Sverige förlorar ännu ett förband och hamnen står oskyddad.
Svaret är en allmän reflektion på frågan Amf4 även om det riktas till combats citat.
Ja Sverige förlorar ytterligare ett förband. Men varför står hamnen oskyddad combat? Om du avser strid mot reguljära förband så sköts det ju av krigsförbandet m.a.o den Amfibiebataljon som vi har kvar. Om du menar det, i GBG så väldigt omdiskuterade, terroristhotet så är det idag inte vår uppgift. Visst planeras det att man i framtiden mer kunna använda FM´s resurser mot terrorhot.
Men hur skall ett amfibieförband skydda mot terrorhotet? Stridsbåt som följebåt till hotad färja: Ja. Men sen då? Om det smäller i oljehamnen så är det redan föresent att göra något. Om det finns ett uttalat hot kan man använda armar och ben som bevakning från ett antal förband ex: HV, Halmstad, F7 osv.. Talar vi om mer kvalificerade uppgifter så finns de på HKP avstånd vid vättern.
Mina egna slutsatser:
Redan Smällt ----> Skit samma vem som vaktar, då har det redan smällt, alltså inget behov av Amf4
Snabbt läge --> SF/NI Förband samt vanlig polis. Ev HV + andra förband för arm och benkraft.
Hot över tiden ---> Polis, ev NI/SF samt gott om tid att från andra ställen i landet hämta arm och benkraft vid behov.
Ergo : Jag ser inte något direkt hot mot GBGhamn förutom ett ev. terrorhot och där har inte Amf4 något att göra.
Jag har utbildat och kommer att utbilda amfibiesoldater och kan säga här och nu att jag skulle inte på något sätt vilja använda mig själv och någon av dessa enheter mot terrorister. Visst kommer ordern så är det bara att rätt in sig och beordra framåt, men nej, det är inget som skulle göra mig överdrivet upphetsad. Jag lämnar det hellre till kamraterna i SF.
Slutligen... för att summera.. vad pratar vi om för hot mot GBG Hamn?
Minhot = 4.e Minkrig.
NBC = Nbc förband
"Traditionell terrorism, modell planterade bomber, mindre grupper med galningar som skjuter vilt omkring sig? Vad kan ett Amfibieförband tillföra där?
Det enda som jag kan tänka mig är att på något sätt skydda en hotad tanker/färja liknande med stridsbåtar motsv. (Vilket övats på Amf4.) men jag anser inte att detta kan motivera att man bibehåller ett förband bara p.g.a detta.
Soldater kommer även i fortsättning att utbildas till skyddsvakter inom FM. Inom Amf4 område kommer det även i fortsättningen att finnas ett antal individer som, om än basic, kommer kunna hantera de Ak5 som finns på området och som kommer att kunna agera skyddsvakter samt ge någon form av stöd till samhället. Måste de ha grän basker och kallas amfibie för att lösa detta?
GMY