Hur ska man hålla när man skjuter uppför eller utför.
Jag hittade själv.
Skjutning uppför/nedför
Vid skjutning uppför/nedför tas riktpunkt lågt i målet. SkjuR_psg90
gunsmoke4b
Oct 15 2004, 21:09
Menar du som prickskytt eller som "vanlig skytt", finns vissa undantag/"regler"..?
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 15 2004, 22:09 )
Menar du som prickskytt eller som "vanlig skytt", finns vissa undantag/"regler"..?
Det gäller vid allt skytte. Skjuter man i branta vinklar uppåt/nedåt så tar skotten något lägre än normalt.
QUOTE (BJE @ Oct 15 2004, 22:57 )
QUOTE (gunsmoke4b @ Oct 15 2004, 22:09 )
Det gäller vid allt skytte. Skjuter man i branta vinklar uppåt/nedåt så tar skotten något lägre än normalt.
?
Är du säker på det?
Tycker att det pga vinkeln mellan siktlinje och kärnlinje borde innebära att skotten tar högt när gravitationens inverkan är "mindre" (t ex om man siktar rakt uppåt, dvs siktlinjen=vertikal).
Badboy
Oct 16 2004, 17:21
QUOTE (GARM @ Oct 15 2004, 18:27 )
Vid skjutning uppför/nedför tas riktpunkt lågt i målet.
Tas låg riktpunkt så motverkas en träffpunkt som är högre än normalt. Detta är korrekt då gravitationskraften inte är vinkelrät mot skjutriktningen och således inte ger samma påverkan på kulbanan som den siktlinjen är anpassad för.
/Magnus B
Edit: förtydligande
Aarrgh! Hjärnsläpp!
Givetvis tar skotten
högre när man skjuter i branta vinklar. Just nu saknar jag Ändra-knappen i mitt inlägg här ovanför.
HvPrsk
Oct 16 2004, 19:22

Repost...
scattergun
Oct 29 2004, 14:34
Som HvPrsk visat så är det det horisontella avståndet som kulbanan påverkas av jordens dragningskraft, och eftersom den alltid blir kortare oavsett om vinkeln är uppåt eller neråt så kommer kulan alltid att ta högt. Vindavdriften är dock alltid räknad på verkligt avstånd, då den inte påverkas av vinkeln.
cordite
Nov 2 2004, 17:40
Frågan är faktiskt helt befogad. Kulan tar givetvis högre som framgår av tidigare inlägg. Dock är det inte alltid så i praktiken. Om man skjuter på "normala" avstånd i brant lutning så kommer dom vitala delarna eventuellt att befinna sig på fel plats i förhållande till kulbanan. Om du som jägare frågar vart du ska hålla på ex en hjort nedanför dig i brant lutning så blir svaret att du ska hålla något högt för att få ett effektivt skott.
scattergun
Nov 3 2004, 10:23
@cordite
Ja du har rätt om att de vitala delarnas position påverkas av från vilken vinkel man skjuter, men det har väl knappast med riktpunkten att göra. Om man vet var man ska sikta i djuret för att nå de vitala delarna måste man ju ändå rikta lågt för att få en korrekt träff i brant vinkel.
cordite
Nov 3 2004, 17:23
På huvudfrågan framgår inte om han undrar hur kulbanan påverkas vid skytte på långt håll. Pratar vi prickskytte, skytte under strid eller en snabb avlivning på vilt eller Fi? Riktpunkten är helt enkelt var i målet man ska hålla. Skjuter man vilt så håller man sig inte ofta utanför avstånd då riktpunkten är utanför målet. Det sker nästan bara då målet är litet eller redan påskjutet. Ibland även då det rör på sig. Att kompensera för kulbanans väg sker då man skjuter långt långt bort. KSP eller prickskytte. Jag antog att frågan gällde för skytte på långt håll men ville bara påpeka detta faktum då man inte alltid är jätteteoretisk när tiden är knapp och stresshormonerna utsöndras. Vid skytte i praktiken är man inte bättre än man är under övning.
