Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TGB 13
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
siros
Hejsan

jag har under en lång tid varit förtjust i tgb 13. jag har funderat starkt på att skaffa mig en så fort jag blir 18. då som ett renoveringsobjekt, jag undrade vad trälisten fyller för funktion, kan man ta bort dom, eller byta ut dom till metall. sedan undrade jag om det finns någon här som vet vad bilen kostar per månad UNGEFÄR. då ska man INTE räkna med bensin. och endast trafikförsäkring. sedan undrade jag om folket på detta kloka forum kunde ge lite inspiration på saker man kan ända och renovera, jag vill fortfarnade ha kvar den här militära känslan med tunn ratt och enkel instrumentpanel. jag vill ta bort gallret som finns inuti bilen för att sedan svetsa fast en långbort med bänkar runt omkring. som i stabsterrängbil 1313. kom med förslag smile.gif
Lt P
Trälisten är väl helt enkelt till för att spika fast snören i så att man kan fästa maskering på bilen? Rätta mig om jag är helt galet ute.
Lindeberg
Varför inte en tgb1314, så du kan köra hem fyra däckade kompisar på fyra bårar baki.

biggrin.gif
Sidron
QUOTE (Marzocchi @ Oct 18 2004, 19:56 )
Varför inte en tgb1314, så du kan köra hem fyra däckade kompisar på fyra bårar baki.

biggrin.gif

En sjukvårdstgb har jag och siroos kollat in, men vi fann det snyggare och coolare att modda en tgb 13. Men det är ju Siroos som ska fixa, jag ser fram emot resultatet!
Lindeberg
Håller med om att 11- eller 13-bilen är "coolare", men en sjvtptgb1314 är ju ändå en sjvtptgb1314 wub.gif
PingisÖga
Eller varför inte behålla den i det skick som du köper den i för att behålla den där lilla extra slitna millitäriska looken.

Mvh//Anders

( Observera att jag var ironisk )
Kimster
..lite jobbigt dock att TGB13 kräver C kort om man vill ratta runt med den civilt.
siros
jasså blink.gif jag trodde de gick bra med b-körkort då den väger under 3500kg i tjänstevikt. asså ser ni möjligheterna, det finns så mycket att göra, tänk er att man t ex tar med sig reserv hjulet till en däck firma efter jobbet och special beställer exakt lika dana dimentioner fast splitter nya och RIKTIGT kolsvarta utan sprickor. sedan kan man t ex kasta ut allt som finns inuti bilen. jag menar allt. det enda som ska sitta kvar är instrumentpanelen och ratten. man börjar sedan och städar den riktigt ren, det borde ta up emot 1 vecka att göra om man ska köra det riktigt nogrannt. då menar jag en hel ledig vecka, sedan ska man lacka den inuti i matt grönt som FM:s lastbilar. efter det ska man montera tillbaka orginal förarsätet. efter åt kommer det roliga, att man inreder skönheten. tänk er ett långbord med bänkar runtomkring som t ex stabsterrängbil 1313. sedan skulle det inte vara fel med en fin och påkostad men dock DISKRET ljudannlägning. vill helst inte ha värsta baslådan, ja ni fattar., sedan kommer det rent mekaniska. byta ALLA slitage delar, (borde vara svårt då de är ovanliga), sedan ska man serva motorn, så att hon blir pigg. sedan kommer man till detaljen som jag har lagt märke till på alla tgb bilar, jo växelspaken. den ska ju vara svart, dock är dom allt repade på knoppen och på axeln som åker inanför plastpanelen.,, Det man verkligan måste behålla är den tunna ratten som INDIKERAR 70-tal. det skulle inte heller var fel att serva och smörja hela kopplingen så att man inte har sånt jävla trögt motstånd som är oerhört vanligt på tgb bilarna. och sist men inte minst, ta loss trälisten och eventuellt sätta ditt lister i metall, och efter det lämmna in skönheten hos billackarn så att han slipar ner all färg. sedan ger man honom mönsterschemat till 90 kamoflaget, för att sedan hämta ut den efter ett par veckor. sedan är hon i STORA drag färdig. dock ska man inte köra henne i skog där grenar kan repa din fina spray lacken. då får jag dåligt samvete. B)
johanp
?????? Inte måla själv???? Inte köra i terränglådan?????? Vad ska du ha den till???
siros
nää, de ska vara profesionell måling. jag kan tänka mig att köra i skog och lera men inte där det finns grenar som repar lacken. bara som en entusianst bil ;)
Runqvist
Och vänta bara tills förortskidzen får reda på hur tuff en Tgb13 är!
BILD BORTTAGEN PÅ GRUND AV COPYRIGHTINTRÅNG!

