Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 1200 officerare hotas av uppsägning
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3, 4
Sgt1clHansson
1 200 officerare på elva orter hotas av uppsägning. Dessutom blir det stopp för nyanställningar till 2008. Första uppsägningarna sker den 1 juni nästa år, avslöjar Svenska Dagbladet.

Uppgiften kommer från det huvudalterniv för nedskärningar som just nu ligger på ÖB Håkan Syréns bord. Inte sedan 1927 har svenska officerare drabbats av massuppsägningar. Åtgärden innebär att medelåldern inom officerskåren kommer att stiga.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...4_852__,00.html

Där kom den bomben!
Vargas
Det är ingen nyhet alls att officerare hotas av uppsägningar i och med FB04. Man har väntat i ett par veckor nu på att ÖB ska få tummen ur och bestämma sig om det råder arbetsbrist eller inte. Det senaste beskedet är att "beslutet är uppskjutet till nästa vecka".

Personligen är jag nästan övertygad om att det kommer att beslutas om arbetsbrist. Sett till den väg som ÖB vill att FM skall ta och den ålderprofil han anser att officerskåren skall ha i framtiden, tror jag att beslutet kommer att vara direkt kontraproduktivt.

ÖB tvingas återigen ta ett felaktigt beslut och ändra sin ståndpunkt.
Gomer Pyle
Och här é ursprungsartikeln från SvD

"...440 personer som i dag studerar på officersskolor med värnpliktsförmåner anställs inte. Framtida officersutbildning stoppas..."

Det var nått att bita i, det där!

"...Officersförbundet kritiserar att ÖB inte föryngrar officerskåren genom särskild pension och stimulansåtgärder..."

Kanske inte helt oväntat! Om man vill se det hela lite konspiratoriskt och dessutom tar på sig sina positiva glasögon är detta bara ett sätt för ÖB att sätta lite press på officersförbundet inför eventuella förhandlingar.

Den som lever får se...

edit:inte ta ställning Gomer! bong.gif
KP2
Hur många gånger skall ÖB behöva säga: Han har INTE tillstånd att nyttja pensionsförmåner liknande de vid tidigare nedläggningar. Det bestämmer politikerna och inte ÖB.
[MPJ]Sgt.Ratchak
[OT]
se om pappa får vara kvar nu, han klarade nedläggningarna av P6 och P7...

hmm pappa jobba på vägverket motsv... hmmm tar ett tag att vänja sig vid.
[/OT]
KD803
Någon som är bra på arbetsrätt?

Om officerare sägs upp pga arbetsbrist och man därför inte kan nyrekrytera, hur kan man då anställa personal i Utlandsstyrkan? Jag vet att det är lite äpplen och päron över det hela, men det är det ju när man drar alla officerare över en kam också.
roninn
Det verkar bli en riktig soppa av det här.

ÖB vill ha en yngre officerskår istället för en äldre. En äldre kår är dock vad han får. Inga nya officerare utbildas vilket gör kåren ännu äldre med ett stort glapp när väl nyrekryteringen sätts igång.

Samtidigt får ÖB inte stimulera äldre officerare till att sluta till förmån för de yngre som är de man egentligen vill satsa på.

En äkta svensk lösning som följer alla lagar och regler vilket gör att slutresultatet blir helt fel jämfört med vad man vill ha...

Snacka om totalkass lösning där ingen blir glad och vi får om möjligt ännu sämre valuta för pengarna.
Pego
undra om han lyckas fippla in oss kadetter i firman... 7.gif
KP2
QUOTE (Pego @ Oct 30 2004, 15:48 )

Ser mörkt ut... Mitt råd skulle bli att fullfölja utbildningen och därefter söka utlandsstyrkan och sedan kanske läsa ett år på universitet eller så... Vips när vi kan anställa så får vi en ännu bättre officer!

Håll ut!
GC1
det skall bli intressant när man bestämmer att man inte har arbetsbrist längre hur många officerare som då kommer att söka tjänster.
man måste som färdigutbildad fänrik vara prio då det skall anställas, vad skulle AD säga om man låter en nymuckad KB gå skolan och bli anställd om, en enda fämrik har sökt jobbet och inte blivit antagen?
KP2
Efter uppsägningstid gäller att individen har nio månaders förtur efter det likställs individen med vem som helst (arbetsrättsligt). Oklart hur det fungerar med de kadetter som (om det blir så!) aldrig varit anställda.
Pego
QUOTE (KP2 @ Oct 30 2004, 17:26 )
QUOTE (Pego @ Oct 30 2004, 15:48 )

Ser mörkt ut... Mitt råd skulle bli att fullfölja utbildningen och därefter söka utlandsstyrkan och sedan kanske läsa ett år på universitet eller så... Vips när vi kan anställa så får vi en ännu bättre officer!

