Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Helikopter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Deluxe
Hur tung last kan en helikopter klara av?
Läste här att mi26:a tar närmare 29 ton. Är det max eller?
Vad klarar de vi har här i Sverige?
Yman
HKP 4:
MTOW: 9,7 ton
Inre last: 4,5 ton
Hängande last: 4,5 ton
Tomvikt:5,2 ton

HKP 9:
MTOW: 2,5 ton
Tomvikt: 1,7 ton

HKP 10:
MTOW: 9,3 ton
Inre last: 1,7 ton
Hängande last: 3 ton
Tomvikt: 5,9 ton

Angående Mi 26 HALO:
MTOW: 56 ton
Inre last: 20 ton
Hängande last: 20 ton
Tomvikt: 28 ton

56-28=28 -> Maxlast 28 ton (kombination av hängande och inre)

Alla ovan nämnda värden varierar givetvis mellan vart man läser av dem samt mellan olika varianter/individer och är alltså ungefärliga.

Var det svar på dina frågor?

//Y
Deluxe
Jo det var ett svar! Tack...

Frågan gäller angående flytt av hus, hypotetisk fråga, om helikopter skulle kunna vara ett alternativ till landsvägstransport.

I norrlands inland finns många fina BILLIGA hus, som skulle kosta många gånger mer vid kusten...
Tja.. Där av min nyfikenhet! Sedan allt praktiskt runt omkring såsom säkrand av last, bestämmelser osv har jag inte funderat på...
Men en intressant hypotetisk fråga! =)
Born
Ehm, rätta mig om jag är ute och surfar men. Planerar du att flyga ett hus? Häftig tanke om än svårt att genomföra. banan_rock.gif
Deluxe
Tja... Tanken har väl slagit mig...
Frågan är ju om det är möjligt och vad kostnaden blir...
Om ett likadant hus kostar flera hundratusen mindre bara för att det ligger några mil fel... *visslar oskyldigt*
Flytta hus på vägen är ju inte så ovanligt.... =)
Born
Tänk först på att huset är billigt pga sitt läge i norra inlandet, det som skiljer är i första hand tomtpriserna. Ett hus i sig är inte så fruktansvärt dyrt.

Med HKP hyra och en jäkla massa jobb för att kunna genomföra operationen tror jag inte det är ekonomiskt att flytta huset.
Deluxe
Chansen att jag ska göra det är väl mikroskopisk.. Men drömma får man allt... =)

Dessutom är tomtpriserna vid norrländska kusten inte alls så tokiga... Utan då är det ofta själva huset man betalar en del för...
Det är ju inte direkt så jag tänkte mig centralt i Sthlm... hehehe
Det skulle dock vara en intressant syn!! =)
Vildmannen
Visst har kraftbolagen anlitat ryska helikoptrar för att transportera stora kraftledningsstolpar i norrland?
Yman
QUOTE (Vildmannen @ Oct 21 2004, 17:31 )
Visst har kraftbolagen anlitat ryska helikoptrar för att transportera stora kraftledningsstolpar i norrland?

Jepp, Mi-26 har var på besök 2002.
Reportage om detta finns på: Nordic Rotors

//Y
Krook
Det är lite Herka-känsla över Mi-26:an, faktiskt.
Jag fick förmånen att flyga med en från Tuzla till Split -95. Besättningen var lite så där dock (Rysk el Ukrainsk). Jag kände mig inte helt säker.

/Krook
SG OLSSON
Mi-26 tom 28 ton.

Maxlast 28 ton -soppa och besättning.

Enligt en discoverydokumentär om en mamut som de gräver upp och flyger med så lyfter mi-26:an mer om det krävs.

Samma med ch-47 ska enligt mina papper kunna ta 16 ton men har setts med valiants under och den ska väga mer än 16

Nu får jag väl både visp och plåtlådefolket över mig unsure.gif
achilleos
Nästan alla helikoptrar tar mer än de är specade för. Maxvikten är satt med hänsyn till att man skall klara av att utföra vissa manövrar som t.ex. ett enmotorbortfall med ett maximalt sjunk på X ft/min etc.

Hkp15 t.ex. klarar betydligt mer än vad den är specad för men eftersom den enligt manualen och Augusta skall klara att, i alla lägen, landa på samma plats som den startade från även om en motor lägger av i starten, så är den begränsad till 2850 kg i maxvikt (inre last). Man kan dock utan problem lasta i över 3000 kg och fortfarande starta och flyga "obehindrat" förutsatt att allt går som det skall och att man vet vad man gör, såsom att man startar i motvind, inte landar med 2000 ft/min i sjunk ner till 2 meters höjd mm.

