Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lumpen.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Perka
Hallå!
Är ny här på forumet, vet inte om jag skriver rätt ämne på rätt plats och så...men men...
Har inte gjort lumepen, och har inte mönstrat än...men vill gärna göra lumpen.
Nån som gjort lumpen, som kan rekomendera nån bra utbildning inom lumpen, och berätta lite mer om det?

Tycker att, jägarsoldat,skyttesoldat,närskyddssoldat, och bevakningssoldat verkar intressant.
henke
Välkommen till forumet!

Frågor angående Lumpen besvaras i "Pliktverket".

Vilken befattning som passar en beror väldigt mycket hur DU är och vad du VILL göra.

Vissa personer vill ha tjänster som de har nytta av civilt ( tex lastbilsförare, vakt, systemtekniker, mekaniker, mm) andra vill ha tjänster som kan vara till nytta om man söker utlandstjänst (tex Patgb förare, strf90 förare, mekaniker, tolk, mfl) andra vill göra saker som de absolut inte får göra civilt (vanlig soldattjänst där man får spränga och skjuta mycket).

Det finns en hel del trådar om detta redan i pliktverket, bla där folk beskriver de olika befattningarna personligt och lite mer ingående än vad som sägs på http://www.lumpen.se

Flyttar tråden till pliktverket.
MVH /Henke
Perka
Man tackar för hjälpen.
Men tycker det inte står mycket om de olika utbildningarna, på lumpen.nu
Vill gärna höra vad de som gjort lumpen säger...
Vad kan ni som gjort lumpen rekomendera för utbildning?
Jag har rätt så bra styrka och kondition...men har rätt dålig syn..har glasögon...men vill att lumpen ska vara rätt hårt, både fysikst och pskyiskt...det ska vara en utmaning för mig...vad tror ni passar mig?
Ja, jag vet att de säger vad som passar mig på mönstringen, men kan ju vara bra att veta lite innan, och de behöver ju inte alltid ha rätt...
Born
SÖK igenom lite här så har du ca 100 likadana frågor. Du kommer hitta något, jag lovar.

/Born.
Kimster
QUOTE (Perka @ Oct 15 2004, 21:57 )
Man tackar för hjälpen.
Men tycker det inte står mycket om de olika utbildningarna, på lumpen.nu
Vill gärna höra vad de som gjort lumpen säger...
Vad kan ni som gjort lumpen rekomendera för utbildning?
Jag har rätt så bra styrka och kondition...men har rätt dålig syn..har glasögon...men vill att lumpen ska vara rätt hårt, både fysikst och pskyiskt...det ska vara en utmaning för mig...vad tror ni passar mig?
Ja, jag vet att de säger vad som passar mig på mönstringen, men kan ju vara bra att veta lite innan, och de behöver ju inte alltid ha rätt...

Det är skitsvårt för oss att sitta här och rekomendera saker när vi inte en aning om vem du är, vad du gillar, vad du vill få ut av det, vilka saker som är intressanta eller vad du tycker om att syssla med.
Lumpen är så mycket mer än bara ut skogen och bo i tält och kunna skjuta men ett vapen.

Det du ska göra är att läsa om all info som redan står, för det står en förbannt massa om det mesta, i tidningar, på webben - mil.se och massa privata sidor samt forumet här. Läs så mycket du kan, sen hittar du 2-4 utbildningar som verkar intressanta, då tar du reda på mer exakt om dem, och kanske då ställer frågor här. Vill du få svar snabbt skall frågorna vara så specefika som möjligt.
Att fråga - "Är denna utbildningen hård?" eller "Jag har bra kondition, vad ska jag välja?" ..kommer inte att ge dig många svar.
Perka
Jo kan förstå att det är svårt för er att veta.
Jag är en snubbe, som älskar fysisk träning, tränar 6 gånger i veckan styrketräning, joggar ett par gånger i veckan, är mycket ute i naturen och gillar skog och sånt, är jäkligt skolless nu och vill efter skolan göra något annorlunda än att plugga, och vill att lumpen ska vara en utmaning för mig.
Jag vill inte bara lära mig att skjuta och sånt, jag vill lära mig så mycket som möjligt, vill lära mig sjukvård, att överleva i skogen på vintern tex, hur man använder sig av kartor m.m.
Lumpen ska vara en utmaning för mig, både fysiskt och psykiskt.
Lumpen behöver inte ge mig nått jobb efteråt eller nått sånt.
Kanske hjälpte lite?
Men jag ska kolla runt lite.
Tack.
delta_virus
Välkommen biggrin.gif !

Säger bara PBAT Boden camo.gif .
Perka
Tackar=)
Ok vad är det?
Kimster
QUOTE (delta_virus @ Oct 18 2004, 12:23 )
Välkommen biggrin.gif !

Säger bara PBAT Boden camo.gif .

@Delta Virus

2 saker:
1. Ska du tipsa nån om nått kan du väll försöka skriva lite mer än en meningslös kommentar som inte ger nånting.
2. Om du inte ryckt in än har du uppenbarligen ingen koll på hur det är att göra lumpen.

dry.gif
Snowy
QUOTE (Perka @ Oct 15 2004, 13:58 ) *
Hallå!
Är ny här på forumet, vet inte om jag skriver rätt ämne på rätt plats och så...men men...
Har inte gjort lumepen, och har inte mönstrat än...men vill gärna göra lumpen.
Nån som gjort lumpen, som kan rekomendera nån bra utbildning inom lumpen, och berätta lite mer om det?

Tycker att, jägarsoldat,skyttesoldat,närskyddssoldat, och bevakningssoldat verkar intressant.

Jag var vaktsoldat och RALförsvar....Ångrar inte en sekund att jag gjorde lumpen...Stå på dig om dom säger nej
B.A
Efter att ha läst din beskrivning om hur du tränar och om hur du vill att din värnplikt skall vara skulle jag säga jägartjänst eller spaningssoldat. Både fysisk och psykisk press på soldaterna. Dock kan ju dem på pliktverket tycka annorlunda. Mitt förslag är att du söker runt på forumet efter gamla trådar där folk beskriver sin lumpartid. Lycka till!

PS. Jag har inte gjort lumpen än så det finns säkert folk som vet bättre än jag.DS
Kenny
Här hittar du folk som beskriver sina tjänster:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6453
H0lK
QUOTE (Kenny @ Jan 23 2006, 15:59 ) *
Här hittar du folk som beskriver sina tjänster:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6453

Lite OT kanske men för övrigt så vore fler beskrivningar bra!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.