Håll ut!

jupp vi får se, på tisdag vet vi förhoppningsvis!!
Krook
Det som avgör vår (kadetternas) anställning är om ÖB får använda sig av orts-begreppet. Det innebär att varje garnisonsort anses som en arbetsplats. Då kan han deklarera arbetsbrist i Östersund samtidigt som han anställer i Skövde.
Detta är det gängse tillvägagångssättet i den civila världen. Om det även är tillämpbart för FM är något som juristerna just nu sitter och klurar på.
På tisdag...

/Krook
C DK012
Lycka till.
KP2
QUOTE (Krook @ Oct 31 2004, 09:23 )
Det som avgör vår (kadetternas) anställning är om ÖB får använda sig av orts-begreppet. Det innebär att varje garnisonsort anses som en arbetsplats. Då kan han deklarera arbetsbrist i Östersund samtidigt som han anställer i Skövde.
Detta är det gängse tillvägagångssättet i den civila världen. Om det även är tillämpbart för FM är något som juristerna just nu sitter och klurar på.
På tisdag...

/Krook

Även om orts principen används så är det inte säkert att det går åndå. Eftersom man inom organisationen nyanställer samtidigt som man avskedar folk...

och så ligger det ju pengar i detta också dvs om ni anställs skall man ha råd med er också inte helt säkert eftersom allting just nu går ut på att jaga fasta kostnader.
Krook
QUOTE (KP2 @ Oct 31 2004, 11:39 )
På tisdag...

/Krook

Även om orts principen används så är det inte säkert att det går åndå. Eftersom man inom organisationen nyanställer samtidigt som man avskedar folk...

och så ligger det ju pengar i detta också dvs om ni anställs skall man ha råd med er också inte helt säkert eftersom allting just nu går ut på att jaga fasta kostnader.

De fasta kostnaderna går föga att göra någonting åt på kort sikt, det är de rörliga kostnaderna som måste reduceras å det snaraste för att få ihop det nästa år.
Tyvärr är de rörliga kostnaderna ~13% av de totala och däri innefattas löner, mm.

LAS är den största stöttestenen avseende kadetters anställning eller inte.

/Krook
Raptor
Tyckte man kunde märka de mörka tendenserna redan 1997-1998.

Redan då talade våra Furirer om hur deras militära utbildning gick att använda i det civila. Vidare funderade de ganska mycket på hur de skulle lägga upp framtida utbildningar för att bli så gångbara som möjligt i det civila.

Jag var mycket intresserad av att bli officerare ända tills jag ryckte in och insåg att det inte fanns någon framtid i yrket. På de 6 åren som passerat sedan jag muckat menar jag att det inte har skett mycket som motiverat mig att ändra uppfattning, snarare tvärtom.

Jag tror att man snart kommer få problem med rekryteringen av officerare till FM. Det är helt enkelt inget yrke med framtid som det ser ut idag.
simon
QUOTE (Krook @ Oct 31 2004, 18:09 )
QUOTE (KP2 @ Oct 31 2004, 11:39 )
På tisdag...

/Krook

De fasta kostnaderna går föga att göra någonting åt på kort sikt, det är de rörliga kostnaderna som måste reduceras å det snaraste för att få ihop det nästa år.
Tyvärr är de rörliga kostnaderna ~13% av de totala och däri innefattas löner, mm.

LAS är den största stöttestenen avseende kadetters anställning eller inte.

/Krook

Vad innefattar dessa ~13% då?
Krook
@Simon
Övningskostnader, förbrukningsmtrl, resor, mm.

/Krook
simon
Shitmagad. Bara 13% av budgeten.

Låt mig gissa...Mtrl-inköp ligger på runt 40-50% också va?
Krook
@Simon

Jajamensan!
Mer 50 än 40.

Sedan har vi "tröga kostnader" såsom; hyror av lokaler och andra fler-åriga ekonomiska åtaganden. Dessa utgör resten av budgeten.

/Krook
simon
Man upphör aldrig att förvånas.

JAS har kostat oss armén.

brow.gif
KD803
QUOTE (simon @ Oct 31 2004, 20:17 )
JAS har kostat oss armén.

Eller kanske är det så att mekaniseringen av armén har kostat oss i kvantitet?