Hkp 6 är väl extremfallet där man rätt ofta startade med så små marginaler att man ibland inte kunde hålla nosen i färdriktningen utan var tvungen att acceptera en viss girstörning åt höger. Detta för att effekten inte räckte till att trycka mera vänsterpedal och på så sätt ge mer kraft åt stjärtrotorn för att räta upp helikoptern.
NBC
QUOTE (Deluxe @ Oct 21 2004, 15:07 )
Jo det var ett svar! Tack...

Frågan gäller angående flytt av hus, hypotetisk fråga, om helikopter skulle kunna vara ett alternativ till landsvägstransport.

I norrlands inland finns många fina BILLIGA hus, som skulle kosta många gånger mer vid kusten...
Tja.. Där av min nyfikenhet! Sedan allt praktiskt runt omkring såsom säkrand av last, bestämmelser osv har jag inte funderat på...
Men en intressant hypotetisk fråga! =)

Möjligt är det nog alltid, sent 90-tal flyttades två gigantiska oljecisterner i Jönköping med just ryska helikoptrar, måtten på dem var drygt 15-18m diameter samt 20m höjd.
Vildmannen
QUOTE (NBC @ Oct 23 2004, 00:25 )
Möjligt är det nog alltid

Frågan är ju om huset tål att hänga i luften några timmar. Fästpunkter för stålkablar, belastning etc..
Måste man förstärka med balkar alt ställa hela huset på en stålram? unsure.gif
Deluxe
Och en annan fråga.... Vad väger ett timmerhus??? 7.gif
Pelle
Jag har flyttat ett hus med trailern en gång tidigt i våras.

När man gör sånt är huset upplyftat med luftkuddar och placerat på en stålram, för att det inte ska brytas isär vid lite belastning.
Det skulle säkert gå att lyfta med helikopter men då skulle det ju krävas ett ok också att fästa vajrar i som helikoptern i sin tur häktar fast.

Huset på bilden är ca. 10 meter brett och 17 meter långt, vikten med all inredning komplett som det står är ca. 30 ton.

Som synes så är sikten inte den bästa i backspeglarna. biggrin.gif

För att summera det hela så visst kan man flyga ett hus, men du måste ha en RIKTIGT krallig helikopter...

//Pelle
Deluxe
30 ton? Hmmm Det där såg ju inte såååå stort ut..
Men då var det inte urplockat? eller? Hur mkt var det kvar i huset??
SG OLSSON
Pelle

Det känns nästan lite löjligt med skylten bredlast på det lasset
Pelle
QUOTE (Deluxe @ Oct 25 2004, 11:36 )
30 ton? Hmmm Det där såg ju inte såååå stort ut..
Men då var det inte urplockat? eller? Hur mkt var det kvar i huset??

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så var all inredning komplett, det enda dom gjort var att plocka ner tavlorna från väggarna och tejpat igen skåpluckor och dylikt. Annars var alla möbler kvar.

Som sagt, ca. 17x10 meter och ca. 30 ton tungt, svårt att säga exakt.

Bred Last-skylt kanske är att idiotförklara det uppenbara men regler är regler... smile.gif

Mvh Pelle
Rickard N
Vad klarar den fula amerikanska helikoptern att lyfta?
Minns självklart inte vad den heter men den har ett ställ som ger den rätt schysst "frigång." *mummel mummel, minne...* angry.gif
Lonnelid
Vad klarar den fula amerikanska helikoptern att lyfta?
Minns självklart inte vad den heter men den har ett ställ som ger den rätt schysst "frigång." *mummel mummel, minne...*

Jag antar att du menar Sikorsky S-64 Skycrane (CH-54 i USAF tjänst)

http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/S...e/info/info.htm

Den klarar ca 10ton
Vikström
Det finns en japansk(?) helikopter med dubbelrotor som ska vara ohemult stark, kommer ju tyvärr inte på vad den heter.. men det finns det säkert nån annan som gör
Yman
QUOTE (fu. vikström @ Oct 26 2004, 17:25 )
Det finns en japansk(?) helikopter med dubbelrotor som ska vara ohemult stark, kommer ju tyvärr inte på vad den heter.. men det finns det säkert nån annan som gör

Den enda Japanska tillverkaren jag kan komma på nu är Kawasaki och de enda dubbelrotormaskiner de tillverkat är (om jag inte minns helt fel), de licenstillverkade KV 107 (CH 46/HKP 4C) och CH 47J Chinook.
Visst att Chinooken lyften en hel del men...

Är det någon av dem du tänker på eller kan det vara så att du har blandat ihop Japan med något annat land?
De enda som tillverkar maskniner med dubbla, motroterande huvudrotorer är Boeing (Kawasaki på licens), Kaman och Kamov.
Jag har förövrigt skrivit en del om detta i tråden Motroterande Flygplanspropellrar där det också finns länkar till bilder på flera olika maskiner.

