Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flyga HKP nedsläckt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Team Member
Då jag inte känner någon som jobbar/har gjort lumpen i flygvapnet så måste det här vara bästa platsen att fråga på.
Då jag vid ett flertal tillfällen denna höst hört men inte sett(skymtat) helikoptrar som lågflyger/passerar över bostadsområdet där jag bor så undrar jag om man får flyga helt "svart" i fredstid?
Och om man ska flyga nedsläckt(vid övning motsv)måste avlysa en del av flygrummet på samma sätt som man gör när körning med bildförstärkare genomförs?

Och JA, jag misstänker stark att det var militära helikoptrar som var ute och flög.
Tacksam för svar salute.gif
BJK
Mycket möjligt att det användes NVG, och NVG-anpassad yttre belysning, då det flögs.
larsev
QUOTE (Team Member @ Nov 21 2004, 16:05 )
Då jag inte känner någon som jobbar/har gjort lumpen i flygvapnet  så måste det här vara bästa platsen att fråga på.
Då jag vid ett flertal tillfällen denna höst hört men inte sett(skymtat) helikoptrar som lågflyger/passerar över bostadsområdet där jag bor så undrar jag om man får flyga helt "svart" i fredstid?
Och om man ska flyga nedsläckt(vid övning motsv)måste avlysa en del av flygrummet på samma sätt som man gör när körning med bildförstärkare genomförs?

Och JA, jag misstänker stark att det var militära helikoptrar som var ute och flög.
Tacksam för svar  salute.gif

Luftrummet lär ha varit antingen avlyst eller kontrollerad.
Fredriksson
Eller så var det bara en säkring som hade gått... ;) Kan hända den bästa!
KD803
QUOTE (BJK @ Nov 21 2004, 18:35 )
Mycket möjligt att det användes NVG, och NVG-anpassad yttre belysning, då det flögs.

Fast det hjälper ju inte de eventuella civila flygplan i samma luftrum som inte har NVG... Det troligaste är väl att man får avlysa luftrummet vid sådana övningar, precis som när man övar med telestörning.
lowandslow
Försvarsmaktens helikoptrar som flyger NVG får flyga i helt nersläckt läge när vi flyger låg- och terrängflygning under 50 meter. Då använder vi IR- belysning för att vi ska kunna se varandra i våra gogglar. Över 50 meter måste vi tända upp vår synliga belysning för att övrig trafik ska kunna se oss.

Syftet med att släcka ner det synliga ljuset är dels rent taktiskt, att inte synas för blotta ögat, och dels för att gogglarna inte ska bländas av det starka ljuset från positions- och antikollisionsljus.

Vi behöver alltså INTE avlysa luftrum för att flyga nersläckt.

EDIT:grisfingrar
larsev
QUOTE (lowandslow @ Nov 23 2004, 12:37 )
Försvarsmaktens helikoptrar som flyger NVG får flyga i helt nersläckt läge när vi flyger låg- och terrängflygning under 50 meter. Då använder vi IR- belysning för att vi ska kunna se varandra i våra gogglar. Över 50 meter måste vi tända upp vår synliga belysning för att övrig trafik ska kunna se oss.

Syftet med att släcka ner det synliga ljuset är dels rent taktiskt, att inte synas för blotta ögat, och dels för att gogglarna inte ska bländas av det starka ljuset från positions- och antikollisionsljus.

Fråga: Vilka regler flyger ni efter då?
VFR eller IFR?
KD803
@lowandslow

Ska man tolka det som att civilflyg inte får flyga lägre än 50 m? Annars får jag det inte att gå ihop.
BJK
Min höjd för civilt flyg är 500 fot (150m) över obebyggt område och 1000 fot (300m) över bebyggt, undantaget start och landning givetvis.
BJK
QUOTE (larsev @ Nov 23 2004, 14:47 )

VFR eller IFR?

VFR skulle jag säga, något annat är nog inte praktiskt möjligt.
Gerle
Det haller jag med dig om, BJK, vad min asikt nu kan vara vard!
Danne
QUOTE (BJK @ Nov 23 2004, 15:25 )

VFR eller IFR?

Då sverige inte har TFR ( terräng följande radar, inte att blanda ihop med VFR) på sina maskiner så är det förhoppningsvis VFR. Mörkerflygning med TFR i en helikopter är även reklam för Vomera AB, så går det är det en betydligt smidigare med en organisk spakdragare(ytbärgare undantagna).
larsev
QUOTE (BJK @ Nov 23 2004, 15:25 )

VFR eller IFR?

OK! ==> Flygledningen inte vet var de har er då ni med all säkerhet flyger under radarloberna. wub.gif
Vet inte om det är så lyckat. blyg.gif
BJK
Flygning i okontrollerad luft förekommer jämt, både mil och civ trafik, se och synas är det normala. Däremot så har det av hävd ställts högre krav på se från militärt håll efter dessa oftast går fortare och handskas av mer utbildad personal än den "normala pappstrutschauffören från den lokala flygklubben".
Team Member
Så om jag har förståt saken rätt så är det egentligen inget ovanligt med "svart" flygning?
Vilket betyder att det lika väl kunde ha varit privatägt flyg som var ute och snurrade.
7.gif
lowandslow
Det stämmer det ni säger, vi flyger enligt VFR. När vi släcker ner gör vi det endast i okontrollerad luft. I kontrollerad luft och vid flyghöjd över 50meter flyger vi fullt upptända för att synas.

