Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny GRG på gång?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Groaghach
Hej!

Hittade en lite udda GRG på denna sidan. Och det finns fler bilder.

Är det en moddad GRG m/48 eller är det ett helt nytt GRG? (M3 kanske?)

Detta kanske har tagits upp tidigare, men hade svårt att hitta ngt med sökmotorn då man inte kan anväda sig av "GRG" som sökord

Groaghach
ThornBjorn
Är inte det GRG m/86...som 48an fast i samma material som Pskott m86?
Pete
QUOTE (ThornBjorn @ Oct 20 2004, 15:42 )
Är inte det GRG m/86...som 48an fast i samma material som Pskott m86?

Det stämmer bra.

Det är alltså ett grg gjort med ett tunnare rör med kolfiberepoxiförstärkning runt, så att det blir lättare än grg m/48.

Mer info i SoldR mtrl vapen grg
Foxtrotcharliegrg
Kolla också in den här bilden: http://193.11.254.142/~andreas/pics/90/rav...es/IMAG0034.htm
och jämför med bilden på s7 i http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr...l_vapen_grg.pdf så ser det ut som det är en m/86 med extra stötskydd (kanske för fredsmässig användning?)
Mech.Inf
Har även hört att ett nytt p-skott är på väg ett s.k smart p-skott.

Det nya p-skottet styrs med nån sorts laser, när man riktar mot målet beräknar lasern avstånd och hastighet. Så det är bara att rikta in sig mot målet och skjuta resten sköter vapnet så man kan bortse från avstånd, hastighet mm när man ska skjuta mot ett mål.
Pete
QUOTE (Svensk.M @ Oct 20 2004, 15:55 )
Har även hört att ett nytt p-skott är på väg ett s.k smart p-skott.

Det nya p-skottet styrs med nån sorts laser, när man riktar mot målet beräknar lasern avstånd och hastighet. Så det är bara att rikta in sig mot målet och skjuta resten sköter vapnet så man kan bortse från avstånd, hastighet mm när man ska skjuta mot ett mål.

Det är Rb57, vilket är som en BILL2-robot i ett pskott-rör, förenklat uttryckt.
Den är även kallad MBT-LAW, mer info på den här länken:
MBT-LAW hos Army Technology

Du kan också söka på MBT-LAW på forumet.
BertilXerxes
Var dt inte snack om att göra en ny variant av M3 (grg 86) i kaliber 150 mm (eller liknande) med programmerbar ammo och andra godsaker? Eller har detta fallit på ekonomin som vanligt?
johanp
frågan är varför de där lökhögarna har ksp58d och grg86???!
ThornBjorn
QUOTE (johanp @ Oct 20 2004, 16:48 )
frågan är varför de där lökhögarna har ksp58d och grg86???!

Tänkte precis samma sak.
Sidron
Jävligt mycket coolare ser det ut! Ser även ut att vara mer i tiden för vårat folk! laugh.gif
Van der Kaye
Bromsar debatten lite...

Blanda inte ihop äpplen o päron bara för att de smäller grabbar.

CG M3 (Grg m/86) har en stålliner förstärkt med kolfiberlindning.

AT4 har ingen metalliner utan består endast av ett glasfiberlindat rör.

MBT LAW, eller NLAW som den nu kallas, har ett passivt system som med hjälp av gyron o acc mäter in skytten riktrörelse o beräknar målets rörelse. Således är systemet passivt och belyser inget mål med laser eller dyligt.

Tror att detta varit uppe förr bröder.

MVH

Van der Kaye
SERG. B
Vilka enheter är det som har detta vapen? Har aldrig hört någon som haft det.
johanp
Tydligen så har strf90 pluton på P4 det - av nån anledning?!
Pego
QUOTE (johanp @ Oct 20 2004, 22:39 )
Tydligen så har strf90 pluton på P4 det - av nån anledning?!

Skulle tro att det är värnpliktiga från Kvarn som är med på bilderna, dessa gör försök för markstridsskolan vilket förklarar varför de har lite olika vapen än vad som finns ute på "vanliga" förband!
Rickard N
Hmm, har kvarns soldater skaraborgs regementes båge?
Och vad är det som gör dessa till lökar?
Skuggan
QUOTE (Rickard N @ Oct 22 2004, 10:40 )
Hmm, har kvarns soldater skaraborgs regementes båge?
Och vad är det som gör dessa till lökar?

Kvarn tillhör P4 (därför det heter P4-Kvarn)
och de ses väl inte som "riktiga" P4ingar (därför de kallas lökar, sedan om de är mer lökar än andra det kan väl diskuteras)
106
QUOTE (SERG. B @ Oct 20 2004, 22:18 )
Vilka enheter är det som har detta vapen? Har aldrig hört någon som haft det.

