Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Insatskompaniet övar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
SSN
http://www.mdn.mil.se/vasterbottensgruppen...c=news&id=24425

Nån som var med?

Edit: kanske blev fel forum?
Fk Satan
Var inte deltagare vid denna övning, men har bra koll på denna övning. Vad undrar du över/kring?
Lindeberg
Jag vill gärna veta vilka funktioner som bär kpist.

Trodde mest det förekom AK4 i HV
Fk Satan
QUOTE (Marzocchi @ Oct 17 2004, 21:54 )
Jag vill gärna veta vilka funktioner som bär kpist.

Trodde mest det förekom AK4 i HV

Kan ju vara ngn avtalsorganisation. Hundförare, Hundbefäl, FRO, Bilkårist osv. Finns en hel del avtalsorganisationer knutna till ett insatskompani.
san
Avtalspersonal har så vitt jag begriper kpist, när övningsorganisatörerna ids beställa fram dom, vilket det ser ut som om man har gjort i detta fall smile.gif
Cap.Ranger
Jag var där och har lite koll.

Kpist bars av personal ingående i olika avtalsorganisationer. Dessa bemannade Stab och Tross plutonen.

I Övrigt är hela kompaniet nu utrustade med AK4B, stridsväst 2000 samt bärsystem 2000. wub.gif
SSN
Undrade lite om hur övningen upplevdes ..osv var själv med på B-sidan

Kanske lite om hur dom olika insats plutonerna tyckte det gick i deras respektive områden Flyget, Foi, och I20 skogen...helt enkelt allt smile.gif
SSN
lite mer info

Västerbottens folkblad
Fk Satan
QUOTE (SSN @ Oct 18 2004, 09:08 )
Undrade lite om hur övningen upplevdes ..osv var själv med på B-sidan

Kanske lite om hur dom olika insats plutonerna tyckte det gick i deras respektive områden Flyget, Foi, och I20 skogen...helt enkelt allt smile.gif

Återkommer underdagen med lite info om det du undrar över.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (SSN @ Oct 18 2004, 09:20 )

Woho!
"I centrum stod hemvärnets elitstyrkor i Västerbotten..." och hela stycket om "Elitsoldat A-son..."
Kunde inte låta bli laugh.gif
OBS! Inget illa menat, det var journalisten som skrev det! Tyckte bara det lät lite roligt när jag läste det första gången.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Gator
Jo, det slog mig med. Anar vi en smula ironi från journalistkåren, månne... ?
HV.gif
simon
Antingen så här författaren i fråga skrivit en överdrivet propagandisk artikel till förmån för HV.

Eller så är det drypande ironi.

Jag lutar åt det senare... ph34r.gif
Dies irae
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Oct 18 2004, 10:40 )
QUOTE (SSN @ Oct 18 2004, 09:20 )

Woho!
"I centrum stod hemvärnets elitstyrkor i Västerbotten..." och hela stycket om "Elitsoldat A-son..."
Kunde inte låta bli laugh.gif
OBS! Inget illa menat, det var journalisten som skrev det! Tyckte bara det lät lite roligt när jag läste det första gången.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Undrar var fan de fick namnet Elit ifrån... Gud så hemsk artikel laugh.gif
jaegare
Hehe, nu finns det ju en viss möjlighet till att man kan kalla sig elitsoldat i många många år till Malajn.gif Kanske tills man är 70+ iaf gasmask.gif
Fk Satan
JAg gissar på att ngn general i fråga har sagt ngt om att Insatskompaniet består av eliten inom hemvärnet i västerbotten. Vilket gör att journalisten i fråga gör sin egen tolkning av det hela när han sätter in ordet elit i en helt annan kontext.

Det är min gissning på hur ordet elit har kommit med, dock kan ordet general utbytas mot kompch, plutch eller soldaten A-son....
Fk Satan
SSN>

nu har jag lite mer info om denna övning, och ngr saker står ganska klart.

1, I-Komp ledningen är en samling tidsoptimister. Redan när övningen började låg de långt efter tidsschemat. (i vissa fall upp mot 2timmar)

2, Samordningen hos övningsledningen för att synkronisera målstyrkan osv fungerade inte

3, Kommunikationen mellan Stab-KompLedning-Plutoner-till resp soldat fungerade inte. stora oklarheter om vilka uppgifter som skulle lösas osv. Så stort IG när det gäller information.

