Valivarre
Oct 22 2004, 11:42
Någon som har information om S16/B16 som användes under andra världskriget?
Sgt Papa Bear
Oct 22 2004, 11:47
Ahh badbolls upplägg...
Prova att Googla, detr gjorde jag och fann denna länken:
Caproni S16//Sgt Papa Bear, din googlare på böljan
The Swede
Oct 22 2004, 11:48
Samma sak gjorde jag men på Caproni Ca 313 och fick upp detta utbudet:
http://www.google.com/search?sourceid=navc...=Caproni+Ca+313Välj och vraka.
The Swede
vad hette TV serien som gick på SVT?
Den handlade om flygare som spakade just caproni nån gång runt andra världskriget..
martinator
Oct 22 2004, 14:30
Var det inte TRE KÄRLEKAR. av Lars Molin?
Med Samule Fröler som pilot i en av huvudrollerna.
Flygplanet i serien var egentligen inget flygplan utan en nos byggd på ett saabchasi om jag inte missminner mig.
/martinator
The Swede
Oct 22 2004, 14:31
QUOTE (martinator @ Oct 22 2004, 15:30 )
Var det inte TRE KÄRLEKAR. av Lars Molin?
Med Samule Fröler som pilot i en av huvudrollerna.
Flygplanet i serien var egentligen inget flygplan utan en nos byggd på ett saabchasi om jag inte missminner mig.
/martinator
Helt rätt.
Tre kärlekar.
Erik_G
Oct 22 2004, 15:45
Capronin byggdes i sin helhet av SVT´s verkstad och står numera uppställd på FV-museum på malmen.
/E
[MPJ]Sgt.Ratchak
Oct 22 2004, 16:21
Min gamla klasskompis farfar flög caproni under WWII, dom råkade navigera fel en gång och flög in över Rügen och V2 testbasen (dom blev ganska rädda).
Farfar var och vaktade en flygbas innan kriget (jag kommer inte ihåg vilken bas) och en tysk officer besökte när han såg dom fint uppställda och polerade Capronis började han skratta ganska högt...
Tydligen sy hade tyskarna testat att förstärka vingarna med stål (trävingar) och använda dom som störtbombare (blev en hel del platta piloter).
Det var stora problem med isbildning på Caproni som fick klaffar mm att låsa sig.
Skuggan
Oct 22 2004, 16:44
vad jag har hört så var väl aldrig Capronin i närheten att ens bli kallad för "ett bra plan", var ganska många som tyckte illa om det.
har för mig att det fans sådana baserade på F7 under WW2 och det var ett antal som gick i backen pga tekniska fel.
är lite osäker, men jag har för mig att det var en Caproni som "Tappade" en bomb på Rådabasen utanför Lidköping.
Noname
Oct 22 2004, 18:56
Eftersom Caproni var byggt i trä ruttnade vingbalkarna efter ett tag. Resultatet av det kan nog vem som helst räkna ut...
QUOTE (Pegin @ Oct 22 2004, 19:56 )
Eftersom Caproni var byggt i trä ruttnade vingbalkarna efter ett tag.
Trä är i sig inte ett dåligt materialval för flygplan, även J30 (DeHavilland Mosquito) var byggd av trä (plywood) men saknade de problem som B/S/T16 hade.
Italiensk kvalitet är väl en motsägelse i sig, men det var det enda vi kunde köpa i slutet av 1939. Vet inte vilka anställningsavtal de italienska arbetarna hade, men de tyska motorer (för B/T18B och J21) som tillverkats av personer med tveksamma arbetsvillkor var ibland medvetet saboterade.
Vad jag förstått har Caproniplanen fått ett bitvis oförtjänt dåligt rykte.
Kravspecen lär ha skillt sig en del från den svenska användningen.
Planen var specade för en mycket kort gångtid, i Sverige fick de gå tills kriget var slut eftersom vi inte hade något bättre. Vidare användes Capronin i Sverige till stört eller dykbombning, något som givetvis ger stora påfrästningar på konstrunktionen. Inte heller detta ingick i vad planet var byggt för.
