Help - Search - Members - Calendar
Full Version: M1A1/A2 laddmekanism?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
strvkomp
Såg precis några klipp från Falluja där Amerikanska M1A2 MBT fired away.
Min fråga är hur laddmekanismen fungerar i dessa stridsvagnar. Efter skotten hade avfyrats så låg eldröret kvar i till synses samma elevation. I en strv 122 går ju kanonen per automatik ner i laddläge när bumpan har avfyrats. Detta för att laddaren snabbt och bekvämt ska kunna ladda om.

De interiörbilder jag sett på M1or så är det uppbyggt på ungefär samma sätt som i 122an. Så, jag antog att laddmekanismen var den samma, men tydligen inte. Att ladda i noll elevation är ett projekt, så hur förhåller det sig?
Så laddas M1 med kanonen i den elevation skytten bestämmer, var laddautomatiken urkopplad, eller vad? 7.gif

Mvh Strvkomp pansar2.png
Erik_G
Hmm.. det får jag nog nästan ta reda på..

På 122an kan man ju ställa in laddläget, nicht wahr? Kanske man kan göra detsamma på M1an och laddaren i detta fallet föredrog ett högt läge, eller så har man snålat in på den funktionen på M1an..

/E
strvkomp
Laddaren kopplar på/av laddautomatiken med en spak. Den sitter ungefär vid rekyllängdmätaren. Dock så ska den aldrig vara urkopplad, utom vid speciella omständigheter. Varav jag inte kan komma på en enda. Det verkar som spaken finns mest, bara för att.

Laddaren kan justera sitt laddläge med ett reglage på laddarens kontrollpanel. Detta för att smaken är som baken ocah alla gillar olika höjder. Själv ville jag ha så hög elevation som möjligt då man helt enkelt får mer plats.
strvkomp
QUOTE (Erik_G @ Nov 20 2004, 16:19 )
...och laddaren i detta fallet föredrog ett högt läge....

Nej jag tror inte det. Nu är jag inte tusen. Men, jag tror att det är omöjligt eller i bästa fall kanonsvårt(humor) att ladda i noll elevation. Detta gäller för strv 122 men iom att M1 har så snarlik interiör så antar jag att samma gäller även där.
fredrik
QUOTE (strvkomp @ Nov 20 2004, 16:23 )
Laddaren kopplar på/av laddautomatiken med en spak. Den sitter ungefär vid rekyllängdmätaren. Dock så ska den aldrig vara urkopplad, utom vid speciella omständigheter. Varav jag inte kan komma på en enda. Det verkar som spaken finns mest, bara för att.

Nu är jag lite virrig i bollen, men om du snackar om STRV122 så pratar du om manöverpallen, tror den heter det, men brukar hålla min borta från grottmongotshåla ;)

Men om det är som jag tror är det för att man ska kunna hindra bakplanet från att trilla ut, det är till för att man inte vill öppna upp kilen när man åker runt i kontaminerad miljö.
strvkomp
Nu är jag lite virrig i bollen, men om du snackar om STRV122 så pratar du om manöverpallen, tror den heter det, men brukar hålla min borta från grottmongotshåla ;)

Mycket riktigt heter det manöverpall. Och du brukar alltså hålla din manöverpall borta från laddarhålet??? blink.gif
Vem är det som är mongo egentligen?

Men om det är som jag tror är det för att man ska kunna hindra bakplanet från att trilla ut, det är till för att man inte vill öppna upp kilen när man åker runt i kontaminerad miljö

Så var det ja. Konsekvensen av att ha manöverpallen i detta läge är att kanonen inte går ner i laddläge och inte spottar ut hylsbottnen.
Och vad är er grej med att kalla det för bakplan? Hylsbotten ska det vara! ;)

MVh Strvkomp pansar2.png
Rickard N
De filmer jag sett på laddning av M1 så har de lite annorlunda laddförfarande, de skickar ut bumpan mer rakt bakom kanonen än vad vi gör i leo-vagnar, sen snurrar de bumpan ett halvt varv istället för att "vrida in" den i röret.
Tillräckligt otydligt?
fredrik
strvkomp: Sa ju att jag var lite virrig ;)

Under hela min tid har det hetat bakplan, är du gammal pansarsoldat?
Rickard N
i strvkomps presentation står det strv122 Pbat I19, så det är väl en rimlig gissning att han är ;)
Dock vill jag också minnas att de kallades bakplan.
(vi hade iofs officerer som kallade stridsvagnar för getter också....)
The Swede
I Ibok Strv 122 står det hylsbotten vilket därmed torde vara den korrekta benämningen.