4, UH-kanalerna fungerade inte alls.... Vissa fick mkt mat, andra fick inte ngn mat alls. Information om mat osv kom inte fram osv.

De stora bristerna i kompaniet ligger just i kommunikationen. På Soldat nivå och grupp nivå löste de uppgifterna på ett bra sätt utifrån den information de fått. Men ifall den information de fått på soldatnivå var korrekt osv är en annan fråga.

Det är det jag lyckats få fram under dagen rörande denna övning. Vidare så lyckades B-styrkan skjuta ihjäl kompanichefen för A-sidan clap.gif Låter nästan som att Chefen för B-styrkan är en stor idol av mina B-styrkemetoder banan_rock.gif
SSN
@ FK Satan

1. Jo det stämmer nog och det ställde till det lite för oss på B-styrkan

4. jo det ställde väl till det så att ett IP fick fara och köpa pizza(om jag hörde rätt) vilket resulterade att ena b-styrke momentet utgick (gisslan tagande) synd.

Sen kan jag säga att det vara glada pojkar från b-styrkan efter dom fått slå ut Kompanichefen.....till kompanichefens försvar kan man säga att han nog hade fått fel tid när övningen skulle avbrytas.

Tycker som du, att det jag så av Ip:ernas insatser var bra till mycket bra. Helst dom stackarna som fick ett brinnande flygplan med skadade på halsen smile.gif

Vet du vilket IP som vaktade "förråden" vid "hästhagen"?
Fk Satan
mmm det är helt otroligt att man kan ta paus i ett krig för att köpa pizza... tragiskt. Isådna fall skickar man iväg soldaterna gruppvis medan övriga plutonen löser uppgiften...

Vad gäller förråden tror jag att det inledningsvis var en grp ur IA (eller om det var IJ) som därefter blev ersatta av IL. Men jag är lite osäker om de exakta grupperingarna har bara lite halvkoll på vilka pluton som var på vilket ställe...

Dock finns det ett gigantiskt exempel på informationsmiss kring detta förråd. Var på väg att själv bli omhändertagen vid förråden...
SSN
hehe så dom tänkte stoppa dig på vägen som gick förbi "skyddsobjektet"?

Vi på b-styrkan fick till uppgift att "störa" dvs hit and run där vid förråden...

Tyvärr blev vi lite stressade när vi såg två bandvagnar sticka därifrån.. så vi var tvungen att slå till lite förhastat, var ungefär 15 meter från förråden när vi öppnade eld mot tre soldater.....sen bröt h vetet ut KSP 58, massor av ljus osv...var till att springa snabbt smile.gif
Fk Satan
detta var vid 15-tiden på dagen när jag tog en cykeltur förbi förråden. och cyklade på vägen som går där. Då låg jag lite pyrt till. Troligen gjorde jag själv inte saken bättre genom att trottsa det de sa osv. B)
SSN
QUOTE (Fk Satan @ Oct 18 2004, 20:03 )
detta var vid 15-tiden på dagen när jag tog en cykeltur förbi förråden. och cyklade på vägen som går där. Då låg jag lite pyrt till. Troligen gjorde jag själv inte saken bättre genom att trottsa det de sa osv.  B)

hahah säkert inte ;)
RaVeN
QUOTE (SSN @ Oct 18 2004, 19:33 )
@ FK Satan

4. jo det ställde väl till det så att ett IP fick fara och köpa pizza(om jag hörde rätt) vilket resulterade att ena b-styrke momentet utgick (gisslan tagande) synd.

Jo det var vi, fick inte nog med mat pga átt blågul också åt av det vi beställt.
Så vi gled in på Frasses med 4st BV206, lite synd att b-momentet utgick pga detta bong.gif

Tycker övningen på det stora hela var bra, mycket bra figuranter iaf uppe på FOI.
Lite trisst att det inte fanns tid för att skjuta in nya riktmedlet 2st serier på 50m det var allt, och rodda om packningen man hade nu när det blev så mycket vi fickut utöver det man redan hade med sig, den tog upp mycket onödig plats i vagnarna.

