Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Göteborg ger sig inte
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2
Sljivovica
Jag blir så yr i huvudet av alla nedläggningar/flyttar.
Kan någon tipsa om en organisationskarta där man
kan sen vilka förband som finns kvar?
Tror det blir lätt att rita den kartan i framtiden:
FM kommer att samlas till Karlsborg under en
storgarnision:
"FM:s samlade resurser med särskild inriktning
mot internationella insatser och skogsbränder."
F7, med övriga flottiljer blir nedlagd, för att starta upp F6 igen. "Departementet
för undersökning av vattnets betydelse för sjöfarten"
flyttar till Såtenäs.
MarinBas Vättern upprättas, Karlskrona läggs ner.
Lika bra att flytta verksamheten från Skövde också.
Låt HKV ligga kvar i Sthlm, fördel om det är
nära till mässar och golfbanor.
För att öva subarktisk strid så bygger vi
upp en gigantisk hall med kyla året om
liknande skidbanan i Finland..

*wawe the ironyflag*

(Man är väl en gammal stofil som lever
kvar invasionsförsvarstänkandet, när man
istället borde gå ut och krama och dela ut blommor
till alla tänkbara potentiella hot.
För det kan ju inte hända här..)
FrOst84
QUOTE (C 2.a pjäs @ Oct 20 2004, 11:13 ) *
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 20 2004, 11:19 )
Jag stöttar GBG i sin kamp för att behålla militär närvaro.
Skulle ju var F-N om inte Sveriges andra stad skulle ha ett försvar.

Fast det lilla kompaniet som AMF4 utbildar skall väl, rätta mig om jag har fel, krigsplaceras i amfibiebataljonen som har de flesta av sina stridsuppgifter i en skärgård på andra sidan landet. Så det kommer ju knappast Göteborgs försvar till godo. De förband som var avdelade till just Göteborgs försvar , exvis spärrbat GG och nå´n stadsskyttebataljon, är ju nedlagda och nu är det mol allena hemvärnet som skall försvara. Klent så det förslår! Att göteborgarna vill ha AMF4 kvar beror väl på arbetstillfällen och lokalpatriotism, knappast på att staden lämnas försvarslöst.

Njäee Amfibiekårens uppgift är ju att skydda hela kusten landet runt, afm4:as uppgift var väl främst att skydda västkusten samt oljeförsöjningen in i Göteborgs hamn samt att kunna understödja Amf1 vid behov/möjlighet.
Rokare
Väskusten skull bl.a. skyddas av 5.e Amfibiebataljonen som var utgångsgrupperad på Väskusten. Detta förband producerades till stora dela av Amf4.

Det har alltid rått, och kommer alltid att råda en förvirring ang. Krigsförband vs. Producerande förband på den tiden det begav sig. Likaså kan man ställa frågan till Göran Johansson och andra lokalpatrioter i GBG på vilket sätt som producenten Amf4 med nuvarande organisation skulle försvara GBG mot de terrorhot som det så högt skreks om... Jag har ställt frågan och fick ett och annat ont öga av gamla Överstar, Kommendörer m.m

Fakta är dock, som jag ser det, att GBG är Sveriges största hamn med 50% av bl.a. oljeimporten (resten hittar man ett stenkast norrut). Detta kräver ett försvar dels reelt men även juridiskt med tanke på det krav som ställs på hamnar nu för tiden. Var Amf4 rätt medel för detta försvar? Ytterst tveksamt även om man förvisso slängde ihop en "Eskortera färja övning" i slutet. Om situationen var det omvända och det hade varit "mitt Amf1" som låg i potten så hade jag sagt samma sak... Regementen slår inte ihjäl terrorister och andra asymetriska hot, hur gärna man än vill tro det.. Och hur gärna man än lokalt vill få sin väljarkår att tro det.

Amf4 fyllde dock andra mycket viktiga funktioner exempelvis en närvaro i skärgården som skapar räddningssäkerhet för de civila, en infrastruktur för katastrofhjälp för ex Branden på Princess Ragnhild (jag och 7 andra befäl + Matsalen råddade runt det där, very much work). Dock var inte detta dimensionerande i beslutet... Detta kan kanske anses vara fel, men så var det, och då rök Amf4.

GMY

GMY
Nestor
När man trodde att man hört allt...

Göteborg blir utan försvar.

:( sad.gif
dxl
Eftersom Hemvärnet uppenbarligen inte räknas som ett militärt förband så räknas väl inte övningar som t.e.x "hamn och farled" där både polisen och säpo var observatörer.

