Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frågor ang HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
krp_swe
Har lite planer på att gå med i H-V .. har lite funderingar angående det..

Om man skriver på kontraktet ex 20h och sen efter ett halvår känner att man inte har tid med Hv kan man då hoppa av ..? eller är det nån form av "uppsägningstid"?

Vad gör man på intro helgen? är det allmän info på ak4a mm eller?

Får alla baskern eller är det nån typ av prov?
LUK
Ja, du kan gå ur när du vill.
Edit: Man kan även ta friår, om man vill vara ifrån HV ett tag men ändå inte gå ur. Efter året känner man efter om man vill fortsätta eller gå ur.

Man får sjukvårdsutbildning, prov på AK4, skjuta in sin AK4 och skyddsvaktsutbildning. Man får även "pårusta", dvs kvittera ut sin materiel.

Alla i HV får baskern, utan prov. Dock har inte alla orter fått in den än.
Mattan
Hur lång är introduktionen, är den över en helg eller hur går det till, hur mycket vapenutb. får man?
LUK
För mig var den över en helg. Jag åkte dit på fredag kväll, och kom hem på söndag eftermiddag.

Vapenutbildningen var ungefär samma som i lumpen, fast mycket mer komprimerad. Läsa i ett häfte om funktion, lyssna på ett befäl som förklarar handhavande och delar, skriva prov, skjuta in sig på vapnet. Man får även utbildning i patronlägeslås.

Edit: Om man söker lite kan man få svar på det mesta, t ex finns här en tråd med flera svar:

HV-frågor och svar
Karin
QUOTE (Mattan @ Nov 22 2004, 18:05 )
Hur lång är introduktionen, är den över en helg eller hur går det till, hur mycket vapenutb. får man?

Beror på vilken MD-grupp du tillhör. Vissa har intro över flera helger, i LGG är intron to kväll till söndag.
När jag gjorde intron (LGG) hade vi en dag ihop/isär, handhavande, skjutregler etc och ca 4 h på skjutbanan en annan. Dock skottställde vi inte vapnen utan började på 100m utan stöd och skottställningstavlor, så för vissa gick det ju inte vidare bra. Under dessa timmar gjordes också den praktiska delen av skyddsvaktsprovet.
Nifelhel
@Krp_swe
Nu ska jag vara en dryg surf*tta. Ämnar du enbart göra 20h och kanske tröttna efter ett halvår tja då tycker jag inte att du ska söka dig till hemvärnet överhuvudtaget. Vi är i behov av folk som gör mer timmar än så.
Nej det finns ingen uppsägningstid.

För att citera Casca fritt: För att det ska funka och bli något så måste det passera gränsen för fritidsintresse. HV.gif
Fk Satan
kan bara hålla med Nifelhel (hemska tanke) att inriktar man sig enbart på att göra 20h/år och kanske sluta efter ett halvår bör man ta sig en funderare...

Visst vissa år kanska man inte har möjlighet att göra mer än 20h, barn, giftemål, osv kan faktiskt kollidera med övningar... Dock tycker jag att målsättningen när man går med skall vara att göra 40h/år och att vara med på så många övningar som möjligt.

