Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyttesoldat=närskyddssoldat?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Perka
Är skyttesoldat och närskyddssoldat samma utbildning? samma sak?
Skuggan
Närskydssoldat ÄR en form av skyttesoldat ja...
sedan fins det Pansarskytte, stadsskytte och Amfibieskytte också
kort sagt, en skyttesoldat är en vanlig fot soldat med strid som huvud uppgift
skillnaderna är inte så enorma mellan pansar skytte och närskydd, det är främst typen av fordon (närskydd åker pansarbandvagn eller terrängbil), Pansarskytte åker Stridsfordon 90, stadskytte strider i bebyggelse/städer, Amfibieskytte strider i kustmiljö.

Närskydd har oftast som uppgift att skydda stabsplatser och liknande, det gör att de oftare får stå post och liknande isf att springa runt och skjuta så mycket jämfört med pansarskytte.

sedan fins det en mycket bra SÖK funktion på detta forumet smile.gif
använd den så kan du säkerligen få mycket mer info om tjänsten du frågade om samt allt annat du kan tänkas vilja veta
Born
Ehm, pysslar inte närskydd mest med försvarsstrid och skytte mest med anfallsstrid?
Raffe
Jo, i min värld och i mina polares världar (några pansarskytte och några närskydd) är det så. Enligt dom mycket mer krig som pansarskytte, mer minor som närskydd (dom gjorde vpl på I19 och P4 under de senaste 3 åren).
Jända
QUOTE (Ralph @ Oct 18 2004, 17:46 )
Jo, i min värld och i mina polares världar (några pansarskytte och några närskydd) är det så. Enligt dom mycket mer krig som pansarskytte, mer minor som närskydd (dom gjorde vpl på I19 och P4 under de senaste 3 åren).

Skulle vara min uppfattning också även om de jag pratat med låg på S1 Enköping respektive P10 Strängnäs.
Skuggan
jo, men båda är fortfarande "skytte" utbildningar i min värld ;)
men det är klart, närSKYDD är givetvis mer defensivt än de övriga skytte utbildningarna (även om stadsskytte säkerligen kan vara rätt defensivt emellanåt, Amfskytte är dock allt annat än defensivt)

sedan fins det ju olika "närskydd" också.. inom artilleriet var deras främsta uppgift att rensa områden som vi skulle gruppera i, då blir det ganska offensivt om än inte lika offensivt som ex pansarskytte (bör iofs finnas färre fiender när anfallande förband gått igenom) ;)
inom Pansar så har de väl som huvuduppgift att försvara stabsplatser, inom övriga förband vet jag inte, LV har nog liknande artilleri, stadskytte, hålla terräng tagen av ssk?

ja, Närskydd ser nog lite olika ut beroende på vilket förband de tillhör.
AnimalMother
Det stämmer låg vid S1, 03-04 vår Närskyddspluton hade som huvuduppgift att genomsöka och ta terräng där stabsplatsen var tänkt att operera ifrån.

Vakttjänsten genomfördes av Stabsplutoner, då Nsky opererar i Stabsplatsens ytterområden ca 1-2km från stabsplats med hjälp av O-platser samt hundpatruller säkerställs det att ingen ta sig in till staben,
(dock hade vi tyvärr ej hundar då FBs budget inte tillät detta den här gången.)

Staben grupperar allra helst inomhus, vilket betydde att vi tränade Otroligt mycket SIB, jag skulle nog säga utan att veta att vi var bland de plutoner i Sverige som tränade mest SIB (Efter Stadskytte förstås)

Närskydd är en väldigt fysiskt krävande uppgift, speciellt om man har Gamle "Greger" på ryggen.

Rock on!

GRG-Power 6n.gif
Krook
De taktiska målsättningarna för en NSKY-plut är enligt mig något skilda jämför med en Sk-plut.
NSKY tar tg och skyddar grupperingsplats (motsv).
Sk ingår oftast i en större enhet och löser uppgift inom den enhetens ram (Bataljons anfall och dyl.).