Visst Hemvärnet är inte ens soldater på deltid, men när det kommer till bevakning och observation så tror jag nog att hemvärnet håller godkänd klass.....

[ironimode]Kanske man borde lägga mer kraft på att göra HV till ett militärt förband istället för att bråka om att Göteborg står utan försvar, för om HV blir ett militärt förband så kommer det finnas mycket mycket militärer som på väldigt kort varsel både kan agera och reagera.[/ironimode]
Dr. T-68
Inte nog med att Gbg hade politikerna emot sig, nu verkar det som att de även har höga militärer emot sig.
Iofs bottnar det väl i att det finns för lite pengar i systemet för att kunna verkställa alla saker som beslutas av politikerna.

- Det måste kännas lite taskigt för de personer som flyttar från K-na till Gbg för att följa bassäk (det borde väl vara några?).

En annan sak som jag funderade på som inte finns med i artikeln. Behöver inte bevakningsbåtskompaniet någonstans att träna också? 3.gif
För de är väl fortfarnde ett detachement till amf1 och är placerade på fd. amf4?
dxl
Nu säger jag inte att det inte ligger sanning i att kännsö ska avvecklas.

Men det faktum att ingen jag känner inom firman har hört något om detta och att ingen har nämt detta för personal som regelbundet övar där gör att det känns som att det för mig behövs lite fler källor än kvällspressen.
Dr. T-68
Men andra ord luktar det någon typ av politiskt utspel? gasmask.gif
Det är bara att hoppas att personalen får reda på saker innan tidningen får det.
Forcie
Känsö räddas
Kaparn
Nu har tom ÖB erkänt att "GBG och Gotland blev orättvist behandlade i FB 04" och efter strategiska institutets (det heter nåt sånt och tillhör hkv) utredning om FM närvaro i GBG så konstateras att militär närvaro i GBG är mkt viktig främst med hänsyn till hamnen. Hamnen anses mycket viktig för hela norra Europa. Resultatet av att man skall öka på nåt sätt i GBG igen får vi väl se.men något blir det........

Det skulle kunna bli så att man av säkkomp sjö (marinbasen)och bevbåtkomp (amf1) bygger en gubat (-) , man får ju då faktiskt ett schysst skydda hamnkoncept. Både för int och nationell tjänst. Lägger man sen på lite MP så......(ren spekulation)

Vad gäller Gutarna så förstår jag också att hotbilden förändras i och med gasledningen där ständig närvaro av marina förband är viktig.

Så jag väntar nu på replik av Sthlm.

Ursäkta mina stavfel och meningsbyggnadsfel som beror på att det är fredag.
Ekvall
Ja, grundutbildning av någon form av marint inriktad säkbat borde väl ha ganska fina övningsförutsättningar i Gbg med tanke på att det ändå är norra Europas största hamn. Hoppas att det blir lite mer aktivitet på gamla Amf4 (lokalpatriot som man är). Det känns änna tomt där nu...

EDIT: Förbaskade stavfel!
Dizzy_keys
QUOTE (Kaparn @ May 4 2007, 22:26 ) *
Nu har tom ÖB erkänt att "GBG och Gotland blev orättvist behandlade i FB 04" och efter strategiska institutets (det heter nåt sånt och tillhör hkv) utredning om FM närvaro i GBG så konstateras att militär närvaro i GBG är mkt viktig främst med hänsyn till hamnen. Hamnen anses mycket viktig för hela norra Europa. Resultatet av att man skall öka på nåt sätt i GBG igen får vi väl se.men något blir det........

Det skulle kunna bli så att man av säkkomp sjö (marinbasen)och bevbåtkomp (amf1) bygger en gubat (-) , man får ju då faktiskt ett schysst skydda hamnkoncept. Både för int och nationell tjänst. Lägger man sen på lite MP så......(ren spekulation)

Vad gäller Gutarna så förstår jag också att hotbilden förändras i och med gasledningen där ständig närvaro av marina förband är viktig.

Vart står det att ÖB sa så?
KD803
QUOTE (Ekvall @ May 4 2007, 23:43 ) *
Ja, grundutbildning av någon form av marint inriktad säkbat borde väl ha ganska fina övningsförutsättningar i Gbg med tanke på att det ändå är norra Europas största hamn.