Så tycker jag.
Vorsteh
Ett tillägg... Enligt egen erfarenhet måste man vara MYCKET intresserad om man vill gå med i HV och FBU. En knapp månad efter att jag skickat intresseanmälan sökte jag upp MD-gruppen och frågade dem om min anmälan verkligen gått fram svaret blev "öhm, jo..., det är upp till kompaniet nu och jag ska påminna dem".
Vad gäller FBU i Dalarna svarar de ej på telefon (023-19925), jag har försökt flera gånger flera dagar under kontorstid. Föga förvånande har inte heller mitt epostmeddelande som jag skcikade för ca två veckor sedan besvarats. Tilläggas bör att jag skickade in min medlemsansökan för snart tre månader sedan och har inte hört ett knyst från dalaförbundet.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Vorsteh @ Nov 22 2004, 22:46 )
Ett tillägg... Enligt egen erfarenhet måste man vara MYCKET intresserad om man vill gå med i HV och FBU. En knapp månad efter att jag skickat intresseanmälan sökte jag upp MD-gruppen och frågade dem om min anmälan verkligen gått fram svaret blev "öhm, jo..., det är upp till kompaniet nu och jag ska påminna dem".
Vad gäller FBU i Dalarna svarar de ej på telefon (023-19925), jag har försökt flera gånger flera dagar under kontorstid. Föga förvånande har inte heller mitt epostmeddelande som jag skcikade för ca två veckor sedan besvarats. Tilläggas bör att jag skickade in min medlemsansökan för snart tre månader sedan och har inte hört ett knyst från dalaförbundet.

Eftersom HV och FBU är två olika engagemang (frivlligt med tjänstgöringsplikt resp helt frivilligt á la "välj-det-som-låter-roligt-och-öva-när-du-vill") tycker jag att jämförelsen över hur svårt det är att gå med haltar en aning. biggrin.gif

Ang HV: Fick du intresseanmälan av någon eller hittade du en och skickade in den på eget bevåg? Troligen så hamnar alla intresseanmälningar i en hög hos din MD-grp och delas sedan ut till bataljonens kompanier för vidare bearbetning (de ringer upp dig och intervjuar). Hänger mycket på hur engagerade cheferna är. Efteråt ska även en del myndigheter ta ställning till om du är lämplig eller ej och detta kan ta tid. Kan ta allt från några månader till över ett år innan du blivit klar och gått introutb. Tappa inte hoppet!

Ang FBU: Du har säkert någon bekant som är med i FBU Dalarna så försök via den personen få tag i föreningsordföranden och fråga vad som händer alternativt ring/maila CFB.

@krp_swe
Som Nifelhel och Fk Satan säger: Har du tveksamheter redan innan du går med om att klara 20h/år så ta en till funderare på om HV är något för dig...
Som LUK sa: "HV-Frågor och svar"

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Fk Satan

Kan bara hålla med om att informationsspridningen inom dessa två organisationer inte är den allra bästa...

När det gäller att gå med i hemvärnet så får du räkna med minst 4månader innan du får en kallelse till intro utb. Det tar tid, och det är lite information under tiden, tyvärr.

Men ta lärdom av dessa misstag, och när du kommer med och blir C, ansvarig osv försök att undvika att göra de fel som du själv blev utsatt för.

Kanske tid att skapa en tråd om effektiv informationsspridning inom frivilligornganisationerna?
FkN
När jag gick med så tog det 7 månader från påskrift till introkurs.

Dock så har min kompch tagit fasta på att det ska gå snabbt när nya kommer in, annars finns risken att intresset försvinner.

Administration från md-grp och soc/polisen brukar ta en månad, sen anmäls den nya soldaten till närmaste introkurs.

Kan ju nämnas att man får vara med på övningar så fort man är "godkänd", men bara använda vapensystem man är utbildad på.
Rickard N
Hmm, kan ju bekräfta det där...
En omgång papper bortsupna på vägen dessutom, har inte hört mycket på sistone, jaja, det ger sig nog
krp_swe
Givetvis har jag planer på att lägga så mkt tid som möjligt ..men man vet aldrig vad som kan inträffa.. så därför ville jag bara höra mig för lite.. tack så mkt för svaren..
dxl
Kan ju tillägga att ju mer tid man gör och ju mer man engagerar sig ju roligare blir det i slutändan.
(om man inte har en jädra otur med sina chefer)
Predikant Larsson
När jag var på baskravet senast så var det en del hemvärnsmän där som inte hade varit på en övning på fyra år. En del hade kängor som hade möglat. Ungefär 30-40% hade stridssele istf stridsbälte. Med andra ord så blir man icke utsparkad direkt om man skulle slarva med övningstiden.
Lt P
QUOTE (Predikant Larsson @ Nov 23 2004, 18:49 )
När jag var på baskravet senast så var det en del hemvärnsmän där som inte hade varit på en övning på fyra år. En del hade kängor som hade möglat. Ungefär 30-40% hade stridssele istf stridsbälte. Med andra ord så blir man icke utsparkad direkt om man skulle slarva med övningstiden.