Vill minnas att jag har sett bilder på a-dyk med Grg 86 och om jag inte är helt fel ute har även FBJ använt det.
Eftersom komposit är känsligare för stötar och slag, särskilt mot skarpa kanter, är det ofta bättre att låta vpl slita på gammalt rejält stål.
Skuggan
vill minnas att GRG M/86 i kolfiberkomposit även nämns i SoldF 2001 (inom parantes under GRG M/48)

anledningen att det inte används så mycket i fred torde vara att det är känsligare för slag och stötar än gamla plåtschabraket M/48 (det blir altså en positiv överraskning om man får en lättare M/86 i kriget)
Darkwand
Nackdelen är ju förstås att kolfiber åldras så vi får se om dom här sakerna börjar explodera efter en 10-15 år.
Fu Gson
Mer kuriosa: Polarns pluton fick prova på m/86 grg under sin tid på IB16 98-99. 86:an brukades enbart på skjutbanan och inte i stora skogen,
AndersL
Men med det i kolfiber så måste man ju gå miste om den härliga klangen som sprider sig ut igenom huvudet till fingerspetsarna när man har dunkat iväg en fullbumpa camo.gif
MrGoot
Go kväll

jag gör lumpen på P4-kvarn. (Grenadjär kompaniet)

vi är ett övningsförband åt MSS o prövar lite olika saker, som t.ex AK 5DF, AK5CF, GRG m/86. vi har även fått spela in en intro film till NLAW (STORM inom FM)
lite hippa markus prylar blir de också då 1a 90 pluton är försöks pluton till markus projektet detta utb. år.

hat gött
A2Keltainen
QUOTE (Skuggan @ Oct 22 2004, 22:56 )
det blir altså en positiv överraskning om man får en lättare M/86 i kriget

Ja, men det blir en negativ överraskning när de märker hur mycket ömtåligare m/86 är än de m/48 de vant sig vid att använda. Risken är alltså att soldaterna vänjer sig vid att vapnet (m/48) tar mer stryk, än vad det (m/86) egentligen gör, och därför behandlar det (m/86) för hårt i en skarp situation. Train as you fight, because you will fight as you train...
Doggydriver
QUOTE (MrGoot @ Oct 23 2004, 21:40 )
Go kväll

vi är ett övningsförband åt MSS o prövar lite olika saker, som t.ex AK 5DF, AK5CF, GRG m/86. vi har även fått spela in en intro film till NLAW (STORM inom FM)
lite hippa markus prylar blir de också då 1a 90 pluton är försöks pluton till markus projektet detta utb. år.

hat gött

AK5DF?! Bilder bitte!
Sytare
QUOTE (MrGoot @ Oct 23 2004, 23:40 )
Go kväll

hat gött

Helvetes höjd va sköj!!!

Fråga: Ak 5DF, är det den vanliga D med siktesskena och avkortat Ak 5 handskydd, eller har man hittat något mera innovativa lösningar som t.ex. KAC (önsketänkande...) eller CF-handskyddet med möjlighet att montera ett vertikalt handgrepp.
NB 85
Med risk för att det blir ramaskri över hela Sverige så ska jag berätta vad jag fick höra för ett tag sedan.

Grg skall utrangeras ur försvarsmakten. Han som berättade fick höra det på en militär skola. Han fick även förklarat för sig att det var därför som många sköt med grg m/86 nu.
När det ska ske vet jag ej, och om det ligger någon som helst sanning i påståendet vet jag inte heller.

Men man får verkligen hoppas att det bara är svammel det han fick höra. Det kanske inte behöver tilläggas men han blev också synnerligen bestört.

Om det är någon som vet något om detta så skriv gärna, och förhoppningsvis kan ni DEMENTERA mitt påstående.
Adam Wilhelm
Grattis HV isåfall... nu plockar vi bort ert tyngsta understödvapen!

Om det ligger någon sanning i påståendet... mycket dumt på min ära!
Rune Frunkh
Att grg skall fasas ut verkar lite underligt, då det i en ensides artikel i Jane's Defence Weekly (JDW 6 october 2004) talas varmt om materielen (84 mm Carl Gustaf M3 och M136) och hur SF-enheter använder dem. Artikeln rekomenderas varmt.
A2Keltainen
Kanske plockar man bort grg från en del förband när man inför MBT-LAW i dessa? Grg suger ju rätt så rejält om man ska bekämpa moderna strv i dagsläget. Däremot så verkar det vara ett mycket bra allmänt understödsvapen.
Rune Frunkh
... men men, det är väl som vanligt: Det svenska försvaret är inte särskilt verklighetsförankrat. När andra länder överväger att återinföra 7.62 eller annan grövre kaliber istället för 5.56, ger svenska FM bort dessa vapen till Baltikum eller låter B-laget (Hv) få dem, och anskaffar häftiga Kulspruta 90 (med kort pipa!!!) istället.