The Swede
BLÅGUL
johanp
QUOTE (siros @ Oct 18 2004, 22:47 )
nää, de ska vara profesionell måling. jag kan tänka mig att köra i skog och lera men inte där det finns grenar som repar lacken. bara som en entusianst bil ;)

professionell: i verklighetens FM målas bilar mm av vpl, det borde således vara professionellt, eller ska du inte ha den i m90? skog utan grenar? hahahaa.. Kul projekt annars, grymt avensjuk om du lyckas.
larsev
QUOTE (siros @ Oct 18 2004, 21:52 )
jasså blink.gif  jag trodde de gick bra med b-körkort då den väger under 3500kg i tjänstevikt. asså ser ni möjligheterna, det finns så mycket att göra, tänk er att man t ex tar med sig reserv hjulet till en däck firma efter jobbet och special beställer exakt lika dana dimentioner fast splitter nya och RIKTIGT kolsvarta utan sprickor. sedan kan man t ex kasta ut allt som finns inuti bilen. jag menar allt. det enda som ska sitta kvar är instrumentpanelen och ratten. man börjar sedan och städar den riktigt ren, det borde ta up emot 1 vecka att göra om man ska köra det riktigt nogrannt. då menar jag en hel ledig vecka, sedan ska man lacka den inuti i matt grönt som FM:s lastbilar. efter det ska man montera tillbaka orginal förarsätet. efter åt kommer det roliga, att man inreder skönheten. tänk er ett långbord med bänkar runtomkring som t ex stabsterrängbil 1313. sedan skulle det inte vara fel med en fin och påkostad men dock DISKRET ljudannlägning. vill helst inte ha värsta baslådan, ja ni fattar., sedan kommer det rent mekaniska. byta ALLA slitage delar, (borde vara svårt då de är ovanliga), sedan ska man serva motorn, så att hon blir pigg. sedan kommer man till detaljen som jag har lagt märke till på alla tgb bilar, jo växelspaken. den ska ju vara svart, dock är dom allt repade på knoppen och på axeln som åker inanför plastpanelen.,, Det man verkligan måste behålla är den tunna ratten som INDIKERAR 70-tal. det skulle inte heller var fel att serva och smörja hela kopplingen så att man inte har sånt jävla trögt motstånd som är oerhört vanligt på tgb bilarna. och sist men inte minst, ta loss trälisten och eventuellt sätta ditt lister i metall, och efter det lämmna in skönheten hos billackarn så att han slipar ner all färg. sedan ger man honom mönsterschemat till 90 kamoflaget, för att sedan hämta ut den efter ett par veckor. sedan är hon i STORA drag färdig. dock ska man inte köra henne i skog där grenar kan repa din fina spray lacken. då får jag dåligt samvete. B)

Det är inte tjänstevikten som är intressant när det gäller behörighet på körkort utan det är totalvikten man går på.
siros
jaha ok, nä jag tänkte mig mer offroad banor där det är stigar som t ex är leriga etc. runeqvist, i vilket program har du gjort tgb 20 så., skulle vara intressant att veta. då kan man ju alltid göra det på datorn först för att se hur det kommer att se ut, innan man gör det på verkligheten. . kom bara med förslag
Uttern
Är inte FM:s kammomönster mönsterskyddad (=ej tillåtet att använda utan tillstånd)?

Ola
Kimster
QUOTE (Uttern @ Oct 19 2004, 15:42 )
Är inte FM:s kammomönster mönsterskyddad (=ej tillåtet att använda utan tillstånd)?

Ola

Nej
91:an
QUOTE (Runqvist @ Oct 18 2004, 23:45 )

HaHa, du kanske ska veta att Siros bor i Bergsjön! Ett av dem värre förorts områderna i Göteborg. Men jag gillar din ide om värsta feta Gangsta Tgb 13. Det skulle ha varit respekt. Tänk luftfjädring som man kan ställa in, bumba loss lite och få den lokala OG ledarens feta respekt. Tänk feta fälgar med ingravering an ett riktigt häftigt motiv. Tänk värsta m/90 lacken med snygga motiv i. Tänk värsta feta ljudsystemet. Tänk velour soffa där bak i bilen. Tänk små tvskärmar med dvd, playstation etc. Tänk värsta feta pivoten med en tksp, monterad på taket, som man kan meja ner alla bergsjöbarn som försöker som så mycket tänker en negativ (dvd skadande tanke om bilen). Tänk att Siros inte gillar dessa ideér, så synd!
Skuggan
haha.. hade en ung Fk i Lumpen som brukade mummla nåt om "pimpad 13 bil i guldmetallic, kromade 21 tums fälgar, velour soffor, kristallkrona, luft fjädring (såndär som är ställbar) minibar och fett ljudsystem" i sömnen lite då och då..
hörde honom även prata om det i vaket tillstånd, tydligen var det hans stora dröm biggrin.gif

verkar vara många MÖPar som delar den drömmen biggrin.gif
siros
hörre du 91:an. lite för mycket vaa. glöm inte att den inte ska vara pimpad. den ska bara se ut att vara i mycket gott skick. sedan kann man ju pimpa den på insidan. men det ska isåfall vara diskret. för trots att den är civil regad så får ju folk fördommar om fm då den är i m90
Runqvist