Jag måste dock understryka att när vi flyger terrängflygning är vi absolut inget hinder för det civila flyget. Dels för att dom flyger på lägst 150 meter och gärna högre när det är mörkt ute. Terrängflygning innebär att dolt förflytta sig med reducerad hastighet längs vägar, myrstråk, kalhyggen, sjöar, fält och under kraftledningar. Självklart håller vi oss borta från flygfält som används för mörkerflygning.

Det är även sant att vi mestadels inte är synliga på radar för flygtrafikledningen, men det är inget problem av samma anledning som ovan. Det är samma sak på dagarna då vi oxå flyger låg- och terrängflygning. Men rent uppföljningsmässigt orienterar vi dem efterhand via radio var vi befinner oss.

Fråga på...
lowandslow
QUOTE (Team Member @ Nov 23 2004, 16:36 )
Så om jag har förståt saken rätt så är det egentligen inget ovanligt med "svart" flygning?
Vilket betyder att det lika väl kunde ha varit privatägt flyg som var ute och snurrade.
7.gif

Njae... NVG flygning civilt utförs endast av Ambulanshelikopter och Polisflyget vad jag vet och dom flyger på högre höjder än vad vi gör och mig veterligt så flyger dom fullt upptända (gissning).

Någon "Sigurd Elak" cessnapilot är det i alla fall inte tal om...
achilleos
NVG?! HA! Riktiga piloter har redan landat och sitter på mässen och dricker kaffe med avec när mörkret faller. biggrin.gif
larsev
QUOTE (BJK @ Nov 23 2004, 15:48 )
Flygning i okontrollerad luft förekommer jämt, både mil och civ trafik, se och synas är det normala. Däremot så har det av hävd ställts högre krav på se från militärt håll efter dessa oftast går fortare och handskas av mer utbildad personal än den "normala pappstrutschauffören från den lokala flygklubben".

Om jag inte är helt ute och cyklar skall luftfarkost som har transponder installerat squawka 7000 om de inte har fått någon annan transponderkod av flygledningen.
Detta gäller även vid VFR flygning och flygning inom okontrollerad luft.
Detta för att TCAS skall fungera som avsett för de luftfarkoster som har detta system installerat.

<EDIT> stavning
BJK
QUOTE (achilleos @ Nov 24 2004, 13:07 )
NVG?! HA! Riktiga piloter har redan landat och sitter på mässen och dricker kaffe med avec när mörkret faller. biggrin.gif

Kaffe?? På mässen..............??! surprise.gif
BJK
QUOTE (larsev @ Nov 24 2004, 14:17 )

Om jag inte är helt ute och cyklar skall luftfarkost som har transponder installerat squawka 7000 om de inte har fått någon annan transponderkod av flygledningen.
Detta för att TCAS skall fungera som avsett för de luftfarkoster som har detta system installerat.

<EDIT> stavning

Rätt! Dock är farkoster utrustade med TCAS väldigt sporadiskt förekommande i okontrollerad luft och på ovan nämnda höjder.
achilleos
QUOTE (BJK @ Nov 24 2004, 13:38 )

Kaffe ja, och kanske ett glas mjölk. Du kan väl reglerna avseende alkohol om man skall flyga igen dagen efter?
lowandslow
QUOTE (achilleos @ Nov 24 2004, 13:07 )
NVG?! HA! Riktiga piloter har redan landat och sitter på mässen och dricker kaffe med avec när mörkret faller.  biggrin.gif

pfft... jag har nog sett att du dreglar av avund när du tittar på mitt coola NVG-märke jag har på armen... banan_rock.gif
BJK
QUOTE (achilleos @ Nov 24 2004, 15:23 )
QUOTE (BJK @ Nov 24 2004, 13:38 )

Kaffe ja, och kanske ett glas mjölk. Du kan väl reglerna avseende alkohol om man skall flyga igen dagen efter?

24/8 förvisso, men man kan ju alltid åka med som pax the day after! B)
achilleos
QUOTE (lowandslow @ Nov 24 2004, 14:59 )
pfft... jag har nog sett att du dreglar av avund när du tittar på mitt coola NVG-märke jag har på armen... banan_rock.gif

Det är dina vackra, manliga, överarmar jag suktar efter... wub.gif
106

<EDIT> stavning

Transponder är inget krav, det går till och med att flyga i kontrollerad luft utan transponder, men trafikledarna tycker inte om det och skickar ofta ner dem under TMA:t (motsv.). Segelflygplan saknar oftast transponder och syns dåligt på radar, men eftersom de blockar luft får de ändå flyga i kontrollerat luftrum på klubbfrekvensen (inom de sektorer de blockat).
På tal om synas på radar så syns ingenting på t ex Arlandas radar om de (Stockholm kontroll) inte har transponder påslagen, om de därmot väljer att koppla in brommaradarn får de råradarbild.

