Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lucka i taket på tgb
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Mikael.89
Det finns ju tgb 20 en lucka på passagerarsidan en lucka i taket, för eventuell spanare/luftvärnsskytt. camo.gif

Finns det en sådan lucka på tgb 11/13 också?
Erik_G
Vad jag kommer ihåg så har jag stått i en sån lucka på en 11-bil när jag gjorde lumpen, men mitt minne är inte vad det har varit, och mitt pannben var rätt hårt, så det kan ju hända att det bara var ett hål i plåten biggrin.gif

/E
[MPJ]Sgt.Ratchak
Jupp det är en lucka i dom, brukade få sitta under kspskytten i luckan blink.gif ...
Det blir många varma tomhylsor i kragen
Kanna
Som förtydligande kanske det bör nämnas att luckan på tgb 11 inte är i taket bredvid föraren utan i utrymmet bakom föraren.
Skuggan
det fins på 13 bilarna också...
hade en sådan på våran bil i lumpen, dock utan KSP...

även 30/40 bilarna har det och jag har sett scania och volvo lastbilar i FM´s ägo med likadan lucka..
[MPJ]Sgt.Ratchak
Det råder brist på KSP-fästen till 11/13 bilar därför har dom flesta inte det. angry.gif
Kimster
Helt riktigt sitter det en lucka bakom föraren i passagerarutrymmet på TGB 11. På TGB 1112 (Radiomodellen) så sitter luckan längst bak.
The Swede
QUOTE (Kimster @ Oct 20 2004, 19:10 )
Helt riktigt sitter det en lucka bakom föraren i passagerarutrymmet på TGB 1112. På TGB 1113 (Radiomodellen) så sitter luckan längst bak.

Tgb 1113?
Det är 1112 som är radiomodellen och där sitter luckan längst bak på vänster sida.
På en vanlig tgb 11 och tgb 13 sitter luckan bakom förarplatsen.

The Swede pansar2.png
Kimster
bah... vem har sagt om att siffror är min grej.. klart du har rätt.. kunde du inte rätta i inlägget istället besswwaiser.. etc.. :P

så nu ... rättat ..tycker ditt inlägg är onödigt nu ;)
Lindeberg
Även sjvtptgb1314 har lucka i sjukvårdsutrymmet smile.gif
The Swede
QUOTE (Marzocchi @ Oct 21 2004, 12:51 )
Även sjvtptgb1314 har lucka i sjukvårdsutrymmet smile.gif

Fast den har inget ksp-fäste. 7.gif biggrin.gif
LeadHead
Gäller även Stabstgb 1313 som har samma grundhytt...

Då får man alltså handhålla ksp eller göra som plastbandvagnsskytte, köra med pskott...

stabspvtgb 1313-86 vore väl något att åka ner till Revingehed och äta skåningar med? biggrin.gif
Magnus Redin
QUOTE (Mikael.89 @ Oct 20 2004, 16:43 )
Det finns ju tgb 20 en lucka på passagerarsidan en lucka i taket, för eventuell spanare/luftvärnsskytt. camo.gif

En (öppen) taklucka är även bra för utrymning om
man kör på en sjö och brakar igenom isen. Det är
en huvudmotivering till varför många civila traktorer
har taklucka trotts att de har luftkonditionering.
Torak
QUOTE (Magnus Redin @ Oct 21 2004, 23:05 )
En (öppen) taklucka är även bra för utrymning om
man kör på en sjö och brakar igenom isen. Det är
en huvudmotivering till varför många civila traktorer
har taklucka trotts att de har luftkonditionering.

Nar jag var och kollade pa Land Rover visade de mig en fran Royal Marines, som hade snorkel, regnrock för radioutrustning och allt... och en lucka i taket.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.