Gripen är inte det enda som kostar pengar. Däremot brukar det vara populärt bland arméofficerare att skylla alla sina problem på Gripen...
simon
Har någon siffror på vad mekaniseringen av armén, och hela JAS-projektet har kostat var för sig?

Och självklart är det inte bara Gripen-projektet som kostar pengar. Men nån gång måste man få vara lite cynisk.
KD803
QUOTE (simon @ Oct 31 2004, 20:42 )
Har någon siffror på vad mekaniseringen av armén, och hela JAS-projektet har kostat var för sig?

Nej, men rimligen så har driftskostnaderna stigit radikalt för armén när man åker strf istället för tgb20.
simon
QUOTE (BJE @ Oct 31 2004, 20:45 )
QUOTE (simon @ Oct 31 2004, 20:42 )

Nej, men rimligen så har driftskostnaderna stigit radikalt för armén när man åker strf istället för tgb20.

Rimligtvis ;)
The Swede
Även om vi råkar att hamna rejält off topic så kör jag ändå.
Något som retar mig ofantligt är att de olika regementena måste betala marknadsmässiga hyror till fortverket för de lokaler som används, lokaler som redan ägs av försvaret och många gånger redan är betalda.
Hur mycket slukar inte detta av budgeten?
Naturligtvis ska man betala för underhåll och drift men som det är nu är det bara löjligt.

The Swede
simon
QUOTE (The Swede @ Oct 31 2004, 21:01 )
Något som retar mig ofantligt är att de olika regementena måste betala marknadsmässiga hyror till fortverket för de lokaler som används, lokaler som redan ägs av försvaret och många gånger redan är betalda.
Naturligtvis ska man betala för underhåll och drift men som det är nu är det bara löjligt.

The Swede

Kanske något som ÖB & the boys på lidingövägen har tänkt på?

Fast det vore väl att hoppas på för mycket...
Magnus Redin
QUOTE (The Swede @ Oct 31 2004, 21:01 )

The Swede

Nu är jag naiv:
Är Fortv en entitet som är separerad från försvaret?
Om syftet med Fortv är att effektivisera försvarets användning
av lokaler så försvarspengarna ger mera försvar borde Fortv:s
ev vinst matas tillbaka in i försvarsbudgeten. Då kommer
lokalslösande verksamheter att straffas till förmån för alla vilket
gynnar de lokaleffektiva.

Om det inte är på det viset är Fortv organisatoriskt sabotage.
(Ständigt denna kamp för att behålla naiviteten... )

Iofs är det inte helt ovanligt med "Vi satsar 100 miljoner på
skolorna i kommunen" och i mycket små bokstäver "och drar
in 95 miljoner i hyra". Med flexibel moral kan man låta PR
byrån göra bra kampanjer på det.
KP2
On topic: Om man sparkar personer så gäller att nio månader efter deras uppsägningstid (ett år) gått ut har dessa personer första tjing på lediga tjänster.

Detta ger att kullen som tar examen till sommaren 2005 kan anställas först i mars 2007, detta borde i sin tur leda till att man inte rekryterar en kull som skall ta examen somamren 2007 alltså börja 2005 eftersom man då (2007) har ett helt gäng officerare att anställa dvs de som tog examen sommaren 2005.

Just nu är det inge roligt alls faktiskt.

Fö så lovade Berndtsson att han skulle simma över karlbergskanalen om kadetterna inte blev anställda...
106
Om YOP 03-05 tvingas avbryta utbildningen innan examen kommer de då bli RO istället eller räknas det som att de att de avbrutit utbildningen (dvs tillbaka till ruta 1)?
Om de skulle bli RO, kommer de då få samma kontrakt och premie som de som gått ROP 03-04? Visserligen skulle det nog vara en nästan lika dyr lösning som att låta de gå färdigt termin 4, men man vet ju aldrig.
GC1
QUOTE (KP2 @ Oct 31 2004, 23:03 )
On topic: Om man sparkar personer så gäller att nio månader efter deras uppsägningstid (ett år) gått ut har dessa personer första tjing på lediga tjänster.

Detta ger att kullen som tar examen till sommaren 2005 kan anställas först i mars 2007, detta borde i sin tur leda till att man inte rekryterar en kull som skall ta examen somamren 2007 alltså börja 2005 eftersom man då (2007) har ett helt gäng officerare att anställa dvs de som tog examen sommaren 2005.