The Swede pansar2.png
strvkomp
QUOTE (Rickard N @ Nov 20 2004, 20:51 )
De filmer jag sett på laddning av M1 så har de lite annorlunda laddförfarande, de skickar ut bumpan mer rakt bakom kanonen än vad vi gör i leo-vagnar, sen snurrar de bumpan ett halvt varv istället för att "vrida in" den i röret.
Tillräckligt otydligt?

Hmmm... Ja, jag fattar noll. blink.gif

biggrin.gif
Rickard N
Hmm, skall försöka göra det tydligare på något sätt.
I Leopard2 i Sverige så tar ju laddaren tag i bumpan med höger hand på hylsbotten (efter att ha dragit ut den med båda händerna lite kanske), stödjer med vänster hand på hylsan sen vrider laddaren hylsan mot eldröret så att spetsen hamnar först i röret medan laddaren fortfarande har höger hand på hylsbotten.

I M1XX så drar laddaren ut bumpan nästan rakt bakom kanonen med spetsen från kanonen, sedan snurrar laddaren bumpan så att spetsen hamnar i kanonens riktning och skjuter in bumpan i röret. "Snurrningen" görs med spetsen uppåt.

tydligare? det är skitsvårt att beskriva
Erik_G
Har fått svar på frågan om laddläge från en som arbetar med M1-vagnarna.

No, it does not have a setting for reloading.  it will remain at whatever elevation that the cannon/sight is trained/layed on. 

och anledningen är:

The M1 series retains some of the ose Cold War characteristics to defeat all of those massed Soviet tank attacks...  It does take a stout loader to feed the gun when it is at -4 to -10 degrees of elevation but the bad guy does not know if you are loading or not by having your gun elevate.

Så, då var den frågan besvarad..

smile.gif

/E
strvkomp
Rickard N:
Menar du att de håller bumpan vertikalt för att sedan vinkla den till det läge kilen befinner sig i och sen peta in den? Verkar krångligt och en tidstjuv...

Erig G:
Tack för det. Frågan är nu torde vara vad som är bäst? Jag håller nog på Leopardens sätt. Även om eventuell fi ser att man är i laddläge så torde det ju inte ta så lång tid att fippla med vad man nu gör i laddläget. Plus att laddares jobb blir betydligt lättare i alla avseenden.

Strvkomp pansar2.png

EDIT: När vi ändå är inne på M1. Lade märke till att innerkspns mynnigsrör satt på höger sida om eldröret på M1. Innebär det att skytten har hand om innern med allt vad det innebär eller jobbar laddaren i väldigt konstig arbetsställning?
The Swede
@strvkomp.

Laddaren tar bumpan med bakdelen först, roterar den 180 grader (uppåt, framåt) och för sedan in den i patronläget.

The Swede pansar2.png
strvkomp
ahhh... Nu förstår jag. Vad är det för laddprocedurer och laddtider med detta förfarande?

Sätter för övrigt på mig dumstruten och ställer mig i ett hörn... bong.gif
Rickard N
Laddprocedur?
Laddtiderna ligger runt 4 sekunder för en drillad laddare vad jag förstått från utländska pansarknektar,
strvkomp
Glöm det där med laddprocedur. Det var jag som svammla...
Vad jag däremot undrar är om de får ha en bumpa i handen och/eller ammodörren öppen innan skott?

Ingen som vet ngt om innerkspn? Jag har inte hittat någon info om just detta på the world wide web. Dock så finns det bra info om M1XX här, här och här.

//Strvkomp pansar2.png
KD803
QUOTE (strvkomp @ Nov 25 2004, 19:49 )
Vad jag däremot undrar är om de får ha en bumpa i handen och/eller ammodörren öppen innan skott?

