av utan LSS.

LSS öppnar för mer än pejling, om fi lyssnar och har rätt resurser så har han samma informationsunderlag som den egna stridsledningen. Börjar han dessutom falsksända i LSS så får man raskt ett formidabelt kaos.
siros
när är 121 tillverkad
siros
kan man inte forma 121 pansar lite spetsigare, det är ju inte bra skydd när tornet har raka väggar.
KD803
QUOTE (SERG. B @ Nov 27 2004, 23:10 )
ja men det lär ju inte bli någon uppgradering av strv 121 efter FB04, dessutom så har jag för mig att alla strv 121 skulle avvecklas.

Ja, strv 121 kommer att avvecklas. PT var ett "gammalt" projekt som slutfördes nyligen bara för att man inte skulle ha kastat alla pengar i sjön.

@siros

Våra strv 121, eller Leopard 2A4 som tyskarna kallade dem, är byggda på 80-talet. Leo 2 är utvecklad på 70-talet men har utvecklats sedan dess.

Mot dagens pilprojektiler spelar det ingen större roll om pansaret lutar eller inte. Även strv 122 har samma tornform under det kilformade tilläggspansaret som tydligen inte är särskilt tjockt.
APC-mannen
Hur mycket övar dagens 122-besättningar med karta på "gammaldags" vis? Eller förlitar man sig helt på LSS?
Leviathan
LSS är långt från felfri, så man övar lika mycket med vanlig karta som med lss, alla order förs ner på vanlig karta, finns tid kan man själv föra över det på LSS om inte KC hunnit göra ett underlag.
Fk Zak
Eftersom detta är en stridsvagns-tråd ställer jag min fråga här. Varför ser man alltid förarna (?) på Strv. iklädda bara "innerfodret" av hjälmen? Alltså utan skalet. Varför jag undrar är dels för att jag själv utbildades att aldrig någonsin ta bort skalet. Samt att det verkar som att på varje bild av en Strv.besättning är minst en av besättningen (jag har fått för mig att det är föraren) utan skal.

(Om nu någon vill påpeka att det inte heter skal utan blablabala, varsågod)

/Zakrisson FN1.gif
Sytare
QUOTE (fu. vikström @ Nov 28 2004, 01:01 )
QUOTE (Mats @ Nov 27 2004, 22:58 )
Att de skulle gå att pejla in, jaja. Men det kan väll knappast bli så mycket lättare mot tal som det skulle bli en jäkla massa av utan LSS.

LSS öppnar för mer än pejling, om fi lyssnar och har rätt resurser så har han samma informationsunderlag som den egna stridsledningen. Börjar han dessutom falsksända i LSS så får man raskt ett formidabelt kaos.

Har en del utbildning på SLB, vilket är bakåtkompatibelt med LSS och falsksändning är inget hot egentligen då traffiken via RA180 är krypterad.

Men om fi vill så kan han störa ut våra radios och då är vi kokta i bajs och hans bassar är då inte heller så nöjda om dom kör UK. Följaktligen så ska man inte överdriva telehotet då det är ett lite smått tveeggat svärd.

Dock så är pejlningshotet lite bekymmersamt då RA180 tydligen är lika svåra att upptäcka som en speed-pundare i en Tai Chi-klass...
strvkomp
QUOTE (Fk Zak @ Nov 29 2004, 18:45 )
Eftersom detta är en stridsvagns-tråd ställer jag min fråga här. Varför ser man alltid förarna (?) på Strv. iklädda bara "innerfodret" av hjälmen? Alltså utan skalet. Varför jag undrar är dels för att jag själv utbildades att aldrig någonsin ta bort skalet. Samt att det verkar som att på varje bild av en Strv.besättning är minst en av besättningen (jag har fått för mig att det är föraren) utan skal.