De svenska flygplanen fick dessutom långa tider stå utomhus i svenskt klimat i brist på hangarplats och av taktiska skäl (utspridning). Inte heller detta gjorde sitt till för ett plan till stora delar gjort i trä och duk.
Slutligen flög man i Sverige under krigsåren inte på ren bensin utan på en ersättning som innehöll alkohol. Alkoholen löste upp delar av förgasarnas flottörer vilket ledde till motorbrand. Hade man kört på vanlig bensin hade inte detta hänt.
Inte desto mindre var det dessutom ett dåligt flygplan. Efter allt för många vingbrott fick planet flygförbud och en undersökning visade att vingbalkarna inte var av prima virka utan bl a innehöll kvisthål som minskade hållfastheten. Efter det fick svenska möbelsnickare bygga nya vingar.
Detta är hämtat ur minnet så ta det hela med en nypa salt.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Oct 22 2004, 22:31
Vi försökte ## Republic plan av USA men pga embargon inte fick säljas till europa så vi köpte caproni stället??
Sir Vival
Oct 22 2004, 22:58
Mer Caproni-anekdoter:
Pappa var 1. mekaniker på en som hade dålig synkning på "kanonen" och detta medförde att planet hade en mindre obalans på vevaxeln efter att propellern blivit genomskjuten. Som följd av detta så hade planet i fråga väldigt lite flygtid och pappa tillbringade största delen av sommaren -44 på planets vinge, solande...
En annan anekdot är att bensinpumparna var lite klena på vissa plan, varpå Caproni skickade en ingeniör som stationerades i Sverige.
Efter att vid tillfälle försökt komma tillrätta med något fel så konstaterar han - på svenska med kraftig italiensk brytning - "pompa sin, endå bom bom".
Detta har då utspelat sig på F10 Bulltofta, Malmö.
Tyvärr så har pappa gått bort, annars så skulle nog källan till B16-vetande vara osinlig.
De amerikanska flygplan Sverige beställde (och betalade för) var följande:
J9 - Seversky Republic EP-106
J10 - Vultee Vanguard
B6 - Seversky Republic 2 P-A Guardsman (i princip en tvåsitsig J9, för störtbombning)
120 J9 beställdes men endast 60 kunde levereras, av 52 beställda B6 hann endast 2 st levereras och J10 fick vi inte en enda.
Som ersättning för J9 och J10 köptes 60 J20 (Reggiane Re 2000 Falco 1), dessutom utvecklades J22 men det tog ett par år innan den kom ut på förband.
J11 (Fiat C.R. 42) skulle om jag minns rätt skänkas till Finland, men de ville inte ha dem utan föredrog pengar, så FV fick alla 72st.
De 84st B/T/S16 (Caproni Ca 313) var väl inte direkt en ersättare för de amerikanska planen utan snarare för att vi saknade moderna mellantunga bombplan, spaningsplan och torpedplan i tillräcklig mängd och det skulle ta ett tag innan B/T/S18 kom ut på förband.
Nestor
Oct 23 2004, 10:34
Har för mig att Erik Brat fällde följande kommentar om Caproni planen:
"Ibland hände det att vingarna steg men inte planet"
FhF laddare
Oct 24 2004, 17:18
Finnarna ville inte ha Fiat Cr 42 pga dom ansåg dom vara lite väl omordena plus kriget tog slut! å dom behövde pengarna till uppbyggnad! fast sedan kom ju forsättningskriget ! Å då fanns dom redan på Götaflygflotillj(F9) ute på Säve.För dess innan har gjort en snabb visit ute på Östgöta(F3) Flygflotlilj i ett knappt ett år
B/S 16 Capproni kallades bland flygarna ! För den flygande Lik kistan

pga det stora haveri antalet som var med just Flp B/S 16
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.