Det är få handburna vapen som bekämpar stridsvagnar... Grg är ett mycket bra understödsvapen!
Vysotskij
QUOTE (Rune Frunkh @ Oct 27 2004, 20:58 )
Det svenska försvaret är inte särskilt verklighetsförankrat. När andra länder överväger att återinföra 7.62 eller annan grövre kaliber istället för 5.56, ger svenska FM bort dessa vapen till Baltikum eller låter B-laget (Hv) få dem, och anskaffar häftiga Kulspruta 90 (med kort pipa!!!) istället.

Jag har säkert inte din verklighetsförankring vad gäller finkaliber, men fattar jag dig rätt när du tycker att ak 4 borde prioriteras i organisationen framför ksp 90?

Finns det någon som tror att man skjuter tillbaka efter att ha tagit emot en 5,56?
A2Keltainen
QUOTE (Vysotskij @ Oct 27 2004, 21:49 )
Finns det någon som tror att man skjuter tillbaka efter att ha tagit emot en 5,56?

Ja, i vissa fall, då du dels förmodligen har att göra med en adrenalinpumpad människa och du dels inte säkert fick in en riktigt bra träff. Det lär ju inte vara så många som fortsätter att strida efter att ha tagit emot en 5,56 NATO mitt i pannan, men hur blir det om träffen exempelvis är i låret eller vänster överarm? Sedan kan de hända saker som att kulan gått igenom en fortifikation och en skyddsväst med keramplatta, vilket ytterligare minskat dess anslagsenergi.
Vysotskij
Fair enough.

Jag har vare sig Runes eller din erfarenhet av stridsutbildning, och har redan sett för många trådar om genomslag hos 5,56 och 7,62. Jag nöjer mig med att konstatera att jag långt hellre får en ak 5 och två kilo 5,56 x 45 än en ak 4 och två kilo 7,62 x 51 om jag någon gång drar på mig uniform igen.
A2Keltainen
QUOTE (Vysotskij @ Oct 28 2004, 08:46 )
Jag nöjer mig med att konstatera att jag långt hellre får en ak 5 och två kilo 5,56 x 45 än en ak 4 och två kilo 7,62 x 51 om jag någon gång drar på mig uniform igen.

Jag vet inte säkert själv vilket jag skulle välja, men jag lutar nog åt att ta Ak 5:an. Det hela beror lite på vem jag ska skjuta med vapnet, i vilken terräng detta ska ske och under vilka övriga omständigheter.

Det här är rätt så intressanta siffror att meditera över:

Ksp 90

Vapen: 7 kg
100 patroner: 1,5 kg
200 patroner: 3 kg
400 patroner: 6 kg
600 patroner: 9 kg
800 patroner: 12 kg

Ksp 58

Vapen: 11,6 kg
100 patroner: 3 kg
200 patroner: 6 kg
400 patroner: 12 kg
600 patroner: 18 kg
800 patroner: 24 kg

Det vore inte helt fel med en kaliber rätt så mitt emellan 5,56 NATO och 7,62 NATO.
KD803
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 28 2004, 09:29 )
Det vore inte helt fel med en kaliber rätt så mitt emellan 5,56 NATO och 7,62 NATO.

Vad sägs om 6,5x55? :P
A2Keltainen
En lättare kaliber är att föredra när man har ett behov av att kunna skjuta en stor mängd nedhållande eld. En tyngre kaliber är däremot att föredra när man har ett behov av att kunna få en god verkan i det enskilda skottet. Jag misstänker, att med den inriktning som svenska försvaret tagit, så är för flera förband behovet av att kunna få en god verkan i det enskilda skottet, viktigare än behovet av att kunna skjuta en stor mängd nedhållande eld. Sedan så har ju en lättare kaliber även andra fördelar, som exempelvis en mildare rekyl och oftast även lättare vapen. Men å andra sidan så har ju även en tyngre kaliber andra fördelar, som exempelvis längre praktisk räckvidd.

En sak jag funderat över är hur vettigt det skulle vara med ksp i .338 Lapua Magnum, eller annan likvärdig kaliber. Om man ser till hur psg i denna kaliber ser ut och väger, så skulle kanske en ksp i denna kaliber både slå hårdare och längre än 7,62 NATO utan att för den skull behöva bli så mycket klumpigare än en ksp i 7,62 NATO. Jag utgår ifrån att en sådan ksp i normalfallet skulle användas med ett tripod, men frågan är om den i övrigt mer skulle likna Ksp 58 eller Tksp? En sådan ksp skulle inte vara ett vapen för vanliga skyttegrupper, utan istället ett understödsvapen på pluton- eller kompaninivå, som komplement till de lättare ksp (som exempelvis Ksp 90) i skyttegrupperna.

