QUOTE (Erik_G)
Visst är det jäkligt lätt att sitta här i säkerhet på ett kontor i en svensk storstad att med enda erfarenhet av krig hämtad i från diverse datorspel kasta skit på "mupparna" som vägrade köra utan eskort.
Hoppas att du talar för dig själv.
QUOTE (Erik_G)
Fega kräk är vad de är, och om du frågar mig om jag vill åka runt i rpg-land med stora lastbilar och stora jeepar där de laminerade glasrutorna har större chans att stoppa fientlig eld än resten av karossen så tackar jag nog också nej. och sällat mig till skaran av fega kräk.
Tur att du inte behöver det då.. Inte heller de här reservisterna behövde anmäla sig friviligt till US Army. Att ta risker ingår i alla soldaters uppgifter. Givetvis finns det tillåtna sätt att protestera på och det bör man utnyttja.
QUOTE (Erik_G)
Apropå kvinnor i försvaret. De två skäl jag hört/läst framförts mot att ha kvinnor i strid i den israeliska försvarsmakten är:
1. Om en kvinna skadas tar männen för stora risker för att rädda henne.
2. Om motståndarsidan får reda på att en kvinna finns i förbandet vägrar de ge sig utan slåss till siste man, vilket förorsakar onödiga förluster och tar onödig tid i anspråk.
Källor på det? Blir nyfiken eftersom jag tycker att det resonemanget skiljer sig från det som finns i den anglosaxiska militära kulturen.
QUOTE (Erik_G)
För svenskt vidkommande har jag svårt att se att de skälen skulle vara speciellt tungt vägande.
Varför anser du att de inte skulle vara det?
QUOTE (A2Keltainen)
Min fråga var om du skulle ha några problem med att ta order från kvinnor, och inte om du skulle ha några problem med att ge order till kvinnor. Det är i mina ögon två rätt så skilda saker. Jämför fängelseresonemanget: "Man är inte bög om man är den som ger..."
Militärt så skulle jag definitivt ha problem med att ha en kvinnlig plutonchef eller liknande och skulle försöka undvika att försätta mig i den situationen. Men samtidigt så har det hänt att jag haft kvinnliga chefer civilt när jag arbetat och då har det inte inneburit något problem, snarare tvärtom.
Apropå fängelseresonemanget.. Gör det någon skillnad om man har på sig en sån där kjol som du rekommenderade tidigare?

Sen som kommentar till det här inlägget..
QUOTE (A2Keltainen)
Med det fragmenterade stridsfält vi ofta har i dag i allmänhet, och i COIN/FID-operationer som den nuvarande i Irak i synnerhet, så får så gott som alla soldater som befinner sig på marken räkna med att de kan bli utsatta för fientlig eld…
Du har poänger i det du skriver.. Både det att soldaterna troligen inte vet om hur utsatta de egentligen är och jag tror även att kategoriseringen av olika stridande enheter bidrar till det tänkandet (jmf. "-Nämen, jag kör bara lastbil, jag hade inte räknat med det här."). Samtidigt så klassar ju inte USAR de här enheterna som något slags Röda korset-enheter utan de är helt klart stridande om än med en mindre farlig klassificering. Problemet är att krig aldrig är lätt.
Kom sedan ihåg att det inte är en dödsdom att bli utskeppad till Irak som amerikansk soldat. Togs upp siffror i någon talkshow om att man procentuellt sett hade större risk att bli mördad i Los Angeles än att bli dödad eller sårad som soldat i Irak. De gör sin tour på sex månader och sen får de förhoppningsvis åka hem.