Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Rekryteringsfordon"
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Magister R
B) Hej!
Står i begrepp att äska om pengar till inrättande av en rekryteringsbil/container motsvarande. Söker efter info om vilka MD-grupper som har sådana.

Vill också gärna ha namn och nummer till ev. kontaktpersoner (dessa uppgifter kan mejlas till mig).

Har ni kostnadsuppgifter är naturligtvis även dessa välkomna. ;)

Tack på förhand.
Magistern
Ralle
MDS har en 20-bil med rekryteringsinfo som vi har haft ute nån gång, vet dock inte kontaktperson, kolla www.mds.mil.se
[MPJ]Sgt.Ratchak
Det står en gigantisk lastbil på Livgardet, en sån där som tex karnevalsfolk har där man kan dubbla storleken på.
C 2.a pjäs
Kalmargruppen har en rostig Tgb 20 som rekryteringbil. Fungerar väl inte helt perfekt. laugh.gif
Skuggan
Skaraborgsgruppen har också en 20 bil
KD803
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Nov 9 2004, 12:46 ] Det står en gigantisk lastbil på Livgardet, en sån där som tex karnevalsfolk har där man kan dubbla storleken på.

Menar du inte RekryC bil? Den tillhör knappast MD-gruppen.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Ok my bad (igen brow.gif ) det finns så mycket prylar som tillhör alla möjliga youknowwhat delar av FM, den stod senast jag såg den bakom en av mekhallarna.
Magister R
QUOTE (Ralle @ Nov 9 2004, 12:39 )
MDS har en 20-bil med rekryteringsinfo som vi har haft ute nån gång, vet dock inte kontaktperson, kolla www.mds.mil.se

salute.gif MDS. Ingen enskild grupp? blink.gif
Ralle
QUOTE (Magister R @ Nov 10 2004, 15:50 )
QUOTE (Ralle @ Nov 9 2004, 12:39 )

salute.gif MDS. Ingen enskild grupp? blink.gif

För att vara ärlig så vet jag inte exakt vem den tillhör utan bara att den har varit ute dels med oss (Lunds Kompani) och dels med berga vid olika tillfällen.

Så troligen tillhör den Södra skånska gruppen.
simon
Vet att Hallandsgruppen har en "släpkärra" i sådant syfte ståendes(jodå, den används)...
johanp
vi hade även en cheva van med släpkärra som "rekryterings" fordon ute på LG, exakt ägare vet jag inget alls om.
Skuggan
kuriosa: Skaraborgsgruppens rekryterings 20bil heter elvira (står iaf målat på båda dörrarna)
inehåller tv+video (vetefan om det inte är DVD tom) samt en hel massa andra prylar, inkl en skyltdocka med den utr som Hv har (inkl hjälm 90 ich skyddsmask)
Fu Gson
Gbggrp har en, men den är bokad sista advent, då ger du faen i den :P
Vet inte särskilt mkt om den mer än att den innehåller tv/video, fråga mig efter nämnda advent så vet jag förmodligen mer....
Kimster
Blekingegruppen har en 20bil, ombyggd med tv-ställ och korvkioskutfällandetak tidningsställ blaha blaha osv...
bushman
jodu fredrik vi har en på bohuslän/dal mdgrp också.
fullt utrustad med tv, video och dvd.
ser ut som värsta camping bilen med soltak och vackert inredd med cammonät.

tyvärr ingen som sköter om den, och hemelektronik gillar höstväder så där mycket.
förvaras utomhus på skredsvik var senaste uppehållsplatsen för den, hörde jag i somras.
får väl hoppas på att nytillskottet bland komposthögarna tar hand om den.

tyvärr tror jag inte på att rekrytera folk vid vattenfestivaler och höstmarknader ger HV den personal vi i framtiden behöver.

och vad gäller 20-bil som rekryteringsfordon......
ja det blir väl bra att du får ett fordon som du inte kommer att få framfora i kungens kläder om ett år.
fast å andra sidan vem satan ger någon förtroendet att gå med i försvaret med hjälp av en sprinter?

be genast att få en GW, kasta in en hygglig plasma i skuffen och sparka in en kraftig backbone data burk med dvd möjlighet.
bygg in allt i turne case, modell rock n roll, så du kan låsa in grejorna i närmast kasun, innan någon klåfingrig KVM tycker att det är för fina saker, och låser in dem i sitt förråd, aka gillestugan.

tänk för framtiden och eska om en projektor, och förklara för alla stofiler att overhead är cancerframkallande.
titta på pimp my ride på Mtv och se hur de bygger in tv-skärmar i bilarna där.
du skall rekrytera folk som är födda med en pc eller playstation hemma.
inte någon som anser att text-tv är häfigt.