Fö så lovade Berndtsson att han skulle simma över karlbergskanalen om kadetterna inte blev anställda...

vem nu Berndtsson är (förmodligen skolchef eller motsv) så är det ju inte så långt över kanalen. bättre då att låta de ansvariga politikerna simma där precis innan isen lägger sig, fast då har man ju dragit ner så hårt på räddningstjänsten att de får rädda sig om de kan. blink.gif

ang anställning och "återanställningskydd"
även om det gått mer än 9 månader så finns det ju massor av folk som både gått skolan och arbetat inom yrket som kanske vill fortsätta med det, jag vet på rak arm ett par löjtnanter som kommer att söka jobb då det börjar rekryteras igen av 2 skäl det ena är att de gillar sina jobb och det andra blir att se vad man kan ha för skäl att rekrytera och anställa en nybakad fänrik då det finns en löjtnant som vill ha jobbet? hur skulle det se ut i socialdemokraternas sverige?
Pego
QUOTE (GC1 @ Nov 1 2004, 10:48 )

vem nu Berndtsson är (förmodligen skolchef eller motsv) så är det ju inte så långt över kanalen. bättre då att låta de ansvariga politikerna simma där precis innan isen lägger sig, fast då har man ju dragit ner så hårt på räddningstjänsten att de får rädda sig om de kan. blink.gif

ang anställning och "återanställningskydd"
även om det gått mer än 9 månader så finns det ju massor av folk som både gått skolan och arbetat inom yrket som kanske vill fortsätta med det, jag vet på rak arm ett par löjtnanter som kommer att söka jobb då det börjar rekryteras igen av 2 skäl det ena är att de gillar sina jobb och det andra blir att se vad man kan ha för skäl att rekrytera och anställa en nybakad fänrik då det finns en löjtnant som vill ha jobbet? hur skulle det se ut i socialdemokraternas sverige?

Berndtsson är stf ÖB
GC1
QUOTE (Pego @ Nov 1 2004, 14:07 )
Berndtsson är stf ÖB

oops banghead.gif
Pappsen
nytt från tt 20041101

Officerare kan kräva ÖB:s avgång

I eftermiddag inleds mbl-förhandlingar om nedskärningarna inom försvaret. Sammanlagt 1 200 officerare kan komma att sägas upp. Nedskärningarna kan leda till att Officersförbundet kräver att ÖB Håkan Syrén avgår.

blyg.gif
Krook

Det är få officerare i FM som har 12 mån uppsägningstid, de flesta har 3-6 månader vilket möjliggör tidigare återanställning.

Vad gäller Stf ÖB så vill man ju göra den tjänsten till civil.

Det blir inget beslut i morgon tisdag utan det är uppskjutet en vecka.
Bra eller Anus?

/Krook

Ps. Med vilket lagstöd skulle ÖB kunna sparka ut pågående YOP-kull?
Jag har verkligen letat men inte hittat något lagstöd för en sådan åtgärd.
Ds.
Haegg
Enligt HKV kommer C GRO kalla förbandscheferna och personalcheferna för att gå igenom förutsättningar och regelverk vid personalavveckling. De säger också, precis som Pappsen skrev, att mbl-förhandlingar har inletts om nedskärningarna inom FM med arbetstagarorganisationerna.
simon
QUOTE (Krook @ Nov 1 2004, 16:27 )

Till vilken nytta?
Magnus Redin

Det blir inget beslut i morgon tisdag utan det är uppskjutet en vecka.
Bra eller Anus?

/Krook

Nu upprepar jag en redan ställd fråga men vad 17 är bra med en civil
ställföreträdande ÖB? Skall inte en ställis vara en som kan ta över
ordinaries uppgifter på minuten om så krävs? Skall inte en
ställföreträdandes funktion vara densamma i hela organisationen så
den blir enkel att begripa?

Om det är någon rådgivande funktion borde det redan finnas titlar för
sådant, konsult? rådgivare? hustomte?. Om den är politiskt kontrollerande
borde det införas politiska officerare så det syns vad det är som gäller.
Det är bra om än kanske inte taktiskt smart med synliga
organisatoriska system som har namn som beskriver funktionen.

Inget beslut i morgon är bra om nya rimligare politiska direktiv är på
gång, annars är det anus med en veckas extra väntan. Anus med
förstoppning är det om den extra veckans väntan är på en politisk
kompromiss där lokal- och arbetsmarkandspolitiken går före optimering
av försvarsförmågan utöver att "arbetsrätten" gör det.
GC1
Ds.

man är väl värnpliktig under utb på mhs så då är det väl bara att säga tack och hej?
Vysotskij
QUOTE (Magnus Redin @ Nov 2 2004, 00:17 )
Nu upprepar jag en redan ställd fråga men vad 17 är bra med en civil
ställföreträdande ÖB?