Inte ens flygradio är något krav om man håller sig utanför kontrollerad luft, vissa flygplan/farkoster saknar nästan elsystem och har endast ett fåtal instrument men kan ändå helt lagligt flyga över nästan hela sveriges yta.

Förövrigt pågår försök med någon sorts kombinerat radio/transponder/GPS.

Är de övningområden som används som lågflygningsområden (tänker främst på spetsigt flyg) även restriktionsområden? Vilka regler angånde lägsta höjd gäller för FFK?
Maverick
QUOTE (106 @ Nov 27 2004, 00:00 )
[
Är de övningområden som används som lågflygningsområden (tänker främst på spetsigt flyg) även restriktionsområden? Vilka regler angånde lägsta höjd gäller för FFK?

KAn inte svara exakt för vad som gäller idag men 1990-91 var i princip hela smålands inland lågflyginingsområde mellan 1 sept och (tror jag) 1 april.

Det flögs mycket lågt på den divisonen jag hade "kontakt" med. Det var inte restriktionsområde.

Tyvärr har de militära flygkartor jag ahde från den tiden slängts (hade en samsbo som inte insåg det vackra i dem) smile.gif

[OT VARNING] Var på väg mellan Växjö och Halmstad utmed 25:an en vacker våedag... Ser då först skuggorna av 2 SK60 komma innan det rasslar till i trädtoppshöjd. Det var 2 kärror som flög taktiskt på lägsta i "hög" fart. Omöjligt att bedöma deras höjd men det var vackert............
Har också stått i ett LS torn under en övning då försvaret hade gott om pengar. Massor av flyg i luften... PLÖTSLIGT "smäller" det til ÖVER mig när jag tittar upp ser jag en J35F komma RÄTT över tornet på lägsta... (ca 50-60 meter). De som tog emot rapporten vart LITE irriterade att de inte fick någon rapport om att man hade sett dem kl 4 eller liknande utan direkt fick en nära rapport unsure.gif lite svårt att förklara att man ser inte plan så långt bort när de kommer rakt emot en på lägsta :P [OT Slut]
achilleos
Inga restriktionsområden finns för lågflygning. R-områden är i 9 fall av 10 skjutfält. Det som kan förekomma är att man skickar ut NOTAM om det skall flygas mycket i ett område där man normalt sett inte brukar hålla till, under t.ex. en övning.
106
QUOTE (Maverick @ Nov 27 2004, 12:59 )
QUOTE (106 @ Nov 27 2004, 00:00 )
[

KAn inte svara exakt för vad som gäller idag men 1990-91 var i princip hela smålands inland lågflyginingsområde mellan 1 sept och (tror jag) 1 april.

Vill minnas att F5 hade sina övningsområden i Småland, så övningsområdena borde varit kvar åtminstone till -97. Jag vet inte hur det är nu men Ucknadalen (stavning?) i södra Östergötland är ett lågflygningsområde som även finns med i simulatorer (MMT mfl), då med högre upplösning än annars.
achilleos
Det är viktigt att i detta sammanhang inte blanda ihop övningssektorer och restriktionsområden.
Nemo
Hur duktiga på mörkerflygning är vi egentligen i Sverige?
Under Joint Winter 04 flög vi helt nedsläckt och taktiskt med norrmännen. Vi fick då förklarat för oss att de var de endai norden som hade utbildning på att flyga på detta sättet. Menade de att det endast var de som fick flyga på detta sättet I JUST DEN MILJÖN, alltså högalpin (vi var ju några mil norr om Narvik), eller vad menades?
Kan tillägga att finnarna inte var i närheten av att flyga taktiskt under hela JW04 och de menade på att det var just på grund av att de inte hade någon erfarenhet av den här typen av miljö.
Skulle vara mycket intressant att höra vad ni flygförare har att säga om detta.
larsev
QUOTE (106 @ Nov 27 2004, 01:00 )

<EDIT> stavning

Transponder är inget krav, det går till och med att flyga i kontrollerad luft utan transponder, men trafikledarna tycker inte om det och skickar ofta ner dem under TMA:t (motsv.). Segelflygplan saknar oftast transponder och syns dåligt på radar, men eftersom de blockar luft får de ändå flyga i kontrollerat luftrum på klubbfrekvensen (inom de sektorer de blockat).
På tal om synas på radar så syns ingenting på t ex Arlandas radar om de (Stockholm kontroll) inte har transponder påslagen, om de därmot väljer att koppla in brommaradarn får de råradarbild.

Inte ens flygradio är något krav om man håller sig utanför kontrollerad luft, vissa flygplan/farkoster saknar nästan elsystem och har endast ett fåtal instrument men kan ändå helt lagligt flyga över nästan hela sveriges yta.

Förövrigt pågår försök med någon sorts kombinerat radio/transponder/GPS.

Lägsta flyghöjd för FFK är 50m AGL biggrin.gif .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.