Tyvärr så träffade vi inte på någon B-styrka 2.gif
Cap.Ranger
QUOTE (SSN @ Oct 18 2004, 19:33 )
@ FK Satan
Tycker som du, att det jag så av Ip:ernas insatser var bra till mycket bra. Helst dom stackarna som fick ett brinnande flygplan med skadade på halsen smile.gif

De stackar vid flyget var väldig förvirrade och det var kaos där... men det blev till att slita skadade och sköta skyddet runt platsen mitt i detta kaos.
SSN
QUOTE (RaVeN @ Oct 18 2004, 21:29 )
Jo det var vi, fick inte nog med mat  pga átt blågul också åt av det vi beställt.
Så vi gled in på Frasses med 4st BV206, lite synd att b-momentet utgick pga detta  bong.gif

Tyvärr så träffade vi inte på någon B-styrka  2.gif

Jo det var lite synd, men men det är saker som händer iofs intressant lösning på problemet eftersom hela övningen utspelades i fredstid så fanns det inga igentliga hinder för ett litet Frasse stop.

Men du måste ju berätta om hur dom på frasses reagerade biggrin.gif

@ Cap Ranger

Tyckte ni skötte det bra där borta det var ju inte helt enkelt att få ut folk från "flygplanet". Som en simulant tyckte jag att jag fick den vård och hjälp jag behövde.
granQ
nja, eftersom det inte var dödliga nivåer av svält tycker jag gott dom skulle hoppat maten, kört på, är lite trött på det ofta verkar bli dom där "krig krig krig.. oj problem, fred i 20 minuter så fixar vi det.. krig igen".

Jag menar hur ofta ringer b-sidan och säger "hejsan, vi tänkte ta gisslan men vi ville kolla så ni har ätit och sånt, allt bra i övrigt? Gott, klockan 10 på torget då.. Hej då"
Gerle
"Men elitsoldat Andersson från Byske, med förnamnet Eva-Britt och till vardags både hängiven bilkårist och energirådgivare vid Skellefteå kraft, fick inte iväg ett enda skott från sin k-pist.
– Hjälmen är så stor att den åker ner och trycker undan glasögonen och utan glasögon ser jag inte tavlan, sa elitsoldat Andersson som så småningom fick reglementsvidrigt lov att ta av sig hjälmen för att skjuta sina tre skott.
Skjutavståndet var 50 meter och siktet var inställt på 200 meter.
En bagatell – för en svensk hemvärnssoldat ger sig aldrig. Elitsoldat Andersson lovade komma igen vid nästa skjutserie, så sant som att hon var en hejare på att köra bandvagn och lastbil.
Men det blev bara ett skott av tre.
– Det var den här hjälmen igen, suckade hon djupt."

Västerbottens Folkblad

Det skjuts inte alltför mycket med fältmässig utrustning, eller? Eller är det första gången soldaten ifråga fått skjuta med hjälm etc på? Nyfiken.
RaVeN
Det var nog 1:a gången med fältmässig utr skulle jag tippa våra SKBR har inte ute vapen i normala fall på våra övn. Pga av att vapnen inte går att tillgå.

Vad gäller besöket på ortens hamburger hak Frasses så blev det lite surprise.gif när vi gled in med vagnarna.

På tal om det som inträffade sedan att det inte blev något eldöverfall/gisslantagande, fi måste väl ha lite tålamod om än inte man dykerupp på utsatt tid ;)
simon
I den delen av artikeln anar jag en stor silo med ironi.
SSN
QUOTE (RaVeN @ Oct 19 2004, 16:40 )
På tal om det som inträffade sedan att det inte blev något eldöverfall/gisslantagande, fi måste väl ha lite tålamod om än inte man dykerupp på utsatt tid  ;)

hahah true true...tyvärr hade vi deadline att följa smile.gif

@ Gerle

Det där är inget ovanligt när det gäller Frivilliga organisationer runt Hemvärnet..mest på grund av att dom aldrig får ut vapnen till övningarna.
SSN
Finns det ingen på det här forumet som var med vid "Hästhagen"? Där vid 19.00
Fk Satan
QUOTE (SSN @ Oct 20 2004, 18:11 )
Finns det ingen på det här forumet som var med vid "Hästhagen"? Där vid 19.00

Nopp, vid 19 tiden så hade jag just satt mig ner vid ett bord vid en av stadens bättre resturanger och med tankarna långt ifrån "terrorhotet" wub.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.