Om min ryktesinformation talar sant finns en tanke att stf ÖB ska ägna sig åt försvarsindustriellt samarbete. Då krävs det nog erfarenheter från näringslivet som få i firman har.
KD803
QUOTE (GC1 @ Nov 2 2004, 17:18 )
Ds.

man är väl värnpliktig under utb på mhs så då är det väl bara att säga tack och hej?

Alla män är värnpliktiga tills de fyller 47...

Under tiden på MHS har man samma förmåner som värnpliktiga under grundutbildning (bortsett från nivån på dagersättningen samt inget utryckningsbidrag). Däremot så är det ett helt annat regelverk som gäller, nämligen officersförordningen.
Vysotskij
QUOTE (GC1 @ Nov 2 2004, 17:18 )
Ds.

Ja, så länge man är under 47... ;)

Jag tror inte att det räknas som vpltjänstgöring, även om man har vplförmåner.

@ Krook:
Är det inte bara sist in-först ut som gör att kadetterna hänger löst?

EDIT: Fettvåa.
Krook
QUOTE (Vysotskij @ Nov 2 2004, 17:25 )

@ Krook:

Kadetter lyder under Officersförordningen och kan inte bara avskiljas hur som helst. Jag och rättsrådgivaren på S1 har gått igenom detta.
Grunder för avskiljning:
1. Officersaspiranten önskar det.
2. Officersaspiranten kan ej tillgodogöra sig utbildningen eller bedöms ej vara lämplig för yrket.
3. Officersaspiranten har varit frånvarande från utbildning i för stor omfattning.

Sist in - först ut gäller anställda och innebär att kadetterna inte kanske kan anställas. Men inte att kadetterna kan avskiljas från sin utbildning.

/Krook
Magnus Redin
QUOTE (Vysotskij @ Nov 2 2004, 17:22 )
Om min ryktesinformation talar sant finns en tanke att stf ÖB ska ägna sig åt försvarsindustriellt samarbete. Då krävs det nog erfarenheter från näringslivet som få i firman har.

Men varför då kalla funktionen för _ställföreträdande_ ÖB?
Vysotskij
QUOTE (Magnus Redin @ Nov 2 2004, 17:54 )
QUOTE (Vysotskij @ Nov 2 2004, 17:22 )

Men varför då kalla funktionen för _ställföreträdande_ ÖB?

Vet ej, men kanske för att betona befattningens vikt i organisationen och få Högkvarteret att anamma lite näringslivstänk?
Krook
OT men ändå:
Civil Överdirektör är arbetsnamnet på tjänsten.

/Krook
Magnus Redin
QUOTE (Krook @ Nov 2 2004, 18:17 )
OT men ändå:
Civil Överdirektör är arbetsnamnet på tjänsten.

/Krook

Det låter vettigare, jag avskyr förstörande av fungerande begrepp.
jake the snake
QUOTE (Krook @ Nov 2 2004, 17:54 )
QUOTE (Vysotskij @ Nov 2 2004, 17:25 )

@ Krook:

Kadetter lyder under Officersförordningen och kan inte bara avskiljas hur som helst. Jag och rättsrådgivaren på S1 har gått igenom detta.
Grunder för avskiljning:
2. Officersaspiranten kan ej tillgodogöra sig utbildningen eller bedöms ej vara lämplig för yrket.
3. Officersaspiranten har varit frånvarande från utbildning i för stor omfattning.

Sist in - först ut gäller anställda och innebär att kadetterna inte kanske kan anställas. Men inte att kadetterna kan avskiljas från sin utbildning.

/Krook

Men utbildningen kan ju ställas in.
Anders
QUOTE (Krook @ Nov 2 2004, 16:54 )
Grunder för avskiljning:

Enligt punkt 3 i din lista Krook så kan samtliga kadetter kastas ut i mörkret.

MHS ställer in verksamheten i ett halvår -> kadetterna är frånvarande från sin utbildning i stor omfattning = Adieu.

Oj, även punkt 2 fungerar ju: ÖB ger direktiv genom Gökboet, till slut trillar det ut på respektive skolchef som i sin tur has masskollegium och bedömer samtliga som olämpliga p.g.a att de är ett hot mot ÖBs förgubbning.

Kanske ironisk, kanske bitter, troligen en skön blandning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.