Uppgiften för den enskilde soldaten är dock snarlik.

/Krook
Skuggan
QUOTE (Krook @ Nov 6 2004, 11:09 )
De taktiska målsättningarna för en NSKY-plut är enligt mig något skilda jämför med en Sk-plut.
NSKY tar tg och skyddar grupperingsplats (motsv).
Sk ingår oftast i en större enhet och löser uppgift inom den enhetens ram (Bataljons anfall och dyl.).

Uppgiften för den enskilde soldaten är dock snarlik.

/Krook

Tack, det jag ville komma fram till ;)
även om tjänsterna i det stora hela är olika så blir det i slutändan för dfen enskilde soldaten ingen större skillnad.

Vårat NSKY fungerade likadant som AnimalMother sade om S1´s dito.

ta/säkra terräng där övriga kompanier skall gruppera, skydda/bevaka ca 1-4km framför övriga kompanier (dock inga hundar, men väl 81mm grk, PvRb mm)
åkte PBV 401 och BV 206.

inom pansarförbanden blir det givetvis lite annorlunda, där är det som jag förståt inget snack om att skydda en zon runt stab/tross utan i direkt anslutning till stab/tross.
skyddet 1-4km framför kan pansarskytte och Strv sköta ;)
pansar är ju dessutom ett anfallande förband och befinner sig således mitt i skiten så att säga, Signal (S1) och Artilleri befinner sig ju lite bakom och där skall det ju inte finnas några fiender (det skall våra anfallande förband ha tagit hand om)
Krook
QUOTE (AnimalMother @ Nov 6 2004, 10:46 )
Närskydd är en väldigt fysiskt krävande uppgift, speciellt om man har Gamle "Greger" på ryggen.

Rock on!

GRG-Power 6n.gif

Nu är det ju så att AnimalMother inte är någon vanlig NSKY-soldat.(?)
Jag tycker nämligen att det inte är gängse praxis att ha KSP 90 som personligt vapen och GRG som andra-handsvapen. Detta samtidigt som man sparkar någon stackars GRG-laddare framåt genom terrängen.
Det är så AnimalMother beskrivs av tidigare befäl.
biggrin.gif

/Krook
Badboy
Man måste skilja på hur närskyddet organiseras. Är det en pluton så har den "större" uppgifter än en närskyddsgrupp, vilket är helt naturligt.

Ex1: Det skuggan pratar om är pluton eller till och med kompanis uppgift.
Ex2: På 1. Pansarbrigadledningspluton på I19 är uppgiften för näsrkyddsgrupperna t ex att ta tg för att möjliggöra gruppering av ledningsplats, därefter dra tråd och försvara ledningsplats. Näskydd kan eskortera Ledningsomgång/chefsomgång vid utgående, samt medföljer rek av ny ledningsplats. Beväpning är AK5, 40mm granattillsats, KSP 58 och P-skott. I år åker de bandvagn, men organisatoriskt skall de åka strf 90.

/Magnus B
C DK012
QUOTE (Krook @ Nov 9 2004, 21:15 )
QUOTE (AnimalMother @ Nov 6 2004, 10:46 )

Rock on!

GRG-Power  6n.gif

Nu är det ju så att AnimalMother inte är någon vanlig NSKY-soldat.(?)
Jag tycker nämligen att det inte är gängse praxis att ha KSP 90 som personligt vapen och GRG som andra-handsvapen. Detta samtidigt som man sparkar någon stackars GRG-laddare framåt genom terrängen.
Det är så AnimalMother beskrivs av tidigare befäl.
biggrin.gif

/Krook

...allt för signaltruppernas ära och heder... ;)
AnimalMother
Hehe!

som sagt blir man drillad av de bästa, kommer man ut rätt okej på andra sidan till slut!

biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.