//Y
Vikström
Nej inte en "banan", den har båda rotorerna monterade midskepps, lutade ett antal grader åt vänster resp höger. Rotorerna korsar alltså varandras banor.

edit: se! den fanns i den andra tråden. Kaman K-max var det jag tänkte på men den var ju inte alls särskilt stark. Och hur f-n fick jag den till en japps? bong.gif
Erik_G
K-maxen är väl iofs rätt stark för sin storlek om jag inte minns fel..

/E
Yman
K-Max är ju inte extrem på något sätt mer än att den är väldigt effektiv.
Maskinen har en tomvikt på 2,1 ton och lyfter 2,7 vilket får ses som mycket bra, och detta med endast en motor på ~1500hk.

Den har fått mycket fin kritik för sin förmåga att verka med brandtunna, framförallt på hög höjd.

//Y
Erik_G
QUOTE (Yman @ Oct 26 2004, 22:05 )
Maskinen har en tomvikt på 2,1 ton och lyfter 2,7 vilket får ses som mycket bra, och detta med endast en motor på ~1500hk.

Den har fått mycket fin kritik för sin förmåga att verka med brandtunna, framförallt på hög höjd.

//Y

Låter iofs ganska extremt, även om det är i den lilla skalan..

K-maxen är ju en utpräglad arbetshäst gjord för att släpa externa laster till svåråtkomliga ställen...

/E
Yman
QUOTE (Erik_G @ Oct 26 2004, 22:26 )
QUOTE (Yman @ Oct 26 2004, 22:05 )

//Y

Låter iofs ganska extremt, även om det är i den lilla skalan..

K-maxen är ju en utpräglad arbetshäst gjord för att släpa externa laster till svåråtkomliga ställen...

/E

mjaaa, okej då. Liiite extrem är den, extremt effektiv ;)

//Y
Rickard N
Skycrane heter den ja! Trodde den tog mer än 10 ton.
jake the snake
Jag tror att försäkringskostnaderna hade varit rätt intressanta. Om ett hus ramlar ner på marken från en helikopter så kan ju en del skador upptså. Både på huset och andra hus och saker. Det kan nog vara det största problemet.......
APC-mannen
@Pelle: Vad kostar det att genomföra en sådan flytt av ett hus egentligen?
Pelle
QUOTE (APC-mannen @ Oct 27 2004, 06:59 )
@Pelle: Vad kostar det att genomföra en sådan flytt av ett hus egentligen?

Själva transporten är ju inte dyr, det är ju vanlig timtid på ett sånt jobb.

Det är ju förberedelser och efterarbete som är dom stora grejerna. Lyfta upp huset och ställa det på en ram, el och vatten, förbereda färdväg, fälla ev. träd och annat som kan vara i vägen och så vidare.
Sen motsatt procedur när huset är på plats igen.

Sen är det ju naturligtvis ännu mer som tillkommer, grund- och tomtarbete på nya stället och så vidare men jag tror själva flytten hamnar på ca. 100-150.000 spänn.

Mvh Pelle
106
QUOTE (jake the snake @ Oct 26 2004, 23:20 )
Jag tror att försäkringskostnaderna hade varit rätt intressanta. Om ett hus ramlar ner på marken från en helikopter så kan ju en del skador upptså. Både på huset och andra hus och saker. Det kan nog vara det största problemet.......

FM har faktiskt haft planer på att flyga hus med helikopter, när man skulle lägga ner Bifrost (vilket tydligen inte skett än) ville CO (?) ta ner mässen (Midgård) till CV och för att spara arbete ville han flyga ner den med helikopter. Det var en knuttimrad historia av makedonskt ursprung som redan hade flyttats en gång (från FYROM till Bifrost) genom att plockas ner och köras på lastbil för att sedan byggas upp igen. Detta gjorde att den inte var i särskilt bra skick och hade man försökt något sådant hade den legat som ett plockepinn någonstans på vägen.
sleget
Snackade med en av kelikoptermekarna på säve för ett par år sedan.
Han kom till jobbet en dag som vanligt, tog en kopp med kaffe och ställde sig att titta ut genom fönstret.
Det kom en hel del kaffe både på honom och insidan fönsterglaset.
Den ryska snurran var på besök, det var helt väntat att få se den utanför på plattan. Men att se en ryss med sopkvast promenerandes omkring på rotorbladen var inte helt väntat.

Dessutom, ryssar är inte så kinkiga med sina max-min data.
Om helikoptern inte orkar lyfta så är det för tung last.
Om kärran kommer upp så är lasten inom gränserna. Typ.
volvo_viking
Vad häftigt att gå och plocka svamp i Boden, laga mat, sova en lur på soffan och vakna på sin nya tomt i Sundsvall. Inga flyttlådor eller nånting. Har man fönstrena öppna under resan så är det färdigstädat när man kommer fram.

Skulle vara en mäktig syn att se en helikopter komma farandes med ett hus!
//Janne
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.