Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bok om terrägkörning?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
volvo_viking
Det skall finnas en bok om terrängkörning hos försvarsmakten. Har någon läst den? Är den bra?

/Janne
Defender
De militära böckerna jag har sett om terrängkörning är ganska värdelösa, dock finns det en ganska trevlig film från 50 talet om terrängkörning. Dom visade den när jag låg inne (den tog upp bland annat körning med volvo viking (ltgb 938). Den var mycket underhållande och lärorik, jag letar efter den med ljus och lykta, det kanske finns nån på detta eminenta forum som har en kopia.
volvo_viking
Gå in på www.maskinskyddarna.nu. De har en äldre film om terrängkörning. Jag vet dock inte om det är den filmen du menar. Man har bland annat kört med Volvo 939, 934, broterrängbil, 13 bil.
//Janne
Defender
Om det är lätta/tung militära terrängforon du menar så är det inte den. Den filmen jag tänker på är med den gammla terrängbils generationen 9XX (alltså ingen tgb 13) och den är utformad som en ricktig instruktions film, med en hurtig speaker smile.gif . Klart sevärd, när dom vissade den när jag låg inne så var väl jag den enda av 30 grabbar som uppskattade den.

@volvo_viking går det med din viking då?????
volvo_viking
Det går skapligt. Väldigt stora utgifter och lite pengar bara så det tar tid. Se min hemsida www.volvoviking.com för mer info. Har inga projektbilder upplagda just nu men det kommer.

Det var lätta/tunga filmen jag menade.

Ett av de ämnen jag har sökt är instruktioner på terrängkörning med 939. Det har inte gått bra. Jag har fått höra att det eldades upp en massa filmer för att de var värdelösa. Jag ska höra med källan om det kan finnas något kvar.

Ungefär vilket år såg du filmen?

Har du forskat mycket?
//Janne
Defender
Filmen såg jag -95 nångång. Jag körde ju viking när jag gjorde lumpen och en anledning till att vi fick se filmen var att det förekom vikingar i den.

Annars så är det väl inte så mycket att säga om vikingen i terräng jämför med andra lastbilar. Undvik blöta marker utan botten, den tar sig fram otroligt fint i snö. sand var heller inga större problem.

Min efterforskningar har hittilst koncentrerat sig till att fråga runt hoss alla motorbefäl/förrådsgubbar jag har träffat. Fundera om jag skulle ringa upp mitt gammla regemente och fråga om det ligger nån kopia i hyllorna.
volvo_viking
Min erfarenhet är att det för det mesta är väldigt tillmötesgående och hjälpande personal i hela organisationen. Undantag var en tant som satt i växeln som vägrade att koppla mig nånstans eftersom dokumenten på 939 var "hemliga" och att man inte får lämna ut sådan information. Hon visste uppenbart inte vad hon pratade om. Vad gör man...

Prata gärna med ditt gamla regemente!
Jag är superintresserad och kan jag hjälpa så gör jag gärna det. Det vore bra att få tag på M/F-nummer, benämning eller liknande.

Var det en video eller traditionell optisk film?
/Jan M
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.