Precis som på Leo2 så gäller för M1 att enda tillfället när dörrarna till amlagring ska vara öppen är precis när man tar ut en bumpa för att ladda. Bortsett från när man fyller på am då...
strvkomp
De här skräckhistorierna man har hört om vagnar som exploderar just eftersom de antingen har en bumpa i handen eller amdörren öppen vid skott, ligger det ngn sanning bakom dem? jag kan mycket väl tänka mig att det är sant, speciellt eftersom jag själv sett gnistor komma flygandes ur bakstycket.

//Strvkomp pansar2.png
KD803
QUOTE (strvkomp @ Nov 26 2004, 00:42 )
De här skräckhistorierna man har hört om vagnar som exploderar just eftersom de antingen har en bumpa i handen eller amdörren öppen vid skott, ligger det ngn sanning bakom dem?

Har aldrig hört eller läst om någon sådan incident. Risken är väl snarare att hylsan skadas om man har den framme i onödan, och att krut då rinner ut i stridsrummet. Detta i sin tur kan leda till problem...

Sedan är det ju också så att tanken är att en penetrerande träff i tornet inte ska orsaka krutbrand. Har man luckorna öppna eller en bumba i knät så motverkar man liksom det. Ungefär som de brittiska slagkryssarna under vk1 led av att man prioriterade eldhastigheten före säkerheten, med känt resultat.
Andersson
QUOTE (strvkomp @ Nov 25 2004, 20:49 ) *
Glöm det där med laddprocedur. Det var jag som svammla...

Ingen som vet ngt om innerkspn? Jag har inte hittat någon info om just detta på the world wide web. Dock så finns det bra info om M1XX här, här och här.

//Strvkomp pansar2.png

Inner ksp är Skyttens huvdvärk i Abrams vagnen. Liksom det mesta som VI använder våra laddare till är delegerat till skytten ex. Ammunitions väljaren (knapparna på laddarens manöverpanel där man väljer vilken ammunition man laddat).

Ifall du ligger på I 19 kan du försöka suga tag i Kapten Waltari och fråga honom om Abrams vagnen. Han gick en kurs på Fort Knox under min GSU han kan mer om Jänkarnas grejjer och rutiner än det genomsnittliga befälet.
Trekker
QUOTE (strvkomp @ Nov 22 2004, 20:58 ) *
Erig G:
Tack för det. Frågan är nu torde vara vad som är bäst? Jag håller nog på Leopardens sätt. Även om eventuell fi ser att man är i laddläge så torde det ju inte ta så lång tid att fippla med vad man nu gör i laddläget. Plus att laddares jobb blir betydligt lättare i alla avseenden.

Strvkomp pansar2.png

En annan fördel med M1 är att skytten kan använda coax ksp medan kanonen laddas.
Andersson
QUOTE (Trekker @ Aug 16 2006, 18:07 ) *
QUOTE (strvkomp @ Nov 22 2004, 20:58 ) *

Erig G:

Strvkomp pansar2.png

En annan fördel med M1 är att skytten kan använda coax ksp medan kanonen laddas.

Kanonen bör låsas i sitt läge även om den inte går ner i laddläge annars så går det inte att ladda under gång så att verka med inner-ksp blir omöjligt.

Dessutom om man redan använder kanonen innebär det att KSP eld är ineffektivt, då ksp är att föredra enligt Regeln:

"Hushåll med ammunitionen"

Skjut inte pil på det man kan skjuta spräng.
Skjut inte spräng på det man kan skjuta ksp.
Skjut inte ksp på det man kan köra över.

//Andersson
Vysotskij
QUOTE (Andersson @ Aug 17 2006, 17:51 ) *
Skjut inte pil på det man kan skjuta spräng.
Skjut inte spräng på det man kan skjuta ksp.
Skjut inte ksp på det man kan köra över.

En fråga på det: på vilka fordon skjuter man pil och på vilka spräng? Gäller spräng för allt utom strv, eller skjuter man pil också på IFV (Bradley, BMP-2/3), eller rentav på allt pansrat?
Rickard N
Generellt pil på strv spräng på annat, men man skjuter ut det man har i röret hursom och det är stadard att ha pil i röret. (eller var det -98 iaf)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.