Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skydd mot biovapen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pappsen
Det här ser väl spännande ut?

http://www.nyteknik.se/art/36928
foppa_1985
Ja, det är helt klart en spännande teknik. Men antagligen en som fortfarande ligger några år bort i tiden.

Men det som är på gång just nu är funktionsprover av FLAPS teknologi (Fluorescence Aerodynamic Particle Sizer), Sverige har nyligen gjort prover med en Kanadensisk FLAPS och tydligen var det med tillfredställande resultat. Så som jag förstått det så är det mest troligt att Sverige kommer införskaffa eller utveckla en egen FLAPS indikator.

(Blev lite OT där men jag hoppas det inte gör så mkt)
Pappsen
Det var väl på topic till 100% tycker jag.

Har du mer info om det där flaps systemet?
foppa_1985
Okey, om du säger det så smile.gif

Självklart. Det finns ju som sagt 20 aminosyror (21 beroende på hur man räknar) iaf så är 3 av dem fluorescerande vid stark UV-strålning. Sen är även adinonukleotider (DNA och NADH) samt flaviner (FAD) fluoresecerande. Det gör att nästan alla mikroorganismer och proteiner innehåller någon beståndsdel som är fluorescerande. FLAPS systemet mäter därför storlek, antal samt flourescens i partiklarna den suger in. Därefter kan den genom att jämföra med tidigare värden på bakgrundsstrålningen avgöra när ett Aerosolmoln med microorganismer passerar. Det här är som sagt punktdetektorer som man då med fördel placerar ut så man får en tidigförvaring om att något är på gång...

Jag vet att USA även har haft iaf prototyper på UV-laser för avståndsindikering i kombination då med en IR-laser. IR lasern har bättre förmåga att indikera på avstånd om ett moln kommer, sen byter man till UV när det kommer närmare för att avgöra om det innehåller biologisktmateriell.

Har du fler frågor så fråga på, så ska jag efter bästa förmåga försöka svara...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.