Jag tvivlar starkt på att Göteborgs hamn är intresserad av att användas som övningsobjekt...
Ekvall
QUOTE (KD803 @ May 5 2007, 01:29 ) *
QUOTE (Ekvall @ May 4 2007, 23:43 ) *
Ja, grundutbildning av någon form av marint inriktad säkbat borde väl ha ganska fina övningsförutsättningar i Gbg med tanke på att det ändå är norra Europas största hamn.

Jag tvivlar starkt på att Göteborgs hamn är intresserad av att användas som övningsobjekt...

Varför tror du det? Det kanske var annorlunda på Amf4:s tid. Ett amf-förband kanske inte är det lämpligaste att släpa in i hamnen och panga med.

Men att öva skydd och övervakning med kvalificerad personal inom hamnområdet (som för övrigt är gigantiskt) tror inte jag är några större problem. Eller har jag missat något grundläggande? Sedan har Skärgårdsbataljonen haft en återkommande övning, "Hamn och farled" (omfattning och tillgång till hamnområdet är för mig okänd), där hamnen och farleden klassats som skyddsobjekt så helt anti tror jag inte att Gbg Hamn är. Bara mina tankar och funderingar...
KD803
QUOTE (Ekvall @ May 5 2007, 10:25 ) *
Varför tror du det? Det kanske var annorlunda på Amf4:s tid. Ett amf-förband kanske inte är det lämpligaste att släpa in i hamnen och panga med.

Baserat på det studiebesök vi gjorde där och vad de då berättade för oss.
Ekvall
QUOTE (KD803 @ May 5 2007, 10:52 ) *
QUOTE (Ekvall @ May 5 2007, 10:25 ) *

Baserat på det studiebesök vi gjorde där och vad de då berättade för oss.

Intressant. Berätta gärna mer. När var det och vad sa de?
KD803
QUOTE (Ekvall @ May 5 2007, 10:57 ) *
Intressant. Berätta gärna mer. När var det och vad sa de?

Studiebesöket var 2004. Vad de sa var i princip att här kommer ingen in beroende på det regelverk som gör att hamnen numera är avspärrad, uppskyltad och bevakad.
Ekvall
QUOTE (KD803 @ May 5 2007, 11:03 ) *
Studiebesöket var 2004. Vad de sa var i princip att här kommer ingen in beroende på det regelverk som gör att hamnen numera är avspärrad, uppskyltad och bevakad.

Ok. Så det fanns ingen vilja från Gbg Hamn att ha något samarbete med FM?
KD803
QUOTE (Ekvall @ May 5 2007, 11:34 ) *
Ok. Så det fanns ingen vilja från Gbg Hamn att ha något samarbete med FM?

Nu var det ju inte direkt VD-nivån som träffade oss, så det har jag ingen som helst aning om. Skulle en skarp situation uppstå så antar jag att det är en sak, men jag tvivlar på att det kommersiella bolaget med verksamhet i stort sett jämnt är intresserad av att förvandlas till övningsterräng.

För den delen, varför skulle en säkbataljon behöva öva i hamnen? Att bataljonsledning motsv gör rek och samverkar med sina civila motsvarigheter är en sak, men den enskilde soldaten?
Scouten87
För information: Man har/håller på att upprätta en grupp bestående till större delen av gamla sjöbevakare för att delvis skydda delvis bevaka farlederna in till göteborgs hamn, utifall att det skulle uppkomma ett utalat hot mot hamnen tex, terrorhot. Denna grupp är vad jag har förståt det som en del av hemvärnet.
Information som gruppen inhämtar vidarebefodras till Sjöc gbg, som i sin tur delegerar uppgiften vidare.

Så som det ser ut nu så finns det alltså redan en delvis fungerande grupp för att lösa diverse skydds och bevaknings uppgifter inom ämnet skydda gbgs hamn.

/Scouten
Kaparn
QUOTE (Tikkanen @ May 4 2007, 23:49 ) *
QUOTE (Kaparn @ May 4 2007, 22:26 ) *

Vart står det att ÖB sa så?

Det sade ÖB himself under sitt besök i GBG i mars när han träffade bl a C GBG garn och Göran Johansson.
Kaparn
QUOTE (Scouten87 @ May 5 2007, 20:07 ) *
För information: Man har/håller på att upprätta en grupp bestående till större delen av gamla sjöbevakare för att delvis skydda delvis bevaka farlederna in till göteborgs hamn, utifall att det skulle uppkomma ett utalat hot mot hamnen tex, terrorhot. Denna grupp är vad jag har förståt det som en del av hemvärnet.
Information som gruppen inhämtar vidarebefodras till Sjöc gbg, som i sin tur delegerar uppgiften vidare.