Vem skulle inte spy om ni fick se den här?
(Nej, jag orkade inte lägga så mycket energi på den...)
johanp
Bakfälg från Mv Agusta F4 Serie Oro?
Runqvist
QUOTE (johanp @ Oct 20 2004, 16:56 )
Bakfälg från Mv Agusta F4 Serie Oro?

Bakfälg ja, modell ingen aning.
Fotad av en kompis, så jag borde inte sno någons bild den här gången. (Sorry, The Swede.)
Sidron
QUOTE (91:an @ Oct 19 2004, 21:06 )
QUOTE (Runqvist @ Oct 18 2004, 23:45 )

HaHa, du kanske ska veta att Siros bor i Bergsjön! Ett av dem värre förorts områderna i Göteborg. Men jag gillar din ide om värsta feta Gangsta Tgb 13. Det skulle ha varit respekt. Tänk luftfjädring som man kan ställa in, bumba loss lite och få den lokala OG ledarens feta respekt. Tänk feta fälgar med ingravering an ett riktigt häftigt motiv. Tänk värsta m/90 lacken med snygga motiv i. Tänk värsta feta ljudsystemet. Tänk velour soffa där bak i bilen. Tänk små tvskärmar med dvd, playstation etc. Tänk värsta feta pivoten med en tksp, monterad på taket, som man kan meja ner alla bergsjöbarn som försöker som så mycket tänker en negativ (dvd skadande tanke om bilen). Tänk att Siros inte gillar dessa ideér, så synd!

Detta var mina ideé, bara det att jag råkade vara innloggad på min brors användare, jag är starkt för ett pimpat fm föremål! Hoppas pimp my ride kommer till Sverige, fett med respekt!!!
siros
nja sidron jag är inte så säker om den ska vara så "pimpad", jag vill som sagt fortfarande känna igen ursprunget, dvs ett militärt fordon, det var någon som sa att trälisten är gjord för att spika fast camoflagenätet, är det någon som vet om det stämmer, det låter ju logiskt, men man vet aldrig saint.gif
The Swede
Det är en avbärarlist för att skydda karossen när man kör i skog.
siros
och vad händer om man tar bort den, eller byter ut den mot metall?
KD803
QUOTE (siros @ Oct 21 2004, 15:52 )
och vad händer om man tar bort den, eller byter ut den mot metall?

Det blir bucklor när man kör in i träd?
siros
aha ok, men varflr just i trä, blink.gif
Mech.Inf
aha ok, men varflr just i trä, 

Precis, gummi hade varit betydligt bättre om syftet är att skydda karossen mot stötar.
Kimster
Trä är väll billigare och lättare att ersätta och mer tålig mot kalla väderlekar.
Min gissning.
Gusten
Skitbra med att reservhjulet sitter på bakdörren! laugh.gif Det blir liksom stötdämpande när man som jag skulle fiffla mig ur en dunge med lite väl mycket stolta svenska furor ståendes alltför tätt och backar lite väl fort..... :P /Gusten Rangern.gif
The Swede
QUOTE (Gusten @ Oct 21 2004, 20:58 )
Skitbra med att reservhjulet sitter på bakdörren! laugh.gif Det blir liksom stötdämpande när man som jag skulle fiffla mig ur en dunge med lite väl mycket stolta svenska furor ståendes alltför tätt och backar lite väl fort..... :P /Gusten Rangern.gif

Anledningen till varför tgb 11 har resevhjulet på bakdörren är för att med den ursprungliga monteringen på taket blev bilen lite instabil vid körning i nerförsbacke samt vid häftig inbromsning.
Det är dessutom smidigare att komma åt reservhjulet på bakdörren.