Var du på förra baskravet på S1 i början av november då? Det med de kassa instruktörerna och hemvärnsfänriksinstruktören som kallade skyddsmasken gasmask konsekvent?
Fk Satan
QUOTE (Predikant Larsson @ Nov 23 2004, 19:49 )

Allt beror på vilket kompani du tillhör...

Det kompaniet jag tillhörde senaste körde stenhårt med principen: 0h ett år => lämna in bössan. inte uppfyllt kontrakt år2 => avrustning.

så där kunde man slarva max 2år... sedan var det tack och adjö. lämnade man inte in vapnet frivilligt år 1 kom polisen och hämtade bössan...
Predikant Larsson
QUOTE (Lt P @ Nov 23 2004, 20:00 )
QUOTE (Predikant Larsson @ Nov 23 2004, 18:49 )
När jag var på baskravet senast så var det en del hemvärnsmän där som inte hade varit på en övning på fyra år. En del hade kängor som hade möglat. Ungefär 30-40% hade stridssele istf stridsbälte.  Med andra ord så blir man icke utsparkad direkt om man skulle slarva med övningstiden.

Var du på förra baskravet på S1 i början av november då? Det med de kassa instruktörerna och hemvärnsfänriksinstruktören som kallade skyddsmasken gasmask konsekvent?

Nja, jag var på baskravet som var den tjugonde november - alldeles nyss alltså.
FkN
Kanske OT men men...

Vad ingick i erat "baskrav"?

Vi fick skriva SäkI provet Ak-4, göra isär/ihop, samt skytte. Kravet på var 3 träff på 5 patroner, precisiontavlan på 200m.

Om man inte fixar det så ska man nog ta sig en funderare biggrin.gif
Predikant Larsson
"Vad som ingick".... tja.

Förutom soldatens standardsysselsättning nr 1, dvs. "på stället vänta", så fick vi oss först en kortare förevisning av vad som är fram och bak på en AK4 plus hur handgreppen går till. Därefter var det meningen att vi skulle tillämpa denna kunskap, vilket dock komplicerades något av bristen på skjutledare. Lösningen blev 2 serier om 5 skott mot måltavla, därefter avmarsch mot vapenvårdslokal.

Sjukvårdsdelen utgick p.g.a. att sjukvårdsbefälet aldrig dök upp på platsen.

Efter vapenvård och varmkorv med kaffe hölls en liten föreläsning på ämnet "nya skyddsmasken" (kanske mest för dem som inte redan fått ut den) vartefter det hela avslutades.

Allt detta tog uppskattningsvis fyra timmar.
FkN
Mindre bra med andra ord. Hoppas det funkar bättre på ditt kompani.
Fk Satan
baskraven påminner lite om de som Fk Nordin har, dock inte ngt skriftligt prov. Utan enbart grundläggande skytte på skjutbana+vaktprovet samt repition av grundläggande säkerhetsregler. är lite kortfattat kring vårt baskrav.