Vad väger för övrigt en Spränggranat (sgr) m/58 (M4084-402234)? Jag har inte lyckats hitta den informationen i någon av de publikationer jag har eller via sökningar på WWW.
Foxtrot Lima
Även om jag inte är en auktoritet på området vill jag ödmjukast påpeka att 5.56 gör mer skada (vävnader osv) på mjuka mål än 7.62. Å andra sidan är det lättare att stoppa 5.56 med ett kroppsskydd eller liknande.

(Har inga källor på nätet eller liknande, men detta är vad jag fått lära mig. Sorry för OT.)

EDIT: Så vad jag ville komma fram till är att 5.56 nödvändigtvis inte behöver vara sämre på att skada/stoppa fi än 7.62.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
A2Keltainen
QUOTE (Foxtrot Lima @ Oct 28 2004, 12:19 )
Även om jag inte är en auktoritet på området vill jag ödmjukast påpeka att 5.56 gör mer skada (vävnader osv) på mjuka mål än 7.62. Å andra sidan är det lättare att stoppa 5.56 med ett kroppsskydd eller liknande.

Det finns ju olika typer av kulor, inklusive olika typer av FMJ och AP, vilket spelar rätt så stor roll för vilken skada en viss kaliber gör. Den kula som är lämplig för en viss kaliber, är inte nödvändigtvis lämplig för en annan kaliber. Man vill exempelvis förmodligen ha olika kulkonstruktioner för en snabb och lätt kula/kaliber jämfört med en långsam och tung kula/kaliber.
KD803
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 28 2004, 12:00 )
Vad väger för övrigt en Spränggranat (sgr) m/58 (M4084-402234)? Jag har inte lyckats hitta den informationen i någon av de publikationer jag har eller via sökningar på WWW.

3,0 kg.

Källa: Amkat del 1, 2001 års utgåva
A2Keltainen
QUOTE (BJE @ Oct 28 2004, 13:30 )
3,0 kg.

Tack!

Finns den som PDF, och var får man i så fall tag i den?
KD803
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 28 2004, 13:56 )

Finns den som PDF, och var får man i så fall tag i den?

Hämtade mitt ex på bokförrådet, så jag har inte haft något skäl att leta efter den som pdf. B)

Om den inte finns på den vanligt publikationssidan så finns den nog inte som pdf.
gunsmoke4b
Är det någon som har sett vidarutvecklingen av "frontbuster" rlwhore.gif !!!
(glömt beteckningen)
Detta hade vi som prov på kvarn 89/90, ett 120mm p-skott med ett sikte som man plockade bort efter skott och monterade på nästa p-skott???
Var detta bara ett försök eller är det någon som sett/hört mer???
KD803
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 29 2004, 21:16 )
Är det någon som har sett vidarutvecklingen av "frontbuster" rlwhore.gif !!!
(glömt beteckningen)
Detta hade vi som prov på kvarn 89/90, ett 120mm p-skott med ett sikte som man plockade bort efter skott och monterade på nästa p-skott???
Var detta bara ett försök eller är det någon som sett/hört mer???

Står lite om det på ett populärt forum som du kanske hört talas om? :P
Adam Wilhelm
Back till topic... eller nästan.

Var bara tvungen att visa den här norska Grg:n

Vad gillar ni det där instickvapnet?
Något större än Övningsvapen 3... biggrin.gif

Hittade den här israeliska videon... var uppmärksamma 1:32 in i filmen.

Israelisk reklamfilm för MÖP:ar

Edit: Lade till filmen
Razvedka
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Oct 20 2004, 15:50 )
Kolla också in den här bilden: http://193.11.254.142/~andreas/pics/90/rav...es/IMAG0034.htm
och jämför med bilden på s7 i http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr...l_vapen_grg.pdf så ser det ut som det är en m/86 med extra stötskydd (kanske för fredsmässig användning?)

De GRG m/86 vi hade ute under min GU en gång i tiden hade inte tillägsskydd(cellskum?), för röret som man kan se på bilderna, utan laminatet runt linern var väl synlig!

När tillkom denna mod, och är det i så fall på det viset att vapnet fortfarande utvecklas inom FM?
gunsmoke4b
Sorry, BJÄ. Orkar inte läs allt som skrivs i detta forum.
Jag ska kolla runt lite mer till nästa gång...?
KD803
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 30 2004, 22:41 )
Sorry, BJÄ. Orkar inte läs allt som skrivs i detta forum.
Jag ska kolla runt lite mer till nästa gång...?

Det är upp till dig själv hur mycket du letar efter information. Jag är nöjd så länge du stavar min signatur rätt...

/BJE
AnimalMother
Men vad är Kolfiber och plast jämfört med det gamla hederliga klånket från gamle "Greger" m48, jag bara undrar?

hade jag gett mig ut i strid med ett Grg hade det sannerligen varit med modell äldre!

camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.