The Swede pansar2.png
siros
en sak är iallafall säker volvos c300 serie är bra, dom har varit i tjänst i ungefär 30år, och misshandlats av vpl ändå rullar dom

jag---)) worthy.gif TGB 13
Gusten
@ The Swede

Ok, jag kunde bara inte låta bli att lägga in ett onödigt inlägg.... Min kärra är värre i instabilitet än 11-bilen, det är en 903:a som inte har portalaxlar och har som max lutning i sidled 22 grader.... M a o kör inte ner i diket vid möte. Visserligen sitter det en winch som kan behövas vid såna tillfällen. /Gusten
Sidron
QUOTE (Gusten @ Oct 21 2004, 21:31 )
@ The Swede

Ok, jag kunde bara inte låta bli att lägga in ett onödigt inlägg.... Min kärra är värre i instabilitet än 11-bilen, det är en 903:a som inte har portalaxlar och har som max lutning i sidled 22 grader.... M a o kör inte ner i diket vid möte. Visserligen sitter det en winch som kan behövas vid såna tillfällen. /Gusten

Kan du förklara för mig lite om portalaxlar? vad är det mm?
Erik_G
I vanliga fall, på vanliga bilar sitter hjulen fäst i hjulaxeln med axeln i centrum av hjulet

||---o---||

Portalaxlar har en liten "växellåda" vid hjulens infästning så att axeln kan ligga högre än hjulens centrum. På så sätt får man större makfrigång.

||--o--||
|| . . ||

Hmm.. det funkade inte lika bra att illustrera portalaxlar med ascii..

Edit: fixade o trixade lite till....
siros
ok, på så sätt behöver man inte större hjul, man får maximal markfrigång av samma hjul. har jag fattat det rätt nu 7.gif
bushman
QUOTE (siros @ Oct 21 2004, 21:30 )
en sak är iallafall säker volvos c300 serie är bra, dom har varit i tjänst i ungefär 30år, och misshandlats av vpl ändå rullar dom

jag---)) worthy.gif      TGB 13

nu är det ju inte alla bilägare som bestraffas med böj-sträck om de får en 2:a på besiktningen biggrin.gif
kanske vore något att börja med.

dessutom hade alla besiktingsmän uppfört sig som en av teknikerna på P4 med fågelnamn så hade inte många fordon rullat på vägarna.
han var så snäll mot oss på NL03.
Sidron
QUOTE (Erik_G @ Oct 22 2004, 15:03 )
I vanliga fall, på vanliga bilar sitter hjulen fäst i hjulaxeln med axeln i centrum av hjulet

||---o---||

Portalaxlar har en liten "växellåda" vid hjulens infästning så att axeln kan ligga högre än hjulens centrum. På så sätt får man större makfrigång.

||--o--||
|| . . ||

Hmm.. det funkade inte lika bra att illustrera portalaxlar med ascii..

Edit: fixade o trixade lite till....

Ok. Då använder man väl portalaxlar rätt så flitigt på stridsfordon etc, för det verkar som om avbärarhjulens och andra hjuls centrum ligger under botten på fordonen. Stämmer eller?
uoff
Vad jag vet så är det bara Volvo och Unimog som använt äkta portalaxlar. En portalaxel skall nämligen vara en stel axel - det är ju enda sättet den kan bilda en portal.
Moderna stridsfordon på hjul har väl nästan alltid individuell hjulupphängning och även om de kan ha samma typ av växel ute vid hjulen som tgb 11 har, så vill inte jag kalla dessa för portalaxlar. Dock har jag inget bra namn på denna företelse.
Hummer har väl denna typ av hjulupphängning? Den ger inte riktigt lika bra markfrigång som en äkta portalaxel, eftersom de nedre länkarmarna sitter klart lägre än de nedre delarna på en portralaxel. Däremot så ger ju individuell hjulupphängning oftast en bättre följsamhet mot underlaget - vilket befrämjar framkommligheten.
En av anledningarna till att man inte använder stela axlar på pansrade fordon är att man i såfall måste hänga karossen en bit ovanför axlarna. Med individuell hjulupphängning kan man liksom hänga karossen mellan hjulen och sticka ut drivaxlarna snett nedåt genom sidorna på karossen.
uoff
Hmmmm....
Tittade just på sidan om Pinzgauer, som någon vänlig själ hade länkat till i en annan tråd. Mycket interessant, de har en typ av delade axlar som är lagrade i differential-huset. Dessa kan kanske benämnas portalaxlar även om de är delade?
Kika på sidan http://www.pinzgauer.uk.com/Construction.htm.
På översta bilden ser man att de har lyckats eliminera länkarmarna och därmed plockat det bästa ur två världar - lika god markfrigång som tgb 11 men ändå den goda följsamheten som individuell hjulupphängning erbjuder.
Väldigt listig lösning faktiskt!
Skoog
Vart kan man köpa en TGB?
larsev
QUOTE (Skoog @ Oct 26 2004, 13:49 )
Vart kan man köpa en TGB?