Personligen tycker jag att detta skall det vara central styrning på vad som gäller så att det är lika över hela landet!
Skuggan
fan, min intro utb var en hel helg, 1 dag var bla på skjutbana..
sedan hade vi täthetsprov bla...
och en hel del annan info...

sedan hade en helg skyddsvaktsutb på det (i mitt fall ca 5 månader senare dock)

och iaf skyddsvaktsutb var långt bättre än den jag hade i lumpen.. (hade en fd MP officer som befäl bla)

tycker det borde vara så i hela landet...
fast kanske lite kortare tid mellan de båda delarna..

fy fan, göra samma sak på ca 4h kan inte bli annat än skit, jag gjorde det på 46h totalt... (2 23h övningar, dvs 2 helger) ;)
Fk Satan
QUOTE (Skuggan @ Nov 24 2004, 23:36 )
fan, min intro utb var en hel helg, 1 dag var bla på skjutbana..
sedan hade vi täthetsprov bla...
och en hel del annan info...

sedan hade en helg skyddsvaktsutb på det (i mitt fall ca 5 månader senare dock)

och iaf skyddsvaktsutb var långt bättre än den jag hade i lumpen.. (hade en fd MP officer som befäl bla)

tycker det borde vara så i hela landet...
fast kanske lite kortare tid mellan de båda delarna..

fy fan, göra samma sak på ca 4h kan inte bli annat än skit, jag gjorde det på 46h totalt... (2 23h övningar, dvs 2 helger) ;)

@skuggan

kan inte mer än hålla med dig. dock så blir det lite svårt att trycka in allt detta varje år. Men tanken är god.

När det gäller 4h varianten så anser jag att det är vapenhanteringen som är det viktiga. Ladda/Patron ur lite allmänt fippel med bössan + lite grundläggande skjutning. så mkt mer går inte att trycka in på 4h. Dock så anser jag att baskravet SKALL genomföras av alla!

när det gäller krav så anser jag vidare att detta ovan är ett grundläggande krav som alla skall göra. vidare bör det finnas befattningskrav oxå. Inga extrema krav utan basic som visar att man är relativt med i matchen. Men det skall jag inte orda om i denna tråd, vill ngn läsa vad jag anser så finns det en sökfunktion.
FkN
Skuggan: Nu pratar vi om två olika saker; Baskrav är vad varje hv-sold måste genomföra varje år för att ha vapnet i hemma. Introutb måste man genomföra om man överhuvudtaget ska vara med i Hv.
Skuggan
QUOTE (Fk Nordin @ Nov 25 2004, 00:01 )
Skuggan: Nu pratar vi om två olika saker; Baskrav är vad varje hv-sold måste genomföra varje år för att ha vapnet i hemma. Introutb måste man genomföra om man överhuvudtaget ska vara med i Hv.

ja, medveten om det, och det var intro jag syftade på..

Baskrav är ju mest en kontroll att man kan grejjerna..
iaf är det så jag förstått det..

våran baskravsövn var 6h tror jag. skjutning, vapenhantering, sjukvård..
tror vi hade nåt med skyddsmasken också, men det var inget avancerat, typ ta på den bara..
Axial

Eftersom jag sitter i styrelsen för Dalarnas FBU får jag väl ta åt mig lite grann här.

Vad gäller telefonkontakt med förbundet så är det tyvärr så att vi alla är frivilliga och inte har tid och möjlighet att bemanna kansliet på regelbundna tider.

Om du skickat din medlemsansökan direkt till förbundet så fungerar det så att förbundet skickar vidare din ansökan till den förening som ligger geografiskt närmast dig (om inte haft uttyckliga önskemål om annat) och det kan vara så att det är föreningen som inte har hört av sig till dig. Vi är nämligen ganska restriktiva med att ha medlemmar anslutna direkt till förbundet eftersom det dels innebär extra administration och dels får sådana medlemmar ingen representation vid förbundets årsstämma eftersom det är föreningarna som har rösträtt där och inte enskilda medlemmar.

Varför du inte fått svar på din epost har jag ingen aning om. Det har iallafall inte hamnat i min mailkorg.

Om du fortfarande känner att du vill vara medlem i någon förening inom Dalarnas FBU ber jag dig skicka mig ett PM till mig där du lämnar namn och telefon/epost/annat så lovar jag att snarast ta personlig kontakt med dig och göra vad jag kan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.