scattergun
Nov 4 2004, 08:56
QUOTE (cordite @ Nov 3 2004, 17:23 )
På huvudfrågan framgår inte om han undrar hur kulbanan påverkas vid skytte på långt håll. Pratar vi prickskytte, skytte under strid eller en snabb avlivning på vilt eller Fi? Riktpunkten är helt enkelt var i målet man ska hålla. Skjuter man vilt så håller man sig inte ofta utanför avstånd då riktpunkten är utanför målet. Det sker nästan bara då målet är litet eller redan påskjutet. Ibland även då det rör på sig. Att kompensera för kulbanans väg sker då man skjuter långt långt bort. KSP eller prickskytte. Jag antog att frågan gällde för skytte på långt håll men ville bara påpeka detta faktum då man inte alltid är jätteteoretisk när tiden är knapp och stresshormonerna utsöndras. Vid skytte i praktiken är man inte bättre än man är under övning.
Oj....krångligt....morgontrött Scattergun orkar inte tänk!!
Frågan gällde jakt,har ett torn som jag jagar älg ifrån. På ena sidan är det slättförs och andra utför i x antal grader upp till dryga 400m.
ErikUrban 2
Nov 5 2004, 08:51
@GARM
Från älgtorn gäller:
Branta vinklar på kort håll -> ingen kompensering behövs. Liten vinkel på längre håll -> ingen kompensering behövs.
DVS. skottet träffar på samma sätt som på den plana skjutbanan. Detsamma gäller för exempelvis toppfågeljakt och alla (nästan) praktiskt förekommande jakt/skytte situatioer.
/EU2
scattergun
Nov 5 2004, 10:17
Helt rätt! en älg är ett stort djur, och vinklarna och skjutavstånden är alltför små för att påverka träffen på en älg.
nastyheadwound
Nov 5 2004, 13:33
Jag vet inte hur ni gör men när jag skjuter på ett djur så siktar jag aldrig på en speciell punkt på kroppen utan siktar "direkt" på vitala organ där jag vet att de sitter i kroppen rent anatomiskt.
scattergun
Nov 8 2004, 08:54
@Nastyheadwound. Lite så tänker jag också....man siktar ju på nåt som finns inne i djuret, inte en punkt på pälsen.
Fu Kallenberg
Nov 8 2004, 12:44
QUOTE (GARM @ Nov 4 2004, 19:33 )
Frågan gällde jakt,har ett torn som jag jagar älg ifrån. På ena sidan är det slättförs och andra utför i x antal grader upp till dryga 400m.
Det är ju inte "moraliskt" eller "etiskt" rätt att skjuta djur på avstånd uppemot 400m (för att säkra ett dödande skott) så rikta i vitalt område som Cordite och scattergun berättat.
Det är förhållandevis få jägare (i förhållande till antalet jägare som finns) som kan anses så duktiga att skott över 150-200m ger bra skott varje gång.
cordite
Nov 9 2004, 20:43
Skott över 200m är oansvarigt på friskt vilt även om man är en god skytt. Tänk bara på hur snabbt man upplever ett spårljus. Även om skottet är bra så kan djuret börja gå efter att man skjutit och träffen blir knappast bra då.
Fredriksson
Nov 9 2004, 22:15
"-Rikta smått - missa smått" som en vis man sa en gång...
Fu Kallenberg
Nov 10 2004, 12:26
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 9 2004, 22:15 )
"-Rikta smått - missa smått" som en vis man sa en gång...
Så sant så sant!!
scattergun
Nov 10 2004, 13:25
QUOTE (cordite @ Nov 9 2004, 20:43 )
Skott över 200m är oansvarigt på friskt vilt även om man är en god skytt. Tänk bara på hur snabbt man upplever ett spårljus. Även om skottet är bra så kan djuret börja gå efter att man skjutit och träffen blir knappast bra då.
Är det inte det man har läge A på säkringsomställaren till? Har för mig att det betyder
Avstånd......
Doggydriver
Nov 10 2004, 15:24
Nej nej nej, A på omställaren betyder "Avverkning" eller "Alltpåengång" ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.