(Om nu någon vill påpeka att det inte heter skal utan blablabala, varsågod)

/Zakrisson FN1.gif

Skytt och förare har aldrig på kevlaret på sina telehjälmar. Anledningen är att skytt/förare aldrig har sina huvuden ute i det fria på ett slagfält. Skyddsfaktorn i vagnen anses vara tillräckligt adekvat.
Laddaren och VC däremot måste från time to time titta upp ur hålen. Laddaren kanske ska agera närskydd med yttersprutan och VC kanske ska personsamverka, tex.

För det andra tar det en väldans massa plats. Det är en markant skillnad att sitta med kvelar respektive utan på just skytt/förarplats.

//Strvkomp
Fk Zak
Mmm, det var väl lite så jag misstänkte. Men är det så ont om plats på de platserna? Fortfarande, vagnen kan ju kränga till osv. Om jag får göra en liten jämnförelse med 90:an så kunde det vissa sträckor skaka något fruktansvärt pga terrängen. Men iof framrycker vi ju inte alltid efter samma stråk/terrängparti motsv. Lite mera "offroad" kanske med 90:a. Min vagn lyckades ju hoppa ute på VKH (Boden). Bandspåren i snön visar att hela (HELA) vagnen lättat. Där var nog samtliga nöjda över kevlaret (som iof inte räddade förarens näsa). Tyckte själv hjälmen satt stadigare och bättre med skalet på. Iof sticker man ju praktiskt taget all tid som VC på en 90:a med skallen ute i det fria.

Ehh, sorry, märker att jag är ute och spårar här. Eventuellt att jag hör av mig via PM för flera Strv-frågor.

/Zakrisson FN1.gif
wigurt
på bilden
Löjtnant Hellgren lär sig mer om bandaggregat. är det en 121 ser man på lysena och att snökryssen sitter på frontpansaret samt att rrökkastarna inte sitter bakom något skydd och så sitter dom långt bak bla
på bilden
Förarplatsen i en stridsvagn 121/122.
är det en 122 för att laddar gallret är brunt, ingen presentations enhet för föraren, ingen backkamera ser inte ut att sitta någon gps heller i den
The Swede
QUOTE (wigurt @ Dec 11 2004, 23:05 )
på bilden
Löjtnant Hellgren lär sig mer om bandaggregat. är det en 121 ser man på lysena och att snökryssen sitter på frontpansaret samt att rrökkastarna inte sitter bakom något skydd och så sitter dom långt bak bla
på bilden
Förarplatsen i en stridsvagn 121/122.
är det en 122 för att laddar gallret är brunt, ingen presentations enhet för föraren, ingen backkamera ser inte ut att sitta någon gps heller i den

Nja, din första bild visar mycket riktigt en Strv 121 men det vill jag påstå att även den andra bilden gör?

The Swede pansar2.png
Erik_G
Japp, förarplatsen är definitivt i en strv 121.

Strv 122 har förutom backkameraskärmen (som möjligen hade kunna varit dold på denna bilden), en nav-display framme vid ratten, två st tryckmätare bakom ratten till höger samt en växellåda och gängad axel för öppning av luckan.

/E
siros
om man kollar lite bland strv så ser man att strv 122 inte är bland som sämsta, utan tvärtom, det är en bra och modern strv, men hur e det egentligen med strv 121, skulle 121 vinna en duell mot t ex t-72 som är en vanlig vagn hos öststater
Rickard N
QUOTE (siros @ Dec 12 2004, 15:35 )
om man kollar lite bland strv så ser man att strv 122 inte är bland som sämsta, utan tvärtom, det är en bra och modern strv, men hur e det egentligen med strv 121, skulle 121 vinna en duell mot t ex t-72 som är en vanlig vagn hos öststater

Kanonen har genomslag i t72 iaf (samma kanon som 122). Duellen beror på vem som hittar vem först och är först till skott. 121 har bättre eldledningsdator och bättre möjlighet för VC att leta mål. 121 har värmesikte, det vet jag inte om t72 har (minns inte vilka modifieringar de olika utvecklingarna av vagnen innebär och orkar inte leta upp min janes nu).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.