Hör med Renajs.
www.renajs.se
volvo_viking
Bjm har också för det mesta. www.bjm.se

Individuell hjulupphängning ger inte alltid lika bra markfrigång som en stel axel.

Pinzgauer har en typ av pendelaxel med ändar som påminner om portalaxel. Om man då kör över en sten med ett blir markfrigången temporärt sämre på den axeln. Pinzgauer har därför dynamisk markfrigång medan en portalaxel eller stel axel är konstant. Stel axel är att föredra för tuff terrängkörning säger de som "kan något" jag har inte erfarenhet att provat båda men tycker att stel axel borde vara bäst. Se Landrover som har en otrolig rörelse i axlarna. Man tappar nästan aldrig markkänning med en Landie, därav har pinzen diffspärrar och landien har det inte.

Portalaxlar har även använts av Praga och säkert andra fordon. Se:
www.tanksandjeeps.com
//Janne
siros
jag har en fråga:

Om en vanlig bil åker över t ex en lite större sten, så lutar bilen. men när jag häromdagen såg IP:s tgb 20 åka över en stor sten så lutade bara axeln. axeln var liksom lös och formade sig efter underlaget tillskillnad från en vanlig personbil . vad kallar man sånna axlar för? och har TGB 13 också en sådan funktion?

sedan undrade jag vad de olika axlarna innebär. dvs vad är en stel axel, vad är en portalaxel och vad är de andra olika axlarna?? tacksam för svar,

jag---))) worthy.gif FORUMET
volvo_viking
Terrängbilar har mjukare hjulupphängning än vanliga bilar. Därför rör sig axlarna mycket och formar sig efter underlaget. Pintzgauern har ganska stela fjädrar men har diffspärrar så den tar sig fram ändå.

Vad gäller terrängframkomlighet så är 13 bilen suverän! Förmodligen en av världens bästa i den klassen, beroende på vart man kör.

För en liten förklaring av de olika axeltyperna kan ju titta på min snabbskiss:
http://www.volvoviking.com/pictures/axlar.jpg

Om du har tänkt att få köra Tgbil 13 på B-körkort så kan jag tipsa om att tillbehören som står på tillbehörskortet ingår i tjänstevikten. Det kan vara saker som terrängkedjor, spett, spade, brytblock, osv. Saker som du istället kan inkludera i eventuell lastvikt. Annars är det skitkul att skaffa C-kort ifall du skulle känna för att byta upp dig sen.

Det du skall bestämma dig för är vilken variant av 13-bil som du vill köpa. Sen kollar du om den går att "banta".

Jag har en tung lastbil som jag har sänkt från 6800+ kg till ca 6500kg med ett bastant skåp och husbilsinredning. Det är ganska mycket vikt.
//Janne
siros
okej, men har tgb 13 lika mjuk hjulupphängning som tgb 20?? vad menar med du med att välja model av tgb 13. jag vet att tgb11 har olika modeler som t ex ratgb1112, och cab versionen tgb 1111, men har tgb 13 också olika verisoner som t ex ratgb 1312, eller hur menar du , visst håller jag med dig, volvos c300 serie är oslagbar inom terrängkörning, speciellt i svensk terräng där breda tg bilar som t ex hummer inte får plats, all ära till tgb 11-20

jag-----))) worthy.gif VOLVO C300 serien
siros
på tal om tgb 13, så undrade jag om någon här kan lägga upp lite fräcka bilder på tgb 11-20 in action, t ex i terrängkörning alt, under underhåll, etc. skulle vara roligt att se bilder förutom dom som finns på t ex soldf. sedan undrade jag om den här piguzier eller vad den heter, är modern?? har den t ex abs och elektronik i sig eller är den lika enkel och gammal som svenska tgb:n
volvo_viking
För lite varianter på 13-bil:

http://www.SoldF.com/tgb11.html

Det kommer även helt ramrena bilar på auktion och till salu emellanåt. Det skiljer sig endel i vikt mellan modellerna.

Alla Pinzgauers som jag sett till salu har varit enkla i utförandet och verkar vara i klass med 11/13bil i prestanda dock mycket dyrare.

Några som har pinzgauers:
www.padh.de .. klicka på farhzeuge
Info om pinzgauer:
http://pinztrek.com/pinz/pinz.htm#introduction

//Janne
siros
nej, jag vill ha den helt vanliga tgb 13, volvo c304 utan någon speciell model. jag undrar om tgb 13 har lika mjuk hjulupphängning som tgb 20, alltså kan tgb 13 axlar forma sig efter underlaget som tgb20 kan??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.