vi skall sälja in det nätverksbaserade försvaret, inte cykelskytte i m39 med fältapor.
Skuggan
ja, då borde väl ett fordon plagierat från "Fast and the furious" vara lämpligt biggrin.gif
inkl rökagregat undertil biggrin.gif

tänk er komma inrullande på en mässa/motsv med en sådan bil dunkandes imperial march och sprutandes rök biggrin.gif

garanterat uppseendeväckande biggrin.gif

(och som alla vet, skall man sälja något skall man fånga "köparens" intresse) ;)

sedan vetefan om att blåsa av en hög lösplugg mitt inne i stan under ett motorarrangemang är så jävla bra..
men det är en annan historia vissel.gif
dave.hugo
Hallandsgruppen har en container, jag vet inte om de har en släpvagn med, den såg iaf inte jag till under förra vintern när jag var på LV6, men containern användes vid ett antal tillfällen.
larsev
Älvsborgsgruppen har en info/rekryteringsbil (TGB20).
Innehåller TV/Video + sterero och innehåller även PA utrustning.
Tag kontakt med magnus.bengtsson@mds.mil.se
bushman
QUOTE (Skuggan @ Nov 11 2004, 10:22 )
ja, då borde väl ett fordon plagierat från "Fast and the furious" vara lämpligt biggrin.gif
inkl rökagregat undertil biggrin.gif

tänk er komma inrullande på en mässa/motsv med en sådan bil dunkandes imperial march och sprutandes rök biggrin.gif

garanterat uppseendeväckande biggrin.gif

(och som alla vet, skall man sälja något skall man fånga "köparens" intresse) ;)

sedan vetefan om att blåsa av en hög lösplugg mitt inne i stan under ett motorarrangemang är så jävla bra..
men det är en annan historia  vissel.gif

fan skuggan du tänker som jag laugh.gif

jag hade iden med rökmaskin och neon ljus men skrev aldrig ut det.
vi får väl behålla löite fältmässighet

men vad gäller rekrytering så är det action som gäller.
de som vi skall göra intresserade är folk som vuxit upp med Mtv.
och det finns mycket häftigt man kan göra utan att skjuta lösplugg på gågatan.

hitta ett lagom högt hus att repellera ifrån och visa upp en eskort övn modell MP vid väl valda tillfällen.
en "vandrande igelkott" med lite inslag av lite pyro-rök är inte fel.
att skicka ut lottakåren att servera ärtsoppa och skicka upp ett 20-tält räcker inte längre.

kommer fortfarande alla 47 åringar automatiskt med i HV längre eller sker all anskaffning av personal via rekrytering?
krigsplaceras någon i HV efter att deras aktiva tid är ute?

eftersom vi inte har repmöten längre så vet väl ingen om man är krigsplacerad eller ej.
nu finns det ju fortfarande enheter som har repmöten, men de har alltid haft ett om året ändå så de borde inte räknas.
Skuggan
funderar på att föreslå någon "häftigare" grej som Hv kan göra under nästa Hjulafton i Lidköping (är i Augusti varje år)

de brukar ju få F7 att göra överflygning med Hercules så...
och i år var Armens lejon där.

Förslag på vad jag kan föreslå? (som sagt, stå i ett avlägset hörn med ett 20 tält och en vide från 93 (typ) funkar dåligt)

btw, Hjulafton är tydligen det 4e största motorarrangemanget i sverige, störst är svenska rallyt.

så kan HV visa upp sig ordentligt där är det ju kanon.
bushman
som jag sa visa upp en eskort övn med handgranatsmoment.
be att får låna lite nyare fordon från närmsta regement.
skaraborg har ju inté ont om dessa eller hur?

men det viktigaste är att hitta någon rekrytetingsansvarig som också tänker i banor som action.
det behöver inte smälla bara för att det är HV visar upp sig.
vid event som det där, är det oftas fordon förare som kan värvas, ta fasta på det.
ta dit en GW, för att visa upp 13 och 20 bilar är ingen ide.
och gå samman med fmck och bilkåristerna.

det är rätt meningslöst att försöka värva skyttesoldater bland bilfolk.
men duktiga mekar och fordonsförare borde det finnas gott om bland bondpöjkar/töser runt lidköping.
skyttefolk kan man värva på andra sätt.
bättre att rikta rekryteringen efter eventet och tänka i nya banor.

tyvärr kan jag säja att mina tankar inte har gått så bra tidigare, men med tanke på att medelåldern bland komposthögarna på MD-grp ligger på runt 55, så bryr de sig mer om bingolotter, än att sälja in det nya försvaret till folkhemmet.
simon
QUOTE (dave.hugo @ Nov 11 2004, 10:32 )
Hallandsgruppen har en container, jag vet inte om de har en släpvagn med, den såg iaf inte jag till under förra vintern när jag var på LV6, men containern användes vid ett antal tillfällen.

Nu när du säger det så är det nog fan en container... :P
Visper
Hallandsgruppen har även en 20-bil med inbyggt tvställ, högtalare och video.. den och containern har man sett ett par gånger under diverse rekryteringar som man deltagit vid.. rekryt till ungdoms syften då..

/Visper Lk1 Halmstad FBU/HV-u
JBP
Norra Smålandsgruppen har också en Tgb20 med PAanläggning, TV och video utrustning mm mm

/JBP
QM insats komp
Alla MD grupper inom MDS har INFO bilar
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.