Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsfordonsförare på Pbat / I 19
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
Pjot
Jag har blivit preliminärt placerad som Stridsfordonsförare, GC901, i Boden. I befattningsbeskrivningen står följande;

du utbildas för att ingå i består av tre till fyra personer och en stridsvagn alternativt ett pansarskyttefordon. I pansarskyttefordonet åker en grupp på mellan sex och åtta skyttesoldater.

Är det någon som vet vad detta betyder i verkligheten? Det vill säga vilka fordon kan det bli aktuellt att jag hamnar i på I 19?

Om någon vill bidra med någon övrig information eller erfarenheter av tjänsten tar jag tacksamt emot det smile.gif
Born
Strf 9040B alt Strv 122s enligt det du skrev.

Någon med färskare info än jag kanske kan svara på hur urvalsprocessen funkar. Tillsätter man fortfarande befattningarna efter GSUn för 10 mån soldater?
Pjot
Okej, det låter bra. Vill helst inte hamna på nån gammal bandvagn eller så.

De flesta jag har talat med säger att det är så det fungerar, men för min egen del spelar det inte stor roll huruvida jag blir förare, skytt eller laddare.
Born
Jobba på under GSUn så kommer du få en lämplig tjänst. Flera som blev Skyttegruppchefer fast dom blev uttagna som förare eller skyttar och tvärt om.

Själv mönstrade jag som spangrpc men fattade tycke för 90an och eskade om att bli skytt på den, och så blev det till slut.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att vara lyhörd och göra bra ifrån dig redan från början så får du mer att säga till om när det är dags att sätta till befattningarna.

Du kommer med all säkerhet uppskatta tiden på I19 då befäl och utbildare är tiptop. salute.gif
Pjot
Det låter det! Då blir det till att ligga i med träningen för min del då. Hur stor del av prestationen är fysisk, anser de till exempel att det är viktigt att springa en mil på xx minuter eller är det ett jämnt race mellan det och att ha en positiv inställning?
Born
Det viktigaste vi såg var inte den fysiska prestationen (då den är ganska lätt att träna upp) utan helhetsbilden. Dock är möpighet inte en egenskap som uppskattas. laugh.gif
Pjot
Möpighet? smile.gif
Born
Militärt överdrivet intresserad person. laugh.gif

Var dig själv och försök inte fjäska dig fram. smile.gif
Badboy
QUOTE (Pjot @ Oct 21 2004, 19:26 )
Är det någon som vet vad detta betyder i verkligheten? Det vill säga vilka fordon kan det bli aktuellt att jag hamnar i på I 19?

Följande vagnar ser jag som möjliga:
- Stridsvagn 122
- Bgbv 122
- Strf 9040
- Lvkv 90
- Epbv 90
- Stripbv 90
- Bgbv 90

/Magnus B
strvkomp
QUOTE (Badboy @ Oct 21 2004, 23:29 )

Följande vagnar ser jag som möjliga:
- Stridsvagn 122
- Bgbv 122
- Strf 9040
- Lvkv 90
- Epbv 90
- Stripbv 90
- Bgbv 90

/Magnus B

Plus Pbv401 i alla dess former samt BV206(t. ex L3).
strvkomp
Förresten, Bgbv120 samt Bgbv90 kommer du inte hamna på då bärgninsmännen redan är utagna vid inryck.
optimus
Jag har blivit preliminärt placerad som Stridsfordonsförare, GC901, i Boden. I befattningsbeskrivningen står följande;

du utbildas för att ingå i består av tre till fyra personer och en stridsvagn alternativt ett pansarskyttefordon. I pansarskyttefordonet åker en grupp på mellan sex och åtta skyttesoldater.

Om någon vill bidra med någon övrig information eller erfarenheter av tjänsten tar jag tacksamt emot det smile.gif

Jag ligger själv inne i boden nu som GC 902 - stridsfordonsförare/skytt.
GC 901 är som förare på antingen någon 90 vagn eller pbv 401 och inte på någon stridsvagn. Som det var iår så hade alla (förare/skyttar) en grundutbildning i körning på vagnen och sedan så valde vi om vi ville bli förare eller skyttar.
Även om du nu är förare så kan du även bli skytt också och mest troligt är att du hamnar på någon form av 90 vagn! biggrin.gif
Måste säga att det faktiskt är en riktigt rolig utbildning!!
Pjot
Okej, det låter ju bra att det är mest troligt att jag hamnar på någon 90-vagn, de känns onekligen mest lockande smile.gif
strvkomp
QUOTE (Pjot @ Oct 22 2004, 22:03 )
Okej, det låter ju bra att det är mest troligt att jag hamnar på någon 90-vagn, de känns onekligen mest lockande smile.gif

Varför? blink.gif
jake the snake
QUOTE (strvkomp @ Oct 23 2004, 17:46 )

Varför? blink.gif

Varför inte?
Born
QUOTE (strvkomp @ Oct 23 2004, 17:46 )

Varför? blink.gif

Framkomlighet och för att kunna jävlas med en skyttegrupp??? laugh.gif
Born
Som kuriosa och helt utan undermening var den bästa 90förare jag träffat en GU-utbildad VC på 122an.
Pjot
strvkomp:

Tja, egentligen vet jag ju ingenting om pbv 401, det kanske också är kul smile.gif Så jag antar att båda helt klart duger. Dock så känns det som att det skulle bli mer vagnstrid och "action" i en stridvagn 90...
JerKZ
Nu har jag blivit placerad på P 19 som stridsfordonsförare/skytt. Rycker in juli 2009. Någon mer som ska in då? rolleyes.gif
Strv S
Sen får vi väl se vad som det utbildas på nästa år.
Då det blir I19 Light light.
Ryktas om att det ska bli två lätta skyttekompanier nästa år.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.