Så som det ser ut nu så finns det alltså redan en delvis fungerande grupp för att lösa diverse skydds och bevaknings uppgifter inom ämnet skydda gbgs hamn.

/Scouten

Vem eller vilka håller på att upprätta denna?
dxl
Det finns bevisligen mycket resurser att ta till i Göteborgs hamn, något som alla som var i hamnen den gågna veckan kan vittna om. Det som är viktigare att fokusera på är hur man nästa gång det behövs ska kunna få dit lika mycket resurser. Problemet ligger inte i att man saknar manskap eller båtar. Problemet ligger snarare i hur man totalt missbrukade den personal som var där frivilligt. Men det är väl som det brukar, Hemvärnssoldaten är lojal mot uppgiften och blir därför *********** konstant.

De som jobbade i hamnen var inte glada på militären och då var ändå detta skarp verksamhet. De som jobbade på båtarna var dock extremt vänliga och det skepparna tog bra hand om oss som var ombord och ordnade det jättebra för oss.
Kaparn
QUOTE (dxl @ May 14 2007, 17:07 ) *
Det finns bevisligen mycket resurser att ta till i Göteborgs hamn, något som alla som var i hamnen den gågna veckan kan vittna om. Det som är viktigare att fokusera på är hur man nästa gång det behövs ska kunna få dit lika mycket resurser. Problemet ligger inte i att man saknar manskap eller båtar. Problemet ligger snarare i hur man totalt missbrukade den personal som var där frivilligt. Men det är väl som det brukar, Hemvärnssoldaten är lojal mot uppgiften och blir därför *********** konstant.

De som jobbade i hamnen var inte glada på militären och då var ändå detta skarp verksamhet. De som jobbade på båtarna var dock extremt vänliga och det skepparna tog bra hand om oss som var ombord och ordnade det jättebra för oss.

På vilket sätt missbrukade man er?
dxl
QUOTE (Kaparn @ May 16 2007, 17:34 ) *
På vilket sätt missbrukade man er?

Tror inte det är så lämpligt att nämna detaljer men ett kort svar blir:
Man låter inte vuxna frivilliga under en veckas tid leva i sämre standard än vad en värnpliktig gör under sin gröntjänst.

min ytterst personliga åsikt dock
Scouten87
QUOTE (Kaparn @ May 14 2007, 16:36 ) *
QUOTE (Scouten87 @ May 5 2007, 20:07 ) *

/Scouten

Vem eller vilka håller på att upprätta denna?

delar av älvsborgsgruppen och med viss hjälp av befäl från sjöbevakningen.
Krook
Nu har ni varit OT ett tag men nu får ni ta och komma tillbaka till huvudfåran: Göteborgs kamp för militär överlevnad.

/Krook
BLÅGUL
Ekvall
I senaste numret av Insats & försvar står det en hel del om verksamheten vid Göteborgs garnison. Bland annat föreslår C Gbg Garnison, Öv. Bo Andersson att man borde utbilda en säkbat i stan. Detta och massa annat står att läsa här.
Ekvall
Ruskar liv i en trött tråd med en debattartikel från dagens GP:

I ett nytt försvar skulle Göteborg få ökad betydelse

Frågan är bara på vilket sätt. Det framgår inte direkt med önskvärd tydlighet i artikeln...
Peo
Låter som en göteborgares önskedröm. Om ett fartyg skall till asien så spelar det knappast så stor roll ifall det åker från Stockholm, Karlskrona eller Göteborg. Att "skydda" Göteborg med en amf bat verkar lite frånvänt så länge som vi inte har stående styrkor. Har sagt många gånger att freds och krigsförband inte är detsamma.
Sen när det i närområdet åt öster dessutom sker upprustning verkar det än mer tveksamt att flytta förband till vår antagligen bäst skyddade flank. (NATO kommer inte angripa oss)
simon
ÖB oroad över försvaret i väst:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16894922.asp
Hedin
Enligt mycket lösa rykten har jag hört/läst att Göteborg eventuellt kan få tillbaka ett regemente till staden. Försvarsmedicincentrum som ligger på gamla KA4, som infödingarna kallar området, överväger (?!) att byta namn till Älvsborgs regemente med Försvarsmedicincentrum. Detta för att markera militär närvaro på Västkusten, mer än till namnet ska det inte blir några andra förändringar. Har svårt att hitta någon officiell information om detta, det enda jag kan hitta är Försvarsmedicincentrums förbandstidning där det finns en artikel om bevakningspluton som har bytt till Arméns mörkblå basker och infanteriets truppslagstecken och att de numera kallas för "Älvsborgs infanterister". Ryktet känns tomt men jag tycker det är intressant ändå.

Förband och Insats: Försvarsmedicincentrums förbandstidning
Ekvall
Tillägg: Artikeln står att finns på sidan 25 (så man slipper leta igenom hela tidningen). Undrar om det har blivit godkänt av HKV eller om det bara är ett lokalt påhitt? Kul i vilket fall. smile.gif
Kaparn
QUOTE (Ekvall @ May 4 2007, 22:43 ) *
Ja, grundutbildning av någon form av marint inriktad säkbat borde väl ha ganska fina övningsförutsättningar i Gbg med tanke på att det ändå är norra Europas största hamn. Hoppas att det blir lite mer aktivitet på gamla Amf4 (lokalpatriot som man är). Det känns änna tomt där nu...

Du måste ha inflytande Ekvall, skämt åsido så har det spekulerats i detta av många ända sedan säkkomp sjö kom till Götet.
Efter att ha varit på genomgång med garnisonsschefen kan jag bara konstatera att i en av rutorna på OH underlaget från hkv stod det ordagrant:

"Säkbat GBG marin inri" naturligtvis frågades det vad detta var men fick bara svaret att "vet inte mer än vad som står där"!! Nu är ju detta som allt annat i processen ett arbetsunderlag. Nästa gång kanske det står GBG--------------------- wink.gif fast fan tro`t
Ormtunga
Bevaknings/Insatspluton har alltid funnits på GBG Garnison, enda skillnaden mot idag är att man har baskrar på sig. Tidigare hade man fältmössa och flottans tecken.

Stooor skillnad biggrin.gif

Älvsborgsinfanterister? Det var mer än vad vi fick höra på ceremonin...
Ekvall
QUOTE (Kaparn @ Apr 29 2008, 22:58 ) *
Du måste ha inflytande Ekvall, skämt åsido så har det spekulerats i detta av många ända sedan säkkomp sjö kom till Götet.
Efter att ha varit på genomgång med garnisonsschefen kan jag bara konstatera att i en av rutorna på OH underlaget från hkv stod det ordagrant:

"Säkbat GBG marin inri" naturligtvis frågades det vad detta var men fick bara svaret att "vet inte mer än vad som står där"!! Nu är ju detta som allt annat i processen ett arbetsunderlag. Nästa gång kanske det står GBG--------------------- wink.gif fast fan tro`t

Spännande, spännande! Den som lever får se, helt enkelt. Om vi har "tur" kanske vi får se en marin säkbat/motsvarande i Göteborg under iaf ett par veckor. Sedan ska väl hela kalaset flytta till Berga för att slutligen avvecklas... Malajn.gif
Skalman
QUOTE (Ekvall @ May 4 2008, 20:26 ) *
Spännande, spännande! Den som lever får se, helt enkelt. Om vi har "tur" kanske vi får se en marin säkbat/motsvarande i Göteborg under iaf ett par veckor. Sedan ska väl hela kalaset flytta till Berga för att slutligen avvecklas... Malajn.gif

Vadå? Är inte Säkkomp Sjö kvar i GBG? De är ju marinens del av säkbat, och deras PB gjorde GSU tillsammans med 2 skv på LG skulle i alla fall till Göteborg sedan när GB ryckte in, och det borde ha varit i januari.
Ekvall
QUOTE (Skalman @ May 4 2008, 19:43 ) *
Vadå? Är inte Säkkomp Sjö kvar i GBG? De är ju marinens del av säkbat, och deras PB gjorde GSU tillsammans med 2 skv på LG skulle i alla fall till Göteborg sedan när GB ryckte in, och det borde ha varit i januari.

Jodå. Det var bara en liten stilla tanke angående försvarets ständiga flyttkarusell och nedskärningar. Ingen ko är ju för helig för att slaktas. Ironi och sarkasm gör sig dåligt i skrift. Sorry.
Skoog
Säkkomp Sjö är kvar i Göteborg, men som det ser ut nu kommer det inte bli några värnpliktiga 2009 och 2010.
Skalman
QUOTE (Skoog @ May 4 2008, 20:25 ) *
Säkkomp Sjö är kvar i Göteborg, men som det ser ut nu kommer det inte bli några värnpliktiga 2009 och 2010.

Samma på LG, eller, i alla fall inga vpl 2009 så vitt jag vet. En misstanke jag har är att det har litet att göra med FS18...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.